Archief - PC scherm, IPS of TN, 3D Vision?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Muscleduck

Legacy Member
Hoi


Ik zit er al een tijdje aan te denken om een nieuw scherm aan te schaffen, omdat mijn Dell Ultrasharp nu toch al dik 3-4 jaar oud is, en wat last krijgt van burn-in. Nu kan ik maar niet de knoop doorhakken inzake 3D Vision of niet.
Op zich lijkt het me wel dat 3D Vision een toevoeging kan geven. Bv in Battlefield lijkt het me dat je vijanden beter ziet omdat ze meer afsteken tegen de achtergrond.
Het enige nadeel aan 3D Vision is dat je een 120Hz scherm nodig hebt, en die zijn alleen maar te krijgen met een TN paneel. Nu heb ik dus al jaren een goed IPS paneel, en ik vroeg mij af of ik geen spijt ga krijgen van een TN paneel te kopen. Ik weet dat de kijkhoek minder is, maar dat is niet het probleem, ik zit stil achter mijn PC (meestal :)). Vooral de kleuren die ook minder zijn zijn voor mij het struikelblok.

Zijn hier mensen die een TN en IPS paneel hebben en hun ervaringen kunnen delen? Ik heb op YouTube al filmpjes gezien over de kijkhoek, maar over kleuren/contrast vind ik er precies geen (goeie).
Als ik een 3D paneel koop zou het dan een ASUS VG278H worden trouwens. Beetje duur ja, maar wel met brilletje al bij, en 27'' :) Lijkt me groot, maar dat word ik wel gewoon.
Een 2e puntje is ook dat dit scherm 'maar 1080p is, terwijl er genoeg 27" schermen zijn die 2540x1440 als resolutie hebben.

Dus om samen te vatten:
- zou ik spijt krijgen van een TN paneel kopen als ik altijd ISP gewoon ben?
- zijn er evt mensen met 3D vision in huis? Wat vind je er van tijdens gamen/films? Geeft het 3D effect echt een toevoeging?


Thx, Muscleduck

MrKend54l

Legacy Member
Persoonlijk is die 3d vision leuk op papier.
De eerste week gebruik je het dagelijks. Daarna merk je dat het beter en vloeiender speelt zonder 3d. Dus is het weggegooid geld als je het mij vraagt.

Muscleduck

Legacy Member
Ja maar ik neem aan dat dat gewoon uw mening is? Ik zou liever iemand zien die een 3D vision kit heeft en iets kan neerschrijven.

Musk

Legacy Member
- Ja, je zou enorm spijt gaan krijgen als je IPS gewoon bent en een TN-paneel aanschaft. Ik stoor mij voornamelijk aan de afschuwelijke zwartwaarden tov. IPS.

Brick Top

Legacy Member
Muscleduck zei:
Hoi


Ik zit er al een tijdje aan te denken om een nieuw scherm aan te schaffen, omdat mijn Dell Ultrasharp nu toch al dik 3-4 jaar oud is, en wat last krijgt van burn-in. Nu kan ik maar niet de knoop doorhakken inzake 3D Vision of niet.
Op zich lijkt het me wel dat 3D Vision een toevoeging kan geven. Bv in Battlefield lijkt het me dat je vijanden beter ziet omdat ze meer afsteken tegen de achtergrond.
Het enige nadeel aan 3D Vision is dat je een 120Hz scherm nodig hebt, en die zijn alleen maar te krijgen met een TN paneel. Nu heb ik dus al jaren een goed IPS paneel, en ik vroeg mij af of ik geen spijt ga krijgen van een TN paneel te kopen. Ik weet dat de kijkhoek minder is, maar dat is niet het probleem, ik zit stil achter mijn PC (meestal :)). Vooral de kleuren die ook minder zijn zijn voor mij het struikelblok.

Zijn hier mensen die een TN en IPS paneel hebben en hun ervaringen kunnen delen? Ik heb op YouTube al filmpjes gezien over de kijkhoek, maar over kleuren/contrast vind ik er precies geen (goeie).
Als ik een 3D paneel koop zou het dan een ASUS VG278H worden trouwens. Beetje duur ja, maar wel met brilletje al bij, en 27'' :) Lijkt me groot, maar dat word ik wel gewoon.
Een 2e puntje is ook dat dit scherm 'maar 1080p is, terwijl er genoeg 27" schermen zijn die 2540x1440 als resolutie hebben.

Dus om samen te vatten:
- zou ik spijt krijgen van een TN paneel kopen als ik altijd ISP gewoon ben?
- zijn er evt mensen met 3D vision in huis? Wat vind je er van tijdens gamen/films? Geeft het 3D effect echt een toevoeging?


Thx, Muscleduck

Amai, ik ga aan mijn nieuwe computer wss ook twee Ultrasharps hangen maar ik hoop wel niet dat ik die schermen na 3 jaar al bij 't grof huisvuil ga moeten zetten?! :p

Zelf geen ervaring met 3D maar mij lijkt dat (voorlopig) toch maar een (overbodige) gimmick. Lijkt me ook sterk dat je daar effectief voordeel van hebt zoals jij het omschrijft met je BF3-voorbeeld, maar ik kan me vergissen.

Zou wel never nooit een IPS-scherm laten varen omdat ik graag 3D zou hebben maar dat is een afweging die je zelf moet maken uiteraard.

apa

Legacy Member
IPS-schermen blinken voornamelijk uit in kleur-weergave en kijkhoek. Qua zwartwaarden en helderheid scoren MVA/PVA-panelen beter en qua responstijd scoren TN-panelen beter.

TN zou ik persoonlijk altijd afraden. De kijkhoek is voor computergebruik misschien minder belangrijk (omdat je doorgaans toch recht voor je computer zit), maar bedenk wel dat het probleem ook bestaat als je recht voor je scherm zit (in geval je vrij dicht tegen een scherm met groot beelddiagonaal zit, kijk je onder een behoorlijke hoek naar de randen van het scherm).

Muscleduck

Legacy Member
'k Ga toch voor IPS gaan. Ik geraak maar niet over het feit dat een 3D scherm een TN scherm is. 'k Ga spijt krijgen van mijn aankoop. Merci voor de replies mensen :)
Ik heb hier juist een PCM liggen waarin ze 24 en 27 inchers testen, komt wel goed zo :)

@Brick Top: Ik had oorspronkelijk een 2005WPF, maar die heb ik 2x terug gestuurd (eerst burn in, dan een plek in het vervangscherm).
Bij de 2e terugzending gevraagd of ik een nieuwer model kon krijgen omdat ik het beu was, was geen probleem. Heb dus een 2007WFP gekregen, maar die begint nu ook last te krijgen van burn-in af en toe, en ik zou sowieso graag (minstens) voor fullHD gaan.
Voor de rest overigens zeer tevreden van. Mag ook wel, indertijd kluiten voor neergelegd :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan