Archief - [waar] HDD lezer kopen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Raanº³

Legacy Member
Hallo,

even een kleine schets: Een tiental dagen geleden was het zeer warm weer en dus besloot ik om mijn computer te helpen door de case open te zetten zodat hem minder moeite moet doen om te koelen. Op een gegeven moment begon mijn computer constant te haperen (ik zat alleen op msn en om de 1 minuut bleef hij 2 - 3 minuten haperen) waarop ik na een kwartiertje wachten besloot om mijn pc te resetten. Ik ging eventjes om drinken en als ik terug kwam, zag ik dat hij windows nog niet had geladen. Er kwam op "Disk boot failure, please insert system disk and continue", dus ik dacht dat mijn harde schijf het eventjes lastig kreeg en ik wou dus mijn computer uit schakelen. Plots zie ik dat mijn voedingskabel en mijn sata kabeltje uit m'n pc hangen en zie ik mijn harde schijf op z'n zij op de grond liggen... :eek: Ik stak hem terug in mijn computer met een benepen hartje. Hij kwam door zijn POST en bleef een tijdje haperen met het detecteren van mijn SATA, maar uiteindelijk gaf hij toch een waarde weer. Tijdens dat hij op de harde schijf moest lezen/schrijven hoorde ik luide tikken uit de harde schijf komen. Maar helaas, hij bleef een tijdje hangen bij "verifying DMI pool data" om dan te melden dat hij windows niet kon vinden en weer dat enerverend getik. Ik sloot hem aan op m'n andere pc omdat die wel tot in Windows kon geraken (aangezien dit mijn primaire harde schijf was, stond hier op mijn windows (+persoonlijke data + backups), maar helaas. Met de harde schijf geconnecteerd geeft hij een BSOD dat ik de hardware eens moet nakijken en eventueel geheugencontrole uitvoeren. Na een paar dagen proberen testen (powerblast vind hem niet, maar dat is normaal... Beide moederbordjes zijn nForce4-powered), gaf ik de hoop op. Plotseling dacht ik aan het feit dat misschien de leeskop beschadigt kon zijn. Ik vijsde mijn harde schijf open en zag op het eerste gezicht niets abnormaal. Tot wanneer ik onder de cilinder keek en zag dat de onderste leeskop krom stond.

Nu is mijn vraag: waar kun je achter een nieuwe leeskop gaan? Aangezien die data dat erop staat nogal tamelijk belangrijk is (persoonlijke data) zou ik graag aan die gegevens willen kunnen. Daarom had ik het volgende in gedachten...

Ofwel nieuwe leeskop kopen ofwel die 2 harde platen proberen in een andere harde schijf te steken?? En als ik een 2de harde schijf aankoop, een identieke dezelfde en ik verwissel ofwel de leeskop of de platen (en welke van de twee zou ik dan doen?), zou dat dan werken?

Ik weet niet of één van die twee oplossingen hier gaat (en nee, ik ga niet aan bedrijven aankloppen die geld vragen voor data recovery :s).

Weet er iemand een winkeltje zijn die leeskoppen verkoopt... Het gaat hier over een DiamondMax Plus 10 200GB en SATA/150

Met vriendelijke groet,
Raan03

eniac

Legacy Member
Een harde schijf waarvan je de data wil redden openvijzen is toch niet zo slim als je niet over een stofvrije ruimte beschikt... Kleine stofdeeltjes die in die schijf en op de platters raken kunnen meer beschadiging doen dan je denkt.

Aparte koppen? Niet in gewone winkels alleszins. In hoeverre het een haalbaar idee is om een andere schijf aan te kopen om die koppen te gebruiken weet ik ook niet, maar ik denk dat die kansen miniem zijn. Ik denk dat je enige optie toch bij data recovery bedrijven ligt, maar dat kost enorm veel geld.

Featherfoot

Legacy Member
wrs hebt ge uw schijf al meer naar de zak geholpen door hem open te vijzen dan iets anders.

Veel succes met het repareren in ieder geval, maar die schijf is volgens mij toch wel meer klaar voor de schroothoop dan iets anders.

Davion

Legacy Member
Idd, is kwasie onmogelijk, platters in een andere steken is zeker onmogelijk, leeskop vernieuwen volgens mij ook.

RealFlub

Legacy Member
hem gewoon openvijzen is al genoeg om hem kapot te doen.....
want er komen dan stofdeeltjes op de platters en daardoor gaat de naald dan kapot.

het spijt me, maar de HD is definitief kapot.


heb je dieren thuis? want ik denk dat hij kapot gegaan is door om te vallen.. en dat iemand eraan gekomen is.

BrAiNpAiN

Legacy Member
Raanº³ zei:
Hallo,

even een kleine schets: Een tiental dagen geleden was het zeer warm weer en dus besloot ik om mijn computer te helpen door de case open te zetten zodat hem minder moeite moet doen om te koelen. Op een gegeven moment begon mijn computer constant te haperen (ik zat alleen op msn en om de 1 minuut bleef hij 2 - 3 minuten haperen) waarop ik na een kwartiertje wachten besloot om mijn pc te resetten. Ik ging eventjes om drinken en als ik terug kwam, zag ik dat hij windows nog niet had geladen. Er kwam op "Disk boot failure, please insert system disk and continue", dus ik dacht dat mijn harde schijf het eventjes lastig kreeg en ik wou dus mijn computer uit schakelen. Plots zie ik dat mijn voedingskabel en mijn sata kabeltje uit m'n pc hangen en zie ik mijn harde schijf op z'n zij op de grond liggen... :eek: Ik stak hem terug in mijn computer met een benepen hartje. Hij kwam door zijn POST en bleef een tijdje haperen met het detecteren van mijn SATA, maar uiteindelijk gaf hij toch een waarde weer. Tijdens dat hij op de harde schijf moest lezen/schrijven hoorde ik luide tikken uit de harde schijf komen. Maar helaas, hij bleef een tijdje hangen bij "verifying DMI pool data" om dan te melden dat hij windows niet kon vinden en weer dat enerverend getik. Ik sloot hem aan op m'n andere pc omdat die wel tot in Windows kon geraken (aangezien dit mijn primaire harde schijf was, stond hier op mijn windows (+persoonlijke data + backups), maar helaas. Met de harde schijf geconnecteerd geeft hij een BSOD dat ik de hardware eens moet nakijken en eventueel geheugencontrole uitvoeren. Na een paar dagen proberen testen (powerblast vind hem niet, maar dat is normaal... Beide moederbordjes zijn nForce4-powered), gaf ik de hoop op. Plotseling dacht ik aan het feit dat misschien de leeskop beschadigt kon zijn. Ik vijsde mijn harde schijf open en zag op het eerste gezicht niets abnormaal. Tot wanneer ik onder de cilinder keek en zag dat de onderste leeskop krom stond.

Nu is mijn vraag: waar kun je achter een nieuwe leeskop gaan? Aangezien die data dat erop staat nogal tamelijk belangrijk is (persoonlijke data) zou ik graag aan die gegevens willen kunnen. Daarom had ik het volgende in gedachten...

Ofwel nieuwe leeskop kopen ofwel die 2 harde platen proberen in een andere harde schijf te steken?? En als ik een 2de harde schijf aankoop, een identieke dezelfde en ik verwissel ofwel de leeskop of de platen (en welke van de twee zou ik dan doen?), zou dat dan werken?

Ik weet niet of één van die twee oplossingen hier gaat (en nee, ik ga niet aan bedrijven aankloppen die geld vragen voor data recovery :s).

Weet er iemand een winkeltje zijn die leeskoppen verkoopt... Het gaat hier over een DiamondMax Plus 10 200GB en SATA/150

Met vriendelijke groet,
Raan03
Zoals eerder gezegd definitief naar de baar... Garantie mag je ook vergeten ondertss (mocht die nog gelden).
Een lees/schrijfkop zit zo dicht tegen die platters aan dat een menselijk haar er niet tussen past. Als je die kop dan wilt vervangen, is dit onmogelijk omwille van het precisiewerk. Je moet slechts even bibberen, je platter raken en het is finaal naar de baar.

Openvijzen was zowat het domste dat je kon doen...

CyberOps

Legacy Member
openvijzen = naar de zak (klein stof dat op de platen terechtkomt is een nono)

Ofwel nieuwe leeskop kopen ofwel die 2 harde platen proberen in een andere harde schijf te steken?? En als ik een 2de harde schijf aankoop, een identieke dezelfde en ik verwissel ofwel de leeskop of de platen (en welke van de twee zou ik dan doen?), zou dat dan werken?

You're joking right?

en nee, ik ga niet aan bedrijven aankloppen die geld vragen voor data recovery

Uw volste recht. En ge hebt gelijk ook. Die vragen enorm veel. Uw data is echter tata.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan