Archief - Samengestelde (gaming)computer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kobrosti

Legacy Member
Dag allen,

Heb hier al enkele verscheiden computer set-ups gezien die hier op 9lives de ronde doen en heb me hierop wat gebaseerd om voor mezelf een PC op te stellen.
Zouden jullie je oordeel willen vellen over de volgende opstelling?

Behuizing
Cooler Master CM 690 II Advanced of Antec Nine Hundred Two V3
Moederbord
GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3
Processor
Intel® Core™ i5-2500K
Grafische kaart
ASUS ENGTX570 DCII/2DIS/1280MD5
Voeding
XFX 650W XXX Edition
HDD
Samsung HD103SJ
Geheugen
GeIL 8 GB DDR3-1333 Kit
Koeling
Scythe Mugen 2 Rev.B SCMG-2100
DVD-brander
DVD brander

Met de Nine Hundred Two kom ik op 900 euro excl btw uit (in nederland) dus ong. 1070 euro incl.

Wat is jullie mening hierover?
Alvast bedankt!

Grz,
Kobrosti

mdgf

Legacy Member
Een 570 is inderdaad geen interessante kaart (net zoals de 6970, 580,...).

Momenteel zou ik vooral kijken naar een 6870, 6950 (evt 560ti indien cheap), 7950 of wachten op 78x0 (mss begin maart, maar nog niets officieel).

kobrosti

Legacy Member
Gaat die 7870 wat in dezelfde prijscategorie zitten? Of gaat het ook zo'n mooie prijs van 400 euro zijn als de andere 7000 kaarten?

mdgf

Legacy Member
God zal het weten, tot de nieuwe NVIDIA's hier zijn heeft AMD monopolie en kunnen ze dus hun prijzen kunstmatig hoog houden, want zelfs aan 400€ voor een 7950 veegt die de 570 en 580 vierkant van tafel.

In elk geval moet de 7890 nog tussen de 7950 en 7870 passen, dus die gaat dat nog wat naar beneden duwen, maar ik zou echt niet kunnen voorspellen hoeveel die gaat kosten, noch hoe goed die gaat zijn.

kobrosti

Legacy Member
Dan misschien toch nog maar eventjes wachten en eens kijken hoe dat zal lopen!

Gurt11

Legacy Member
Op de 7870 kan je misschien nog wachten maar wachten op Nvidia is zotjes, duurt nog te lang ^^ tenzij je de pc niet vlug nodig hebt.
ps: ben je je ervan bewust dat je op alternate.NL aan het kijken was? Alternate.BE bestaat ook... Zelf maar zien wat je ermee doet :p

kobrosti

Legacy Member
Ik zal waarschijnlijk wel niet voor Nvidia gaan en wel Radeon.
En ja, ik weet het dat ik op de Nederlandse site zat. Daar kan ik belastingen aftrekken wegens Nederlands bedrijf van!

wat als ik de configuratie aanpas naar volgende
Het enige wat ik nog nodig heb, is een degelijk maar goedkoop moederbord!
Is dit enigszins een goede MOBO?
ASUS P8H61-M LE/USB3 -=Rev.3.0=-

Behuizing
Cooler Master CM 690 II Advanced of Antec Nine Hundred Two V3
Moederbord
Heb nog een goed, goedkoop moederbord nodig. Enig advies?
Processor
Intel® Core™ i5-2500K
Grafische kaart
SAPPHIRE Radeon HD7950
Voeding
Corsair CMPSU-750HX
HDD
Samsung HD103SJ
Geheugen
Kingston ValueRAM 8 GB DDR3-1333 Kit
Koeling
Scythe Mugen 2 Rev.B SCMG-2100
DVD-brander
DVD brander

bedlam

Legacy Member
Ikzelf heb me een gtx560-ti twin frozrII aangeschaft en ik moet zeggen dat het één van mijn beste aankopen al is geweest voor de pc, hiervoor had ik een gtx280 en daar ben ik ook altijd tevreden van geweest. 't Is wat je zelf wilt maar ik vind de 560-ti een zeer goede performer gezien zijn prijs (€200).

mdgf

Legacy Member
Een goede 650W voeding is btw meer dan genoeg voor 2x7950. Kijk bv naar een xfx pro/xxx 650.

phate_13

Legacy Member
Pas op hiermee mdgf! In principe heb je zeker gelijk, maar met het ruime overclock potentieel van deze kaartjes zie ik een 750Watt voeding misschien eerder als ideaal punt, als men hier van gebruik wilt maken. Met een 650Watt voeding zal dit natuurlijk ook lukken, maar zoals jij ook weet, is wat marge altijd aangeraden.

Dus concreet : Ja, met een 650Watt voeding zul je zeker toekomen en heb je nog de marge om de GPU's te gaan overclocken. Als je dan eenmaal zwaar CPU en GPU gaat overclocken heb je echter wellicht nog maar weinig marge over.

mdgf

Legacy Member
De 7950's zijn verdomd zuinige kaarten, dus 650W is al een marge van wss >200W (>250W volgens sommige reviews, maar das wat ruim), om dat gat te overbruggen zul je al héél zwaar moeten overklokken en dat is niet wat een persoon gaat doen die hier om raad komt vragen imo.

Maar ja, met 750W kun je natuurlijk nog alle kanten uit.

kobrosti

Legacy Member
Als ik dan deze laatste opstelling zou gebruiken


Cooler Master CM 690 II Advanced
Gigabyte Z68X-UD3H-B3
Intel® Core™ i5-2500K
SAPPHIRE Radeon HD7950
Corsair CMPSU-750HX
Samsung HD103SJ
Kingston ValueRAM 8 GB DDR3-1333 Kit
Scythe Mugen 2 Rev.B SCMG-2100

Kom ik op een 1140 euro terecht. Heeft iemand een idee waar ik op zou kunnen bezuinigen om een 1050 euro te bekomen?

phate_13

Legacy Member
mdgf zei:
De 7950's zijn verdomd zuinige kaarten, dus 650W is al een marge van >200W (>250W volgens sommige reviews), om dat gat te overbruggen zul je al héél zwaar moeten overklokken en dat is niet wat een persoon gaat doen die hier om raad komt vragen imo.

Maar ja, met 750W kun je natuurlijk nog alle kanten uit.

Verdomd zuinig is veel gezegd. Het verbruik ligt standaard al iets hoger dan de HD6950 en daarvoor raden we ook 650Watt aan. En afhankelijk van de versie ligt het verbruik standaard soms al zeer dicht tegen de HD6970 aan. (Waarvoor ik toch al eerder naar een 750Watt voeding grijp.)

Eenmaal als je gaat overclocken is het niet zo moeilijk om op max. load nog eens 70Watt extra te gaan verbruiken, per kaart.



Kun je de prijzen bij de onderdelen zetten?

mdgf

Legacy Member
De basic versie van de case is -15/20€, momenteel geen koeler nemen is -35€, hdd recupereren uit oude pc: -110€

Ofwel ben ik zot aan het draaien, maar de 7950 was toch echt wel zuiniger dan de 6950 (volgens sommige reviews onder de 6870) dacht ik, maar het kan zijn dat ik totaal aan het missen ben, kzal sebiet eens wat googelen.

edit: bon tzit rond de 6950 (in de buurt van de 6970 heb ik ze nergens zien komen, scheelde toch altijd minstens 40W, op 1 uitzondering van xfx na), neem dan inderdaad gerust de 750W.

phate_13

Legacy Member
Welja, ik kijk altijd op Anandtech voor mijn cijfers hieromtrent aangezien ze hier praktisch altijd de hoogste cijfers bekomen. En daar komen ze qua full load toch dichter bij de HD6970 dan de HD6950. :)

zwiep858

Legacy Member
Kan de TS niet beter voor die 40 euro meer de OC edition nemen? Zelf ken ik er ook niet veel van maar is mss iets dat de mensen die er wel veel van kennen over het hoofd hebben gezien :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan