Archief - Vraagje Linux File Server Hardware

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GoUdVisKe

Legacy Member
Hoi,

Van plan fileservertje te maken, iets waar toch een beetje storage op kan, ik had gedacht aan een pcke met Debian linux erop en deze hardware:

Mobo: bord met intel 810 chipset (ligt hier nog)
CPU: Intel pIII 1.0 (ligt hier nog)
RAM: 512Mb SD (max op bord en ligt hier nog)
OS HD: 10 Gb 7200 rpm WD HDke (ligt hier nog)
DVD: DVD Lezertje (ligt hier nog)
Data Disken: 16x WD 320 Gb IDE
Raid Controllers: 2x Highpoint RocketRaid 464 (elk kan 8 disken bedienen)
En dit alles in een Lian Li S-V2000 of V2100 kastje (als ik ze in Be kan vinden)
Voeding: Iets van een 400W ofzo, lijkt me meer dan voldoende

Bedoeling is om de 2 Raid controllers te gebruiken in RAID 5 (striping & parity), dan kan er toch iets op, en is de data beetje veilig.

K zou een Debian linux erop gaan draaien, met de data disk encrypted (on the fly decrypt) met usb dongleke als key om te unlocken na't booten.

Nu de vraag is, ziet dit er volgens jullie een beetje netjes uit? Dingen veranderen? Idee waar ik die LianLi kast kan vinden, of iets gelijkaardig waar 18 drive bays in zijn. Opmerkingen over die rocketraid, en ervaringen hierin bij gebruik met een Linux of BSD besturingssysteem?

Alle nuttige info is welkom

Cheers,

Steven

Davion

Legacy Member
Voeding moet zwaarder zenne, kzou zeker 500W+ van Anec/Enermax/Tagan pakken.

Configje ziet er goed uit, echter zou ik nog 1 HDD meer pakken om u OS op te zetten, ge gaat daar 16 beesten van HDD's insteken en dan laten opstarten vanaf een brol HDD'tje.

Stre@mus

Legacy Member
Leuk plan! Ik heb ook een fileserverke based op een PIII. Werkt heel goed, maar wel niet zoveel schijven ;-)

Ik vrees wel dat je CPU het systeem serieus gaat 'bottlenecken', omdat die RAID-controller cards toch redelijk wat cpu gaan vragen, zeker in RAID-5.
Dit vond ik op internet
internet zei:
When configured for RAID5 (4x Maxtor 250GB disks), large disk writes would redline my P4 3.2GHz Win2K3 server. While this was happening, other processes started complaining about disk access timeouts..
Dit citaat komt van hier en daar zijn nog meer negatieve bedenkingen te bespeuren. (oa. dat de kaart niet instaat is een beschadigde RAID-5 terug op te bouwen... :eek: )

Imo gaat je PIII beide kaarten nooit deftig kunnen bolwerken.

Minimum een PIV 2GHz of AMD 2500+ zou ik aanraden. En eigenlijk om best te zijn een dual cpu of dual core oplossing.

GoUdVisKe

Legacy Member
Bedankt voor de reply's

Heb er ook al aan gedacht om nieuw mobotje te kopen met onboard vga en 2 PCI-X sloten, en dan 2 raid kaartjes op PCI-X te kopen (met SATA disken). Misschien toch beter voor zoiets gaan dan, een 2,8 dual core kost toch nie zo veel, en met een gig ram moet da toch wel iets kunnen verzetten...

Over het niet in staat zijn terug op te bouwen, volgens officiele website is het hotswap, en wel in staat om te rebuilden, lijkt me ergens ook logisch met raid 5 dat dit mogelijk is... k had eerst ook gedacht om een adaptec kaartje te nemen, maar da's toch wel n stuk duurder, en er was mij verteld dat highpoint geen rommel is, maar ervaringen zijn natuurlijk altijd welkom

Over voeding, ik dacht dat een HD op zich maar een 15w ofzo pakt, voor een p3 lijkt de rest mij voldoende, maar natuurlijk met een power hungry dual core, misschien geen slecht idee om aan 2 psu's te denken, een voor de HD's en een voor de rest...

Yank

Legacy Member
'k zou voor 1 16-poorts SATA-controller gaan (pci-x/pci-e): dat bespaart je 1 schijf, IDE lijkt me zowiezo niet echt slim meer om te kopen en ook gewoon onhandig (16 schijven = 8 IDE kabels)
Qua cpu en mobo heb je heel wat keuze, een goedkope Intel Dual-Core zou mss niet slecht zijn, de Intel D 805 staat aan minder dan 150€ en voor moederbord zou ik toch iets zoeken met ofwel PCI-e ofwel PCI-X slot (of nog beter: allebei).

GoUdVisKe

Legacy Member
had je ook een idee welke controller met 16 port? De 3WARE 9550SX ziet er wel netjes uit, hardware raid enzo, maar wel nogal prijzig... zou het graag nog betaalbaar houden :p

GoUdVisKe

Legacy Member
Bij nader inzien ziet de RocketRAID 2240 er ook niet slecht uit, gebruikt infiniband connecties om 16 disken aan te sluiten, spul heeft wel een PCI-X slot nodig, iemand een idee welk mobo daarvoor geschikt is ? Liefst iets met geintegreerde VGA

Lan

Legacy Member
Je kan altijd gaan voor een Dell SC1420 server. Spotgoedkoop en mogelijkheid voor dual Xeon....
Ik weet het, een opteron is beter. Maar voor die prijs heb je PCI-express slots (1x 8 en 1x 4) én 3 PCI-X slots, een 460W voeding, schoon koelsysteem met 4 fans, gigabit nic en ingebouwde graka ...

GoUdVisKe

Legacy Member
ik heb het niet zo voor Dell, wegens vaak problemen met nieuwe drivers en niet standaard chipsets (t is geen windows rommel dat ik er ga opzetten), en die server z'n kast is nogal beperkt, daar gaan nooit 16 disken in gaan...

Yank

Legacy Member
Tyan heeft ook goede bordjes met PCI-X, 'k ken iemand die ook zo'n bordje heeft (weet wel niet precies welk type) voor in z'n fileserver.

Trouwens, de Lian-Li PC343 ziet er niet mis uit, maar die staat nog niet op hun site, wel op een aantal shops (oa jaha.be). Case heeft 18 5.25" bays, dus dan moet je wel nog convertrors kopen.

GoUdVisKe

Legacy Member
Stre@mus zei:
Leuk plan! Ik heb ook een fileserverke based op een PIII. Werkt heel goed, maar wel niet zoveel schijven ;-)

Ik vrees wel dat je CPU het systeem serieus gaat 'bottlenecken', omdat die RAID-controller cards toch redelijk wat cpu gaan vragen, zeker in RAID-5.
Dit vond ik op internet
Dit citaat komt van hier en daar zijn nog meer negatieve bedenkingen te bespeuren. (oa. dat de kaart niet instaat is een beschadigde RAID-5 terug op te bouwen... :eek: )

Imo gaat je PIII beide kaarten nooit deftig kunnen bolwerken.

Minimum een PIV 2GHz of AMD 2500+ zou ik aanraden. En eigenlijk om best te zijn een dual cpu of dual core oplossing.

Hier is eigenlijk iets mis, de kaart die in de url staat die jij opgeeft is een model vroeger dan diegene die ik dacht te gaan gebruiken, 464 ipv 454. En inderdaad de P3 zal het waarschijnlijk zwaar hebben, daarom misschien beter een P4 mobo & proc kopen om derbij te gaan stoppen

boostah

Legacy Member
Davion zei:
Voeding moet zwaarder zenne, kzou zeker 500W+ van Anec/Enermax/Tagan pakken.

Configje ziet er goed uit, echter zou ik nog 1 HDD meer pakken om u OS op te zetten, ge gaat daar 16 beesten van HDD's insteken en dan laten opstarten vanaf een brol HDD'tje.

totaal onnodig die voeding, pakt dat ie voor de pc 200 watt nodig heeft (max 250) +5 a 10 watt per hdd is dus max +160wat geeft ons ongveer 400wat (410 worst case) maja voor het prijs verschil tussen kwali 400wat of 500wat moede het eigenlijk niet laten, een voeding is altijd handig voor later over te zetten indien nodig

maar davion zou een raid 5 met 16 schijven niet snel genoeg opstarten?? (denk er juist aan, ocharme als ge da moet defraggen)

RealFlub

Legacy Member
@boostah, ge moe da regelmatig defraggen eh, duurt minder lang dan.

maar kzou voor voeding kiezen die veel molex aansluitingen heeft, want standaard ga je tekort komen (zeker met zoveel hd's..)

die P3 zou nog 8HD's aankunnen (met wat vertraging).. dus toch opteren voor zwaardere processor..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan