Archief - Welk soort RAM geheugen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kazan

Legacy Member
Hi!

Ik ben van plan een i7 2600K van intel te kopen. Nu is de vraag ben ik dan best met geheugen dat draait aan 1333 Mhz of 1600 Mhz, of mss iets anders? ik zou gaan voor 2*4Gb. Mobo de p67 extreme4 gen3.

Nog een beetje een off-topic vraag, kan ik deze processor lichtjes overclocken met standaard koeling of moet ik echt een scythe mugen(bijvb.) aanschaffen?
Case bevat 2 fans.

HighWire

Legacy Member
In verscheidene artiekels heb ik gelezen dat de sweet spot voor Sandy Bridge op 1600Mhz ligt qua geheugen, nu persoonlijk denk ik niet dat je heel veel gaat merken van het verschil tussen 1333Mhz & 1600Mhz (tenzij mischien in een paar specifieke gevallen...).
Als je die dingen koopt enkel om te gamen is het overkill btw, quasi geen enkele game heeft ondersteuning voor Hyperthreading, dus als het daarvoor is ben je beter af met een i5 2500k. Die presteert evengoed en is een stukje goedkoper :p

Als je ze koopt voor photoshop/video bewerking/etc is dit een ander verhaal natuurlijk :)

Ivm je vraag over overclocking: Ik heb zelf een i7 2600k die loopt op 4.5Ghz. Nu een lichte OC zou de stock cooler nog aankunnen, maar ik ben al lang voorstander van aftermarket koelers, ze presteren gewoon een STUK beter dan de stock (brol) koeler, zeker als je eentje neemt met een grote, relatief traag draaiende fan, de stock koeler durft nogal veel lawaai maken... Qua koeler keuze zit je goed :) De mugen 2 wordt nog altijd aanzien als een van de beste koelers qua prijs/kwaliteit :) (er zijn er betere maar die kosten dan ook een STUK meer, en zo heel veel beter zijn ze dan ook weer niet :p)

Tot zover wat ik ervan weet, kan zijn dat ik her en der fout zit...

Kazan

Legacy Member
Dat van de 1600Mhz dacht ik ook, achja op die paar euro's zal het niet aankomen :)
Pc zou voornamelijk voor gaming zijn maar ook voor wat photoshop en video dus dacht ik maar beter de i7 te nemen (heb ook het budget), ook dacht ik wat meer future proof.
Werk ik dan het best met een 32 bit of een 64bit systeem?
Die HT(hyperthreading) is me niet helemaal duidelijk maar heb toch al een idee via google^^

alvast bedankt voor de respons :)

Pana

Legacy Member
Kazan zei:
Dat van de 1600Mhz dacht ik ook, achja op die paar euro's zal het niet aankomen :)
Pc zou voornamelijk voor gaming zijn maar ook voor wat photoshop en video dus dacht ik maar beter de i7 te nemen (heb ook het budget), ook dacht ik wat meer future proof.
Werk ik dan het best met een 32 bit of een 64bit systeem?
Die HT(hyperthreading) is me niet helemaal duidelijk maar heb toch al een idee via google^^

alvast bedankt voor de respons :)

Met 2*4GB RAM ga je sowieso de 64-bit toer op moeten gaan.

phate_13

Legacy Member
HT zal niet direct helpen meer futureproof te zijn hoor... Het zal enkel in photoshop ed. een merkbaar voordeel geven. Zorg vooral dat je een ssd steekt. Anders moet je gewoon je volledige systeem eens posten?

Kazan

Legacy Member
Kazan zei:
Dat van de 1600Mhz dacht ik ook, achja op die paar euro's zal het niet aankomen :)
Pc zou voornamelijk voor gaming zijn maar ook voor wat photoshop en video dus dacht ik maar beter de i7 te nemen (heb ook het budget), ook dacht ik wat meer future proof.
Werk ik dan het best met een 32 bit of een 64bit systeem?
Die HT(hyperthreading) is me niet helemaal duidelijk maar heb toch al een idee via google^^

alvast bedankt voor de respons :)

Decade zei:
Met 2*4GB RAM ga je sowieso de 64-bit toer op moeten gaan.

Ja dat dacht ik al nadat ik het gegoogled had :) een 32 en 64 bit disk heb ik liggen dus dat zit goed.

phate_13 zei:
HT zal niet direct helpen meer futureproof te zijn hoor... Het zal enkel in photoshop ed. een merkbaar voordeel geven. Zorg vooral dat je een ssd steekt. Anders moet je gewoon je volledige systeem eens posten?

Azerty[245679]=1
Helpt de processor ook niet bij hogere resoluties?
Ziet dit er goed uit ? Voeding kan de crossfire trekken?

thx.

phate_13

Legacy Member
Processor heeft absoluut niets met de resolutie te maken hoor. ;)

En je winkelmandje lijkt niet te werken.

Kazan

Legacy Member
phate_13 zei:
Processor heeft absoluut niets met de resolutie te maken hoor. ;)

En je winkelmandje lijkt niet te werken.

Azerty
ahzo, ja had dat ergens gelezen dat als je op hogere resolutie werkt de processor een bottleneck zou kunnen vormen.. Toch bedankt voor info :)
Heb link nog eens gepost mss werkt hij nu.

phate_13

Legacy Member
Gebruik je de "directe link" functie? Want het lijkt nog niet te werken.

En, in games alleszins, zal de grafische kaart altijd de bottleneck zijn op hoge resoluties, terwijl op lagere resoluties de cpu een bottleneck zal gaan vormen.

Bij gewoon, alledaags werken, op je pc is enkel je harde schijf de bottleneck. Daarom dat ik je ook een ssd aanraad.

Bij rendering ed. zal meestal de processor (gevolgd door geheugen en harde schijf) de bottleneck vormen. Echter moet je een I5 echt niet onderschatten, deze zijn echt al zeer performant!

Kazan

Legacy Member
phate_13 zei:
Gebruik je de "directe link" functie? Want het lijkt nog niet te werken.

En, in games alleszins, zal de grafische kaart altijd de bottleneck zijn op hoge resoluties, terwijl op lagere resoluties de cpu een bottleneck zal gaan vormen.

Bij gewoon, alledaags werken, op je pc is enkel je harde schijf de bottleneck. Daarom dat ik je ook een ssd aanraad.

Bij rendering ed. zal meestal de processor (gevolgd door geheugen en harde schijf) de bottleneck vormen. Echter moet je een I5 echt niet onderschatten, deze zijn echt al zeer performant!

Hmm ja dan zal ik verkeerd ingelicht zijn :)
Azerty heb het nu nog eens geprobeed weet niet wat er aan de hand is :s
Zou ik dan iets kunnen verbeteren? i5 en dan betere SSD of HDD?

phate_13

Legacy Member
In de eerste plaats is het een ietwat zwakke voeding. Qua kwaliteit niet slecht. Maar zeer weinig aansluitingen. Je zult hiermee niet crossfire en "iets anders dat stroom gebruikt" in je kast kunnen hebben zitten omdat de aansluitingen op zijn. Deze zou ik dus sowieso al veranderen. Ook qua moederbord zijn er ondertussen betere keuzes. Zoals de GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3.

Kazan

Legacy Member
phate_13 zei:
In de eerste plaats is het een ietwat zwakke voeding. Qua kwaliteit niet slecht. Maar zeer weinig aansluitingen. Je zult hiermee niet crossfire en "iets anders dat stroom gebruikt" in je kast kunnen hebben zitten omdat de aansluitingen op zijn. Deze zou ik dus sowieso al veranderen. Ook qua moederbord zijn er ondertussen betere keuzes. Zoals de GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3.

Mm ja van die voeding zie ik het nu, slechts 1 aansluiting..
Azerty deze setup dan beter?
650Watt moet normaal toch voldoende zijn?
Mobo tja.

phate_13

Legacy Member
Niet veel ruimte meer voor verbetering neen. Al zou ik persoonlijk nog wat goedkoper geheugen nemen (1333Mhz is voldoende, geen merkbaar verschil). Alsook zou ik geheugen nemen zonder uitstekende headspreader, dit zou wel eens moeilijk kunnen doen in combinatie met een grote processorkoeler.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan