Archief - Vervanging mobo + cpu + ram

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

-BVR-

Legacy Member
Ik heb het gevoel dat m'n mobo het aan het begeven is. (Denk dat RAM-'poorten' stuk zijn, 2 vd 4. Al verschillende ramlatjes geprobeerd, maar krijg nog frequent een BSOD en clean install maakt geen verschil)

Dus ik zoek een vervanging. Eerst dacht ik dit:
Core™ i5-2500K (4x 3300 MHz) € 197,90
Z68 Extreme4 Gen3 (Intel® Z68 Express) € 179,90*
8 GB DDR3-1333 Kit (8192 MB) € 37,99

Totaalprijs: € 453,78* excl. verzend

Maar ik zie dat ik voor hetzelfde geld (€ 6 meer) de volgende upgradekit kan kopen: P67A-GD65 (B3)/i7 2600K/4GB


Nu, ik zou graag nog wel wat goedkoper gaan, maar ik weet niet waar op te besparen. Ik wil sowieso iets dat beter presteert dan m'n huidige systeem en het moet toch wel enkele jaren meegaan (GPU zal later dan vervangen worden). Doel van set-up: Office, lichte videobewerking (3D) iets zwaardere fotobewerking en drukwerkcreatie (2D), games.

Huidige set-up:
Q6600 (moet dus vervangen worden)
4Gb RAM (moet vervangen worden)
P5N-e sli (moet vervangen worden)
HD4850
200Gb systeemschijf (s-ata)
320Gb dataschijf (s-ata)
DVD-lezer (s-ata)
CM690II Lite
Antec TP 650W


Dus, zo goedkoop mogelijk maar wel met een degelijke prestatiewinst tegenover m'n huidige systeem. Liefst goedkoper dan hierboven.

phate_13

Legacy Member
Wil je de optie tot crossfire open houden?

Anyway, ik zou sowieso voor de I5 gaan. De I7 biedt enkel een meerwaarde indien je professioneel en zeer veel met video/foto-bewerking bezig bent. Neem dus de I5 2500k, maar dan wel met een goedkoper moederbord, afhankelijk van de vereiste mogelijkheden.

-BVR-

Legacy Member
phate_13 zei:
Wil je de optie tot crossfire open houden?

Anyway, ik zou sowieso voor de I5 gaan. De I7 biedt enkel een meerwaarde indien je professioneel en zeer veel met video/foto-bewerking bezig bent. Neem dus de I5 2500k, maar dan wel met een goedkoper moederbord, afhankelijk van de vereiste mogelijkheden.

Bwah, niet echt neen.

Ja, ik zou ook voor de i5 gaan, maar als ik voor dezelfde prijs een i7 krijg is dat wel mooi hé.

Moederbordmogelijkheden:
Genoeg USB aansluitingen (minstens 6) USB3 is geen vereiste maar is wel mooi.
Minstens 4 s-ata poorten, liefst meer.
Firewire niet nodig.
Sound in- en output.
Netwerkaansluiting
Minstens 1 PCI-aansluiting

mdgf

Legacy Member
Je neemt wel een mobo dat 40-50€ meer kost en 8GB geheugen ipv van 4 hé, dus das nogal een kromme vergelijking. Neem een mobo dat niet overpriced is (alternate is zowat altijd serieus duur op ASrock).

-BVR-

Legacy Member
mdgf zei:
Je neemt wel een mobo dat 40-50€ meer kost en 8GB geheugen ipv van 4 hé, dus das nogal een kromme vergelijking. Neem een mobo dat niet overpriced is (alternate is zowat altijd serieus duur op ASrock).

Ja, nee. Da's waar. Ik weet niet waar ik allemaal met m'n gedachten zit.


Iemand een voorstel van een mobo?

-BVR-

Legacy Member
Relevation zei:
AnandTech - Bench - CPU
Hier zie je dat het toch wel een groot verschil op zit. Zeker als je de 2500k overclockt wat niet moeilijk is.

Ik heb nog een CM Hyper TX3 en een goede airflow. Kan ik daar wel wat mee OC'en? En welk mobo is daar het meest voor geschikt? (rond de 90-100 euro)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan