Archief - Receiver, platenspeler en luidsprekers

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Roald

Legacy Member
Ik ben van plan een receiver, platenspeler en twee luidsprekers aan te kopen. Nu weet ik dat ik je voor deftig materiaal heel wat geld mag neerleggen, dus dacht ik via de tweedehands markt iets te vinden voor maximum 500 euro in totaal. Ik zou de opstelling gebruiken voor mijn computer op aan te sluiten (af en toe een film op zien), radio te luisteren en vinylplaten mee af te spelen. Een 2.0 set zal daarom ook wel volstaan (eventueel 2.1, maar een grote bass luidspreker kan ik niet plaatsen op mijn kot, +-14m²).

Wat ik tot nu toe gevonden had, is het volgende:
Receiver
* Kenwood Kra-4080 receiver
* Onkyo TX-DS 656
* Kenwood KRF-V5090D

Platenspeler
* Dual 1225

Luidsprekers
* B&W DM 305 (kan je daarbij de stands verwijderen, of zit zoiets er permanent aan?)
* B&W V201 (maar deze zijn nogal goedkoop, dus slechter?)
* Jamo Classic 4
* B&W CDM 1 SE

(ik heb de links naar 2dehands.be en dergelijke er bij gezet als je op de naam klikt, zodat je de vraagprijs ook eens kan bekijken)

Kunnen jullie me hier iets van aanraden? Of misschien iets totaal anders?
Ik heb er ook geen idee van of de verschillende zaken compatibel zijn.

Alvast bedankt voor de hulp :)

Polle32

Legacy Member
Waarom een receiver? Als je toch geen surround wil, ben je veel beter af met een stereoversterker. Deze bv: Rotel RA-810 Stereo versterker - Te koop | 2dehands.be. Rotel matched door de band genomen heel goed met B&W...

Wat de platenspeler betreft: zie of de riem nog mooi strak staat en kijk ook welke aansluitingen die heeft (DIN of Cinch). De Rotel hierboven heeft een phono-ingang dus dat zit al goed, dat is namelijk ook iets waar je op moet letten. Je kan een platenspeler niet zomaar op elke versterker aansluiten...

Wat de speakers betreft, kan ik weinig zinvol zeggen maar hou er rekening mee dat de meeste B&W's wel van een beetje power houden. En als je gaat kijken, let dan vooral op de rubbers van de conussen. Die mogen geen barstjes hebben of te slap staan.

Roald

Legacy Member
Polle32 zei:
Waarom een receiver? Als je toch geen surround wil, ben je veel beter af met een stereoversterker. Deze bv: Rotel RA-810 Stereo versterker - Te koop | 2dehands.be. Rotel matched door de band genomen heel goed met B&W...

Wat de platenspeler betreft: zie of de riem nog mooi strak staat en kijk ook welke aansluitingen die heeft (DIN of Cinch). De Rotel hierboven heeft een phono-ingang dus dat zit al goed, dat is namelijk ook iets waar je op moet letten. Je kan een platenspeler niet zomaar op elke versterker aansluiten...

Wat de speakers betreft, kan ik weinig zinvol zeggen maar hou er rekening mee dat de meeste B&W's wel van een beetje power houden. En als je gaat kijken, let dan vooral op de rubbers van de conussen. Die mogen geen barstjes hebben of te slap staan.

Er was mij gezegd dat een receiver gewoon een versterker + tuner was, daarom dat ik dacht dat ik dat nodig had. Maar stereo is inderdaad goed. Zou die Rotel versterker die je linkte een goede combinatie zijn met bijvoorbeeld die laatste B&W's? Je zegt namelijk dat B&W's van wat power houden, kan die versterker dat leveren of niet?

Sorry voor al die vragen, maar ik ben een leek op dit gebied :) Bedankt voor de hulp al.

Polle32

Legacy Member
Die CDM's zijn heel degelijke speakers maar of de Rotel ze kan aansturen weet ik niet. Sowieso zullen ze niet slecht spelen, maar je zal er volgens mij niet het maximum uithalen. Maar je kan ze kopen, voorlopig met een budget-versterker spelen en doorsparen voor een serieuze versterker. Die speakers zullen altijd een bepaalde restwaarde behouden als je ze goed behandelt imo en dan heb je al een mooie basis om een leuke hifi-set uit te bouwen... En met jouw budget mag je ook geen mirakels verwachten natuurlijk.

Roald

Legacy Member
Ja, dat snap ik wel. Maar zolang ik er niets kapot kan bij doen door bijvoorbeeld die versterker te kopen, dan vind ik het ook niet zo erg als ik er niet het maximum uit de luidsprekers kan halen. Dan denk ik wel dat ik eerder voor een budget versterker ga en die luidsprekers (en op termijn dan de versterker vervang door iets beters).

Als iemand anders een andere versterker vindt (mag eventueel ook nieuw zijn, rekening houdend met het budget), mag die natuurlijk ook altijd gepost worden :)

Polle32

Legacy Member
Zo zou ik het inderdaad ook doen. Als je nieuw wilt, kijk dan ook eens op Hificorner.nl - Meer dan 30 jaar Audio-Video specialist (gratis verzending).

Een eventuele volgende stap die ik je zou aanraden, aangezien je de pc als bron gebruikt, is de aankoop van een DAC. Dat zal imo een grote klankmatige verbetering brengen...

(Eens je aan hifi begint, is er geen weg terug! Ik kan er serieus van meespreken, zie de weg die ik heb afgelegd: Jumping Jack's set (nieuwe foto's p.6))

Roald

Legacy Member
Zo'n DAC zal ook wel weer wat kosten zeker? :p
Ik zal het dan voorlopig nog even daarbij wachten denk ik, maar misschien als volgende aankoop.

Als ik die prijzen zie op Hificorner denk ik dat ik beter nog wacht met iets gloednieuws te kopen tot ik het geld heb van iets echt goed te kopen? Ik zie dat de goedkoopste stereoversterker €139 kost, terwijl die hetzelfde vermogen heeft als de tweedehands die jij linkte. En eigenlijk zou die tweedehands ook voldoen voor de rest, wat aansluitingen betreft.

Polle32

Legacy Member
Yup, alles kost geld. Maar tweedehands zijn er vaak mooie koopjes te doen, zeker als je koopt van een liefhebber die zijn materiaal goed behandeld! En een stereoversterker, itt een receiver, veroudert niet snel op technisch vlak. Het enige wat moeilijk kan zijn, is inschatten hoe alles matched (vooral dan versterker - speaker). Als je nieuw koopt, kan je vaak iets uitproberen, tweedehands is dat niet zo evident.

Skoebiedoe

Legacy Member
Roald zei:
Er was mij gezegd dat een receiver gewoon een versterker + tuner was


Dat heb ik dus gezegd en dat klopt ook maar ik had het dan wel over een stereo reciever(omdat je ook radio wou gaan beluisteren ;) ).....geen surround reciever (alhoewel sommige op stereo gebied ook niet echt slecht presteren . ;) )

Eventueel kan je ook een voor -eind versterker combinatie nemen (maar voor dat budget ga je dat niet echt vinden denk ik)

Roald

Legacy Member
Skoebiedoe zei:
Dat heb ik dus gezegd en dat klopt ook maar ik had het dan wel over een stereo reciever(omdat je ook radio wou gaan beluisteren ;) ).....geen surround reciever
Ja klopt, ik heb gewoon maar een aantal zaken opgezocht op tweedehands sites en kwam toen automatisch bij surround uit, ik had er zelf niet echt op gelet.

Denk jij dat die Rotel versterker en die B&W luidsprekers een goede combinatie zouden zijn voor mij? Dan koop ik eventueel later er nog wel een tuner bij, als ik geen stereo receiver vind.

Polle32

Legacy Member
Internetradio: je bent toch van plan om de computer aan de versterker te hangen, waarom dan nog klooien met een tuner? Of eventueel naar een Squeezebox (touch of classic). Dan kun je jouw muziek draadloos streamen van de pc naar de stereo en internetradio luisteren...

Roald

Legacy Member
Polle32 zei:
Internetradio: je bent toch van plan om de computer aan de versterker te hangen, waarom dan nog klooien met een tuner? Of eventueel naar een Squeezebox (touch of classic). Dan kun je jouw muziek draadloos streamen van de pc naar de stereo en internetradio luisteren...
Dat misschien een beter optie, aangezien mijn computer toch altijd aanstaat als ik er ben :)

Skoebiedoe

Legacy Member
Roald zei:
Denk jij dat die Rotel versterker en die B&W luidsprekers een goede combinatie zouden zijn voor mij? .

Zoals Polle32 al heeft gezegd is dat een vraag die we moeilijk kunnen beantwoorden maar ik zou deze niet met de cdm's combineren.

Roald

Legacy Member
Skoebiedoe zei:
Zoals Polle32 al heeft gezegd is dat een vraag die we moeilijk kunnen beantwoorden maar ik zou deze niet met de cdm's combineren.
Omdat de versterker te zwak is of een andere reden?

Skoebiedoe

Legacy Member
Roald zei:
Omdat de versterker te zwak is of een andere reden?


Daarom dus en die cdm's kunnen best wel een beetje power gebruiken. ;)
Het zal wel spelen hoor....maar uwe versterker zal moeten werken als je een beetje meer gaat vragen (en vroeger hebben we ook altijd al gezegd dat dat nooit hard zal staan spelen.....maar eens je een deftige set hebt....hier ga ik ook wel eens geregeld harder spelen dan "normaal" luistervolume maar het klinkt dan ook nooit echt hard of vermoeiend . ;) )

Polle32

Legacy Member
Dat is wat eigen aan b&w: ze zingen pas echt met genoeg power. Maar ik vind die versterker verdomd mooi, lekker vintage. Maar of hij goed is of voldoende...

@ skoebi: ts heeft zich ondertussen ook al geregistreerd op htforum, als dat maar goed komt :music:

Roald

Legacy Member
Ik heb ondertussen een Marantz PM 80 op het oog, weer wat extra euro'tjes er tegen aan gooien :$
Dat zou wel moeten voldoen met die speakers volgens iemand op ht-forum. Ik wil gewoon graag die speakers kopen ^^'

Skoebiedoe

Legacy Member
Wat houd u dan tegen??????


(hij heeeft blijkbaar het virus al te pakken. ;) )
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan