Archief - Nieuwe Netbook

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ts.

Legacy Member
M'n pa zou graag naast z'n laptop een netbook kopen voor op reis en dergelijke.

Nu, is dit eigenlijk een totaal nieuw gegeven voor ons. Dus geen idee wat hij het best neemt. Gamen hoeft niet, maar 3D-tekeningen zoals visual basic en dergelijke moeten dan wel weer kunnen.

Hij heeft altijd HP gehad, maar Acer schijnt ook goed te zijn op het vlak van netbooks.

Enige aanraders?

Alvast bedankt.

phate_13

Legacy Member
Ik zou dan eerder voor een ultraportable gaan. (Welja, hangt er vanaf hoe je de term opvat zeker?)

Van de atom processoren zou ik alleszins wegblijven. Dit zijn zeer oninteressante laptops. En zeker niet geschikt voor 3d-tekeningen.

Wat is het budget? Veel goedkoper dan dit zou ik alleszins niet gaan:
HP Pavilion dm1-4000sd prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch

Maar aangezien je vader een veeleisend persoon lijkt te zijn. Zou ik misschien toch nog wat meer investeren in een krachtiger model.

Alsook : Hoe klein moet deze zijn (maximum) en hoe lang moet de batterij mee gaan (minimum)?

E-riko

Legacy Member
netbooks, op dat vlak zijn er afgelopen jaar enkele serieuzere modellen op de markt gekomen met een AMD Fusion processor (E-350)

HP heeft er zo eentje, die ik zelf ook bezit.

Voordeel is dat het niet meer werkt met die kleine trage Intel Atom processors die lang in netbooks gezeten hebben, maar dat dit volwaardige multimediamachines zijn voor hun grootte.
Zo kan je er mee gamen als je wil, zijn dual cores en kan je er een 64bit volwaardigs Windows 7 besturingssysteem op installeren (als dat er al standaard niet op zit)

Asus heeft ook zo een netbook met een fusion processor, de Asus 1215B, net als Sony.

Afhankelijk van het model kan de harde schijf groter zijn en het ram geheugen.

Mijn HP Pavilion dm1 was er eentje van in mei (toen ze net uitkwamen in België) en had nogal lichte specs, 3GB Ram en 320GB harde schijf met maar 32bit Windows 7 op.

Ik zie dat Asus en ondertss ook HP zijn netbooks aanbiedt met 64bit Win7 op en sommige met 4GB Ram en 500GB harde schijf.

Voordeel van deze systemen is dat ze nog geen 500 euro kosten, heb de mijne voor 389 euro aangeschaft indertijd in de Makro.

De Sony's zijn wel duur voor en hebben een flimsy toetsenbord.

HP:
Hands-On With The HP Pavilion dm1 - YouTube

Asus:
Asus 1215B with AMD Fusion in Action - YouTube


edit: of zoals bovenstaande poster aangeeft, Fusion 450 is ook goed. (zal een ietsje betere update zijn van de 350 veronderstel ik)

Wil je meer uitgeven, rond de 1000 euro, dan komt men binnenkort ook uit met Ultrabooks!
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrabook
Dat zijn eigenlijk Macbook Air maar met Windows op ipv Apple besturingssysteem!
De hardware is toch hetzelfde: verlicht toetsenbord, ssd schijven, i5/i7 cpu, etc...;alleen het besturingssyteem is dus verschillend.

Je hebt dus ook de grootte van een netbook in dat geval, maar betaald wel 2-3x de prijs van die fusions...maar ze zijn wel veel krachtiger of die fusions.

phate_13

Legacy Member
Of je hebt nog iets tussenin, modellen zoals bijvoorbeeld de Dell Vostro V131 (13"), een laptop die je kunt kopen met mobiele I5. Een zeer krachtige processor. Dit komt dan uit op een kleine 700 euro en je zult hier ook zo'n 8h batterij mee behalen bij licht gebruik.

De I5 2410M is gemiddeld een factor 3 sneller dan de AMD E-350. Voor gewoon office-werk ed. zul je dit niet merken. Bij visual basic ed. echter zou je dat wel moeten merken.
(In renderingtaken zal het verschil zelfs nog groter zijn.)

Obelix

Legacy Member
Macbook Air
Asus UX31 (ultrabook)
Samsung 9-series

hangt sterk af van budget & wensen hé ...
komende maanden komen er heel wat 'ultrabooks' op de markt die ultralight & portable zijn. Prestaties schijnen super te zijn, maar prijs ligt dan ook wat hoger...
*edit* was reeds gezegd door E-riko :p

E-riko

Legacy Member
Obelix zei:
Macbook Air
Asus UX31 (ultrabook)
Samsung 9-series

hangt sterk af van budget & wensen hé ...
komende maanden komen er heel wat 'ultrabooks' op de markt die ultralight & portable zijn. Prestaties schijnen super te zijn, maar prijs ligt dan ook wat hoger...

die Asus UX31, damn mooi! :-)
Hands-on with the ASUS UX31 Zenbook - YouTube

Apple is niet meer de enige dat het argument van mooi design naar voren kan schuiven vanaf nu.

Obelix

Legacy Member
yep, staat op nr.1 van m'n verlanglijstje...
zal wel hoogstwaarschijnlijk geen azerty zijn, maar dat heb ik er voor over :)

E-riko

Legacy Member
mooier dan de asus:
CES: Hands-on met Samsungs MacBook Air-concurrent | Inleiding | Core | Tweakers.net Reviews

die Samsung Series 9:drool:

alle specs van een ultrabook, maar met een verlicht toetsenbord en dat design, toch wel de mooiste van alle aangekondigde netbooks

qua ssd schijf, wel teleurstellend, enkel een 256GB beschikbaar
qua cpu ook, enkel een i5

maar zal wel liggen aan het feit dat dit maar een prototype is en nog niets officieel is uitgebracht? ik hoop dat eer het zover is dat men zwaardere modellen uitbrengt en gewoon dat design behoudt! :cool:

anderzijds, als die basisversie al 1600 dollar kost, hou ik mijn hart al vast voor de zwaardere modellen

Verder heb ik gelezen dat de ultrabooks in 3 fases ontwikkeld worden, waarbij fase 2 (2012) ze uitgerust zouden worden met Windows 8 en dat er zelfs een combo gemaakt wordt laptop - touchscreen, waarbij je eigenlijk een Windowsbased tablet hebt met een toetsenbord, zou nice zijn!

Windows is goed bezig op de smartphone markt, en ik kijk uit wat ze gaan doen met de tabletmarkt en hoe Windows 8 daarmee vermengt zal worden.

E-riko

Legacy Member
Is er niemand met zo een Samsung Series 9?

die kost hier in belgie rond de 1200 euro, iets erboven soms iets eronder afhankelijk vanwaar je kijkt....

edit: ben mis, er zijn 2 soorten van i5 cpu's, de ene is die van 1200 euro en de andere kost effectief rond de 1600 euro, zoals je die bijvoorbeeld op de fnac website kan vinden

ts.

Legacy Member
Bon, alvast bedankt voor de reacties...

We hebben hier thuis al een en ander bekeken en momenteel zijn dit de grootste kanshebbers:
Macbook Pro, Samsung 9-series of een Asus Zenbook. Telkens de 13" versie.

Prijzen zijn relatief gelijk. Zijn er serieuze pro's en contra's bij deze toestellen? De batterij is redelijk belangrijk en daar heeft Apple zich alvast bewezen denk ik. Geen idee of de Samsung en Asus ook hun opgegeven battery-life (zijnde ongeveer 7u) kunnen waarmaken?

Iemand ervaring met deze toestellen?

Vooral het verschil in grafische kaarten speelt ook een grote rol... Stelt die Intel HD graphics 3000 iets voor of toch beter direct voor een ATI-variant gaan zoals de Macbook?

E-riko

Legacy Member
ist dringend? :)

als ge kunt wachten tot de eerste 3 maanden van 2012 ten laatste, zou er dan netbooks uitkomen met Windows 8, maar last but not least, met touchscreen functies :)....(= de toekomst, aangezien je tablet eigenschappen combineert met een toetsenbord)

en ja die intel staat hoog in de lijst van de vergelijkende tests

ps: de macbook air gebruikt dezelfde gpu als die ultrabooks:
http://www.apple.com/macbookair/specs.html

zoals ik al zei, ultrabooks zijn basically macbook airs maar met windows op ipv apple...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan