Archief - Welke graka?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mrBernio

Legacy Member
Dag allemaal,

ik heb momenteel dit MB Asus p5k deluxe black pearl en mn graka heeft het denk ik begeven (1 lange piep en drie korte bij opstarten en geen beeld).
Nu was mijn vraag welke kaart ik best neem ter vervanging? Eventueel crossfire?

Bedankt voor de reacties al!

M_K_

Legacy Member
wat is de rest van je config? cpu, ram voeding (merk + type) eventueel kast als hij niet erg groot is en je budget?

mrBernio

Legacy Member
Cpu is een core duo, 2gig ram (komt dan ook 2gig bij) voeding is 600W van Zalman, kast is een coolermaster (groot genoeg), budget 250 ongeveer.

Ok, heb nu een GTX550 ti, kaart erin gestopt, alles start mooi op, dan na 5tal minuten valt pc gewoon uit!
Iemand een idee hoe dit kan komen?
Voeding (600W) zou toch sterk genoeg moeten zijn?

Psy

Legacy Member
Aantal watt zegt ook niet alles, hoeveel Ampere op de 12v rail heeft die voeding?
Als die voeding maar 32a op 12v rail (zoals sommige al ietwat oudere voedingen) zal het wel daaraan liggen, 550ti heeft op zich al 24-30a nodig, dan schiet er niet veel meer over voor de rest van uw hardware.

Aantal ampere staat normaal wel op de doos van uw voeding als ge die nog hebt (soms ook op de voeding zelf), als ge het exacte model weet kunnen we het ook wel ff rap opzoeken

pixbillye

Legacy Member
kdenk dat je eerder aan een nieuw moederbord zal liggen ;)

die voeding is ok om dat systeem te trekken.

mrBernio

Legacy Member
Het is de zalman ZM600-HP, als ik het dan goed aflees zou die 64a moeten hebben op de 12V rail.

Psy

Legacy Member
Nja, volgens ff snel opzoekwerk (http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=5851), heeft die voeding 4x 12v rails (meeste voedingen tegenwoordig zitten met 1 grote 12v rail) met elk 16a, dus 64a combined, zou dus in principe meer dan genoeg moeten zijn.

edit; al kan het toch wel zijn dat er echt minimum 24a nodig is per lijn voor die kaart, durf het niet met zekerheid zeggen maar bon, ik blijf toch wel sterk vermoeden hebben dat het iets met die voeding te maken heeft, zeker aangezien uw pc ervoor perfect draaide, uw andere componenten kunnen het probleem niet veroorzaken en een videokaart op zich doet in principe uw systeem niet zomaar uitvallen.

Is dat uitvallen consistent? valt ie sowieso uit na 5min of ge nu gewoon in windows niks doet of even gamed?

mrBernio

Legacy Member
Het enige wat ik tot nu toe geprobeerd heb is om de drivers te installen, voor de rest geen games, geen films of wat dan ook... Soms valt hij uit net als windows gestart is.

Psy

Legacy Member
Nja bon, m'n eerste redenering zou toch zijn om die voeding eens te vervangen, eventueel als ge iemand kent met kennis van zaken eens zijn voeding in uw pc te steken en zien of de boel dan wel draait.

In principe is 600w meer dan genoeg voor die pc & videokaart, als het op wattage aankomt, maar qua ampere op die verschillende 12v rails heb ik toch m'n twijfels, als ge dan toch de voeding zou vervangen probeer toch eentje te vinden met genoeg ampere op 1 12v rail in plaats van verschillende rails, tegenwoordig gebruiken de meeste voedingen 1 grote 12v rail met bv 60a.

zou niet weten waar het anders aan zou kunnen liggen aangezien uw pc ervoor perfect draaide, en als het dan toch aan een ander component zou liggen zou ge imo eerder blue screen, artifacts of reboots krijgen, gewoon uitvallen wijst toch al rapper naar iets met de voeding.

mrBernio

Legacy Member
Ok bedankt, ik bekijk het komende week wel met iemand uit de buurt :-)

mdgf

Legacy Member
Ik heb niet veel tijd om wat over de voeding op te zoeken, maar wss zit daar inderdaad het probleem (op papier zou er wel geen probleem mogen zijn, zelfs met 4 rails, tenzij ze echt slecht verdeeld zitten natuurlijk), een andere psu testen is het gemakkelijkste om dat te weten.

mrBernio

Legacy Member
Ok, heb de voeding nog niet kunnen testen, maar heb nu wel gemerkt dat als de pc een hele tijd uitstaat hij toch iets langer blijft draaien, pakweg tien minuten. Zou het probleem dan niet kunnen zijn dat de processor te warm wordt? Toevallig iemand van Gent die wat tijd heeft om es te kijken?

pixbillye

Legacy Member
hotwire die psu eens en hang er wat hardware op aan als test.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan