Archief - pc samenstellen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

akimbo 50cal

Legacy Member
Ik heb nu deze setup ,maar ik heb nog een paar vragen.

Is dit een goed moederbord past alles er bij?
Goeie voeding ?
en is de grafische kaart goed zijn er betere alternatieven die niet duurder zijn ?

verreckie

Legacy Member
Waarvoor moet deze pc dienen?
Indien een game pc, dan ben je beter af met een i5-2500k (een i7 heeft enkel als extra 'hyperthreading', maar games maken hier geen gebruik van).

Ook moet je opletten met je ram latjes, diegene die je gekozen hebt zijn er met heatsinks op. De mugen 2 is een grote cooler en komt over je ram latjes, dus zullen die heatsinks aardig in de weg zitten.
Kijk dus naar ram zonder heatsinks.

Kijk voor voeding naar een XFX core edition (450W). Kwalitatieve voeding, en zal zeker voldoen.

Moederbord kan ook iets goedkoper. Bvb een Asrock Z68 Extreme 3 gen 3.

Je kan ook nog een heel deel besparen op de assemblage en windows installatie.
Windows installeren is echt poep simpel.
Assemblage is ook niet moeilijk, zijn genoeg guides en tips te vinden op internet.
Ook is het beter dat je alles apart koopt. Stel er is iets kapot, dan moet je de hele pc weer opsturen.
Koop je alles apart, hoef je enkel dat ene onderdeel terug op te sturen.

akimbo 50cal

Legacy Member
nee geen game pc zal gebruikt worden voor video/fotobewerking
ik zal ander ram zoeken (aanraders ?)
en ik zal die voeding nemen

edit: ik zie net dat de 550 voeding 4 euro meer is lijkt mij wel zijn geld waard
assemblage laat ik liever doen.
en windows instaleren is dat gewoon je disk insteken en klaar ?

mdgf

Legacy Member
Assemblage bij azerty is een no-go: 145€ en bij andere shops is het 30€.

PSU: Antec Earthwatts Green 380 (dual molex-> pci-e adapter nodig), of anders een XFX Pro 450, een Thermalright Smart 450M heeft ook 2 pci-e aansluitingen, maar is nieuw en dus een risicootje.

RAM: alles low-profile (heel kleine of geen heatsinks) is goed
Snelheid: AnandTech - Sandy Bridge Memory Scaling: Choosing the Best DDR3
Je moet zelf beslissen wat de meerprijs waard is, voor videobewerking zou ik Corsair Vengeance LP nemen en dat zo ver mogelijk overklokken (normaal is die nauwelijks duurder dan het goedkoopste geheugen).

Graka: Sapphire RADEON HD 6870 @ Azerty
Maar als er niet op gegamed gaat worden waarom een discrete graka? tenzij je GPU acceleratie gebruikt, maar naar mijn weten is er niet veel dat dat doet. Indien niet dan zit die graka daar voor sjoko stroom te zuipen en ben je veel beter af met onboard.

Extra casefan: Warum da?

Case: Nogal duur voor een niet gaming case, maar ik vind die ook verdomd mooi. Mss eens kijken naar een Cooler Master Silencio 550, gelijkaardig, maar goedkoper.

Mobo: Gigabyte Z68x UD3h of ASrock Z68 Extreme3 tenzij je een reden hebt om zo'n duur ding te kopen (zou me verbazen).

dvdrw kan 5€ goedkoper

akimbo 50cal

Legacy Member
mdgf zei:
Assemblage bij azerty is een no-go: 145€ en bij andere shops is het 30€.

PSU: Antec Earthwatts Green 380 (dual molex-> pci-e adapter nodig), of anders een XFX Pro 450, een Thermalright Smart 450M heeft ook 2 pci-e aansluitingen, maar is nieuw en dus een risicootje.

RAM: alles low-profile (heel kleine of geen heatsinks) is goed
Snelheid: AnandTech - Sandy Bridge Memory Scaling: Choosing the Best DDR3
Je moet zelf beslissen wat de meerprijs waard is, voor videobewerking zou ik Corsair Vengeance LP nemen en dat zo ver mogelijk overklokken (normaal is die nauwelijks duurder dan het goedkoopste geheugen).

Graka: Sapphire RADEON HD 6870 @ Azerty
Maar als er niet op gegamed gaat worden waarom een discrete graka? tenzij je GPU acceleratie gebruikt, maar naar mijn weten is er niet veel dat dat doet. Indien niet dan zit die graka daar voor sjoko stroom te zuipen en ben je veel beter af met onboard.

Extra casefan: Warum da?

Case: Nogal duur voor een niet gaming case, maar ik vind die ook verdomd mooi. Mss eens kijken naar een Cooler Master Silencio 550, gelijkaardig, maar goedkoper.

Mobo: Gigabyte Z68x UD3h of ASrock Z68 Extreme3 tenzij je een reden hebt om zo'n duur ding te kopen (zou me verbazen).

dvdrw kan 5€ goedkoper
de case wil ik houden.(mooi :D )
casefan ik dacht extra koeling.
moederbord zag ik dat het goeie reviews had enz.

heb nu dit

mdgf

Legacy Member
Ik blijf erbij: assemblage zelf doen, het is simpel, veiliger (want er is een veel grotere kans op beschadiging (vooral van de cpu-koeler) bij de verzending van een ganse pc) en veel goedkoper.

Tips, hints en links: https://www.beyondgaming.be/archive/hardware.21/computer-zelf-in-elkaar-steken-doenbaar.801537

En als je de graka gaat houden zou je eigenlijk een nog veel goedkoper mobo kunnen nemen: http://azerty.nl/0-2528-393569/asrock-p67-pro3-moederbord-.html, enige verschil is dat dat mobo P67 is ipv Z68 (niet belangrijk als je de onboard video niet gebruikt) en dat je maar 1 graka kunt steken (maar Crossfire lijkt me niet echt iets dat je gaat doen).
Ik weet eigenlijk niet waarom ik die 2 mobo's vermelde, das voor crossfire systemen, mijn foutje, macht der gewoonte :p.

phate_13

Legacy Member
Het meeste is al gezegd, ik ga dus gewoon zeggen dat hier reeds goed advies is gegeven. ;)

Daarnaast, als je toch persé de pc niet zelf in elkaar wilt steken (hoewel dat inderdaad best gemakkelijk is!), neem dan gewoon dit: Azerty Montage Volledig Systeem 1 Jaar Garantie @ Azerty
Die garantie op die assemblage, die ga je enkel echt nodig hebben als er iets fout loopt bij de assemblage, en dat zul je het eerste jaar wel zien dan. Voor de rest blijf je natuurlijk de individuele garantie van minstens 2 jaar op elk artikel behouden!

akimbo 50cal

Legacy Member
phate_13 zei:
Het meeste is al gezegd, ik ga dus gewoon zeggen dat hier reeds goed advies is gegeven. ;)

Daarnaast, als je toch persé de pc niet zelf in elkaar wilt steken (hoewel dat inderdaad best gemakkelijk is!), neem dan gewoon dit: Azerty Montage Volledig Systeem 1 Jaar Garantie @ Azerty
Die garantie op die assemblage, die ga je enkel echt nodig hebben als er iets fout loopt bij de assemblage, en dat zul je het eerste jaar wel zien dan. Voor de rest blijf je natuurlijk de individuele garantie van minstens 2 jaar op elk artikel behouden!

dus stel binnen 2 jaar is er iets mis met mijn grafische kaart kan ik die gwn binnen brengen en laten maken?

phate_13

Legacy Member
Wellicht krijg je dan gewoon een nieuwe gelijkaardige kaart. (Nog beter dus.)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan