Archief - Nieuwe Computer samenstellen.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Oij

Legacy Member
Reactionz zei:
16gig nog te veel ? :p wel een vriend van me heeft 16gig in zen computer steken zegt hij en werkt zeker goed volgends hem. Maar met hoeveel zou ik dan moeten of kunnen doen dan ?

16gig werkt zeker goed maar niet beter als 8gig, tenzij (zoals hierboven gezegd) je aan zware videobewerking doet.
Nu ik denk niet dat dat het geval is, dus 8gig zal wel volstaan.;)

Reactionz

Legacy Member
Ik heb zelf eens wat gezocht en gedaan en heb men vorige post aangepast met de onderdelen die ik denk dat het zouden moeten doen en sommige onderdelen missen nog waarvan ik niet goed weet welke ik nodig heb.

Zouden jullie die opstelling eens kunnen bekijken en zeggen of dit goed of slecht is ?

Mvg,

Reactionz

phate_13

Legacy Member
Mag ik vragen hoe je er nu bij komt om wel een zeer duur moederbord te nemen, met als enige relevante voordeel dat het zwart-rood is (waar je 100 euro voor betaalt, jouw keuze, maar dat vind ik nogal veel voor enkel de kleur). En dan ga je zo'n budget processor er plots bij nemen? Hoe kom je daar nu bij?

Vic 40+

Legacy Member
Neem dan het volgende moederbord als het toch rood/zwart moet zijn,
ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - Intel - Socket 1155 - ASRock Fatal1ty P67 Professional

Mdgf heeft verder al het eea aangegeven.

Zelf lijkt mij voor het geld de volgende koeler ook wel een goede,
ALTERNATE - HARDWARE - Koeling - Processor - Thermalright True Spirit

Wil je toch een kant en klaar waterkoeling neem dan één van de volgende afhankelijk van wat je er voor over hebt,duurder is betere prestaties in dit geval,
ALTERNATE - HARDWARE - Koeling - Processor - Antec KÜHLER H2O 620
ALTERNATE - HARDWARE - Koeling - Processor - Antec KÜHLER H2O 920

Zoek eens wat reviews op zodat je ze met mekaar kan vergelijken en kan kijken wat voor jou een goede prijs/prestatie verhouding is.

Reactionz

Legacy Member
phate_13 zei:
Mag ik vragen hoe je er nu bij komt om wel een zeer duur moederbord te nemen, met als enige relevante voordeel dat het zwart-rood is (waar je 100 euro voor betaalt, jouw keuze, maar dat vind ik nogal veel voor enkel de kleur). En dan ga je zo'n budget processor er plots bij nemen? Hoe kom je daar nu bij?

Ik heb die namelijk gekozen omdat die net iets beter is volgens mij dan de intell I5 2500k en me ook nog eens 100€ bespaart.

Vind je die keuze dan niet goed als ik vragen mag?

phate_13

Legacy Member
Die is vele malen slechter dan de I5 2500K...

Hoe kom je er bij dat die beter zou zijn?

Gurt11

Legacy Member
Ok, een poging om je een deftig systeem voor te stellen maar toch nog aan je wensen van rood/zwart en waterkoeling te voldoen, commentaar staat erbij:

Behuizing: Cooler Master HAF X 942-KKN1 https://www.alternate.be/html/product/Behuizingen_Big_Tower/Cooler_Master/HAF_X_942-KKN1/435896/?
Deze is veel meer aan te raden dan de 932 amd edition. (vergelijk gewoon zelf even de binnenkanten) én is nog eens een tientje goedloper en wél leverbaar bij alternate :p
Moederbord: ASRock Fatal1ty P67 Professional
https://www.alternate.be/html/produ...155/ASRock/Fatal1ty_P67_Professional/533496/?
Zwart/rood zoals gewenst. En tenminste niet zo duur als die asus-borden. Voor jouw gebruik wel even goed ;-)
Processor: Intel i5 2500K
https://www.alternate.be/html/product/CPUs_Socket_1155/Intel(R)/Core(TM)_i5-2500K/483770/?
Als je wat opzoekingswerk verricht hebt, weet je gewoon dat dit de beste keuze is momenteel voor een game-systeem. (leer overclocken)
Geheugen: G.Skill DIMM 8 GB DDR3-1333 Kit
https://www.alternate.be/html/product/Geheugen_DDR3-1333/G.Skill/DIMM_8_GB_DDR3-1333_Kit/508495/?
Past mooi binnen je rood/zwart thema en is kwaliteitsvol geheugen. (G.Skill geheugen heeft onlangs nog een wereldrecord gebroken als het je interesseert ^^)
CPU-koeler: Corsair Cooling Hydro Series H100 (=waterkoeling)
https://www.alternate.be/html/produ...er/Corsair/Cooling_Hydro_Series_H100/559451/?
De enige kant en klare waterkoeling die de moeite waart is imo. En past vanboven in die HAF X 942 van hierboven ;-) (nogmaals: leer overclocken)
Voeding: Corsair CMPSU-750AX
https://www.alternate.be/html/product/Voedingen_meer_dan_600_Watt/Corsair/CMPSU-750AX/438851/?
Prima (bijna beste) kwaliteit en stil. Met 750w heb je nog wat om mee te spelen :)
GPU: XFX HD7950 Dual Fan
https://www.alternate.be/html/product/Grafische_kaarten_ATI_PCIe/XFX/HD7950_Dual_Fan/633457/?
Normaal zou ik je de sapphire OC editie aanraden, maar dat blauwe pcb gaat vloeken met je zwart/rood-thema. OF je wacht tot de 7850/7870 goed beschikbaar zijn...
SSD: Crucial CT128M4 SSD2BAA
https://www.alternate.be/html/product/Solid_State_Disk_2,5_inch_SATA/Crucial/CT128M4SSD2BAA/601895/?
128 gb ssd, absoluut aan te raden voor een systeem als dit. windows, programma's, veel gebruikte dingen zet je hier op. Zoek zelf even uit of je die 2.5" naar 3.5" adapter nodig hebt om deze te installeren in je HAF X kast. Als dat niet nodig is, is er een goedkopere versie.
HDD: Western Digital WD20EARX
https://www.alternate.be/html/product/Harddisks_3,5_inch_SATA/Western_Digital/WD20EARX/553089/?
2 TB aan opslag zoals je wenste. LET OP: dit is trage opslag. Er zijn 1 TB schijven die sneller zijn en dus aangenamer om mee te werken. Helaas zijn ze per stuk wel even duur als deze 2 TB. Jouw keuze.
DVD: Samsung SH-222AB
https://www.alternate.be/html/product/DVD-reWriters_Serial-ATA/Samsung/SH-222AB/547136/?

TOTAAL: € 1610,28 (zonder assemblage of verzendkosten bij alternate.be)

Hopelijk vind je het iets...
Het is beter dacht ik dan hier op afzonderlijke onderdelen telkens commentaar te moeten geven ^^

Reactionz

Legacy Member
Gurt11 zei:
Ok, een poging om je een deftig systeem voor te stellen maar toch nog aan je wensen van rood/zwart en waterkoeling te voldoen, commentaar staat erbij:

Behuizing: Cooler Master HAF X 942-KKN1 https://www.alternate.be/html/product/Behuizingen_Big_Tower/Cooler_Master/HAF_X_942-KKN1/435896/?
Deze is veel meer aan te raden dan de 932 amd edition. (vergelijk gewoon zelf even de binnenkanten) én is nog eens een tientje goedloper en wél leverbaar bij alternate :p
Moederbord: ASRock Fatal1ty P67 Professional
https://www.alternate.be/html/produ...155/ASRock/Fatal1ty_P67_Professional/533496/?
Zwart/rood zoals gewenst. En tenminste niet zo duur als die asus-borden. Voor jouw gebruik wel even goed ;-)
Processor: Intel i5 2500K
https://www.alternate.be/html/product/CPUs_Socket_1155/Intel(R)/Core(TM)_i5-2500K/483770/?
Als je wat opzoekingswerk verricht hebt, weet je gewoon dat dit de beste keuze is momenteel voor een game-systeem. (leer overclocken)
Geheugen: G.Skill DIMM 8 GB DDR3-1333 Kit
https://www.alternate.be/html/product/Geheugen_DDR3-1333/G.Skill/DIMM_8_GB_DDR3-1333_Kit/508495/?
Past mooi binnen je rood/zwart thema en is kwaliteitsvol geheugen. (G.Skill geheugen heeft onlangs nog een wereldrecord gebroken als het je interesseert ^^)
CPU-koeler: Corsair Cooling Hydro Series H100 (=waterkoeling)
https://www.alternate.be/html/produ...er/Corsair/Cooling_Hydro_Series_H100/559451/?
De enige kant en klare waterkoeling die de moeite waart is imo. En past vanboven in die HAF X 942 van hierboven ;-) (nogmaals: leer overclocken)
Voeding: Corsair CMPSU-750AX
https://www.alternate.be/html/product/Voedingen_meer_dan_600_Watt/Corsair/CMPSU-750AX/438851/?
Prima (bijna beste) kwaliteit en stil. Met 750w heb je nog wat om mee te spelen :)
GPU: XFX HD7950 Dual Fan
https://www.alternate.be/html/product/Grafische_kaarten_ATI_PCIe/XFX/HD7950_Dual_Fan/633457/?
Normaal zou ik je de sapphire OC editie aanraden, maar dat blauwe pcb gaat vloeken met je zwart/rood-thema. OF je wacht tot de 7850/7870 goed beschikbaar zijn...
SSD: Crucial CT128M4 SSD2BAA
https://www.alternate.be/html/product/Solid_State_Disk_2,5_inch_SATA/Crucial/CT128M4SSD2BAA/601895/?
128 gb ssd, absoluut aan te raden voor een systeem als dit. windows, programma's, veel gebruikte dingen zet je hier op. Zoek zelf even uit of je die 2.5" naar 3.5" adapter nodig hebt om deze te installeren in je HAF X kast. Als dat niet nodig is, is er een goedkopere versie.
HDD: Western Digital WD20EARX
https://www.alternate.be/html/product/Harddisks_3,5_inch_SATA/Western_Digital/WD20EARX/553089/?
2 TB aan opslag zoals je wenste. LET OP: dit is trage opslag. Er zijn 1 TB schijven die sneller zijn en dus aangenamer om mee te werken. Helaas zijn ze per stuk wel even duur als deze 2 TB. Jouw keuze.
DVD: Samsung SH-222AB
https://www.alternate.be/html/product/DVD-reWriters_Serial-ATA/Samsung/SH-222AB/547136/?

TOTAAL: € 1610,28 (zonder assemblage of verzendkosten bij alternate.be)

Hopelijk vind je het iets...
Het is beter dacht ik dan hier op afzonderlijke onderdelen telkens commentaar te moeten geven ^^

Supper ! Ben echt blij is een mooie feedback van alles en is zelfs nog niet zo duur

Bedankt ! en ik ga onmiddelijk eens kijken wat overclocken is, heb wat opzoek werk gedaan en heb gelezen dat je het via 2 manieren kan doen.

1 -> De Front Side Bus opdrijven
2 -> De Multiply-Factor verhogen

zelf denk ik dat de 1ste optie veel gemakkelijker is. Maar hoe kan ik zien hoever ik kan gaan met overklokken ?

Mvg,

Reactionz

mdgf

Legacy Member
FSB opdrijven is niet meer van toepassing bij de sandy bridge cpu's, daar is het de multiplier verhogen in combi met het voltage (indien nodig). De kloksnelheid is baseclock (die nauwelijks te verhogen is bij sandy bridge) x multiplier.

Je kunt nooit weten hoever je geraakt, elke cpu is uniek, als je pech hebt moet je het voltage zeer hoog smijten om de 4.3GHz te halen, als je veel sjans hebt geraak je mss wel tot 5GHz met aanvaardbare voltages.

Dat uniek zijn zie je ook in de verdeling van cpu's, een i5 2300/2310/2400 is (vaak) bijvoorbeeld een gefaalde 2500k die ze dan maar gelocked hebben en lager geclocked. Een 2550k is een 2500k waarvan de interne gpu niet naar behoren werkt en dan gelocked is. Hetzelfde is er bij andere reeksen en ook bij AMD.
Dit noemt men "binning" en is de standaard vanwege de manier waarop cpu's uit het productieproces komen.

Reactionz

Legacy Member
mdgf zei:
FSB opdrijven is niet meer van toepassing bij de sandy bridge cpu's, daar is het de multiplier verhogen in combi met het voltage (indien nodig). De kloksnelheid is baseclock (die nauwelijks te verhogen is bij sandy bridge) x multiplier.

Je kunt nooit weten hoever je geraakt, elke cpu is uniek, als je pech hebt moet je het voltage zeer hoog smijten om de 4.3GHz te halen, als je veel sjans hebt geraak je mss wel tot 5GHz met aanvaardbare voltages.

Dat uniek zijn zie je ook in de verdeling van cpu's, een i5 2300/2310/2400 is (vaak) bijvoorbeeld een gefaalde 2500k die ze dan maar gelocked hebben en lager geclocked. Een 2550k is een 2500k waarvan de interne gpu niet naar behoren werkt en dan gelocked is. Hetzelfde is er bij andere reeksen en ook bij AMD.
Dit noemt men "binning" en is de standaard vanwege de manier waarop cpu's uit het productieproces komen.

Dus ik weet niet precies wanneer ik te veel vraag van men processor ?
En hoe overclock ik dan het best volgend jou mdgf ?

Mvg,

Reactionz

Gurt11

Legacy Member
Je overclockt zowiezo in kleine stapjes he. Bij elke kleine verhoging doe je weer een stress-testje, als je geen blue screens of andere errors/freezes krijgt, kan je verder gaan. Anders moet je dingen zoals het voltage aanpassen of stoppen omdat je aan de limiet zit ^^

Heb je gegoogled naar 'i5 2500K overclocking guide' ?

Reactionz

Legacy Member
Gurt11 zei:
Je overclockt zowiezo in kleine stapjes he. Bij elke kleine verhoging doe je weer een stress-testje, als je geen blue screens of andere errors/freezes krijgt, kan je verder gaan. Anders moet je dingen zoals het voltage aanpassen of stoppen omdat je aan de limiet zit ^^

Heb je gegoogled naar 'i5 2500K overclocking guide' ?

Neen dat nog niet maar ben ook een beetje bang omdat dit dan ook men 1ste keer gaat zijn dat ik ga overclocken snap je ? maar zal zeker een guide te raad plegen.

Mvg,

Reactionz

Klinkt mss dom maar ik heb men monitor vergeten O.o

Ik heb dus nu een klein scherm. Echt onhandig voor het gamen.
Welke schermen raden jullie mij zowat aan ?

Mvg,

Reactionz

phate_13

Legacy Member
Hangt af van het budget natuurlijk... ;)

Zonder budgetlimitaties zou ik kijken naar het Dell U3011 scherm, maar ik denk niet dat dit zo is.

Digital Lies

Legacy Member
Ben ik de enige die pijn aan z'n hart krijgt als hij deze thread leest?

Reactionz

Legacy Member
phate_13 zei:
Hangt af van het budget natuurlijk... ;)

Zonder budgetlimitaties zou ik kijken naar het Dell U3011 scherm, maar ik denk niet dat dit zo is.

Dat is net iets te veel :p

graag onder de 500€ aub ^^

Digital Lies

Legacy Member
Vic 40+ zei:
Ik heb een half jaar geleden ook zelf een pc samengesteld. (afzonderlijke onderdelen besteld bij azerty, zelf in mekaar gestoken, ongeveer 800 euro betaald.)
Heb die volledig zelf betaald met het geld van mijn vakantiejob en heb er uren research aan besteed om de beste onderdelen te vinden. Ik ben er heel tevreden van, alle nieuwe games kan ie probleemloos draaien op de maximale settings aan 60+ fps.

Als ik dan zie dat iemand hier random de duurste onderdelen wil kopen zonder er ook maar iets vanaf te weten en zomaar eventjes 3000 euro van de papa krijgt... tsja...

Deels onbegrip voor zo'n gigantische geldverspilling, deels jaloezie. :p


@threadstarter: speel op safe en koop u een pre-made pc op alternate, azerty, power4pc, ... Dan ben je zeker dat de pc in orde is en heb je nog altijd een gigantisch veel betere pc dan in gelijk welke saturn, mediamarkt, vandenborre,...

bv.
ALTERNATE - BUILDERS - PC-Systemen - ALTERNATE - Zenit P200
Power4Pc - OEM Power4Pc Phantom Extreme Gaming PC (P4PCPHG127970)

Ik daag u uit om 1 spel te vinden die deze 2 pc's NIET op maximale settings kunnen draaien aan minimum 70+ fps.

mdgf

Legacy Member
Dan ga je geld geven aan een i7 die NIET sneller is dan een i5 voor zijn doeleinden
In die eerste zit er bovendien een GTX580, een zeer oninteressante kaart, een onbekende PSU (!), een onbekende SSD,...
Die tweede is wel al veel beter, maar je blijft met de i7 zitten en het mobo zou goedkoper moeten kunnen, de graka is ook niet zo interessant afhankelijk van de prijs.
Op de SSD na (maar discutabel) is deze dan bijvoorbeeld al veel interessanter.

Dus gewoon zelf samenstellen (en desnoods laten assembleren, maar dat zou ik aanraden van zelf te doen, ik vertrouw ook geen geassembleerde pc's op de post).

Reactionz

Legacy Member
Mensen voor jullie me helemaal verslinden. Wil ik graag nog eens jullie mening nadat ik zelf eens wat zoek werk heb vericht.

RAM-Geheugen:
G.Skill 16 GB DDR3-2133 Quad-Kit

Behuizingen:
Cooler Master HAF932 Advance

Waterkoeling:
Corsair Cooling Hydro Series H100

Processor:
Intel® Core™ i5-2500K

HDD:
Western Digital WD20EARX

SSD:
Crucial CT256M4SSD2BAA

DVD:
Samsung SH-222AB

Voeding:
XFX PRO850W Core Edition

Moederbord:
Asus MAXIMUS IV EXTREME Rev 3.0

Grafische Kaart:
Ik weet dat jullie zeiden van SLI of het andere te vermijden en daarom haden jullie mij enkel aangeraden om 1 grafische kaart te nemen.
nu vraag ik me af welke beter is.

1 kaart van = XFX HD7950 Dual Fan (FX-795A-TDBC)
Of 2 kaarten van = Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5 of enkel 1 kaart van die Asus ?

nog een ander vraagje heb ik ook geen geluidskaart nodig ?

Schiet me allemaal niet dood aub heb wat genade... dus hierbij vraag ik wat jullie van deze opstelling vinden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan