Archief - NAS + backup

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DiTn

Legacy Member
Ik overweeg om een qnap TS112 (of Synology DS111) aan te schaffen. Deze zou dienen om documenten, muziek en afbeeldingen op te plaatsen. NZB-functie mag, maar niet noodzakelijk.
Momenteel staan deze zaken op de pc in de huiskamer. Gezien de pc binnenkort verhuist naar boven, zal er meer met de laptop worden gewerkt, maar deze is te beperkt in opslagruimte.

Wekelijks wordt een backup genomen van de documenten-partitie via norton ghost.
Is het mogelijk om een externe schijf aan de NAS te hangen en zo een bepaalde partitie van de NAS te backuppen? Of kijk ik beter uit naar een NAS voor 2 schijven en een RAID opstelling?

Is de synology (1,6 ghz) merkbaar sneller dan de QNAP (1,2 ghz) in een gigabit-lan + 300 N wifi netwerk?

Lan

Legacy Member
Een Synology kan inderdaad een automatische backup maken op een usb (of esata) schijf die erop aangesloten wordt.

Een RAID opstelling beveiligt tegen uitval van 1 (of meerdere) schijven in je NAS. Een RAID opstelling is NOOIT een vervanging van een backup, die blijft altijd nodig wegens: corruptie bestanden, verlies of gestolen NAS, defect gaan van ganse unit (met inbegrip van alle schijven). Uiteraard plaats je deze backup liefst ook niet altijd naast de NAS (wegens voorgaande redenen).

DiTn

Legacy Member
heb van beide toestellen de handleiding eens doorlopen, beide toestellen kunnen dus een backup maken naar een externe hd.

Misschien een domme vraag, maar het is mij niet duidelijk; kan je verschillende services door elkaar gebruiken? vb NAS gebruiken als opslagapparaat en wekelijkse backup nemen, daarnaast torrents downloaden en/of NZB gebruiken? OF moet je kiezen waarvoor je de nas gebruikt?

DiTn

Legacy Member
twijfel nu nog sterk tussen een Synology DS110j, een DS211j of de DS111.

Ik veronderstel dat je in een 2-bay kan starten met 1 disk, om later uit te breiden naar 2 disks?

HD is een 2TB WesternDigital green (WD20EARX). Hierdoor valt QNAP jammer genoeg af, want die raden het gebruik van WD greens af. Anders was het zonder twijfel een TS112.

Prijs tussen een DS110j tov de DS111 is toch redelijk.

Lan

Legacy Member
Het prestatieverschil tussen een 110j en 111 is dan ook groot. Ga je enkel de NAS gebruiken voor storage dan is dit acceptabel. Doe je er nog iets anders mee dan valt de cpu+ram van de 110j wel snel door de mand.

DiTn

Legacy Member
dan beter toch voor de DS111 gaan. In eerste instantie zal het enkel dienen voor storage, maar zal waarschijnlijk na een tijdje wel kijken wat allemaal mogelijk is en eventueel meerdere dingen gebruiken.
Had ook gedacht om 'm als mailserver te gebruiken. (je kan dit toch ook instellen zodat je op gelijk welke pc in huis uw (telenet)-mails kan opvragen? Of werkt het enkel met eigen domeinen?)

de DS212J staat in promo: 175 €
Kan je hierin starten met 1 disk en later een tweede disk bijplaatsen om een RAID-1 te creëren? Moeten deze schijven van hetzelfde merk en/of type zijn?

CPU is een 1.2, waarschijnlijk voldoende?

Lan

Legacy Member
je kan starten met 1 schijf. steek je er later 1 bij dan kan je naar raid 1 overstappen zonder reformat. Schijven hoeven niet even groot te zijn MAAR de kleinste schijf telt en de rest van de andere schijf is niet bruikbaar. Verschillende merk schijven mag ook.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan