Archief - Ultra budget office pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Musk

Legacy Member
Hallo



Heb mijn ouders kunnen overtuigen om hun Pentium 4 met 512mb ram buiten te zwieren zodat ik hen een nieuwe pc zou bouwen.

Er is absoluut geen randapparatuur vereist. Enkel de toren.


Ik ga niks recupereren van de vorige PC omdat het echt allemaal te oude brol is.


De bedoeling is om een zo laag mogelijk budget te gebruiken.


Doeleinden pc:


- Mail
- online bankieren
- internet
- office



Het moet dus TOTAAL geen krachtpatser van een pc zijn. Ik wil hem gewoon vlot laten werken.

Grote opslag is maw. ook niet nodig dus dacht ik om er sowieso een SSD in te steken en een HDD weg te laten.

Ik heb eigenlijk alleen maar kennis van game-pc's dus dit is een beetje moeilijk voor mij.


Budget = zo laag mogelijk.


Ik dacht aan:


Case: Cooler Master Elite 310 € 34,99

DVD-RW: LG-GH22NS30 € 19,99

Geheugen: Corsair 2 GB DDR3-1333 * 2 € 21,66

SSD: Samsung 830 Series 64Gb € 109,90

Mobo: ASRock H61iCAFE € 79,90

CPU: Intel® Pentium® G620 € 59,90

PSU: Antec EA-380GREEN 380W € 47,99


TOTAAL: €374,33 (zonder windows)



Opmerkingen:


- De voeding lijkt me overkill, goedkopere opties?

- CPU de juiste keuze of toch voor i3 gaan?

- Nog ergens besparingen mogelijk?



mvg,


Musk

phate_13

Legacy Member

Musk

Legacy Member
Bwoah, over die SSD:


Ik denk dat ik het bij die Samsung ga houden. De huidige (oude) PC heeft slechts 40GB HDD en dat is nog lang niet vol, ze hebben een externe HDD en een iPad voor hun foto's/muziek.

Zou idd fijn zijn om eens te kijken voor een case/mobo wat kleiner is, daar ken ik helaas niks van :)

Musk

Legacy Member
Had ik dus niet gezien.


Ga voor de goedkoopste optie gaan (µATX)


Design ofzo maakt niets uit. Die pc staat toch boven onder een bureau. :)


Bedankt voor de hulp.

Caracalla

Legacy Member
Dit zijn meestal de types PC's die ik moet samenstellen voor mensen.
Ik bestel altijd vanop Alternate en ik moet zeggen dat de ik altijd een mini-ATX MS-tech case gebruik.
Schitterend ding. Mooi design, 4x USB vooraan en slechts 22 euro.
Daarin stop ik normaal de 350 watt Be-quiet voeding. Die heeft heel wat meer connectoren dan de 300 watt versie.

Overlaatst omdat ik écht low budget moest gaan zo'n MS-tech besteld met standaard een voeding in van 400watt voor 30 euro case en voeding inclusief. Voeding was Duits en zag er relatief degelijk uit. Had zelfs een PCI-E connector! En je hoorde hem niet. Uber stil.

Door de HD-prijzen stop ik ook altijd een SSD in de config tegenwoordig.
En qua processor neem ik de goedkoopste dualcore. D540 dacht ik.
Draait gewoon subliem en zeer snel.

Voor de rest neem ik dat goedkoopste H61 Asrock bord vanop Alternate (53 euro ongeveer). Kun je toch alles op aansluiten wat je nodig hebt! Let wel dat je deze met DVI uitgang neemt. Die ene heeft enkel een VGA poort achteraan, en deze met DVI erop, is dezelfde prijs.

*edit*
Deze is de case met voeding reeds in:
http://www.alternate.be/html/produc...416/?tn=HARDWARE&l1=Behuizingen&l2=Mini+Tower

Dit is de case die ik normaal gebruik, zeer tevreden van!!
http://www.alternate.be/html/produc...843/?tn=HARDWARE&l1=Behuizingen&l2=Midi+Tower

Dit is het moederbord die ik altijd gebruik:
http://www.alternate.be/html/produc...DWARE&l1=Moederborden&l2=Intel&l3=Socket+1155

En ik verkies deze voeding:
http://www.alternate.be/html/produc...924/?tn=HARDWARE&l1=Voedingen&l2=tot+400+Watt

Boven deze:
http://www.alternate.be/html/produc...916/?tn=HARDWARE&l1=Voedingen&l2=tot+400+Watt

Puur voor het aantal connectoren.


Dus dan nog de D540 CPU.
En dat is écht snel hoor. Meer dan rap genoeg. In een halve seconde staat Internet Explorer ook open. En Word opstarten duurt nog geen 2 tellen.

mdgf

Legacy Member
En nu ga ik spelbreker spelen hé :p.

Waarom niet gewoon 512MB (evt 1GB als ze graag veel open zetten tegelijkertijd) geheugen bijsteken, windows7 installeren en een ssd steken in die p4?
Mijn p4tje voldoet perfect voor dat soort dingen en meer (gebruik hem zelf nog redelijk vaak).

Het enige dat erop gaat vooruitgaan is stroomverbruik met een moderne pentium.

phate_13

Legacy Member
Ik snap wat je wilt zeggen, maar als ik het zo bekijk is het onwaarschijnlijk dat ze snel nog eens zullen upgraden. Daarnaast vind ik een (praktisch eender welke) dualcore toch zeker een enorme meerwaarde zijn. De stap van één naar meerdere cores is één van de belangrijkste stappen in de evolutie van de pc geweest naar mijn mening. Onze P4 ed. thuis zijn vaak genoeg gecrashed doordat één programma plots de volledige, enige core vol throttled waardoor een reboot nodig is. Met een dualcore blijft je systeem responsief. Alleen dat gegevens is voor mij de meerprijs waard.

FlameDB

Legacy Member
Caracalla zei:
Dit zijn meestal de types PC's die ik moet samenstellen voor mensen.
Ik bestel altijd vanop Alternate en ik moet zeggen dat de ik altijd een mini-ATX MS-tech case gebruik.
Schitterend ding. Mooi design, 4x USB vooraan en slechts 22 euro.
Daarin stop ik normaal de 350 watt Be-quiet voeding. Die heeft heel wat meer connectoren dan de 300 watt versie.

Overlaatst omdat ik écht low budget moest gaan zo'n MS-tech besteld met standaard een voeding in van 400watt voor 30 euro case en voeding inclusief. Voeding was Duits en zag er relatief degelijk uit. Had zelfs een PCI-E connector! En je hoorde hem niet. Uber stil.

Door de HD-prijzen stop ik ook altijd een SSD in de config tegenwoordig.
En qua processor neem ik de goedkoopste dualcore. D540 dacht ik.
Draait gewoon subliem en zeer snel.

Voor de rest neem ik dat goedkoopste H61 Asrock bord vanop Alternate (53 euro ongeveer). Kun je toch alles op aansluiten wat je nodig hebt! Let wel dat je deze met DVI uitgang neemt. Die ene heeft enkel een VGA poort achteraan, en deze met DVI erop, is dezelfde prijs.

*edit*
Deze is de case met voeding reeds in:
ALTERNATE - HARDWARE - Behuizingen - Mini Tower - MS-TECH CA-0140

Dit is de case die ik normaal gebruik, zeer tevreden van!!
ALTERNATE - HARDWARE - Behuizingen - Midi Tower - MS-TECH CA-0130

Dit is het moederbord die ik altijd gebruik:
ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - Intel - Socket 1155 - ASRock H61M-GS

En ik verkies deze voeding:
ALTERNATE - HARDWARE - Voedingen - tot 400 Watt - be quiet! Pure Power 350W

Boven deze:
ALTERNATE - HARDWARE - Voedingen - tot 400 Watt - be quiet! Pure Power 300W

Puur voor het aantal connectoren.


Dus dan nog de D540 CPU.
En dat is écht snel hoor. Meer dan rap genoeg. In een halve seconde staat Internet Explorer ook open. En Word opstarten duurt nog geen 2 tellen.

een case en 400w voeding voor samen veertig euro heb ik mijn twijfels bij. Die voeding kan nu eenmaal niet goed zijn voor dat geld, als er wat misgaat gaan al u andere onderdelen mee. Een voeding is nu eens het enigste waar ik vind dat minder mag op bespaard worden.

Die bequiet voeding die je zelf aanhaalt is wel een deftig ding denk ik zo :)

Caracalla

Legacy Member
Daarom dat ik ook zei dat ik ULTRA low budget moest gaan.
Die mens moest voor minder dan 225 euro een PC hebben. Dan ben je genoodzaakt zo'n zaken te kopen.

Maar, voor een blanco merk voeding, was ik aangenaam verrast.
Ik heb veel brollerige no-brand PSU's in m'n handen gehad.

D540, 4 gig (of zelfs 2 gig), MS-tech case, 90 gig SSD erin en goedkoopste H61 mobo met DVI uitgang.
En voor rond de 300 euro bouw je een PC waarvan 95% van de bevolking zegt "wow, zo rap dat da is" en die zelfs nog geen 50% van de capaciteit ooit zullen gebruiken.

Caracalla

Legacy Member
Ohja, vroeger gebruikte ik altijd een x2 250 met goedkoop AM3 bordje.
Maar sinds een maand of 3 gebruik ik dus die D540's.
Had in der tijd wat benches opgezocht, en die D540's zijn ongeveer 25-30% sneller dan een x2 250, wat voor officetoepassingen zelfs al overkill is bij wijze van spreken.

Maar die D540's kosten slechts evenveel, voor dus 25-30% meer performance :)
En gewoon de ingebouwde GPU van de Sandy bridge chip gebruiken. Werkt meer als naar behoren!

Musk

Legacy Member
Bedankt voor de input.


Die Pentium 4 gebruik ik niet meer omdat die pc van 2001 is.


Er zit een Intel Medford II mobo in wat aansluitingen heeft uit de prehistorie. (een nieuwe HDD/SSD is dus zelfs niet mogelijk bij mijn weten!)

Er zit ook RDram in (of RIMM, is hetzelfde zeker?) wat dus ook al niet ideaal is.


Ik vind een PC van 11 jaar oud toch wel aan vervanging toe ;)


Ik ga het nog even allemaal bekijken en dan post ik de definitieve config, om nog eens te laten dubbelchecken.

phate_13

Legacy Member
I want to give rep, but no longer possible. :()

(Vroeger waren die athlon's inderdaad de interessantste optie. AMD moet zich eens fatsoenlijk gaan herpakken. De single threaded performance is oa. te laag aan het worden.)

Musk

Legacy Member
Case: MS-TECH CA-0130 € 22,99*

Mobo: ASRock H61M-GS € 52,90*

Voeding: be quiet! Pure Power 350W € 44,99*

CPU: Die intel D540 kan ik precies niet vinden (?)

RAM: Corsair 2 GB DDR3-1333 * 2 € 21,66

SSD: Samsung 830 Series 64Gb € 109,90

DVD-RW: LG-GH22NS30 € 19,99

phate_13

Legacy Member
Hij bedoelt de Celeron G540 inderdaad overigens. Dat is een iets tragere versie dan de Pentium G620 die ik heb aangehaald, 2MB cache ipv 3MB en iets lagere clocksnelheid.

Overigens ben ik wel niet zo'n fan van dat moederbord. Voor 9 euro meer heb je eentje met wel een USB 3.0 aansluiting, daarom. Al moet je dat zelf bekijken natuurlijk, maar als deze pc weer 10 jaar moet mee gaan is dat toch mooi meegenomen. Hier was het alleszins zeer vervelend, ook voor mijn ouders dat onze oude P4 enkel USB 1.0 had. Heeft uiteindelijk ook meer dan 9 euro gekost voor een USB 2.0 controller.

Musk

Legacy Member
Hmm, dan ga ik toch voor de G620 gaan, lijkt me de 8 euro dan toch waard.

Case: MS-TECH CA-0130 € 22,99*

Mobo: ASRock H61M-GS € 52,90*

Voeding: be quiet! Pure Power 350W € 44,99*

CPU: Intel® Pentium® G620 € 58,90*

RAM: Corsair 2 GB DDR3-1333 * 2 € 21,66

SSD: Samsung 830 Series 64Gb € 109,90

DVD-RW: LG-GH22NS30 € 19,99


Totaal: €331,27

FlameDB

Legacy Member
Caracalla zei:
Daarom dat ik ook zei dat ik ULTRA low budget moest gaan.
Die mens moest voor minder dan 225 euro een PC hebben. Dan ben je genoodzaakt zo'n zaken te kopen.

Maar, voor een blanco merk voeding, was ik aangenaam verrast.
Ik heb veel brollerige no-brand PSU's in m'n handen gehad.

D540, 4 gig (of zelfs 2 gig), MS-tech case, 90 gig SSD erin en goedkoopste H61 mobo met DVI uitgang.
En voor rond de 300 euro bouw je een PC waarvan 95% van de bevolking zegt "wow, zo rap dat da is" en die zelfs nog geen 50% van de capaciteit ooit zullen gebruiken.

Daar heb je gelijk in, tegenwoordig kan je voor heel lage bedragen leuke systeempjes (office!) samenstellen, waarvan mensen dan zeggen, kost dat maar 300 euro???

die zijn dan gewoon van die pc's in de makro te kopen voor 6-700 euro...

phate_13

Legacy Member
Side-note : Windows wel niet vergeten bij zo'n vergelijkingen. ;)

Caracalla

Legacy Member
Blijkbaar zijn die G6xx wel wat afgeslaan.
Paar weken geleden scheelde dat toch een 20 euro, maar voor 8 euro opleg zou ik dan ook de 600-reeks nemen.
't was idd een G540 die ik bedoelde. Zit nog steeds te denken aan de Celeron D-benaming. Excuses hiervoor.

Qua moederbord kun je idd iets met USB 3.0 nemen.
Hoewel ik moet zeggen dat ik héél véél apparaten heb die gewoon niet willen werken in die poorten, of dat de PC zelfs niet wil booten. Dus het kan misschien interessanter zijn om latere gewoon een PCI-kaartje bij te steken wanneer er betere backward compatibility is. Ondertussen heb je ook 2 USB 2.0 poorten meer dan. Moet je echt voor jezelf uitmaken.

De SSD op zich, moet ik zeggen dat ik altijd die corsair Force neem vanop Alternate tegenwoordig. 90 gig voor 100 euro.
Performance is gewoon goed. En gezien het probleem met die controllers opgelost is... Ondertussen toch nog geen klachten gehoord van niemand.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan