Archief - passief gekoeld?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gravendelver

Legacy Member
hey

Ik wil mij een zo stil mogelijke pc willen samenstellen. Games zullen er niet echt op gespeeld worden dus ik moet geen dure, warme grafische kaart hebben. Als cpu gebruik ik een P-m 740 (1,7ghz 533fsb) op een asus p4c800-e dlx met convertor. Er zullen een 8-tal HD's in de case zitten die al genoeg "lawaai" zullen maken daarom wil ik de voeding en de grafische kaart ook passief, indien dit de moeite is. Daarom had ik graag wat advies gekregen over het aankopen van de voeding en graka. Ik heb nu een 6800le (16/6) die ik dan zou verkopen en er een passief gekoelde 6600 mee kopen. Maar ik had eens zitten denken aan die zalman koelers, is het geluid dat deze opbrengen te verwaarlozen of toch beter passief gaan. Als voeding denk ik dat ik met een 400watt wel genoeg heb, maar deze kunnen soms ook een irritant geluid maken, zijn er voedingen vanwaar je kan zeggen dat ze bijna niet hoorbaar zijn? Of goede passieve voedingen?

alvast bedankt

Davion

Legacy Member
Kzou zeker een Zalman pakken zen, met die HDD's hebde toch geluid, en een Zalman komt daar heus niet bovenuit. Als voeding zou ik ook zwaarder gaan voor 8 HDD's hoor.

JackF

Legacy Member
Als cooler kan je de passieve koeler van Aercool overwegen ( VM-102 ). Deze is full copper en doet als passieve koeler goed zijn werk.
Stille voedingen : Cooltek Real Plug Power , NesteQ, Seasonic en Yesico. Als het niet teveel mag kosten dan is de LC Power Silent Giant 14cm fan prijs/kwaliteit de beste keuze

SMa

Legacy Member
imo moet er toch wel iets van airflow zijn in een pc
want passiefe koeling werkt enkel maar als er airflow aanwezig is, en aangezien alles passief gekoeld zal worden zal het zeker nodig zijn

daarom denk ik dat een Arctic Silencer voor de graka een goede keuze is, deze dient dan ook als outtake & maakt praktisch geen geluid (op 50cm durf ik te zeggen: absolute stilte)
een papst fan als intake zal zeker ook geen overbodige luxe zijn

Mee

Legacy Member
Ik weet nie ofdat dit op da moederbord zit, maar als er zo een chipsetcoolerke opzit zou ik óf zoeken naar een ander moederbord óf zo een blauw zalmanblokske kopen en dat er op zetten.
Want kleine fans die snel draaien = veel geluid!

dj insulin

Legacy Member
ik heb voor een vriend van mij ook een stille pc moeten samenstellen. ik heb het volgende genomen:
-een turion ml 37 (TDP 35 watt)
-een case met een 120 mm fan achteraan + een PAPST 120 mm fan
-een voeding met enkel een 12 cm fan onderaan
-een thermaltake silent tower heatsink
-mobo MSI k8n neo 3 + een zalman koelblokske
bij die silent tower heb ik de blauwe bedekking + de fan eraf gehaald, zodat er zowieso al wat convectie kan optreden (die dan weggezogen wordt door de voeding, uiteraard :)
de silent tower wordt ook verlucht door de 120 mm fan achteraan.
idle wordt de cpu (vcore weet ik ni, ik vermoed 1.4 maar ik weet niet of het bios juist is) 30 graden, stressed ongeveer 40. ik hoop dat mijn config als voorbeeld je iets verder helpt :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan