Archief - "stille" game pc (aangepaste setup)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

zama

Legacy Member
Ik ben van plan een game pc te kopen bij jaha. Dus heb ik me beperkt tot de onderdelen die daar aangeboden worden. (Edit: het zal nu wellicht Alternate worden omdat ik niet alle onderdelen vind bij jaha)

De bedoeling is om een relatief stille, maar toch degelijke game pc te hebben.
Wat denken jullie van volgende configuratie ?

Edit: De setup is aangepast in bericht 17.

PC case: Corsair Carbide 500R Midi Tower zwart zonder voeding (€119)
CPU: Intel Core i5 2500K Quad Core 3.3Ghz 6MB socket 1155 (€205)
CPU cooling: Xigmatek Gaia SD1283 Intel/AMD CPU cooler (€25)
Motherboard: ASRock Z68 Extreme4 Gen3 socket 1155 (€178)
Memory 1: Corsair Vengeance LP 2 x 4Gb DDR3 1600Mhz CL9 (€54)
Harddisk 1: WD 1 TB Caviar Black WD1002FAEX 7200rpm 64mb SATA3 (€76)
Solid State Disk: Crucial RealSSD 128Gb M4 2.5-inch SATA 6GB/s SATA3 (€185)
Grafische kaart 1: Nvidia Geforce GTX 560Ti 2Gb DDR5 PCI-express (€259)
Optical Drive 1: LG 24x GH24NS70 DVD-RW Dual Layer zwart SATA (€18)
Voeding: Be Quiet 530W Pure Power CM (L8) 530W modulaire voeding (€79)
Operating system: Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit OEM UK (€99)
Montage van de computer (€30)

totaalprijs: €1327.00

deserteur

Legacy Member
wat voor behuizing neem je? voor de rest vind ik het er goed uitzien. Niet dat ik veel verstand ervan heb maar toch.

zama

Legacy Member
oeps, behuizing vergeten. Ik heb ze toegevoegd. Het wordt een Corsair Carbide 500R Midi Tower zwart zonder voeding.

SpeedFreak.be

Legacy Member
Paar opmerkingen gewoon vaue 1333 mhz ram nemen. Dan die WD black leuk, maar een spinpoint F3 is net zo goed en goedkoper. Cpu koeling scythe mugen (2 of 3). en zet er ook eens de prijzen erbij want ik heb zo'n idee dat het aardig aan de prijs is. voeding kan ook beter en een bepaalde reden dat je een Engelse windows wilt?

zama

Legacy Member
Bedankt voor je feedback. Ik heb de prijzen toegevoegd.
Ik heb het ook eens uitgerekend bij alternate.be en kom dan op €1301.18 (€26 verschil tussen de twee).

Voor het geheugen zou ik 2 Kingston 4Gb DDR3 1333Mhz CL9 kunnen nemen (2x €24).

Die Spinpoint F3 staat niet in de catalogus van jaha, dus zal ik het maar houden bij die van WD.

Volgens be.hardware.info zit de Xigmatek Gaia ongeveer op het niveau van de Scythe Mugen 2 qua geluidsproductie. Helaas is Scythe Mugen 2 niet meer te koop bij jaha.

De Scythe Mugen 3 hebben ze wel, dus dat zou wel kunnen. Ik weet natuurlijk niet wat het geluid in de praktijk voorstelt.

Psy

Legacy Member
Mugen 2 rev.b draait hier aan 500-700 rpm, dat hoort ge praktisch niet, zal wel niet anders zijn voor de Mugen 3.

Doe vooral wat research naar uw casefans toe, en naar die voeding.
Als het echt superbelangrijk is (zoals in mijn geval) en zekerheid wilt over de stilte kunt ge eventueel meer investeren naar een Corsair AX (650/750/850W versies), de fan op die voedingen staat volledig stil als pc idle is (windows) en draait zeer traag/stil tijdens games.
Kost wel dubbel zoveel als die Be Quiet voeding, en schijnbaar zijn die Be Quit (bon, titel zegt wel genoeg :p) wel zeer stil dus zal in principe wel geen probleem zijn.

Kijk ook goed na welke 560Ti ge neemt, pak zeker geen reference kaart want die dingen maken meestal verschrikkelijk veel lawaai.
Twin Frozor II van MSI of Gainward Phantom II zijn normaal vrij stille kaarten

Iphigeneia

Legacy Member
Psy zei:
Mugen 2 rev.b draait hier aan 500-700 rpm, dat hoort ge praktisch niet, zal wel niet anders zijn voor de Mugen 3.

De mugen 3 draaid tussen de 300 - 1600 rpm (dit als je mobo 4 pins aansluiting heeft op mobo anders draaid deze op 1600 rpm). Deze hoor je dus wel degelijk als de zooi wat warm wordt. Echter dat is enkel de fan, die is dus te vervangen door een ander stiller model.

mdgf

Legacy Member
De goedkopere be-quiets staan niet echt bekend als de stilste voedingen ze (toch niet de pure power 300/350), je moet het eens googelen (geldt voor elke voeding, je kunt natuurlijk ook in "gold" voedingen met een gecontroleerde fan investeren zoals die ax van psy, of de x series van seasonic of gelijk welk ander spul).

Waarom neem je geen geisoleerde case zoals de cooler master silencio 550 of fractal design define r3 als je voor stilte gaat?

Verander uw hdd naar een ssamsung spinpoint f3, de black is even snel, veel duurder en naar het schijnt een serieus stuk luider.

Het geheugen is te duur, neem valueram van 40€/8GB.

Een reference high-end graka gaat inderdaad nooit echt stil zijn (alhoewel redelijk wat custom koelers niet bepaald stiller zijn tot zelfs luider).

Mugen 3 is inderdaad veel luider dan de 2.

Psy

Legacy Member
Iphigeneia zei:
De mugen 3 draaid tussen de 300 - 1600 rpm (dit als je mobo 4 pins aansluiting heeft op mobo anders draaid deze op 1600 rpm). Deze hoor je dus wel degelijk als de zooi wat warm wordt. Echter dat is enkel de fan, die is dus te vervangen door een ander stiller model.

Aha, my bad, geen persoonlijke ervaring mee, aangezien de Mugen 2 zeer stil koelt ging ik ervan uit dat het bij de 3 ook wel zo zou zijn, beetje vaag dat ze die fan vervangen als het oude model al zo goed was.

FlameDB

Legacy Member
@ psy ze hebben de mugen 3 vooral geproduceerd om kleiner te zijn dan de mugen 2. Dit om problemen met plaatsvoorziening voor RAM te vermijden. Uiteraard wouden ze niet inboeten op prestatie en aangezien het koeloppervlak kleiner is hebben ze een sneller draaiende (lees: luidere wanneer onder load) fan meegeleverd.

wie echt voor volledige stilte wilt gaan zou een reference graka moeten kopen en zelf de accelero extreme plus erop installeren. Heb die zelf en ben gewoon geschrokken van de prestatie en stilte die die kaart voortbrengt.

Verder je case uitrusten met stille maar goed presterende fans (denk dan aan scythe GT ap-13 of scythe slipstreams, of noctua's eventueel)

Qua voeding zit je goed bij corsair HX & AX series en seasonic's zijn ook zeer stil. Antec moet ook wel niet onderdoen denk ik zo.

zama

Legacy Member
Bedankt reeds voor de opmerkingen.

Ik ben mijn huiswerk opnieuw aan het maken en zal later een gewijzigde configuratie posten.

Omdat ik hier eigenlijk allemaal niet veel verstand van heb en mij baseer op wat ik hier onder aankoopadvies heb doorgenomen, heb ik toch enkele vraagjes:

- als ik niet van plan ben om te gaan overclocken, kan ik dan niet beter opteren voor de Intel Core i5 2500 ipv de Intel Core i5 2500K ?

- is een aparte cpu-koeling nodig ?

verreckie

Legacy Member
Als je niet gaat overclocken heb je inderdaad geen i5-2500k nodig, een 2400/2500 zal zeker volstaan.
Ook een aparte cpu cooler heb je dan niet nodig. Tenzij je voor absolute stilte wilt, stock coolers zijn nu niet meteen de stilste.

flyingdutchman

Legacy Member
Als het echt stil moet zijn zou ik voor een geisoleerde case als een Cooler Master Silecio 555 of een Antec P182 kiezen...

Triple0

Legacy Member
ik raad je aan om een asus dcuii grafische kaart te nemen, die zijn superstil en bovendien goed overclockbaar

FlameDB

Legacy Member
ja, een 2500 is dan voldoende. Maar voor het kleine prijsverschil met een 2500k zou ik sowieso deze laatste nemen. Ik ging ook nooit overclocken, persoon in de winkel overtuigde mij toch de 2500k te nemen. Ondertussen is die cpu overclockt, gewoon omdat het zo simpel is bij sandybridge

Psy

Legacy Member
idd, men moet imo zich niet teveel laten afschrikken door overclocking, als ge een deftige cooler laat installeren (als ge het zelf niet in elkaar steekt), bij dees generatie cpu's is het zelf voor leken vrij simpel, kleine tutorial volgen om toch wat zekerheid te hebben aan de hand van wat fotokes, maar in principe komt het er maar op neer om bv 33x (3.3ghz) getalleke te veranderen naar bv 40x (4ghz) en thats it, veel kwaad kunt ge daar echt niet mee doen.

en sowieso voor dat kleine prijsverschil, durft ge het momenteel nog niet aan, kunt ge het nog altijd wat uitstellen tot ge u der zekerder bij voelt, maar dan hebt ge op dat moment tenminste de optie om het eens te proberen.

zama

Legacy Member
Rekening houdend met jullie opmerkingen (waarvoor mijn dank) ben ik tot volgende setup gekomen
(toch maar de 2500K behouden; je weet maar nooit dat ik toch ooit ga overclocken):

Behuizing : Cooler Master Silencio 550 (€ 79.90)
Processor : Intel® Core™ i5-2500K (€ 194.90)
Moederbord : ASRock P67 Extreme4 GEN3 (€ 157.90)
Voeding : Corsair CMPSU-750AX (€ 189.90)
Harddisk (SSD) : Crucial 128 GB CT128M4SSD2 (€ 169.90)
Harddisks (SATA) : Samsung HD103SJ SpinPoint F3 1000GB (€ 49.99)
Grafische kaart : (PCIe) MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC (€ 214.90)
Geheugen : Kingston ValueRAM 8 GB DDR3-1333 Kit (€ 44.49)
DVD-Brander : ASUS DRW-24B3ST (€ 24.99)
Besturingssysteem : Microsoft Windows 7 Home Premium 64-Bit (€ 99.90)

totaalprijs: € 1226.77

Zie ook setup in pcbuilder van alternate.be

Als cpu-koeling zou ik een be quiet! Dark Rock Advanced C1 (€ 54.90) nemen.
Pc builder van alternate laat hem niet zien als ik kies voor de Cooler Master Silencio 550; hopelijk past deze in die kast.

Edit: als ik Fractal Design Define R3 als behuizing zou kiezen, dan kan die be quiet koeling blijkbaar wel.


Triple0 zei:
ik raad je aan om een asus dcuii grafische kaart te nemen, die zijn superstil en bovendien goed overclockbaar
Ik veronderstel dat je dan Asus ENGTX 560 Ti DCII bedoelt.


Johan tb zei:
een bepaalde reden dat je een Engelse windows wilt?
Ik heb altijd al met engelse versies van Windows gewerkt, dus vind ik mijn weg beter in de engelse terminologie dan in de nl-versie.

Triple0

Legacy Member
wel, gezien de 560ti en 6950 ongeveer dezelfde prestaties leveren kan je imo kiezen.

alleszinds zou ik een asus dcuII nemen want ik heb er 1 steken (6950) en zelfs in stress tests hoor je die amper

FlameDB

Legacy Member
neem sowieso de fractal design r3 dan, in het geval je ooit voor een tweede graka zou gaan, je toch een sidefan kan installeren zonder in te moeten boeten op de stilte van je pc.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan