Archief - tips gevraagd nieuwe pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

hatchet

Legacy Member
Hoi allemaal!

Ik ben van plan een desktop te kopen bij JAHA, dat omdat de winkel niet al te ver ligt en ik op 9lives lovende kritieken lees.

Ik game haast niet meer maar ik houd mij vaak bezig met filmbewerking, fotobewerking, het producen van muziek en soms ook 3d animatie.
Over een week zal ik audiovisuele vorming volgen te SKI, Gent, dus een deftige pc is zeker geen overbodige luxe.

Mijn budget ligt tussen de 900 en de 950 euro (incl. toetsenbord en muis, excl. scherm) :p en ik heb al iets samengesteld maar ik ben niet helemaal zeker of ik het geld wel goed verdeeld heb.

: AMD [-Edit-] ----- : Ik zou niet weten waarom maar zo veel maakt dat niet uit denk ik ?:unsure:?
Montage van uw computer (30€): Montage van uw computer ----- : Dit lijkt mij het verstandigst ;)
PC case: Coolermaster 690 II Lite zwart zonder voeding (72€) ----- : niet TE lelijk of kitsch
CPU: AMD Phenom II Quad 965BE 3.4Ghz 8MB socket AM3 (114€) ----- : de duurste tussen de quadcores, dat zal wel genoeg zijn zeker?
CPU cooling: Scythe Mugen 2 Rev.B SCMG-2100 AMD/Intel CPU cooler (37€) ----- : ik wou alvast geen hydro serie hebben want ik heb geen kraan in de kamer... of is dat niet nodig? :p
Motherboard: ASRock 970 Extreme4 socket AM3+ (88€) ----- : is dit te goedkoop voor een moederbord of zit dit goed?
Memory 1: Kingston 2 x 4Gb DDR3 1600Mhz Grey HyperX CL9 (75€) ----- : ik twijfel tussen 4 of 8 gb, maar omdat sommige filmbewerkingssoftware en Photoshop enzo veel ram inpakt denk ik dat 8gb geen kwaad kan. + ik heb de goedkoopste genomen want ik las hier eens dat goedkope ram ook zeer goed is.
Harddisk 1: WD 1 TB Caviar Blue WD10EALX 7200rpm 32mb SATA3 (54€) ----- : is deze goed? 1tb is voldoende.
Grafische kaart 1: ATI HD6950 2Gb DDR5 PCI-express (239€) ----- : Ik heb hier eens gelezen dat dit een zeer goeie grafische kaart was en ik zal dat wel nodig hebben. Alleen is het niet om te gamen dus misschien is er een verschil tussen game kaarten en andere grafische toepassingen?
Optical Drive 1: NEC AD-7260S 24x DVD-RW Dual Layer zwart SATA (18€) ----- : een optical drive is verplicht en ik heb nog geen geld om blurays te kopen dus wordt het deze.
Voeding: Corsair TX650M 650W modulaire voeding (94€) ----- : Is 650W genoeg voor als ik misschien een wil upgraden? En heb ik daar nu al genoeg mee want ik weet daar weinig van :confused:
Keyboard: Logitech Ultra Flat Keyboard PS2/USB Azerty (15€)
Mouse: Logitech G500 Gaming Mouse USB (47€)
Wireless networkcard: D-Link DWA-547 300Mbps Wireless N PCI kaart (34€) ----- : zo'n kaart is waarschijnlijk beter dan een 300Mbps USB toestel, daarom.
Kaartlezer: Apacer AE700 interne kaartlezer 24 in 1 met USB poort (10€) ----- : Ik werk vaak met SD-kaartjes en da's handig.

Sub-totaal: €927,01

Ik heb geen software erbij gekocht en ook geen SSD.

Over SSD's weet ik weinig maar die worden ook vaak gebruikt voor die andere grafische toepassingen. Heb ik dat ook nodig denk je?



Dus wat vinden jullie? Wat kan er beter? En wat mag er minder?

Alvast bedankt
Levi

azertyalex

Legacy Member
uwnen amd zou ik veranderen naar een i5 of i7 aangezien ge werkt met foto en video.
die quadcore is zeker niet den duursten zunne. ge kunt zo duur gaan als ge maar wilt.
ge hebt der van 900 euro
edit: kzie net dage nie gamed?
gaat ge de aantrekking kunne weerstaan?
;)

Twinturbo

Legacy Member
Je kan best eerst even kijken naar welke specifieke programma's je gaat gebruiken.
En waar deze het meeste baat bij gaan hebben.

Dat je met 3D animatie gaat werken wilt niet persé zeggen dat je het meeste baat zal hebben met een zware grafische kaart.

hatchet

Legacy Member
Dus intel is het best voor die soort dingen?
En zit het moederbord goed van prijs?

Edit: En hoe zie je of de voeding voldoende is?

Rudi-cuul

Legacy Member
Je zal al een ander moederbord moeten zoeken, sinds je mobo van nu voor AMD is.
En je toch voor een intel zal gaan

Twinturbo

Legacy Member
Kijk eerst naar welke programma's je gaat gebruiken. En of deze al dan niet CUDA (NVidia kaarten) ondersteunen en multi core.

mdgf

Legacy Member
Ik heb hier eens gelezen dat dit een zeer goeie grafische kaart was en ik zal dat wel nodig hebben. Alleen is het niet om te gamen dus misschien is er een verschil tussen game kaarten en andere grafische toepassingen?
Er bestaan speciale renderkaarten, mss dat je dat zoekt?

Een zware gpu steken in zo'n pc is enkel nuttig als je programma's gpu-versnelling (bv met CUDA zoals twinturbo zegt) ondersteunen, zoek dat eerst op! Doen ze dat niet, dan ben je even goed af met de onboard chip.

+ ik heb de goedkoopste genomen want ik las hier eens dat goedkope ram ook zeer goed is.
75€/8GB het goedkoopste? :wtf:
Das de prijs van 16GB valueram.

Nu in uw situatie zal geheugen een miniem beetje uitmaken (mss een procentje of 2 sneller bij 1600MHz tov 1333MHz), dus je kunt wel die paar € (!, geen 38€...) extra neerleggen voor 1600MHz geheugen en dat dan mss nog zo ver overklokken als je kunt.

Voor zo'n zaken inderdaad kijken voor een i5 of een i7.
Eerst controleren of uw programma's Hyperthreading ondersteunen, doen ze dat niet ==> i5, want een i7 is dan NIET sneller.
Wederom dan de cpu overklokken (met een mugen 2 geraak je al zeer ver).

psu: gaat puur afhangen van de gpu

hatchet

Legacy Member
Rudi-cuul zei:
Je zal al een ander moederbord moeten zoeken, sinds je mobo van nu voor AMD is.
En je toch voor een intel zal gaan

De website van de winkel werkt volgens een systeem waarbij je eerst moet kiezen tussen gamer-office-internet en daarna tussen AMD-Intel 1155.
Ik heb nu voor de gamer-Intel 1155 gekozen en alle verschillende onderdelen die ja kunt kiezen daar zouden met elkaar kunnen werken.

Bij intel kost 8gb ram 50€, ik kies ook voor de i5 (185€) want de i7 kost 279€.

Ik zit nu met het probleem dat ik over mijn budget zit :(

Edit: Een Nvidia Quadro kaart is wat ik nodig heb denk ik.

En blijkbaar gebruiken professionals voor elk programma een andere grafische kaart...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan