Archief - Overhead projector

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gravendelver

Legacy Member
Zijn er soms mensen die ervaring hebben met overhead projectors? Het is voor een zelf gemaakte beamer te maken maar het scherm dat ik gebruik is sxga of uxga (nog niet zeker) dus ik moet zeker zijn dat de lenzen goed genoeg zijn om dit ook mooi door te laten komen. Zijn er mensen die weten waarop ik moet letten?

SMa

Legacy Member
ik kan je hiermee niet echt verder helpen
maar als ik een beamer in zelf elkaar zou steken zou ik zeker op zoek gaan naar een overhead projecter waarbij de lamp naast de lens zit, en dus niet onder glas waar het scherm dan opkomt.

hierdoor zal je geen last hebben met de wamrteproductie + het is heel wat lichter, dus verplaatsbaarder
zo'n overheadprojecters zijn wel niet echt gemakelijk te vinden

gravendelver

Legacy Member
sheep zei:
ik kan je hiermee niet echt verder helpen
maar als ik een beamer in zelf elkaar zou steken zou ik zeker op zoek gaan naar een overhead projecter waarbij de lamp naast de lens zit, en dus niet onder glas waar het scherm dan opkomt.

hierdoor zal je geen last hebben met de wamrteproductie + het is heel wat lichter, dus verplaatsbaarder
zo'n overheadprojecters zijn wel niet echt gemakelijk te vinden

dat is dan toch geen overheadprojector?

SMa

Legacy Member
hoe noem jij dit dan wel?
principe is:
lamp -> spiegel met blad/scherm op -> lens -> muur
bij de standaard projector:
lampt -> glas met blad/scherm op -> lens -> muur

dus de complete bak eronder, waar de lamp in zit, kan weggelaten worden

gravendelver

Legacy Member
sheep zei:
hoe noem jij dit dan wel?
principe is:
lamp -> spiegel met blad/scherm op -> lens -> muur
bij de standaard projector:
lampt -> glas met blad/scherm op -> lens -> muur

dus de complete bak eronder, waar de lamp in zit, kan weggelaten worden


dunno, gewoon nog nooit gezien :)

SMa

Legacy Member
daarom ook dat ik zeg dat je ze niet snel vindt :p
ik heb er ook nog maar 1 gezien, in school
die kan je zo opplooien, en die is zo licht, dat je die in feite zo maar in je rugzak kan steken
maar het is wel nog groot genoeg voor een 15" of 17" scherm op te plaatsen

gravendelver

Legacy Member
sheep zei:
daarom ook dat ik zeg dat je ze niet snel vindt :p
ik heb er ook nog maar 1 gezien, in school
die kan je zo opplooien, en die is zo licht, dat je die in feite zo maar in je rugzak kan steken
maar het is wel nog groot genoeg voor een 15" of 17" scherm op te plaatsen

Mja ik neem wel genoegen met een gewone overheadprojector, maar moet gewoon goeie lenzen hebben enzo zodat ik de hoge resolutie van da laptopscherm kan benutten. Eventueel zonder lamp ofzo, die kunt ge vrij goedkoop appart kopen heb ek gezien in tegenstelling tot die lampen van beamers

SMa

Legacy Member
normaal zou iedere overhead projector toch iedere resolutie moeten kunnen weergeven?
probleem is gewoon dat het midden altijd overbelicht zal zijn, en de randen dus donkerder
nog een probleem is dat het geen perfecte rechthoek is maar eerder een trapezium
ik denk niet dat er lenzen bestaan die dit kunnen verhelpen

volgens mij zijn er geen grote verschillen tussen overhead projecters, da lijkt wrs allemaal vrij sterk op elkaar

gravendelver

Legacy Member
sheep zei:
normaal zou iedere overhead projector toch iedere resolutie moeten kunnen weergeven?
probleem is gewoon dat het midden altijd overbelicht zal zijn, en de randen dus donkerder
nog een probleem is dat het geen perfecte rechthoek is maar eerder een trapezium
ik denk niet dat er lenzen bestaan die dit kunnen verhelpen

volgens mij zijn er geen grote verschillen tussen overhead projecters, da lijkt wrs allemaal vrij sterk op elkaar


is da trapeziumprobleem niet te voorkomen? dat van die overbelichting wist ik wel, tprobleem is als ge echt een projector maakt mer lamp, lenzen, enzo en een 15" tft gaat da volgens mij nogal nen lange bak zijn :p

SMa

Legacy Member
tja, dan zou je al een goeje knutselaar mogen zijn :p
overbelichting schijnt wel mee te vallen

trapeziumprobleem: je spiegel moet perfect afgesteld staan (zul je wel even werk mee hebben), en de afstand van je projector tot de muur zal ook moeten uitgezocht worden

gravendelver

Legacy Member
zoiets bedoel ik maar dan met een 15" monitor, ik denk dat da de prijs van die fresnel lenzen omhoog zullen gaan dan. En moet de lengte tussen tft en objectief dan ook niet veel langer zijn ofzo?

saikoboarder

Legacy Member
de overhead projectoren die scheep aanduid zijn niet bruikbaar voor zelf gemaakte beamers van te maken.
je kunt ze gebruiken maar het beeld zal altijd waarig zijn soort van dubbel beeld.(alsof je dronken bent)
dit komt omdat een tft scherm een redelijk dikte heeft 2-3 mm
en een blad papier niet. Het brandpunt wordt dus verschoven en je krijgt onduidelijk beeld.

bij aankoop van een OHP let je op
-ansi lummen (minstens 2200 voor te kunnen projecteren in een semi donkere kamer)
- mogelijkheid om de standaard in hoogte te verplaatsen om zo een scherper beeld te krijgen.
- mogelijkheid om een UV filter te plaatsen (is in 99% van de gevallen zo)
- handig is ook een lamp wisselaar zodat je niet steeds de projector moet openmaken als een lamp stuk is.
- de grootte is meestal standaard maar let er toch op je geen kleiner model neemt want dan valt er nog meer weg van u 15" tft.

grote verschillen in ohps zijn er wel degelijk maar deze duiden vooral op de licht sterkte en spreiding van het licht.

gravendelver

Legacy Member
Heb nog wat gezocht en denk dat ik ga gaan voor een volledig zelfgemaakte. Heb es een oude ia (http://www.inkoopacties.net/ia/2bnwl6vs/1) opgezocht en es gekeken wat het mij daar zou kosten:

Licht en Optica

HQI 400Watt Set € 113
Condensor lens - 90mm € 8,55
Fresnel 15" (2x) € 33,24
Objectief - Tripletlens € 30
Front Surface Mirror € 15
Reflector € 9

totaal € 209


Verder had ik voor de rest nog dit:

Behuizing & Koeling

Papst 4412/F2GLL (2x) € 30
Voeding € 15
Schakelaars & bedrading € 5

totaal € 50

Komt op €259 zonder tft, prijzen incl btw maar wel in inkoopactie. Ik neem aan dat dit mij dan tussen de 250 en de 300 euro zal kosten. Dan tel ik het bedrag erbij wat ik betaal aan een tft en dit komt toch echt mooi uit.

Maar nu is mijn belangrijkste vraag:

Is het de moeite om een 1600 x 1200 tft te gebruiken als je kan, gaan die pixels echt allemaal mooi door het objectief komen en effectief op het scherm geprojecteerd worden?

SMa

Legacy Member
dit is wat ik bedoelde
met zoiets gaat het dus niet? dat 'dubbel-effect' zal toch maar minim zijn?

volgens mij geeft een overhead projector alles weer die erop ligt
maar waar zal jij een (goedkope) 15" tft vinden die 1600*1200 kan weergeven?

RealFlub

Legacy Member
ik heb dit al eens eerder gezien, maar ben de site verloren, kdacht ergens GoT

en dit was net gezelfde wat jij in gedachten had ;)

gravendelver

Legacy Member
sheep zei:
dit is wat ik bedoelde
met zoiets gaat het dus niet? dat 'dubbel-effect' zal toch maar minim zijn?

volgens mij geeft een overhead projector alles weer die erop ligt
maar waar zal jij een (goedkope) 15" tft vinden die 1600*1200 kan weergeven?

Is een laptopscherm, ik dit gratis krijgen maar om het aan te sturen moet ik een vervangmobo van een laptop bestellen en ik ben nu aant wachten op de prijs hiervan. Zou dan van eerste keer een volledige bak zijn met htpc in, towermodel
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan