Archief - RAM upgraden?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Woodster

Legacy Member
Ik zit met een vraag.

Ik heb onlangs een nieuwe computer gekocht, waar ik nog altijd zeer content van ben. Echter heb ik toen gekozen om maar 4GB RAM te laten steken, wat ik nu misschien wel wil uitbreiden naar 8GB. Echter weet ik niet goed of dit zoveel prestatie/snelheidwinst zal opleveren voor de zaken waarvoor ik mijn computer gebruik. Dit is vooral voor BF3, internet (ik surf veel en bijgevolg ook liefst snel), een filmpje kijken en tekstverwerkingprogramma's. iTunes staat ook bijna altijd open.

Hier even de belangrijkste specs van mijn PC :

- Windows 7
- i5 2500k CPU 4.3Ghz
- 560ti licht OC'ed
- 23" ASUS scherm
- 4GB Kingston valueram (1333Mhz)
- ASUS P8Z68 moederbord
- XFX 550V voeding

Dus : Is het de moeite waard om de upgrade naar 8GB RAM te maken? Zal ik dit voelen in prestaties?

Alvast bedankt!

Mvg,
Wouter

dawnzolino

Legacy Member
in battlefield 3 merk je wel dat je een upgrade gedaan hebt. ben ook van 4 naar 8GB gegaan en ging toch pak vlotter. ook als terug naar desktop gaat en dat weer alt-tabbed heb je geen lag. 8GB maakt echt wel verschil voor spellen die veer resources vragen.

meer fps ga je niet krijgen. maar wel veel vlotter als je naar desktop teruggaat en je kan gewoon meer 'aan'.

u4ea

Legacy Member
Ja, bij bf3 ga ge een beetje vlotter werken qua mappen herladen en alt-tabben enzo maar daar blijft het bij denk ik. Voor de rest ga ge der ni veel van merken.:p

phate_13

Legacy Member
Als je, buiten games om, meer prestaties wilt dan moet je gewoon een ssd steken.

Sondey10mg

Legacy Member
Heb dit 2 weken geleden ook gedaan, van 4gb naar 8 gegaan. Veel prestatiewinst zie ik niet, maar ik kon het niet laten liggen voor maar €20, wetende dat de prijzen weer ferm gaan stijgen binnenkort

-BVR-

Legacy Member
Sondey10mg zei:
Heb dit 2 weken geleden ook gedaan, van 4gb naar 8 gegaan. Veel prestatiewinst zie ik niet, maar ik kon het niet laten liggen voor maar €20, wetende dat de prijzen weer ferm gaan stijgen binnenkort

Bron?

phate_13

Legacy Member
Binnenkort is misschien veel gezegd. Maar naar het verleden kijkende is het toch zeer aannemelijk dat op een bepaald punt de prijzen terug serieus(!) zullen stijgen. Dit is bij DDR1 en DDR2 geheugen ook gebeurd. (Overaanbod, prijzen dalen, fabrieken sluiten, prijzen stijgen.) Momenteel zijn er al enkele fabrieken gesloten.

Woodster

Legacy Member
Ok, bedankt allemaal! Heb zonet m'n extra 4GB ram gekocht op Amazon voor in totaal 22 euro (nieuw). Hopen dat het z'n geld waard zal zijn :).

-BVR-

Legacy Member
Samadhi zei:
Ik vraag me af of ik nu al RAM zou aankopen voor mijn geplande IVY setup rond maart/april en hoeveel,
(ik dacht aan 16GB aan gezien de toch lage prijzen)
Vraag me wel nog af of het een dual/triple/quad memory controller gaat worden ... ?

Koop gwn een 8Gb kit 2x4Gb. 16Gb is overkill.

l)e(\/)ol\l

Legacy Member
Er staat toch letterlijk : Kingston HyperX (16384 mb, 1600 mhz, CL9, 1.65 v, non-ecc, unbuffered, kit of 4) ?

Samadhi

Legacy Member
l)e(\/)ol\l zei:
Er staat toch letterlijk : Kingston HyperX (16384 mb, 1600 mhz, CL9, 1.65 v, non-ecc, unbuffered, kit of 4) ?

Wat bedoel je nu met je reactie ?
dat je me gelijk heeft of niet ?

Ik heb mijn reactie voorlopig weggedaan om eerst af te wachten hoe ze dit gaan oplossen.

Woodster

Legacy Member
Oké, ik heb een probleem/vraag :

Mijn 4GB RAM is vandaag toegekomen. Ik heb het geprobeerd te installeren, maar toen ik mijn RAM-geheugen in m'n case had geplaatst, wou mijn desktop niet meer opstarten. Hij startte op, en 5 secobdeb later rebootte hij weer. Hij kwam nooit verder dan een zwart scherm.
Ik heb toen de voeding er even uitgetrokken en mijn RAM-geheugen in een andere slot gezet (Mijn eerste 4GB zat in een blauwe slot, ik had mijn extra 4GB ook in een blauwe slot gestoken en toen verstoken naar de witte slot naast de andere 4GB)

Nu... Eerst heeft mijn computer nog eens gewacht met opstarten, maar toen is hij uiteindelijk toch opgestart. NU wou ik bij configuratiescherm - Systeem gaan zien hoeveel RAM er geïnstalleerd was, maar die geeft nog altijd 4 aan. Mijn BIOS geeft ook nog altijd 4GB aan. Het vreemde is dat CPU-Z dan weer 8GB aangeeft. Wat moet ik geloven? En moest er dan inderdaad maar 4GB RAM geïnstalleerd zijn, wat doe ik fout? Ik ben zeker dat de extra 4GB goed is vastgeklikt.

Mvg,
Wouter

Woodster

Legacy Member
Nee, 64-bit windows 7 Home premium.

Kan het misschien liggen aan het feit dat mijn 4 latjes RAM nu in slot 2 en 4 liggen ipv 1 en 3? Ik zeg maar wat. Ik heb net dat andere latje nog eens verlegd zodat ze terug in dezelfde kleur zaten qua slots (ik was niet zeker of ik de eerste keer wel deftig gedrukt had), maar nog altijd hetzelfde effect.

Feignasse

Legacy Member
Je moet kijken in de handleiding van je moederbord om te weten in welke slots je ze moet pluggen.
Edit: zelf snel eens opgezocht --> dimm a2 en b2 gebruiken indien twee latjes = de lichtblauwe slots

Also: heb je ze wel goed vastgeklikt in de slots? Je moet daar soms redelijk wat kracht op uitoefenen.

Als het dat niet is, zou ik zeggen: memtest86-iso downloaden, op cd branden en daarmee booten om het ram te testen. Memtest86

Woodster

Legacy Member
Dan zal ik eens tussen mijn dozen vd computer spitten naar de handleiding van mijn moederbord. En ik ben zeker dat de RAM goed is vastgeklikt. Alvast bedankt :)

Edit :

Opgeslost! Ik heb uiteindelijk de 2 ramlatjes even uit hun slots gehaald en allebei verstoken naar de andere kleur en nu werk ik met 8GB RAM! :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan