Archief - Nieuw pc scherm

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stampertje

Legacy Member
Momenteel zit ik met een samsung T260 scherm en ben daar ook erg tevreden van. Ik ben momenteel een beetje aan het rondkijken voor een 2de scherm van 27".

Dell word vooral aangeraden voor pc schermen, maar 500+ voor een 27" vind ik persoonlijk teveel. budget is max 350€.

Ik had volgend scherm in gedachten : Samsung Syncmaster S27A350H

phate_13

Legacy Member
Ik vind het precies zonde om zo'n scherm te nemen. Dat heeft dezelfde resolutie als kleinere schermen, dus meer ga je er niet op krijgen. (Lagere resolutie zelfs dan het Dell U2412M scherm.) Alsook is de kwaliteit maar "gewoon".

Ik vind het gewoon zonde om voor zo'n scherm te gaan als je voor dezelfde prijs een scherm kunt hebben met een veel betere beeldkwaliteit, kijkhoek, meer pixels (dus effectief meer beeld), verstelbare voet en usb-hub. Dat Dell U2412M scherm is dus enkel wat kleiner, maar is verder op alle vlakken beter... Mijn keuze zou snel gemaakt zijn.

MarsH

Legacy Member
Is de beste optie voor gaming altijd bij een PC monitor te blijven? Of zou een overschakeling naar bv. een plasme TV het ultimieme effect zijn?

Gewone LCD TV's zijn volgens mij gewoon niet scherp genoeg. Geldt dit ook bij plasma?

phate_13

Legacy Member
Hangt er vanaf waarvoor je het scherm zal gebruiken... Als je op een normale afstand (voor de pc) van je scherm af zit, ga dan zeker altijd voor een computerscherm. Of als je het scherm ook voor tekstverwerking ed. zou gebruiken, neem dan zeker een computerscherm.

Puur qua films ed., als je ver genoeg van het scherm gaat afzitten, dan zou een tv-scherm interessant kunnen zijn...

Mr. Humphries

Legacy Member
MarsH zei:
Is de beste optie voor gaming altijd bij een PC monitor te blijven? Of zou een overschakeling naar bv. een plasme TV het ultimieme effect zijn?

Gewone LCD TV's zijn volgens mij gewoon niet scherp genoeg. Geldt dit ook bij plasma?

Een plasma tv begint pas vanaf 42" en dan zou ik er zeker niet dichtbij gaan zitten, aangezien de pixels van een plasma een beetje 'fonkelen' en dus steeds onrustig lijken als je er te dicht op zit.

Plasma is goed voor te gamen op vlak van bewegingsreactie, maar minder als te lang hetzelfde speelt. Imageretentie, en erger nog: inbranding, bestaat helaas nog steeds.

MarsH

Legacy Member
Waar moet ik vooral op letten bij aankoop v PC monitor (gaming) ? 27" that is.

Heb gelezen dat reactiesnelheid, 1 ms en contrast wel belangrijk zijn. En natuurlijk ook de resolutie, meeste zijn 1920x1080.

Is dit bv een goede keuze?

mdgf

Legacy Member
Dell word vooral aangeraden voor pc schermen, maar 500+ voor een 27" vind ik persoonlijk teveel. budget is max 350€.
500+, ja, maar zoals phate zegt is het toch echt wel eerst de resolutie die telt en dan pas de grootte. Een 2560x1440 scherm vergelijken met een full hd (1920x1080) is appels met peren, dan ben je gewoon over twee verschillende klassen bezig + de u2711 heeft een H-IPS (>e-IPS>S-IPS>TN (over e en s valt te discussiën)) paneel en de samsung een TN paneel, wat wederom een totaal andere klasse is.

27" en full hd zou ik nooit kopen (te grote pixels), maar dat moet je zelf weten. Of je moet al serieus ver van je scherm zitten.

Reactiesnelheden zijn NIET belangrijk: 1.) omdat alles onder de ~20ms toch niks uitmaakt en 2.) omdat de fabrikanten in de specificaties zelden tot nooit correcte waardes meegeven, sommige schermen worden geadverteerd als 1ms, maar zijn in werkelijkheid 15ms, etc...
Gelijk welke spec (bv contrast) idem, dat is niet persé correct + kan niet ge-extrapoleerd worden naar beeldkwaliteit en neiging tot bv ghosting.

Mr. Humphries

Legacy Member
Je moet vooral letten op het soort paneel er inzit.

Contrast en reactiesnelheden zijn maar cijfertjes ...

Dat TN paneel in die philips zorgt bijvoorbeeld voor slechte kijkhoeken, slechte kleuren en contrast, maar zorgt wel voor een goede reactietijd.

Een IPS paneel heeft dan weer het tegenovergestelde.

MarsH

Legacy Member
Brrr, wist ik helemaal niet! Voor gaming opteer je beter op goede reactietijd ?

Denk dat ik voor een eyefinity setup ga gaan, droom ik al lang v! Daarvoor zal ik wel 3 monitors die goed zitten qua prijs/kwaliteit moeten vinden.

phate_13

Legacy Member
Zoals mdgf aangeeft : Er is een punt vanaf wanneer de reactietijd "snel genoeg" is, en dat je er niets meer van merkt als het nog sneller gaat. EN dat je niet op de opgegeven specificaties kunt afgaan.

Mr. Humphries

Legacy Member
Als je voor eyefinity wil gaan, is het wel leuk te letten op de randen van de schermen. Best zo dun mogelijke nemen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan