Archief - upgrade pc de moeite?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Matselot

Legacy Member
Met het oog op de release van diablo 3 ben ik het bekijken of er (nuttige) mogelijkheden zijn om mijn systeempje te upgraden.

Gigabyte G33M-DSR2 mobo
HD 4850 512mb
core2duo E8400@3GHz
4Gb ram
win7 64bit
antec sonata met 500watt


Mijn idee was om ergens een nieuwere graka op kop te tikken HD5000 of 6000reeks. Misschien wordt die 6000 al gebottlenecked in mijn systeem.

Zelfde idee met de aankoop van een ssd schijf. Zou het zonde vinden dat deze niet voluit presteert.

Zijn hier mogelijkheden? Of is het beter om ineens voor nieuw Mobo-ssd-graka-processor te gaan. Dan ben natuurlijk weer heel wat centen kwijt...

phate_13

Legacy Member
Ik zou momenteel gewoon upgraden wanneer er nieuwe dingen uitkomen. Diablo III is zelf nog niet uit, dus het lijkt dat het niet zo dringend is als dat het hoofddoel is.

22 December komt de HD7970 uit, de eerste kaart van de nieuwe HD7xxx reeks. Deze zal wellicht boven het budget liggen dat je jezelf vooropstelt (deze zal zo'n 400 euro kosten geloof ik), maar de rest van de kaarten zal redelijk snel op volgen. De HD7950 volgt begin 9 januari. En vanaf februari zouden de rest van de kaarten moeten volgen.

In eind maart, begin april komen ook de nieuwe ivy bridge processoren van Intel uit. Deze zullen, per clock, 15% sneller zijn dan Sandy Bridge, en tegelijkertijd ook nog wat zuiniger. Daarnaast zal ook de interne GPU krachtiger zijn (niet dat dat uitmaakt in dit geval) en dan ook nog kleine dingen zoals USB 3.0 dat standaard op de chipset zal zitten ed. Anyway, als het niet dringend is, is het ook wel de moeite hier op te wachten.

Een ssd is zeker interessant.

Wat voor voeding is het precies dat je hebt steken?

Matselot

Legacy Member
voeding is degene die standaard in de kast zat. Dit was toen nog 600watt dacht ik.

Stel dat ik zo een nieuwe hd7950 steek , wordt deze dan niet gebottlenecked door de rest van het systeem? Of bereik ik dan misschien bijna hetzelfde met een hd6000 kaartje?

en het is idd nog niet dringend,maar ik wil er deze keer mijne tijd is voor nemen en niet overhaast iets kopen.

phate_13

Legacy Member
Een bottleneck : Dat zal afhangen van game tot game. Daarnaast, als je voorlopig zo'n HD7950 steekt, dan zal je processor in sommige games misschien wel de bottleneck zijn ja, maar dit zou dan ook maar voor 3 maanden zijn als je dan een ivy bridge zou aankopen, dus zo'n grote issue is dit niet echt dan he.

Matselot

Legacy Member
phate_13 zei:
dan zal je processor in sommige games misschien wel de bottleneck zijn ja, maar dit zou dan ook maar voor 3 maanden zijn als je dan een ivy bridge zou aankopen

beetje late reactie nog :)

Als ik het goed voor heb moet ik voor een nieuwe processor toch ook weer een nieuw moederbord hebben?
Kan ik met mijn huidig moederbord een crossfire opstelling maken?

En ik weet dat dit geen prijsschatting forum is,maar wil niet direct een nieuw topic opendoen.

Wat zou ik voor het volgende nog kunnen krijgen?

Gigabyte G33M-DSR2 mobo
HD 4850 512mb
core2duo E8400@3GHz
4Gb ram

ATI

Legacy Member
Voor de 4850 25 a 30€
4gb ram 20€?

Althans dit zie ik hier toch geschat worden voor die prijs?De rest weet ik niet,best langs prijschatting passeren.

edit:als je een ivy bridge wilt zal je nieuw moederbord en ram moetten kopen,vermits jij met ddr2 zit en ddr3 nodig hebt,ddr3 ram kost wel niet veel.

Matselot

Legacy Member
ALTERNATE

alternate deal van de dag. Is dit een goeie deal voor mijn systeem. Of is het beter om nog even te wachten tot de hd 7000 reeks volledig op de markt is ? En dan eventueel zelf een hd 7000 kopen of hopen dat de prijzen van de andere reeksen nog meer dalen?

Om eerlijk te zijn weet ik het gewoon niet goed :) enkel graka updaten of mobo+cpu+ram+graka. Ik zou het liefst maar iets van een 200euro uitgeven. Dus alles vernieuwen zal er niet inzitten wsl

phate_13

Legacy Member
Lachen. Welja, aan die prijs, dat is eigenlijk zowat de "standaardprijs". Je vind die kaart sowieso wel rond de 150€ terug.

AMD | Core | Tweakers.net Pricewatch Prijzen

En niet alleen in Nederland:
Power4Pc - club3d Ati Radeon HD 6870 1gb grafische kaart (CGAX-68724F)
Power4Pc - His Ati Radeon HD 6870 1gb grafische kaart (H687FN1GD)
Sapphire Radeon HD6870 - 1GB - PCI-E : 11179-09-20G - Komplett


Een upgrade van de grafische kaart zal je het meeste prestatiewinst opleveren. Een HD6870 is daarvoor een ideale keuze, dat zeker. Maar wat ik met bovenstaande wil aantonen is dat je je zeker niet moet haasten met die keuze te maken. :)

Matselot

Legacy Member
ok ,thx. Ik ga me nog een beetje inhouden dan. Maar je weet hoe dat gaat,eens je een beslissing genomen hebt dat je wat geld wil uitgeven kan het soms precies niet snel genoeg gaan ;)

phate_13

Legacy Member
Ik ken dat maar goed genoeg. ;)

Hier kun je overigens gemakkelijk nagaan in welke games en in welke mate je processor de bottleneck zal zijn :
What's Hot in PC Gaming and GPU/CPU Performance Guides - TechSpot
(Je E8400 moet je dan vergelijken met de Athlon II X2 en I3. Qua prestaties zal je E8400 hier ergens tussenin zitten. Het varieert echter hard hoeveel sneller/trager precies.)
(Alsook zul je daar ongeveer kunnen zien hoeveel je er op vooruit zou gaan. De snellere HD4890 is de traagste kaart er tussen meestal, en hiermee is het verschil al groot. Oftewel de HD6750, welke lichtjes sneller is dan de HD4850. ;) )

Matselot

Legacy Member
ik merk vandaag ook ineens dat er maar een 500watt voeding insteekt (antec earthwatts 500D) terwijl ik toch dacht dat ik 600w had :)

Gaat deze voeding voldoende zijn om in mijn systeem een nieuwere videokaart te steken? Afhankelijk van welk type kunnen die to +350watt piekverbuik gaan.

Bestaat er een programma om je verbuik te meten?

phate_13

Legacy Member
Dat is effectief een 500Watt voeding van een deftig merk. Geen probleem

En die videokaart kan nooit 350Watt verbruiken. Het volledige systeem zal dat bij zijn piek wel benaderen.

Matselot

Legacy Member
En is 500 watt genoeg voor crossfire? IK ben daar over aan het twijfelen.
Ik kan het volgende aankopen :
Processor: Intel - Core 2 Quad Q9550 (4x 2833 MHz)
-Moederbord: GigaByte - EP45T Extreme

ik was dan aan het denken om dit te combineren met een hd6870 en eventueel in de toekomst een 2e hd 6870.

Ik game eigenlijk wel maar op 1 monitor. Heeft crossfire dan ook nut? of is dit vooral voor eyefinity opstellingen?

Matselot

Legacy Member
merci phate.

Maar is crossfire ook nuttig wanneer je maar op 1 scherm gamed?

ATI

Legacy Member
Matselot zei:
merci phate.

Maar is crossfire ook nuttig wanneer je maar op 1 scherm gamed?

Tuurlijk ,maar zou alleen crossfire doen als je op hoge reso games!

Matselot

Legacy Member
ik kan ergens een club 3d hd6870 op de kop tikken voor 120 eur. Is maar 1 maand oud.

Goede prijs of wacht ik beter nog wat af?
Gaan de nieuwprijzen van deze kaart nog zakken na release van de volgende kaarten in de hd7000 reeks?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan