Archief - tft schermen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

--ST!TRO--

Legacy Member
Ik ben zo rstig aan van plan een tft-scherm te kopen. Nu weet ik dat je moet oppassen, zeker bij 19inch schermen voor ghosting.. Maar verschillende sites spreken elkaar tegen, een scherm van 4 ms heeft soms meer last van ghosting dan een 12ms scherm.. Ik zoek een 17 / 19 inch met goede prijs/kwaliteitsverhouding.. Ik game vooral aoe3, niet echt van plan om mij echt hard te gaan bezighouden met flitsende fps-shooters.. of maakt dat niet uit voor ghosting? Dvd kijken op pc doe ik ook wel eens.. Iemand suggesties? budget is gewoon zo laag mogelijk, maar wel liefst iets van kwaliteit :)

alvast bedankt!

Dj_K!nkY

Legacy Member
Ik zou zeggen, neem een Neovo F417, ik heb da scherm, echt top :niceone:
Ik ken ook iemand die zo 20 schermen heeft staan (chatcafe) en op nog geen enkel scherm heeft hij een dodo pixel (na 2,5 jaar), dus echt wel goede kwaliteit! :p

edit: van ghosting heb ik geen last (ook niet bij snelle fps of zo). Natuurlijk, als je ook veel dvd's wil kijken op je pc, zou ik miss eerder gaan voor een 19", want 17" is perfect om te gamen, maar om dvd te zien iets te klein (vind ik persoonlijk)

ZyphO

Legacy Member
neem gewoon een Neovo F419 :). goede schermen en verkopen hier heel goed bij ons in de winkel

SMa

Legacy Member
imo is 19" perfect om te gamen
hoe groter hoe liever :D

alles onder de 12ms zou goed moeten zijn
probeer meteen voor een goed scherm te gaan, je zit er toch constant op te kijken
en een degelijk scherm gaat toch enkele jaren mee :p (wat dus eigenlyk een besparing betekent)
het mijne is het aan het begeven, dus ik verwacht dat ik volgend jaar al een nieuw ga moeten kopen (tis van maart 05)
als ik dat geweten had, had ik wel een ander gekocht hoor ;)
(btw: er werd hier ooit een link gepost naar een programma om slapende pixels proberen wakker te maken, kent iemand die nog?)

Vitabis

Legacy Member
voor aoe3 is 16ms goed genoeg ze
bij de meeste spellekes merkte nie eens iets met 16ms.
ik zou nie echt voor 19" gaan, omdat de resolutie daar te laag is.
da is wa ik ervan vind he :)
de meesten zullen da wel goe vinden, tot ze is op een 20" of groter werken
was bij mij zo ook
en probeer een met pva/mva paneel te pakken ipv TN (betere kleuren)

Dj_K!nkY

Legacy Member
ZyphO zei:
neem gewoon een Neovo F419 :). goede schermen en verkopen hier heel goed bij ons in de winkel
jep zou ik ook doen (aangezien het ook is om dvd's op te kijken) en voor games zoals aoe3 is 19" ook altijd makkelijk.

apa

Legacy Member
Vitabis zei:
voor aoe3 is 16ms goed genoeg ze
bij de meeste spellekes merkte nie eens iets met 16ms.
ik zou nie echt voor 19" gaan, omdat de resolutie daar te laag is.
da is wa ik ervan vind he :)
de meesten zullen da wel goe vinden, tot ze is op een 20" of groter werken
was bij mij zo ook
en probeer een met pva/mva paneel te pakken ipv TN (betere kleuren)
Ik ga hier volledig mee akkoord behalve dat ik 19" juist wel zou aanraden voor gaming... De reden is dat TFT-schermen enkel in hun native resolutie een mooi beeld geven. Als je PC niet krachtig genoeg is om op die resolutie te kunnen spelen, dan zal je (veel) kwaliteit verliezen omdat je in een lagere resolutie moet spelen. Beter is dan een scherm te nemen met een lagere resolutie (zodat je PC nu "té" krachtig is en dat die langer zal meegaan op je scherm).

Wat betreft de responstijd: voor dat soort games is 16ms idd reeds voldoende. Ook ik zou je sterk aanraden om een scherm met PVA- of MVA-paneel te kiezen omwille van de betere beeldkwaliteit. Tegenwoordig kan je ook daarin reeds schermen vinden met een erg lage responstijd zodat ook die geschikt zijn voor gaming (we noemen dit dan "Overdrive MVA-/PVA-panelen": daar betaal je echter wel wat meer voor).

Wat betreft het merk moet je weten dat er slechts een klein aantal bedrijven zijn die TFT-panelen produceren (AU Optronics, Samsung en LG/Philips zijn veruit de grootsten). Dit betekent dat je panelen van deze fabrikanten zult terugvinden schermen van een groot aantal verschillende merken (Samsung-panelen kom je bv. ook tegen in Eizo-schermen; AU Optronics verkoopt zelf trouwens helemaal geen schermen). Neovo produceert zelf geen panelen (ik weet echter niet vanbuiten welke panelen die momenteel gebruiken maar gok op AU Optronics)...

Mijn persoonlijke favoriet wat betreft LCD-schermen is Samsung... Maar welk scherm het best voor jou is, is eigenlijk een kwestie van smaak...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan