Archief - Muisstille ventilators?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kwintus5

Legacy Member
:) Iemand advies voor muisstille fans? Ik heb 5 fans, (gpu, cpu, voeding + 2 extra) maar die zoemen beetje te veel vind ik. :P

Dus iemand die weet waar je fans kan vinden die je bijna niet hoort? En waterkoeling is te duur. ^^

Davion

Legacy Member
Welke processor? (of beter Socket?)

Voor een A64: Arctic Freezer 64PRO met eventueel een Zalman VF900-Cu, en 2 Enermax casefan's.

SMa

Legacy Member
gpu:
Arctic Accelero (vanaf GF 7800GT & ATI X1800XT) of Silencer (de rest)
Zalman VF-900Cu of VF-700Cu

cpu:
Arctic Freezer 7/64 Pro
Sunbeam Tuniq Tower
Cooltek Auras

fans van de voeding kun je zelf vervangen, of eventueel een nieuwe stille psu kopen

casefans: Papst, SilenX, Enermax, ...

Als je dit alles nieuw moet kopen zit je aan de prijs van een waterkoeling.
En waterkoeling is niet zoveel stiller hoor ;) die rad moet ook gekoeld worden

Kwintus5

Legacy Member
Kan ik niet beter die kast van (weet ik veel welk merk het was) kopen voor 1000 euro, die wordt 100% gekoelt door warmtegeleiding.

Ik heb AMD X2 3800+ cpu (934 socket denkek) en gefroce 7800gtx en een 550watt voeding met blauw lichtje xD.

WolCoM

Legacy Member
Nu er toch een topic open van is, zal'k ook eens iets vragen.

In men case ( Thermaltake Tsunami ) zitten van die huge fans die veel te veel lawaai maken imo. Het zijn er van 12cm.
Welke fans kan ik dan best kopen om deze te vervangen? Zijn kleinere ook goed of blijf ik beter bij dezelfde grootte?

Anywayz, ik heb met men mobo Asus A8N-Sli Deluxe ook problemen gehad met men chipset fan. Ik heb gewoon dat fannetje eruit gehaald, temp beetje gecheckt en dat werkt. Maar kvrees met de zomer dat het niet meer zal blijven lukken zonder ongelukken.
Wat is de beste oplossing? Zo'n Zalman Northblok, of hoe noemde dat alweer. :p

SMa

Legacy Member
€1000 voor een kast lijkt me zot (ik weet welke je bedoelt, maar weet ook de naam niet meer)
Je pc zal bijna onhoorbaar zijn met de koelers uit mijn eerdere post & een muisstille psu

@WolCom
zie men eerdere post
voor de northbridge is dat Zalman blokje een goede oplossing

SF|.MoRPHeuS

Legacy Member
zalman nb-47j = passive northbridge cooler ==> da zou het moeten zijn.

Zoals hierboven reeds gezegd : papst, enermax (zullen zowat de bekendste zijn, en zijn zeer goed). Bij 12cm blijven

@Kwintus : €1000 maar waterkoeling is te duur ;-) ?

Ironpole

Legacy Member
De case die je bedoelt is denk ik die van Zalman. Ga naar deze link en klik op TNN Systems. Het enige nadeel is dat het niet op alle sockets en videokaarten werkt. De laatste nieuwe is zelfs maar tot 2.2GHz (3400+) voor een AMD-processor. Daarbij is het een redelijke dure bedoeling. Dus ik denk dat ge beter een Zalman CPU cooler, Zalman Videokaartcooler en Northbridge cooler koopt. Daarbij verander je uw casefans door stille coolers (ik raad daarbij niet direct Zalman aan, zoals ik bij de andere coolers deed.) Uw voeding zal wat moeilijker gaan, als je de cooler van uw PSU niet wil veranderen, zijn er 2 oplossingen. Of een nieuwe voeding kopen, maar dat lijkt mij geldverspilling, of leven met het lawaai dat hij produceert. Je kan eerst de rest stil maken, en dan nog over uw voeding beslissen moest hij toch te luid zijn.

Maar dat TNN systeem van Zalman raad ik af, wegens slechte compatebiliteit, de prijs en niet zo'n geweldige cooling.

EDIT: die TNN system 500AF kan uw CPU precies wel aan, maar dan nog is het wat te duur imo.

Davion

Legacy Member
Niet alleen duur, maar ook zwaar, gevaarte weegt rond de 40Kg, ZONDER HW.

boostah

Legacy Member
casefans: silenx (zeer goeie luchtverplaatsing/db)
papst (heb ik men twijvels bij ,duur, en nogal wishfull thinking in hun specs

nexus (cheap, even goed al papst volgens reviews zelfs still dan papst met zelfde lucht doorlaat, gewoon moeilijker te vinden)

JackF

Legacy Member
Casefans : SilenX
GPU : Arctic Silencer
CPU : Scythe Ninja, Tuniq Tower , TT Big Typhoon, Cooltek Auras

SephirothSnake

Legacy Member
PAPST--> stilste

Voor stille cpu koeler kan je ook een thermalright Xp heatsink kopen met daar dan een 90 of 120 (naargelang model) fan op.

zikje

Legacy Member
SephirothSnake zei:
PAPST--> stilste

Voor stille cpu koeler kan je ook een thermalright Xp heatsink kopen met daar dan een 90 of 120 (naargelang model) fan op.
Uit de review van silentpcreview blijkt dat papst wel duur is en stil, maar Nexus de stilste.

Ik heb zelf de Ninja in combinatie met een Antec P180 case. Dit wil zeggen dat ik geen fan heb op de Ninja heatsink, maar enkel een achterste casefan die op 2 a 3 cm staat van de heatsink.

Uiteindelijk moet je voor alle componenten zorgen, want je systeem is zo stil als je luidste component.

boostah

Legacy Member
idd papst is zwaar overrated (begint weer betering in te komen) hun specs benaderen ook de werkelijk heid niet echt

nexus, specs zijn minder goed, maar uit diverse reviews komt ie beter uit + hij is maar 13 euro (en CFM is dezelfde)

maar nu vroeg ik mij af, de silenx, maken wel meer geluid, maar hun luchtdruk is ongeveer 40% hoger, dus moest je die op een voltage laten lopen zodat ie dezelfde luchtverplaatsing heeft als de nexus, zou die dan niet stiller zijn?

Belgakam

Legacy Member
WolCoM zei:
Nu er toch een topic open van is, zal'k ook eens iets vragen.

In men case ( Thermaltake Tsunami ) zitten van die huge fans die veel te veel lawaai maken imo. Het zijn er van 12cm.
Welke fans kan ik dan best kopen om deze te vervangen? Zijn kleinere ook goed of blijf ik beter bij dezelfde grootte?

Bij 12cm fans blijven: kleinere fans moeten harder draaien om evenveel lucht te verplaatsen als die grote ==> meer geluid

HitenMitsurugi

Legacy Member
Klopt niet helemaal. Het probleem is een 12cm fan vinden die echt stil is. In mijn ervaring is een 12cm fan pas stil van een 800-900 toeren, en de allerlaagste van papst die je bvb kan kopen doet 1000toeren. Zodus heb je nog 1 of andere voltmod nodig om die wat trager te doen draaien, dan pas gaat die onhoorbaar zijn. Die van Nexus zou idd een ietsiepietsie beter zijn, maar als die sneller draait als 1000toeren ga je die ook moeten vertragen hoor.

Alsook de fan ontkoppelen van de kast doet wonderen.

boostah

Legacy Member
ja maar waar ik op doelde is dat bvb die silenx aan 800 toeren nog veel relatief veel lucht zal verplaatsen tov de nexus of de papst op dat toerental

Davion

Legacy Member
Overdrijf es niet, niet alleen toerental zeggen iets over het geluid hoor, ook de vorm van de blades, het motorke etc..

MetalG

Legacy Member
Kwintus5 zei:
Kan ik niet beter die kast van (weet ik veel welk merk het was) kopen voor 1000 euro, die wordt 100% gekoelt door warmtegeleiding.

Ik heb AMD X2 3800+ cpu (934 socket denkek) en gefroce 7800gtx en een 550watt voeding met blauw lichtje xD.


vapochill ? en das 800 € alst al ni goekoper is
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan