Archief - server aankopen voor bedrijf

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bollie69

Legacy Member
Mijn vader is aankoop van server te overwegen voor zijn bedrijf.
Er is momenteel een offerte opgesteld maar ik heb dat is bekeken en denk dat dit wat overkill is.
Ook de prijs stond ik verbaast van, weten jullie soms waar er servers tegen degelijke prijs kunnen aangekocht worden, met de nodige service.


Waar het dus voor nodig zou zijn:
1Hoofdbedrijf waar 10pc+x aantal printers
10tal kleinere bedrijven verdeeld over be, met 1pc per filiaal.
Het is dus de bedoeling dat toegewezen personen 1 programma (planning voor rijschool) kan raadplegen.
Ook dus buitenaf die bedrijven, personeel thuis.

prijsofferte: http://www.megaupload.com/nl/?d=ZFUNX9VK

Yank

Legacy Member
Ik lees daar file- en printserver. Maar als ik zie dat de mensen enkel 1 programma moeten raadplegen is dat natuurlijk pure overkill. Ik denk niet dat zo'n programma echt groot is of veel bandbreedte inneemt.
Eigenlijk is het belangrijk dat we weten hoe belastend dat programma is, dat bepaalt veel.

Verder zie ik 10 400GB tapes, daar kan ook al heel wat op, maar of dat natuurlijk allemaal gebruikt zal worden...

Lan

Legacy Member
De offerte is niet meer te zien, maar aan de reacties te lezen zware overkill langs alle kanten. Laat ons zeggen dat er 20-tal pc's op de server moeten inloggen voor die planning.
Nu dat lijkt me een kleine database, niet te groot met vrij weinig traffiek. Eender welke standaard server lijkt me ok.

Ik zou als volgt gaan:
- Dell SC1420 server, SATA
- 1 Xeon 2.8GHz
- 3 jaar silver service
- 1 gig ddr2 ram
- 2x 160 gig HDD in raid 1 (goed voor als er 1 defect gaat)
- muis, keyboard en monitor
Totaal : 1414 €

Optie:
2e Xeon processor 3GHz en 2 gig ram: + 700 €

Als de database groot is zorg er dan voor dat je systeemram minstens 512Mb groter is dan de database grootte. In dat geval zit gans die database in de cache en verloopt alles supersnel.

Lan

Legacy Member
Ah, effe langer wachten bij mega-upload zie ik :)

De server is idd zwaar overkill.
Ik zie dat er gewerkt gaat worden via terminal server.
ALLES hang af van de database grootte. Is die 10mb, 500mb, 5gig of wat ??. Volgens mij kan dat maar maximaal paar tientallen megabytes groot zijn.

Dus: 4x scsi 15000rpm schijven zijn totaal nutteloos vermits de ganse database gewoon in het servergeheugen kan en de snelheid van de schijven van geen belang.
Tape backups ben ik geen voorstander meer van wegens: onzekerheid of ze wel gaan werken, traag én peperduur. Al onze servers van na 2000 werken met 2 externe schijven op usb2. Sneller, soepeler en veel goedkoper.

Over de software is weinig te zeggen. Zorg gewoon ervoor dat ze OEM licentie-prijzen geven (d8 het wel).

De ups is geen overbodige luxe. Neem die maar.
De HP procurve is dan weer overkill. Neem een simpele full 8 poort gigabit switch dat kost je 70 €. Een 16 poort kan je al vinden voor 150 €.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan