Archief - SSD 120gb

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

blockkiller

Legacy Member
pstubru zei:
Mogen we ook de argumentie weten waarop deze mening gebaseerd is ?

Die dingen hebben allemaal een Sandforce-controller en een behoorlijk hoog uitvalpercentage.

Davion

Legacy Member
Maar die SandForce controllers zijn wel aanzienlijk sneller dan al de rest.

mdgf

Legacy Member
De laatste keer dat ik keek waren de vertex3, corsair force3 en m4 120GB allemaal aan elkaar gewaagd ze.

flyingdutchman

Legacy Member
Wanneer gaat het gezeur eens eindigen.

- Sandforce drives zitten momenteel nog steeds met de grootschalige BSOD-bug in hun firmware, kijk eens op Anandtech, daar staat een mooi recent artikel erover.
- Sandforce drives 'faken' hun snelheden dmv compressie. Zonder compressie presteren de schijven abominabel slecht.
- De uitval percentages zijn belachelijk hoog, een retailer heeft een tijd geleden uit de school geklapt door aan te geven dat de RMA percentages van de Vertex 3's meer dan 10% waren.
- Lees eens wat door de SSD-topics op tweakers en je zult al snel bovenstaande zaken in de praktijk terugzien bij mensen die meermaals hun Vertex schijven hebben kunnen opsturen.
- Snelheden zeggen niks, aangezien de SSD zijn grootste snelheid haalt uit de accestime, de keren dat je daadwerkelijk grote hoeveelheden gaat heen-en-weer kopieren tussen meerdere SSD's zijn op 1 vinger te tellen.

Ik zou zeggen: doe eens lekker stoer en koop een Vertex 3, maar kom hier niet klagen als je na een aantal RMA's nog steeds problemen hebt.

Psy

Legacy Member
Hier nochtans geen problemen met m'n Vertex3, al blijft het wel een feit dat OCZ forums vol staan van miserie.

kyoto

Legacy Member
Ik ben ook aan het uitkijken naar een SSD. Mijn oog is gevallen op die intel 320 120gb. Zal wel geen miskoop zijn zeker? Ik denk wel dat ik wat meer zal betalen dan bij de concurrenten maar dan ben ik tenminste zeker dat ik degelijke kwaliteit in huis haal?

Musk

Legacy Member
Ook niks mis met de Crucial M4. Blijft, na intussen toch wel een hoop gelezen te hebben, voor mij de beste prijs/kwaliteit SSD.


Over snelheden zeveren is een beetje belachelijk, aangezien ik, met een 'vorige generatie (C300)' SSD zit. Zodra ik een commando geef van open dit of open dat, moet ik niet langer dan een tiende van een seconde wachten, wtf wil je nog sneller hebben? Read/write is bullshit. Grote bestanden gaan normaal gezien wel naar je HDD. En van SSD naar HDD ist toch de HDD die de bottleneck zal vormen. En de gemiddelde gebruiker heeft geen 2 SSD's waar hij blij bestandjes naar heen zal schrijven.

Psy

Legacy Member
Intel is beste koop qua stabiliteit in ieder geval.
Had ergens eens een RMA pic gezien van een groot frans bedrijf, waar er voor de intel ssd's bijna geen rma's gedaan werden, ocz & crucial stonden ongeveer op dezelfde plaats bovenaan de lijst.

flyingdutchman

Legacy Member
Psy zei:
Intel is beste koop qua stabiliteit in ieder geval.
Had ergens eens een RMA pic gezien van een groot frans bedrijf, waar er voor de intel ssd's bijna geen rma's gedaan werden, ocz & crucial stonden ongeveer op dezelfde plaats bovenaan de lijst.
Goed geprobeerd, helaas vist u achter het net.

Het artikel (eerste google hit): French Website Publishes HDD, SSD and Motherboard RMA Statistics - Softpedia

de SSD RMA percentages: http://i1-news.softpedia-static.com...-HDD-SSD-and-Motherboard-RMA-Statistics-4.png

OCZ staat weer keurig op kop, met haast 2x zoveel RMA's als Crucial.

Psy

Legacy Member
my mistake, had blijkbaar corsair verwisseld met crucial, nu bon, is niet alsof ge nu moet doen dat alles met crucial oké is.
blijft een feit dat enkel intel de enige "safe bet" is.

moehaa!

Legacy Member
Dus die Intel 320 is wat trager dan de rest. Moest ik die nu in mijn pc hebben steken en ik vervang die door de snelste (maar toch betrouwbare) SSD die er is, zou ik dan het verschil merken?

phate_13

Legacy Member
In de eerste plaats, hoewel dat niet alles zegt, is de controller van de Intel 510 series krak dezelfde als deze van de M4 en C300.
Ten tweede zijn de crucials wel sneller dan de Intel's (ik bedoel dan als je de M4's vergelijkt met de 320's.)
Ten derde, zijn de crucial's wel een stuk goedkoper dan de Intel's (zeker als je naar de zeer dure 510's gaat kijken).

Dat is zowat waarom over het algemeen deze crucials worden aangeraden. Natuurlijk, indien je in een professionele omgeving werkt, dan is betrouwbaarheid belangrijker dan prijs, en kun je inderdaad best voor de intel ssd's gaan. Voor thuisgebruik daarentegen zullen deze crucial's meer dan volstaan. Zeker als je naar het effectieve artikel gaat van de betrouwbaarheid van de ssd's, zie je dat crucial er vooral op achteruit gaat door tegenvallende resultaten van de M225, welke ook niet aangeraden wordt.

*Edit*: Trager is allemaal relatief. Eender welke deftige ssd zal 95% van de tijd even snel aanvoelen als eender welke andere deftige ssd.

flyingdutchman

Legacy Member
Intel is ook geen 'safe bet' , die eerste batches van de 320 hebben problemen gehad met de 8MB-bug, dat schijnt ondertussen wel opgelost te zijn met firmware updates.

Uiteindelijk moet je dan uit alle opties de beste nemen en dan komen crucial en Intel er in mijn ogen nog het beste uit. Met de C300's zijn amper problemen geweest, de M4 heeft enkel in het prille begin een kleine bug gehad dat de performance wat sneller terugliep bij het compleet (100%) vullen van de schijf.

Als ik dan ga kijken naar de vele problemen met de recente SandForce controller en de vele problemen in het algemeen bij OCZ, dan is het toch niet raar dat ik op een bepaald moment gewoon zeg "blijf weg van OCZ en Sandforce"? Waarom zou je een hoop ellende gaan riskeren voor een kleine 100 mb/s verschil in read/write, dat je uberhaupt niet eens voelt/merkt/meet/ziet in dagelijks gebruik? Dat is toch absurd.
Laat je niet zo verblinden door die MB/s, dat zegt zo verschrikkelijk weinig. Kijk naar het totaalpakket van prijs, snelheid, historie en betrouwbaarheid.

Witte8

Legacy Member
Valt de snelheid dan zo fel terug naarmate de ssd voller en voller geraakt bij modellen met een sandforce controller?

Psy

Legacy Member
flyingdutchman zei:
Intel is ook geen 'safe bet' , die eerste batches van de 320 hebben problemen gehad met de 8MB-bug, dat schijnt ondertussen wel opgelost te zijn met firmware updates.

Uiteindelijk moet je dan uit alle opties de beste nemen en dan komen crucial en Intel er in mijn ogen nog het beste uit. Met de C300's zijn amper problemen geweest, de M4 heeft enkel in het prille begin een kleine bug gehad dat de performance wat sneller terugliep bij het compleet (100%) vullen van de schijf.

Als ik dan ga kijken naar de vele problemen met de recente SandForce controller en de vele problemen in het algemeen bij OCZ, dan is het toch niet raar dat ik op een bepaald moment gewoon zeg "blijf weg van OCZ en Sandforce"? Waarom zou je een hoop ellende gaan riskeren voor een kleine 100 mb/s verschil in read/write, dat je uberhaupt niet eens voelt/merkt/meet/ziet in dagelijks gebruik? Dat is toch absurd.
Laat je niet zo verblinden door die MB/s, dat zegt zo verschrikkelijk weinig. Kijk naar het totaalpakket van prijs, snelheid, historie en betrouwbaarheid.

Heb ook nooit gezegd dat ge geen gelijk hebt éh :p, ook al heb ik persoonlijk geen problemen met m'n Vertex3, na het lezen van die OCZ forums zou ik het ook niet direct aanraden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan