Archief - to mac or not to mac

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

king_z

Legacy Member
Ik heb sedert 2 jaar een sony vaio vgn-fw41e
specs: VGN-FW41E/H (VGNFW41E/H, VGNFW41E/H.BE1) : Technische specificaties : VAIO notebooks en desktop PC's : Sony
nu was ik van plan deze te verkopen omdat ik graag eens een mac had gehad en redelijk veel met photoshop werk/zal werken.
Het is nu ook al even geleden sinds ik op de pc gamede.
Nu is mijn vraag: als ik een macbook white (2009) aankoop en de hdd en ram upgrade naar respectievelijk 500gb en 4gb ik ongeveer dezelfde resultaten kan behalen als met mijn huidige laptop? Is het wel de moeite?

mvg

Pedroo

Legacy Member
Voor gewoon te photoshoppen ga je geen verschil merken. Als ik me niet vergis zit er in een Macbook van 2009 een 9400M in? Die is ook een pak slechter als die HD4650, dus op vlak van 'gamen' ga je ook inboeten.
Ik zie persoonlijk geen reden om up te graden of te veranderen, tenzij uw sony gebreken vertoont... ALs je zo'n macbook natuurlijk voor een prikje kan kopen, en je wil écht een Mac, koop 'm dan, maar ik zou het persoonlijk niet doen ;)

Burrid

Legacy Member
Dus je wil een mac kopen, maar je weet niet of hij even goed zal zijn dan die dat je nu hebt?
Waar gaat die apple gekte nog naartoe. Straks betaalt men nog 1000 euro voor een stikker met een appel op...

Pedroo

Legacy Member
Mja ben persoonlijk een "Apple-hater". Maarja, die discussie gaan we hier nu niet voeren, iedereen heeft zijn eigen mening.* De mac die hij wil kopen is alleszins slechter als zijn huidige laptop. (op grafische vlak dan toch). Hij moet al meteen RAM en HDD upgrade doen, dus zal ook al niet voldoen... Ik zie eigenlijk langs geen kanten in waarom je een andere laptop wil. Als je kleiner wil gaan, hier begint mijn lenovo-gekte weer, neem dan een tweedehands Thinkpad. Supermobiel, robuust, alles wat je maar wil.

Ik werk dolgraag met windows, en kan absoluut niet werken met OSX, wat in mijn ogen veel nadelen heeft t.o.v. windows. Er zijn mensen die constant zeggen dat windows crasht enzo, wat bullshit is. Als je weet hoe je moet tweaken e.d.. En het blijft uiteraard een machine ;)

MrKend54l

Legacy Member
Maser00 zei:
Alles buiten een mac...

Kortzichtig en zeer kort door de bocht.
Sommige mensen snappen nog altijd niet dat hardware niet het belangrijkste is. Het is wat je ermee doet.

Ot: wil je echt de os X beleving twijfel dan niet en koop je er gewoon 1. De discussie os X vs windows vs Linux is al zoveel gevoerd. Het draait altijd uit op persoonlijke smaak.

verreckie

Legacy Member
Het lijkt mij niet logisch dat je een mac koopt met minder goede hardware voor god wie weet hoeveel geld. Enkel en alleen voor een ander besturingssysteem.
Terwijl photoshop evengoed werkt op windows volgens mij. Dat is gewoon geldverspilling.
Om even op je vraag te antwoorden: nee, niet de moeite.

Als je echt per se een mac wil voor osx, spaar dan en koop je een recent, beter model.

Giovanny

Legacy Member
Een MacBook white van 2009 zou ik nu ook niet meteen kopen ter vervanging van, maar met een recenter model kun je zeker niets mis doen. Ja ze zijn iets duurder.
Heb zelf een MacBook Pro en wil toch nog even melden dat OSX in mijn ogen veel efficiënter gebruik maakt van de hardware waarmee ze werkt.
Het is gewoon een kwestie van 'wil je het geld eraan geven' en dat moet je voor jezelf uitmaken. Ik heb het alvast gedaan en heb er geen spijt van :p

king_z

Legacy Member
ja het blijft een moeilijke keuze maar het zit zo: voor de prijs die ik van mijn laptop kan krijgen zou ik de mac met upgrades moeten kunnen kopen. (volgens mac2sell dan toch)
ik zou dus nooit een mac aan volle pot kopen.
het gaat inderdaad om kleiner gaan, maar ook om het os x gevoel + goede batterij.
misschien toch best afwachten tot volgend jaar wanneer ik (hopelijk) grafische doe en kan zien met wat ik het liefste werk.
hetgeen me nu afschrikt is de grafische kaart in de white, deze valt zeker niet te upgraden? En kan iemand me misschien zeggen hoe groot het eigenlijke verschil is? (ik heb er wel verstand van maar ik vond de precieze gegevens niet echt)

J3rry

Legacy Member
ik zou mij zeker geen witte kopen, plastic begint overal te scheuren
zelfs van de laatste modellen die zijn uitgebracht

Maser00

Legacy Member
MrKend54l zei:
Kortzichtig en zeer kort door de bocht.
Sommige mensen snappen nog altijd niet dat hardware niet het belangrijkste is. Het is wat je ermee doet.

Ot: wil je echt de os X beleving twijfel dan niet en koop je er gewoon 1. De discussie os X vs windows vs Linux is al zoveel gevoerd. Het draait altijd uit op persoonlijke smaak.
Jonge jonge, kheb 10 000'en argumenten daarvoor, maar ik ga die niet blijven herhalen ze. Mijn comment werd zelfs verwijderd lol, allemaal ifags die reporten waarschijnlijk. Grow up, kijk naar de feiten en leer deftige conclusies trekken.

vinteg

Legacy Member
de grafische kaart valt niet te upgraden neen. en een mac van 2009....zoveel zal die batterij ook niet meer waard zijn tenzij ze al eens vervangen is geweest ...

Tharionos

Legacy Member
het blijft een eeuwige dicussie mac of pc .

Oke het is wat gehyped maar wat is er nu niet gehyped geweest ,

mijn zus en haar vriend zweren ook bij mac maar dat is ook uit gebruikers evaring ( bijna altijd mac gebruikt ) .

het heeft geen zin om er in deze thread over te discussieren zoals iemand eerder al heeft aangehaald .

Dus to Mac or not to mac , hangt er vanaf : mijn jongste zus had een mac en die was slecht , men oudste zus heeft er al een enige tijd een en is er tevreden over .

Wederom komt het neer op consumer ervaring

Mac's zijn natuurlijk niet goedkoop dus het hangt er vanaf wat je budget is

een tweedehandse laptop ( weet niet of dat je bedoeling was ) zou ik niet aanraden .

Laptops zijn niet echt gemaakt voor gamen werd me ooit vertelt ,

en een mac kan zowiezo de meeste spellen toch niet draaien behalve enkele uitzonderingen zoals SC2

ik zou gewoon voor een degelijk model gaan en dan misschien sparen voor een desktop .

Maar dat is wederom een eigen mening

Als je echt een mac dan neem je een mac

ik hoop dat ik je hier ergens mee heb kunnen verder helpen

MrKend54l

Legacy Member
Maser00 zei:
Jonge jonge, kheb 10 000'en argumenten daarvoor, maar ik ga die niet blijven herhalen ze. Mijn comment werd zelfs verwijderd lol, allemaal ifags die reporten waarschijnlijk. Grow up, kijk naar de feiten en leer deftige conclusies trekken.

Jij geeft argumenten en dan krijg je tegen argumenten. Eindeloze discussie dus.
Als je os X en windows vergelijkt moet je niet kijken naar hardware want dan zijn we snel uitgepraat. Het gaat dan puur over gebruikerservaring. Een macbook pro/imac/air haal je uit de doos en je weet gewoon dat hij perfect in orde is alles werkt je hoeft je over niks zorgen te maken. Een windowds bases systeem is en blijft altijd een bouwdoos. Dit heeft natuurlijk immens veel voordelen, maar het heeft evengoed nadelen. Als je alle voor en nadelen op een rij zet komt het puur uit op waar voel jij je het beste mee en waar werk je het liefst mee.

W!mpix

Legacy Member
vinteg zei:
de grafische kaart valt niet te upgraden neen. en een mac van 2009....zoveel zal die batterij ook niet meer waard zijn tenzij ze al eens vervangen is geweest ...

Ik wou juist hetzelfde zeggen. Na 3 jaar was de batterij van mijn laptop ook op sterven na dood hoor. (Nu, na 6 jaar, kan ik nog net opstarten voordat de batterij leeg is)

MrKingston

Legacy Member
Als je van plan bent om te gamen op je computer is de keuze snel gemaakt, je zei dat je al een eindje niet meer gamet op je pc. Ik heb ook zo een periode gehad waarin ik dacht ' waarom ga ik niet voor mac als ik toch niet meer game op mijn computer?', gelukkig heb ik dan geen mbp gekocht want ik zit nu weer elke dag te gamen :D Uiteindelijk is het allemaal een keuze van smaak, wil je een mooi design en een appel op je computer : go mac. Als je goede hardware en veel mogelijkheden wil : go PC

Pedroo

Legacy Member
MrKingston zei:
Uiteindelijk is het allemaal een keuze van smaak, wil je een mooi design

Check Lenovo U300s. Is eigenlijk gewoon een copy van een MBp... Tegenwoordig zie je veel copy's van MBp. Ik zou sowiezo voor de lenovo gaan dan (daar ik een windowsliefhebber ben...)

uiteraard staat daar geen appeltje op, maar indien je wat handig bent lukt da ook wel :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan