Archief - Nieuwe PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ATI

Legacy Member
CF=Crossfire dat zijn 2 kaarten Van amd die samendraaien en je hebt dat ook bij nvidia
,maar zij noemmen dat SLI.

Yusifer

Legacy Member
ATI zei:
CF=Crossfire dat zijn 2 kaarten Van amd die samendraaien en je hebt dat ook bij nvidia
,maar zij noemmen dat SLI.

Superdikke merci, was ook raar aan het kijken bij 'SLI'. :p

Dus als ik 2x 6950 neem, gaat dat dan automatisch CrossFire zijn? En ik mag dat dan eigenlijk als 1 geheel zien dan? Indien ja, verandert dat mijn zicht om 2x 6950 dan wel erg positief dan.

phate_13

Legacy Member
Je moet "CF" gewoon aanzetten in je drivers en dat zou moeten werken.

Voor 2 GTX580's zou je zeker een 850Watt voeding nodig hebben.
Voor 2 HD6950's kom je toe met 650Watt.

En welja, van die harde schijf. Dat snap ik. Maar besef ook dat je dan met een groter risico ook zit.

Psy

Legacy Member
Voor voeding neem zowiezo min. 750W (boven de 850 is al redelijk overkill), of ge nu 1x 580 neemt of 2x 6950, dat er wat ruimte is voor de toekomst, probeer ook qua voeding niet te goedkoop te gaan, das imo 1 van de belangrijkste componenten van uw systeem & als er iets is waar ge niet op moet besparen is het daar op.

qua energiekosten maakt dat toch geen bal uit aangezien die voedingen niet op hun max load draaien natuurlijk, die aantal watts sluit uiteindelijk maar op de hoeveelheid die ze aankunnen, niet op wat ze continue leveren, dus geef liever een paar euro meer uit aan een kwalitatieve voeding die zorg zal dragen voor uw componenten.

tegenwoordig zitten voedingen meestal met een bronze/silver/gold rating, die rating zegt niet alles maar geeft toch ietwat een indicatie over hoe deftig de voeding is

kga zelf niet teveel advies geven over voedingen aangezien ik zelf zeer biased ben naar seasonic & corsair AX, en dat zijn al redelijk dure dingen, maar wel het geld waard tbh

Yusifer

Legacy Member
Van voeding heb ik deze genomen: https://www.alternate.be/html/pcbuilder/productDetail.html?searchClass=powerSupply&artno=TN7V63&cn=1

Over harde schijven es een nachtje geslapen, zou 3x ALTERNATE - HARDWARE - Harddisks - Serial-ATA - 3,5 inch - Samsung HD103SJ nog lukken? Ik heb dit eens geprobeerd, blijkbaar geen problemen met de case volgens de builder... Ik ben niet zeker of dit nog praktisch is of te onoverzichtelijk. Ik zal dan iets beter m'n games/progs/etc moeten organiseren, niet echt een probleem voor me. Maar qua prijs is het wel een heel goede deal.

EDIT: Ik heb eens m'n grafische kaart veranderd naar 2x 6950, en blijkbaar kom ik volgens de Alternate buildingtool niet toe met 750 Watt.

phate_13

Legacy Member
Zoals reeds gezegd geloof ik : Niet op die buildingtool letten. Best zelfs niet gebruiken. Een setup met 2 HD6950's vraagt zo'n 550Watt van de voeding. Dus met 650Watt heb je al een mooie marge. Met 750Watt kom je dus zelfs nog toe als je je CPU en GPU's overclocked, 15 harde schijven steekt en 20 fans.

Yusifer

Legacy Member
In dat geval blijf ik dan bij 750 Watt. Bah, niet gedacht dat ik toch uiteindelijk last ging ondervinden van de bugs. :p Ik ga nu waarschijnlijk voor 2x 6950 gaan, nu nog enkel die harde schijven.

R3L4X

Legacy Member
Neem gewoon 3x 1TB, de kans dat je al die bays/slots in je case gaat invullen is toch wel klein...

phate_13

Legacy Member
Waarom niet 1* 1TB en 1* 2 à 3TB?
Dan heb je de snellere 1TB harde schijf voor opslag van dingen "where it matters", zoals games. En een andere voor opslag van dingen waarbij het niet uitmaakt zoals series, films, foto's, ... Dingen waar je niet veel mee bezig bent.

Yusifer

Legacy Member
Heb ik al eerder verklaard. 1x 1TB met 5400 rpm + 1x 2TB met 7200 rpm is handiger voor mij daar ik niet erg veel progs/filmpjes/etc. heb die ik op de 1 TB schijf kan zetten, maar wel veel games die ik op de 2TB schijf kan zetten. Verander je de rpm tussen de 2 schijven gaat die 1 TB schijf (met 7200 rpm dan) zeer snel vol geraken terwijl die 2 TB schijf (die dan 5400 rpm zou hebben) nogal leeg blijf.

Afijn, mijn configuratie aangepast: https://www.alternate.be/html/pcbuilder/detailView.html?cn=1&cmd=loadConfirm&id=196876&tn=BUILDERS

Yusifer

Legacy Member
Het was de goedkoopste scherm bij Alternate met die resolutie, dus behou ik die gewoon. En ik geef de voorkeur aan 1920*1200, lekker groot. :D Voel je jezelf meer in het spel opgeslorpt. :p

Bovendien is m'n budget eigenlijk 1600 EUR, met assemblage en verzendkosten dus zit ik er al een beetje door... Tis dat ik m'n huidige ouwe PC nog aan iemand kan verkopen of ik zou al enkele upgrades niet kunnen doen.

Twinturbo

Legacy Member
Die grafische kaarten zijn trouwens 3 slots. Wanneer je die in corssfire op dat moederbord zet heb je geen enkele PCI/PCI-X poort meer vrij. Maar belangrijker, er zit dan geen plaats tussen de 2 kaarten, dus krijgt de bovenste kaart geen lucht.

Yusifer

Legacy Member
Is dit dan gewoon een kwestie 6950's van een ander merk (niet Asus dus) te nemen? Of moet de case veranderen?

Yusifer

Legacy Member
Veel te dure prijzen die schermen, en ik zit al net over m'n budget heen... bovendien gebruik ik momenteel dit scherm: ALTERNATE - BUILDERS

En ik heb er geen klachten over qua kwaliteit, dus als ik upgrade naar een Samsung ga ik echt niet klagen.

Moet nog enkel zekerheid hebben dat de XFX 6950's voldoende plaats tussen elkaar laten en de bestelling kan (eindelijk) gebeuren. En als de XFX 6950's ook niet volstaan, gimme an alternative!

mdgf

Legacy Member
Een u2312hm kost minder dan dat samsung scherm... en we hebben het dan over IPS vs TN, dat zijn 2 verschillende categorieën van beeldkwaliteit.

Die xfx'en zijn 2slotskaarten en dus wel geschikt voor CF, maar meestal zijn de custom koelers van xfx nogal luidruchtig, dus controleer best eens of het niet al te overdreven is.

Yusifer

Legacy Member
Wel, ik kan dat scherm nergens op Alternate terugvinden, en alleen voor dat scherm ga ik niet meteen overschakelen naar een andere winkel die het wél heeft.

Wel, uiteindelijk wordt het XFX of Club 3D voor de 6950, geen idee welke van de 2 het beste is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan