Archief - Spiegelreflex

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

XYRIS

Legacy Member
Hallo,

Ik ben van plan een spiegelreflex te kopen.
Nu heb ik volgend toestel op zicht:

Canon EOS 1000D met 18-55lens 397€

Is dit kwalitatief goede en prijs?
Of raden jullie een ander toestel aan?
Bij Vandenborre zeiden ze: Canon en Nikon gelijkaardig,
maar dat canon beter is en Sony Alfa minder.

Daar hebben ze volgende:

Canon EOS1000d 18-55DC €333 (webexclusief)
Canon EOS1000d 18-55IS €449
Canon EOS1000d 18-55 + 75-300

Wat is verschil tussen DC en IS en tussen 18-55 en 70-300 lens?

HansP

Legacy Member
hier gaan we weer sony alfa minder dan canon en nikon ...

sony is zeker niet slechter !

IS is stabilisatie , DC weet ik niet precies maar denk dan gewoon standaard lens zonder stabilisatie...

ivm de 1000D ... hij is zoals zijn prijs ... je kunt er mooie pics mee nemen maar moet niet verwachten dat deze op en top is en onder belabberde lichtomstandigheden nog mooie foto's zonder ruis kan trekken

het is een goede instap en het ligt net aan waarvoor je hem gebruikt

apa

Legacy Member
Sony is technisch niet zwakker of sterker dan Canon en Nikon (merk trouwens op dat Nikon sensoren gebruikt die van Sony afkomstig zijn). Wat wel een feit is, is dat Canon en Nikon de duidelijke marktleiders zijn op dit ogenblik. Dat betekent dat je meer Canon- en Nikon gerief zal vinden op de 2de hands markt. Dat kan een argument zijn om voor een van deze merken te gaan i.p.v. Sony.

Een ander argument is dat Canon en Nikon ook een ruimer assortiment pro-lenzen hebben dan de concurrentie. 2de hands kan je zo'n pro-gerief aan enigszins betaalbare prijzen vinden. Sony (en anderen) kunnen daar niets tegen inbrengen op dit ogenblik.

Sony compenseert dat wel met een aantal features die de concurrentie mist (beeldstabilisatie in camera ingebouwd, betere live-view, ...).

De merk-keuze is wel van belang bij SLR's: omdat de accessoires (lenzen, flitsers, ...) herbruikbaar zijn, zal je vaak bij hetzelfde merk blijven bij toekomstige aankopen.

Aan jou om uit te maken welke argumenten je belangrijker vindt.

XYRIS

Legacy Member
Verder nog advies of de canon goed is voor zijn prijs of ik iets meer uitgeef of
minder voor ander toestel...

Ik heb altijd met Digitaal gewerkt maar vind in veel omstandigheden dat reflex veel
beter kleur behoud alsook geen woonkamer/persoon "overflitst" als de flitser gaat in
minder verlichte omgeving.

Ik ga natuurlijk niet enkel op de knop duwen , maar ook van de functies gebruik maken.
Maar ben dus wel "beginner" met zo toestel. Gebruikte wel marco-toestanden enz op mijn
CANON IXUS75 maar veel kan je met zo een toestel niet doen.

Belangrijke vraagje ook, hebben alle reflex een autofocus en is dat dan dat deze zich
scherpsteld en zijn lens zelf doet bewegen (heb die al gezien op sony alfa van mijn broer)

jm188

Legacy Member
dat overflitsen is omdat die ingebouwde flitsers te "rechtstreeks" op de persoon flitsen, dat ga je nog altijd hebben bij een reflex (maar je kan wel je flits harder en stiller zetten)

en autofocus hebben ze allemaal ja :) al enkele jaren nu

Blue-Bora

Legacy Member
Ikzelf heb een Canon Eos 550D met een 15-85 lens.
Deze lens is wel stukken duurder dan de 18-55 kitlens en ik raad die dan ook ten stelligste aan.

Je kan ten eerste breder fotograferen, en de zoom is ook nét dat ietsje meer.

IS betekent "image stabilizer", en heeft wel degelijk een nut vooral bij donkere momenten. In de lens zit een gyroscoop die kleine trillingen opvangt.

Die mm (milimeters) betekenen hoeveel mm uw brandpunt van u lens verwijderd is van u fotosensor. Hoe hoger het getal hoe verder je kan inzoomen, en hoe lager het getal des te meer krijgt ge op u foto. Als je dus binnenshuis foto's wil nemen zijn die lage getallekes handig omdat je dan een veel breder "zicht" krijgt en dus meer op uwe foto krijgt.

Een 70-300 lens is dus niet echt geschikt om foto's binnen huis te nemen omdat je dan in uwe tuin zult moeten gaan staan omdat alle objecten veel te dicht zullen staan :)

Als je nog vragen hebt smijt ze hier dan maar opt forum.

XYRIS

Legacy Member
Blue-Bora zei:
Ikzelf heb een Canon Eos 550D met een 15-85 lens.
Deze lens is wel stukken duurder dan de 18-55 kitlens en ik raad die dan ook ten stelligste aan.

Je kan ten eerste breder fotograferen, en de zoom is ook nét dat ietsje meer.

IS betekent "image stabilizer", en heeft wel degelijk een nut vooral bij donkere momenten. In de lens zit een gyroscoop die kleine trillingen opvangt.

Die mm (milimeters) betekenen hoeveel mm uw brandpunt van u lens verwijderd is van u fotosensor. Hoe hoger het getal hoe verder je kan inzoomen, en hoe lager het getal des te meer krijgt ge op u foto. Als je dus binnenshuis foto's wil nemen zijn die lage getallekes handig omdat je dan een veel breder "zicht" krijgt en dus meer op uwe foto krijgt.

Een 70-300 lens is dus niet echt geschikt om foto's binnen huis te nemen omdat je dan in uwe tuin zult moeten gaan staan omdat alle objecten veel te dicht zullen staan :)

Als je nog vragen hebt smijt ze hier dan maar opt forum.

maar tevreden van toestel?

KOop dus best een IS model 18-55. Met of zonder de 70-300 lens?

deze: CANON EOS 1100D 18-55 + 75-300 bij Vanden Borre: Ruime keuze, makkelijk vergelijken en kopen (met IS????)

of gewoon mlet 18-55 voor 395€?


Wat is je mening tov een SOny Alfa SONY SLT-A35 18-55MM bij Vanden Borre: Ruime keuze, makkelijk vergelijken en kopen

Mr. Humphries

Legacy Member
jm188 zei:
en autofocus hebben ze allemaal ja :) al enkele jaren nu

Dat is het juist net :).

De goedkopere modellen van Nikon hebben dat niet in de body zitten.
Je moet dan lenzen zoeken die de AF moter al in de lens hebben zitten. De kitlenzen hebben het zoiezo, enkel de oudere, niet DX lenzen kunnen dit wel eens niet hebben.

Als je aan het twijfelen bent over het merk, moet je zeker eerst naar een winkel gaan en de verschillende toestellen vastnemen. Hoe het toestel in de hand ligt, is heel belangrijk bij een reflexcamera en daar verschillen ze ook wel enorm in.

Ik heb bijvoorbeeld Nikon handen (behalve bij de goekopere kleine modellen). Canon en zeker sony ligt me niet goed in de hand.

XYRIS

Legacy Member
Mr. Humphries zei:
Dat is het juist net :).

De goedkopere modellen van Nikon hebben dat niet in de body zitten.
Je moet dan lenzen zoeken die de AF moter al in de lens hebben zitten. De kitlenzen hebben het zoiezo, enkel de oudere, niet DX lenzen kunnen dit wel eens niet hebben.

Als je aan het twijfelen bent over het merk, moet je zeker eerst naar een winkel gaan en de verschillende toestellen vastnemen. Hoe het toestel in de hand ligt, is heel belangrijk bij een reflexcamera en daar verschillen ze ook wel enorm in.

Ik heb bijvoorbeeld Nikon handen (behalve bij de goekopere kleine modellen). Canon en zeker sony ligt me niet goed in de hand.

ja oké, maar heb nog géén antwoord op welke ik nu moet kopen of welke
goed concurreert ofzo check vandenborre en zeg me eens.
In de winkel lazen ze me ook enkel af wat ik al gelezen had... :-)
daarom deze hulplijn :-)

Blue-Bora

Legacy Member
Goh, met Sony kan ik niet vergelijken want heb nooit een recente Sony in handen gehad of gezien.

Ik heb wel een Sony DSC-F717 gehad voor deze Canon, maar die zijn totaal niet meer te vergelijken.

Die 18-55 zal volgens mij met IS zijn, maar die 70-300 niet.

En hier staat u combo nog iets goedkoper

Canon EOS 1100D + 18-55 III + 75-300 III - Digitale Camera's bij CameraNU.nl

Ik ben zéér tevreden over mijn Canon, maar als je zoiets koopt moet je wel gebruik maken van de manuele instellingen waarmee je véél meer kan doen tov de automatische instellingen.
Speel met de instellingen en leer ermee werken.

Foto's die ik gemaakt heb met mijn Canon kan je op onderstaande link vinden.
Ik werk als sleepbootkapitein in de Antwerpse Haven, en daar neem ik wel vrij veel foto's, al dan niet wat "specialekes" op sommige momenten.

MarineTraffic Scheepsfoto's -

Soms werkt die link niet, weet het dan maar te zeggen.

apa

Legacy Member
XYRIS zei:
Ik heb altijd met Digitaal gewerkt maar vind in veel omstandigheden dat reflex veel beter kleur behoud alsook geen woonkamer/persoon "overflitst" als de flitser gaat in minder verlichte omgeving.
Reflex-cameras hebben een veel grotere sensor dan compact-camera's. Die grotere sensor zorgt ervoor dat er meer licht opgevangen wordt wat verklaart waarom reflexen beter presteren in donkerdere omstandigheden.

Interchangeable Lens Compacts (ILC's) die je tegenwoordig tegenkomt (zoals de Sony NEX camera's) hebben een even grote sensor als reflex camera's en presteren op dat vlak even goed als reflexen.

Wat betreft het flitsen is het "overbelichte" ervan inderdaad een gevolg van te sterk en rechtstreeks flitsen. Een reflex heeft daar in principe (met de ingebouwde flitser) even veel last van als een compact, maar doordat de reflex meer licht opvangt in donkerdere ruimtes zal je minder (hard) moeten flitsen dan met een compact...

XYRIS zei:
Belangrijke vraagje ook, hebben alle reflex een autofocus en is dat dan dat deze zich scherpsteld en zijn lens zelf doet bewegen (heb die al gezien op sony alfa van mijn broer)
Alle moderne reflexen hebben auto-focus. Die kan je echter wel afzetten mocht je dat willen. De autofocus is wat een reflex nog het meest onderscheidt van compact camera's: die gebeurt namelijk middels een aparte sensor en is in alle gevallen sneller dan zelfs de snelste compacts (zelfs dan alle ILC's).

Of auto-focus effectief zal werken, hangt echter ook af van de gebruikte lens. Er bestaan bijvoorbeeld adapters zodat je lenzen van een concurrent kan plaatsen op je camera. Daarbij zal de auto-focus echter nooit werken...

Mr. Humphries zei:
Dat is het juist net :).

De goedkopere modellen van Nikon hebben dat niet in de body zitten.
Je moet dan lenzen zoeken die de AF moter al in de lens hebben zitten. De kitlenzen hebben het zoiezo, enkel de oudere, niet DX lenzen kunnen dit wel eens niet hebben.
Die camera's hebben wél auto-focus aan boord. Bij alle moderne lenzen zit de focus-motor in de lens ingebouwd. Oudere (en goedkopere) Nikon lenzen steunden echter op een scherpstelmotor die in de camera zat en met een schroef de beweging doorgaf aan een as in de lens. Om kosten te besparen heeft Nikon die camera-motor achterwege gelaten in recentere modellen.

Ga je voor een Canon, kies dan best een 18-55 met IS. Welke versie heeft weinig belang. De 70-300 kan je eventueel nemen of je kan even wachten en zien hoever je wil gaan. Een tweede handse 70-200 f/4L is ook relatief betaalbaar (reken op zo'n EUR 400 - betaalbaar is inderdaad heel relatief ;)): qua scherpte, snelheid en bouwkwaliteit steekt die met kop en schouder boven de 70-300 uit.

XYRIS

Legacy Member
Blue-Bora zei:
Goh, met Sony kan ik niet vergelijken want heb nooit een recente Sony in handen gehad of gezien.

Ik heb wel een Sony DSC-F717 gehad voor deze Canon, maar die zijn totaal niet meer te vergelijken.

Die 18-55 zal volgens mij met IS zijn, maar die 70-300 niet.

En hier staat u combo nog iets goedkoper

Canon EOS 1100D + 18-55 III + 75-300 III - Digitale Camera's bij CameraNU.nl

Ik ben zéér tevreden over mijn Canon, maar als je zoiets koopt moet je wel gebruik maken van de manuele instellingen waarmee je véél meer kan doen tov de automatische instellingen.
Speel met de instellingen en leer ermee werken.

Foto's die ik gemaakt heb met mijn Canon kan je op onderstaande link vinden.
Ik werk als sleepbootkapitein in de Antwerpse Haven, en daar neem ik wel vrij veel foto's, al dan niet wat "specialekes" op sommige momenten.

MarineTraffic Scheepsfoto's -

Soms werkt die link niet, weet het dan maar te zeggen.

dus jouw foto's zijn gemaakt met die EOS1000?
Lijkt mij dan voldoende :-) natuurlijk koop ik deze niet om gewoon
automatische instelliningen enkel te gebruiken.

Maar nu voor die lenzen, is die 70-300 echt goed (de moeite om bij te hebben) , en is dat voor zo een boot in de verte te kunnen trekken?

18-55 moet dus zeker IS zijn en geen DC?

Blue-Bora

Legacy Member
XYRIS zei:
dus jouw foto's zijn gemaakt met die EOS1000?
Lijkt mij dan voldoende :-) natuurlijk koop ik deze niet om gewoon
automatische instelliningen enkel te gebruiken.

Maar nu voor die lenzen, is die 70-300 echt goed (de moeite om bij te hebben) , en is dat voor zo een boot in de verte te kunnen trekken?

18-55 moet dus zeker IS zijn en geen DC?


Ik gebruik de Eos550D :-)

En ik heb enkel de 15-85 momenteel, en heb geen ervaring met de 70-300.
Wel ga ik nog een 50-500 bijkopen om een serieuze tele te hebben.

Voor de schepen die ik fotografeer (in de dokken waar ze nooit heel ver weg zijn) is de 15-85mm ruim voldoende. Met zo'n 70-300 ga je problemen hebben om het schip er in 1x op te krijgen. Ik heb soms zelfs problemen om ze er bij 15mm op te krijgen aangezien we er altijd nogal dicht tegen zitten :)

Burrid

Legacy Member
Ook een vraagje plaatsen:

Een vriend van mij heeft ook zo een instapmodel met autofocus, maar je kan daarmee blijkbaar niet manueel focussen. Ligt dat aan de lens?

Blue-Bora

Legacy Member
Normaal heb je op een lens een knopje waar je dat kan uitschakelen.
Het zou idd kunnen dat de lens van u vriend die functie niet heeft.

XYRIS

Legacy Member
Blue-Bora zei:
Ik gebruik de Eos550D :-)

En ik heb enkel de 15-85 momenteel, en heb geen ervaring met de 70-300.
Wel ga ik nog een 50-500 bijkopen om een serieuze tele te hebben.

Voor de schepen die ik fotografeer (in de dokken waar ze nooit heel ver weg zijn) is de 15-85mm ruim voldoende. Met zo'n 70-300 ga je problemen hebben om het schip er in 1x op te krijgen. Ik heb soms zelfs problemen om ze er bij 15mm op te krijgen aangezien we er altijd nogal dicht tegen zitten :)

ok dank u.

Dus 397€ is een "koopje" voor die ESO1000? waar voor da geld?

Blue-Bora zei:
Goh, met Sony kan ik niet vergelijken want heb nooit een recente Sony in handen gehad of gezien.

Ik heb wel een Sony DSC-F717 gehad voor deze Canon, maar die zijn totaal niet meer te vergelijken.

Die 18-55 zal volgens mij met IS zijn, maar die 70-300 niet.

En hier staat u combo nog iets goedkoper

Canon EOS 1100D + 18-55 III + 75-300 III - Digitale Camera's bij CameraNU.nl

Ik ben zéér tevreden over mijn Canon, maar als je zoiets koopt moet je wel gebruik maken van de manuele instellingen waarmee je véél meer kan doen tov de automatische instellingen.
Speel met de instellingen en leer ermee werken.

Foto's die ik gemaakt heb met mijn Canon kan je op onderstaande link vinden.
Ik werk als sleepbootkapitein in de Antwerpse Haven, en daar neem ik wel vrij veel foto's, al dan niet wat "specialekes" op sommige momenten.

MarineTraffic Scheepsfoto's -

Soms werkt die link niet, weet het dan maar te zeggen.


Zie net da het voor 397€ (bij Collishop) de canon 1100d is en niet de 1000D veel verschil op ?? welke is "beter" "nieuwer"

Mr. Humphries

Legacy Member
Heb je ze nu al eens vast genomen? Stel je koopt een 1100D en die ligt enorm slecht in de hand ... Dan wordt het wel wat moeilijker om scherepe foto's te trekken hoor.

XYRIS

Legacy Member
Nog één vraag, is de 1100d niet al oud? komt er missch geen nieuwere versie? van 1 jaar en een toestel is al oud in deze branche. en hoe vergelijk je de 1100d met een NEX3 ? die +/- zelfde kost

jm188

Legacy Member
1100d is het nieuwste instapmodel bij canon

koop niet die 70-300, wacht daarmee, zie of je echt zoombereik mist, en als je dan toch beslist om iets met meer zoom te kopen, kijk dan naar de 70-200 f4, die is echt een pak beter van kwaliteit.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan