Archief - PC Setup + hoop vragen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MinatO

Legacy Member
Hallo

Mijn huidige pc is inmiddels 3+ jaar oud, dus ik zou graag tegen eind april/begin mei een nieuwe pc kopen.

Ik heb de voorbije 3 jaar de laatste updates ivm hardware niet heb gevolgd, dus hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven.

Misschien ook belangrijk om te weten is dat ik na deze setup, mijn pc verder zal uitbreiden over 6 maand - 1 jaar.

Mijn PC gebruik bestaat voornamelijk uit deze 3:
-Gaming (League of Legends en binnenkort ook Dota2, Diablo 3, Star Wars - The Old Republic)
-Beeldbewerking/Montage (Ik werk wekelijks met Sony Vegas, Adobe Premiere en record veel gamemateriaal met fraps wat ongeveer 1GB/minuut opneemt aan opslag)
-Webdesign (ik gebruik regelmatig photoshop, illustrator en dreamweaver)
-Films & TV Series (Laten we zeggen dat ik een aardige collectie heb aan 720p/1080 blueray materiaal die ik graag verder uitbreid)

Mijn budget: 1200€ +-

Dit is de setup die ik voor ogen had, adhv prijzen op alternate.be:

Behuizing: Cooler Master HAF 912 Plus (€75)
Processor: Intel Core i7-2600 (€279)
Moederbord: Asrock Z77 Extreme 4 (€140)
Videokaart: Sapphire Radeon HD7850 (€240)
Harde Schijf: Seagate ST2000DM001 (€120)
Geheugen: Geil 16 GB DDR3-1600 Quad Kit (€88)
Voeding: OCZ ModXstream Pro 600W (€70)
Cooler: Arctic Freezer Xtreme Rev.2 (€35)
Optical: Pioneer BDR-206DBK (€90)
SSD: Intel SSDSC2CW120A310 (€160)

Vragen die ik heb na het opstellen van dit lijstje:

1. Als ik een videokaart koos, had ik voor 1 model (560 GTX) een waslijst aan verschillende merken terwijl de goedkoopste misschien €175 kost en de duurste €300. Zijn er specifieke opties die ik moet vergelijken tussen elkaar of?

2. Wat ik nu bewust er uit heb gelaten zijn SSD's. Ik heb hier 0,0 ervaring mee en wist tot gisteren niet eens dat het bestond (ik kom nog vh IDE/SATA tijdperk). Als ik het goed begrijp, koop je dit onderdeel enkel om je OS op te installeren? of ook programma's? Want ik weet momenteel niet hoeveel capaciteit ik zou moeten kiezen bij aankoop.

3. Hoeveel watt heb ik nodig met deze setup? Kheb een 600watt voeding gekozen, maar misschien heb ik meer nodig?

4. Als ik bv. over 6 maand of een jaar een grafische upgrade wil doen, is het dan beter dat ik een nieuwe videokaart koop en deze dan verkoop/wegdoe, of steek ik die er dan gewoon bij zodat ik er 2 heb? (heb geen ervaring/kennis van crossfire/SLI).

5. Bij het kiezen van een moederbord zie ik bij formtype ATX of uATX staan, maakt dit uit bij de keuze of werkt elke voeding op een moederbord met ATX/uATX?

Alvast bedankt! :)

BestGamer

Legacy Member
even wachten eind van de maand komt er ivybridge,een andere voeding, neem een 7850 of 7870.

phate_13

Legacy Member
In de eerste plaats is het misschien ook nuttig om te weten wat je huidige systeem is, mogelijks kunnen er onderdelen daaruit gerecupereerd worden, wat de prijs zou kunnen drukken.

Verder eerst je vragen :

  1. Merk in de eerste plaats op dat de GTX560 en GTX560 Ti 2 verschillende kaarten zijn. Daarnaast zijn beide eigenlijk niet meer interessant. De AMD tegenhangers zijn interessanter en de nieuwe GTX6xx versie komt er binnen een paar maanden aan. Zeker als je dit toch wilt gaan upgraden, kijk dan eerder voor de goedkopere HD6870, die praktisch even snel is.
  2. Je OS en programma's passen hier perfect op. Voor games heeft het weinig nut, dus die zou je wle op je harde schijf zetten. Meer informatie (maar wel ietsofwat outdated concreet advies) : SSD Special : Waarom en wat? | 4tech
  3. Dat hangt af van de grafische kaart vooral en de gewenste upgrademogelijkheden. Ik kan je wel nu al zeggen dat de kwaliteit veel belangrijker is dan het wattage. :)
  4. Waarom zou je zo snel een upgrade willen doorvoeren van je GPU overigens? Investeer dan beter nu gewoon wat meer.
  5. Dat is de grootte van het moederbord. ATX = Standaard. E-ATX = Groter. µATX/mATX = Kleiner. mITX = Veel kleiner. Voor de voeding heb je ook zo'n formaten. Maar je zult altijd een ATX voeding kopen in dit geval, negeer de rest gerust. (Heeft niets te maken met het moederbord. Praktisch alle systemen gebruiken gewoon een ATX voeding, ongeacht het moederbord.)


Daarnaast heb je tegen dan ook nieuwe processoren op de markt welke een beetje sneller zijn. Neem deze dus ook. Dit zal dan wellicht de I7 3770k + ASRock Z77 Extreme4 zijn die het interessantste zijn voor jouw.

fortuneke

Legacy Member
BestGamer zei:
even wachten eind van de maand komt er ivybridge,een andere voeding, neem een 7850 of 7870.

dat +

2 )een SSD zorgt voor het vlugger opstarten van je pc , vlugger laden van programma's ( 64 tot 128 GB is het meest gekozen )

Meest betrouwbare merken van SSD's : crucial M4 , intel 520 series , samsung 830 series

voeding merk : corsair , antec , coolermaster

3 ) als je nog een tweede videokaart zult bijsteken zul je richting 650-750 W moeten gaan

4 ) crossfire / sli zijn 2 dezelfde kaarten die samen werken door middle van het verbinden met een brug ( draaien dan aan 8x 8x elk , 1 single kaart 16x)

5 ) zou gewoon ATX nemen , meer plaats meer opties ( indien je die opties nodig hebt )

edit : en als cpu cooler zou ik voor een scythe mugen 2 rev B gaan ( zeer stil en zeer koel )

MinatO

Legacy Member
BestGamer zei:
even wachten eind van de maand komt er ivybridge,een andere voeding, neem een 7850 of 7870.
Ivybridge? Dan zal ik daar wel op wachten.

Deze pagina net gelezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_(microarchitecture)

Kloppen die prijzen zowat? Dan zou de prijs van een 3770 komen op 285 usd = 218 euro? Dat is bijna 70 euro goedkoper dan de 2600 die ik in mijn lijstje had?

Wat is er mis met de voeding die ik had geselecteerd? (kwestie van weten waar jij op let)

Met 7850/7870 bedoel je de toch de grafische kaart ja? Zoals deze hier:
ALTERNATE

phate_13 zei:
In de eerste plaats is het misschien ook nuttig om te weten wat je huidige systeem is, mogelijks kunnen er onderdelen daaruit gerecupereerd worden, wat de prijs zou kunnen drukken.

Verder eerst je vragen :

  1. Merk in de eerste plaats op dat de GTX560 en GTX560 Ti 2 verschillende kaarten zijn. Daarnaast zijn beide eigenlijk niet meer interessant. De AMD tegenhangers zijn interessanter en de nieuwe GTX6xx versie komt er binnen een paar maanden aan. Zeker als je dit toch wilt gaan upgraden, kijk dan eerder voor de goedkopere HD6870, die praktisch even snel is.
  2. Je OS en programma's passen hier perfect op. Voor games heeft het weinig nut, dus die zou je wle op je harde schijf zetten. Meer informatie (maar wel ietsofwat outdated concreet advies) : SSD Special : Waarom en wat? | 4tech
  3. Dat hangt af van de grafische kaart vooral en de gewenste upgrademogelijkheden. Ik kan je wel nu al zeggen dat de kwaliteit veel belangrijker is dan het wattage. :)
  4. Waarom zou je zo snel een upgrade willen doorvoeren van je GPU overigens? Investeer dan beter nu gewoon wat meer.
  5. Dat is de grootte van het moederbord. ATX = Standaard. E-ATX = Groter. µATX/mATX = Kleiner. mITX = Veel kleiner. Voor de voeding heb je ook zo'n formaten. Maar je zult altijd een ATX voeding kopen in dit geval, negeer de rest gerust. (Heeft niets te maken met het moederbord. Praktisch alle systemen gebruiken gewoon een ATX voeding, ongeacht het moederbord.)


Daarnaast heb je tegen dan ook nieuwe processoren op de markt welke een beetje sneller zijn. Neem deze dus ook. Dit zal dan wellicht de I7 3770k + ASRock Z77 Extreme4 zijn die het interessantste zijn voor jouw.
Mijn huidige PC bestaat oa uit een Q6600 intel, 4GB DDR2, HD4850, enkel mijn 500GB Sata kan ik volgens mij nog gebruiken, de rest zijn allemaal onderdelen waar ik niets mee ben, daarom dat ik ne volledig nieuwe pc wil.

1. Ik dacht dat Nvidia tegenwoordig beter was dan AMD/ATI voor gaming oa, of ben ik hier volledig verkeerd? Is de HD7850 bv. een goede tegenstander vd GT560?
Ik las in een andere topic trouwens ook dat de prijs van je videokaart in principe gelijk zou moeten zijn aan wat je uitgeeft voor je processor & moederbord, klopt dit?

3. Om te weten hoeveel watt ik nodig heb, moet ik de specificaties van elk onderdeel narekenen? of kan ik stellen dat ik met 600+ Watt ruim toe kom met deze setup? Waar moet ik op letten om te weten of van goede kwaliteit is? (of gewoon reviews lezen?)

4. Omdat ik nu een volledige pc heb nodig heb, terwijl ik over 6-9 maand niet alles hoef up te graden en dan kan ik meer uitgeven aan een grafische kaart terwijl ik nu rekening moet houden met mijn budget voor de hele pc.

Wat moet i ktrouwens begrijpen onder die verschillende chipsets bij een keuze van een moederbord?


fortuneke zei:
dat +

2 )een SSD zorgt voor het vlugger opstarten van je pc , vlugger laden van programma's ( 64 tot 128 GB is het meest gekozen )

Meest betrouwbare merken van SSD's : crucial M4 , intel 520 series , samsung 830 series

voeding merk : corsair , antec , coolermaster

3 ) als je nog een tweede videokaart zult bijsteken zul je richting 650-750 W moeten gaan

4 ) crossfire / sli zijn 2 dezelfde kaarten die samen werken door middle van het verbinden met een brug ( draaien dan aan 8x 8x elk , 1 single kaart 16x)

5 ) zou gewoon ATX nemen , meer plaats meer opties ( indien je die opties nodig hebt )

edit : en als cpu cooler zou ik voor een scythe mugen 2 rev B gaan ( zeer stil en zeer koel )
2. Ik denk dat ik dan eentje van 80GB ga nemen zoals deze:
ALTERNATE - HARDWARE - Solid State Drives - SATA - Intel® 320series 2,5" SSD 80 GB

Daar moet ik toch ruim mee te komen voor oa het volgende:
Windows 7, Avira Antivirus, Adobe Photoshop, Dreamweaver, Sony Vegas, Adobe Premiere, Illustrator (qua "zware software").

3/4. Betekent dit dan als ik 2 dezelde videokaarten in mijn pc steek, dat ik dan dubbele performance heb of hoe moet ik dit voorstellen? Of is het in de toekomst dan toch beter om simpelweg een andere/betere kaart te kopen?

Net ff die scyte opgezocht, die zou 26,5 dB hebben qua geluid? Lijkt mij vrij hoog in vergelijking met andere coolers?

Bedankt voor de antwoorden :)

fortuneke

Legacy Member
-ik zou u toch aanraden van intel 520 series te nemen ( hogere snelheden , sata3)

- 1 kaart draait aan x16 en 2 kaarten draaien aan elk 8x maar geven meer performance en fps , ik zou gewoon 1 single krachtige videokaart steken ,HD 7950 / GTX680 / 7970 naar gelang van uw budget

- die scythe is echt stil zelfs op max 1300 rpm , hier draait ie op 1300 rpm ik hoor hem niet

MinatO

Legacy Member
fortuneke zei:
-ik zou u toch aanraden van intel 520 series te nemen ( hogere snelheden , sata3)

- 1 kaart draait aan x16 en 2 kaarten draaien aan elk 8x maar geven meer performance en fps , ik zou gewoon 1 single krachtige videokaart steken ,HD 7950 / GTX680 / 7970 naar gelang van uw budget

- die scythe is echt stil zelfs op max 1300 rpm , hier draait ie op 1300 rpm ik hoor hem niet
Ik zal dan toch maar voor de 520 series gaan. Ik zie net dat het bijna 2x zoveel aan lees en 3-4x aan schrijfsnelheid scheelt.

Qua videokaart ga ik voorlopig voor de 7850 gaan ipv 7950, scheelt 200 euro en zit ik 200 euro over mijn budget.

phate_13

Legacy Member
Prijzen kun je niet zomaar omrekenen. Reken op prijzen gelijkaardig aan de huidige reeks. (I5 2500K = I5 3570K / I5 2600K = I5 3770K)

Wat meer defecten met die voeding dan zou mogen, alsook relatief weinig (en kortere) kabels.

Over je huidige pc : Het zijn vooral de case/voeding/dvd-schrijver die meestal herbruikbaar zijn. :)

AMD heeft zijn nieuwe kaarten al uit, Nvidia nog niet. (Enkel de duurste kaart van nvidia is al uit.) De HD7850 is ruim de beste keuze. Nvidia beter voor gaming, ik denk niet dat dat ooit zo geweest is, als dat zo was, dan is dat meer dan 6 jaar geleden ondertussen. :) Over de verhouding CPU <-> GPU, niet echt, je moet gewoon kijken naar de prestaties ed. :)

Met een HD7850 kom je ruim toe met 400Watt zelfs. Voor crossfire zou ik naar 600Watt+ kijken.

Chipset: Gewoon Z77 nemen momenteel.

Qua SSD zijn de Intel 520, Samsung 830 en Crucial M4 het interessantste.

Crossfire/SLI : Dit geeft in theorie een verdubbeling van de snelheid. In de praktijk is het max. 90-95% extra. Daarnaast zijn er soms ook kleine probleempjes mee, maar wel zeer interessant qua prijs/prestatie. Ik zou zeggen, laat de optie open (met een deftige voeding), en dan kun je later nog beslissen of je een nieuwe kaart, oftewel een 2de kaart steekt.

Dat is niet echt luid hoor.

MinatO

Legacy Member
phate_13 zei:
Prijzen kun je niet zomaar omrekenen. Reken op prijzen gelijkaardig aan de huidige reeks. (I5 2500K = I5 3570K / I5 2600K = I5 3770K)

Wat meer defecten met die voeding dan zou mogen, alsook relatief weinig (en kortere) kabels.

Over je huidige pc : Het zijn vooral de case/voeding/dvd-schrijver die meestal herbruikbaar zijn. :)

AMD heeft zijn nieuwe kaarten al uit, Nvidia nog niet. (Enkel de duurste kaart van nvidia is al uit.) De HD7850 is ruim de beste keuze. Nvidia beter voor gaming, ik denk niet dat dat ooit zo geweest is, als dat zo was, dan is dat meer dan 6 jaar geleden ondertussen. :) Over de verhouding CPU <-> GPU, niet echt, je moet gewoon kijken naar de prestaties ed. :)

Met een HD7850 kom je ruim toe met 400Watt zelfs. Voor crossfire zou ik naar 600Watt+ kijken.

Chipset: Gewoon Z77 nemen momenteel.

Qua SSD zijn de Intel 520, Samsung 830 en Crucial M4 het interessantste.

Crossfire/SLI : Dit geeft in theorie een verdubbeling van de snelheid. In de praktijk is het max. 90-95% extra. Daarnaast zijn er soms ook kleine probleempjes mee, maar wel zeer interessant qua prijs/prestatie. Ik zou zeggen, laat de optie open (met een deftige voeding), en dan kun je later nog beslissen of je een nieuwe kaart, oftewel een 2de kaart steekt.

Dat is niet echt luid hoor.
Qua voeding in mijn huidige pc heb ik nog een Antec 500watt (BP500U). Dus ik weet niet of die nog wel goed gaat zijn met de nieuwe onderdelen.
De case is pokken oud (6-7 jaar oud), die ik van mijn 1e pc heb gebruikt, dus die wil ik zeker niet meer gebruiken. DVD-Schrijver is nog nen IDE, maar die gebruik ik zééér zelden omdat ik tegenwoordig alles in Bluray bekijk.

Oké dat van AMD vs Nvidia wist ik niet :). Ik zal tweakers eens terug moeten volgen :p.

Nog wat vragen hier:

Wat zijn de concrete verschillen tussen de Z77 moederborden van Asrock?
Asrock Fatality Z77 Performance
Asrock Fatality Z77 Professional
Asrock Z77 Extreme 4
Asrock Z77 Pro 4

Behalve dat den ene een PCIe slot meer heeft dan een andere, zie ik niet direct het verschil terwijl het tot 100 euro in prijs kan schelen?

Ik vind het nogal moeilijk om te zien welke beter is dan een ander en waarom.

Ondertussen ook 3 aanpassingen in lijst gemaakt en deze toegevoegd:
Behuizing Sharkoon T9 Value Green (€54)
Kingston HyperX 24 GB DDR3-1600 (€115)
Scythe Mugen 2 Rev B (€35)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan