Archief - Upgraden van mijn PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DisTrict_X

Legacy Member
Hey,

Ik zit met een probleem, ik heb een merk-PC van HP aangekocht en ik wil er upgrades aan doen maar de winkel waar ik ze gekocht heb wil dit niet voor mij doen. Daarom zoek ik dus wat help voor welke onderdelen ik best koop :)

Dus,
De PC dat ik nu heb: HP G5450be

Pics van de stats:

Overall stats:


Moederbord:


CPU:


GPU en Monitor:



Nu,
Ik wou 2 dingen aanpassen, een nieuwe voeding (die dat er nu inzit is maar 350 W....) en een nieuwe GPU (die GT 520 dat er nu in zit is maar zwakjes voor een gamegerichte pc).

Maar!
Toen ik die onderdelen bekeek zag ik dat ze echt wel groot waren en dus heb ik ook een nieuwe case nodig voor die voeding er in te krijgen EN een nieuw moederbord voor die nieuwe GPU er in te krijgen...


Dit is de volgerde van aankoop waar ik aan dacht:

1) Nieuwe case : coolermaster Elite 430 Black -> ongeveer 40 euro
Link: Elite 430 Black - Cooler Master - Leading Provider of Computer Case | Cooler | Power Supply

2) Nieuwe voeding: Be Quiet Pure Power L7 630W -> ongeveer 80 euro
Link: Be Quiet Power L7 630W / OCZ ZS Series 650W review | Hardware.Info Nederland

3) Nieuw moederbord: Hierbij heb ik geen idee wat ik moet kopen van moederbord, graag tips voor een relatief goedkoop moederbord die mijn huidige CPU, huidige GPU en toekomstige GPU ondersteund.

4) Nieuwe GPU: Hier heb ik ook zowat het raden naar, van kaart zou ik een GTX 560 Ti willen maar ik heb geen idee wat de voordelen zijn van verschillende merken dus aub hier ook wat tips :).


Dat zijn alle aankopen die ik zou willen doen.

Wat ik nu vraag,
ik zou van jullie willen vragen of de onderdelen die ik kies compatibel zijn met elkaar (pas op! tussen aankoop van elk onderdeel zit zeker een maand ofzo, dus als ik er iets nieuw insteek moet het werken met wat er al in zit EN met wat ik er ga in steken).

Ik weet dat dit heel wat werk is om te zoeken naar onderdelen die mooi in het rijtje passen maar ik heb geprobeerd om deze topic zo mooi mogelijk te maken.

Als er nog vragen zijn moet je ze maar stellen, ik check om de 10 minuten mijn topic :).

Enorm bedankt aan degene die me even wil helpen :D
~D

SemperFidelis

Legacy Member
Ik heb thuis ook een HP en was oorspronkelijk ook van plan om die wat up te graden, aangezien die OEM videokaartjes die erin zitten maar zwakjes zijn. Maar je moet echt van vooraf eens kijken of het praktisch wel mogelijk is om alles eruit te halen, de meeste onderdelen zitten echt vast en soms met pinnen die niet los te schroeven zijn!

DisTrict_X

Legacy Member
SemperFidelis zei:
Ik heb thuis ook een HP en was oorspronkelijk ook van plan om die wat up te graden, aangezien die OEM videokaartjes die erin zitten maar zwakjes zijn. Maar je moet echt van vooraf eens kijken of het praktisch wel mogelijk is om alles eruit te halen, de meeste onderdelen zitten echt vast en soms met pinnen die niet los te schroeven zijn!

zal ik zeker eens doen, maar wat als ze echt permanent vast zitten? deze pc is nog geen half jaar oud en hij kan binnenkort al niet meer grote titels degelijk draaiien.... wat heb jij dan gedaan? ;o

~D

SemperFidelis

Legacy Member
DisTrict_X zei:
zal ik zeker eens doen, maar wat als ze echt permanent vast zitten? deze pc is nog geen half jaar oud en hij kan binnenkort al niet meer grote titels degelijk draaiien.... wat heb jij dan gedaan? ;o
~D

Ik heb die "oude" (Hij heeft een half jaar meegedraaid) doorverkocht en een nieuwe zelf samengesteld. Het was tenslotte een goede pc maar er was gewoon niet veel mee te doen voor mij. DVD drive, moederbord, harde schijf zaten zo vast als iets...

DisTrict_X

Legacy Member
voor mij is het onmogelijk om hem nu al door te verkopen, dus je zegt me als er onderdelen vast zitten die ik niet wil vernieuwen ik vast zit met deze pc? :o

~D

SemperFidelis

Legacy Member
Als je niet al te veel wil prutsen, waarschijnlijk wel... Videokaart en voeding zijn misschien nog doenbaar :-)

DisTrict_X

Legacy Member
oke ik heb gecheckt en binnenin zijn het (voor zover ik het gezien heb) allemaal gewone vijzen die easy met de schroevendraaier te verwijderen zijn :)

~D

SemperFidelis zei:
Als je niet al te veel wil prutsen, waarschijnlijk wel... Videokaart en voeding zijn misschien nog doenbaar :-)

ik heb een vriend die net dezelfde situatie heeft gehad als mij die me komt helpen, hij weet hoe ik veilig moederbord en CPU enzo kan vervangen :)
dus onhandigheid is geen probleem voor mij :)

dus nu ben ik zeker dat ik KAN upgraden, nu is het de vraag met welke onderdelen ;)

thx!
~D

SemperFidelis

Legacy Member
ALs je een nieuw mobo, nieuwe voeding, nieuwe GPU en een nieuwe kast kopen kan je bijna net zo goed investeren in een volledig nieuwe pc, maar swat.

Ik ga maar een voorstel doen van onderdelen, ongeveer 550 euro, maar je gtx 560 Ti is daar erg duur.

Beginnen met de case, sowieso eenvoudiger om in te werken en gelijk het moederbord erbij kopen, dan heb je een mooie basis lijkt me. Al zul je veel beter af zijn als je zowel je kast, je mobo en je voeding ineens koopt. Apart deze onderdelen bijkopen lijkt me echt wat te veel moeite en zal tenslotte ook niet echt invloed hebben op de prestaties van je pc.
Kast: Cooler Master Elite 430
Moederbord: ASUS P8H61 PRO Rev.3.0
Voeding: be quiet! Pure Power BQT L7 630W

GPU: Nvidia GTX 560 Ti

Als je naar merken van grafische kaarten kijkt gaat het vooral om persoonlijke keus. Nu heb ik een AMD Radeon HD 6970, maar na alle driverproblemen enzo die ik heb zou ik liever weer overstappen naar Nvidia.

Een laatste probleem is je Triple-channel RAM. De laatste 2GB gaan niet echt veel maken, maar dat probleem heb je nu sowieso al denk ik. Lees dit anders eens

Triple Channel vs. Dual Channel performance - Memory - Motherboards-Memory

DisTrict_X

Legacy Member
wel ja dat zei die kerel van de winkel ook maar dat is geen optie...

case, mobo en voeding tesamen kopen zal wat te veel zijn denk ik, ik d8 eerder aan eerst case, dan mobo en voeding... is het echt een groot probleem?

en sorry maar van dat 'dual en triple channel RAM' topic verstond ik helemaal niet ;o kan iemand dat uitleggen? XD

bedankt voor je post :)
~D

SemperFidelis

Legacy Member
DisTrict_X zei:
wel ja dat zei die kerel van de winkel ook maar dat is geen optie...

case, mobo en voeding tesamen kopen zal wat te veel zijn denk ik, ik d8 eerder aan eerst case, dan mobo en voeding... is het echt een groot probleem?

en sorry maar van dat 'dual en triple channel RAM' topic verstond ik helemaal niet ;o kan iemand dat uitleggen? XD

bedankt voor je post :)
~D

Tgojah, laat ook maar van die RAM, het is nu zo :p .
Maar ik bedoel gewoon dat je beter een tijdje spaart en dan alles ineen koopt. Want als je jouw pc nu gewoon verplaatst naar een nieuwe case zal er niet veel veranderen, en de voeding ook geen effect hebben. Het moederbord misschien een heel klein beetje omdat je dan wat extra poorten hebt maar verder heeft het ook geen effect.
Conclusie: beter nog 3 maandjes sparen, goedkopere prijzen, en alles ineen, dan 3 maal het werk en duurdere prijzen. Misschien een kerstcadeautje of zoiets ;)

DisTrict_X

Legacy Member
SemperFidelis zei:
Tgojah, laat ook maar van die RAM, het is nu zo :p .
Maar ik bedoel gewoon dat je beter een tijdje spaart en dan alles ineen koopt. Want als je jouw pc nu gewoon verplaatst naar een nieuwe case zal er niet veel veranderen, en de voeding ook geen effect hebben. Het moederbord misschien een heel klein beetje omdat je dan wat extra poorten hebt maar verder heeft het ook geen effect.
Conclusie: beter nog 3 maandjes sparen, goedkopere prijzen, en alles ineen, dan 3 maal het werk en duurdere prijzen. Misschien een kerstcadeautje of zoiets ;)

wel ja dat was ik eigenlijk al van plan, mijn ouders hebben geen enkel verstand van pcs en als ik nu zeg 'ik ga onderdelen kopen voor mijn pc' slaan ze helemaal tilt en denken ze dat ik een miskoop heb gedaan en dat mijn pc op niets trekt... :/ ik zal zoiezo al tot kerstmis/nieuwjaar moeten wachten en dan als cadeau nemen dat ik hem MAG verbouwen ;p

ik heb eens wat opgezocht en ik heb op alternate een winkelkarretje aangemaakt en heb idpv GTX 560 Ti gewoon een 560 genomen (ENGTX560 DCII/2DI/1GD5 (NVIDIA GeForce GTX 560)) omdat die een pak goedkoper is en er volgens mij niet ECHT een groot verschil is....

case, mobo en voeding zijn dezelfde van de aanrading van semperfidelis ;)

voor alle 4 tesamen kom ik uit op net geen 400 euro... een prijs die te doen valt volgens mij...

pic:

kan iemand nog eens double checken of alles compatibel is? (ps: hou ook rekening met de onderdelen van de merkPC die ik hou!(CPU,HDD,...))

~D

SemperFidelis

Legacy Member
Verschil niet zo heel erg groot tussen 560 GTX en 560 Ti.

De Ti presteert gemiddeld zo'n 6-8% beter, maar uiteindelijk is de 560 GTX al een heel goed kaartje :)

DisTrict_X

Legacy Member
SemperFidelis zei:
Verschil niet zo heel erg groot tussen 560 GTX en 560 Ti.

De Ti presteert gemiddeld zo'n 6-8% beter, maar uiteindelijk is de 560 GTX al een heel goed kaartje :)

wel ja ik ga geen 50 euro meer betalen voor 6-8 % beter... ;p

kan iemand checken of alles compatibel is? :) thx

~D

Ik denk er aan om case en voeding apart te kopen en mobo en GPU later want een aankoop van 400 euro is wat veel vind ik.... ik weet dat het in het begin geen invloed gaat hebben op mijn prestaties maar dat kan me niet veel schelen, het is het eindresultaat dat telt :)

dus als je kijkt of alles compatibel is, hou dan aub rekening dat al de onderdelen die nu in mijn merkpc zitten in de nieuwe case passen en dat de nieuwe voeding er mee werkt...

ik weet dat ik het enorm ingewikkeld maak, excuses daarvoor :(

~D

SemperFidelis

Legacy Member
DisTrict_X zei:
wel ja ik ga geen 50 euro meer betalen voor 6-8 % beter... ;p

kan iemand checken of alles compatibel is? :) thx

~D

Ik denk er aan om case en voeding apart te kopen en mobo en GPU later want een aankoop van 400 euro is wat veel vind ik.... ik weet dat het in het begin geen invloed gaat hebben op mijn prestaties maar dat kan me niet veel schelen, het is het eindresultaat dat telt :)

dus als je kijkt of alles compatibel is, hou dan aub rekening dat al de onderdelen die nu in mijn merkpc zitten in de nieuwe case passen en dat de nieuwe voeding er mee werkt...

~D

Je hebt waarschijnlijk 3 RAM sticks zitten? Dan zul je een ander moederbord moeten nemen, een met 4 sloten. Foutje van mij :)

DisTrict_X

Legacy Member
SemperFidelis zei:
Je hebt waarschijnlijk 3 RAM sticks zitten? Dan zul je een ander moederbord moeten nemen, een met 4 sloten. Foutje van mij :)

ik moet nu tot vanavond door maar als ik me goed herinner heb ik er 2 zitten... ik zal vanavond nog is kijken.. maar ben vrij zeker dat het er 2 zijn... bedankt voor je opmerking ! :)

voor de rest is alles in orde denk je?

~D

mdgf

Legacy Member
PSU==> XFX Core 450

En een 6870 is inderdaad een veel betere keuze dan een 560. Blijkbaar zijn ze wel weer wat duurder geworden.

Waarom zou de gpu niet pasen op je huidig mobo? Er zitten toch pci-e sloten op?

de meeste onderdelen zitten echt vast en soms met pinnen die niet los te schroeven zijn!
Dat heb ik van mijn leven nog nooit meegemaakt ze :). Niet bij hp, niet bij gelijk welk ander prefab merk.

DisTrict_X

Legacy Member
mdgf zei:
PSU==> XFX Core 450

En een 6870 is inderdaad een veel betere keuze dan een 560. Blijkbaar zijn ze wel weer wat duurder geworden.

Waarom zou de gpu niet pasen op je huidig mobo? Er zitten toch pci-e sloten op?

ik ga lliever voor een 550W omdat ik graag wat power over heb voor later ;)
en mijn mobo is enorm raar en slecht ingedeeld, de ramslots en de pci-e slots staan in een hoek van 90° naast elkaar, dus als ik er een grotere kaart in steek zoals de 6870 duuwt de rand ervan tegen de rand van mijn ram... enorm slecht ingedeeld en dat zal me dan weer 100 euro kosten....

mdgf zei:
Dat heb ik van mijn leven nog nooit meegemaakt ze :). Niet bij hp, niet bij gelijk welk ander prefab merk.

bij mij zitten ze ook vast met normale schroefjes, gelukkig ;D

bedankt voor je antwoord :)

~D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan