Archief - Meningen gevraagd over deze setup

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

PapaVelle

Legacy Member
Momenteel heb ik een DELL portable als PC. De dochter zou nu een PC moeten hebben voor haar studies, dus dacht ik die portable naar haar door te schuiven, en een nieuwe desktop voor mezelf samen te stellen.

Ik volg echter de hardware markt al een tijdje niet meer, daarom heb ik hier en daar wat rondgezocht, en ik kom tot volgende configuratie:

Behuizing: Cooler Master*Elite 311 - 39,99 €
Geheugen: Kingston ValueRAM*8 GB DDR3-1333 Kit - 39,99 €
VGA: MSI*R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC - 134,90 €
SSD: OCZ*AGT3-25SAT3-60G - 79,90 €
Moederbord: ASUS P8P67 EVO (Retail, FW, RAID, Gb-LAN, Sound, ATX) - 159,90 €
CPU: Intel®*Core™ i7-2600*(Boxed, FC-LGA4, "Sandy Bridge") - 254,00 €
Voeding: OCZ*ModXStream Pro 700W - 79,90 €

Als OS zou ik Windows 7 (64-bit) installeren.

PC dient vooral voor StarCraft 2 te spelen en wat dagdagelijks gesurf en "ge-office".

Graag jullie meningen over deze setup.

azertyalex

Legacy Member
Waarom i7?
I5 is goeikoper en genoeg voor je benodigdheden.

PapaVelle

Legacy Member
azertyalex zei:
Waarom i7?
I5 is goeikoper en genoeg voor je benodigdheden.

Ik heb op sommige sites gelezen dat StarCraft 2 nogal CPU intensief is, vandaar mijn keuze. Indien de verschillen miniem zijn is dit toch misschien het overwegen waard. Bedankt voor de info!

azertyalex

Legacy Member
PapaVelle zei:
Ik heb op sommige sites gelezen dat StarCraft 2 nogal CPU intensief is, vandaar mijn keuze. Indien de verschillen miniem zijn is dit toch misschien het overwegen waard. Bedankt voor de info!

De i5 2500 is precies hetzelfde als de i7 2600
Het enige verschil is dat da i7 hyperthreading heeft. Het enige voordeel dat je dan kan hebben is in zeer zware programmas zoals after effects, en andere programmas. (correct me if i'm wrong about after effects)
In games heb je miss 1-2 fps meer voor 100 extra euros
Omdat games (nog) geen hyperthreading gebruiken.

PapaVelle

Legacy Member
Een bijkomende vraag. Ik ben altijd al wat "Intel-oriented" geweest. Zou ik bij AMD ook iets degelijks hebben voor misschien minder geld?

azertyalex

Legacy Member
Miss heeft iemand hier iets anders op te zeggen
maar naar mijn weten, nee.
Intel is goe

piemel

Legacy Member
PapaVelle zei:
Een bijkomende vraag. Ik ben altijd al wat "Intel-oriented" geweest. Zou ik bij AMD ook iets degelijks hebben voor misschien minder geld?

AnandTech - Bench - CPU

vergelijking tussen Intel Core i5-2500K (volgens mij op dit moment de best geschikte processor om te gamen op een intel-based systeem) en een AMD Phenom II X6 1100T (hexacore).

Overall: Gamen? neem de i5. Vooral bezig met photoshop, 3D-modelling, flash, ... ? neem de AMD.

Zoals ik al las: de PC dient vooral om starcraft 2 te spelen. snelle 4 cores > trage 6 cores. Maar in principe zou ook de AMD X6 weinig moeite moeten hebben met starcraft me dunkt (alhoewel de i5 er gewoon nog minder moeite mee zal hebben).

De i5-2500K kost € 180 (ongeveer), de AMD Phenom II X6 110T kost € 175 (ongeveer). Indien het op 5 euro niet aankomt, neem dan de intel.

Ik dacht wel dat ge met een AMD systeem sowieso een goedkoper systeem hebt, omdat de mobo's met een AM3-socket goedkoper zijn. Maar dat ligt uiteraard ook aan het moederbord dat ge kiest.

-------

Opmerkingen over het de rest van het systeem:
voeding: 700W is overkill ;) 500W zal al zeker voldoende zijn
CPU: neem een i5-2500 (of i5-2500K), is al ruim voldoende
SSD: crucial m4 64GB?

PapaVelle

Legacy Member
Interessante benchmark piemel; ik schakel dus bij deze over op een i5-2500. Ook je remarks op de voeding en de SSD neem ik in overweging.

Wat de voeding betreft, er zou nog een 2de harddisk bijkomen (een normale; geen SSD) en een DVD-Writer. Kom ik met de 500W dan toe, zelfs indien ik later beslis van er bijvoorbeeld een 2de VGA bij te steken in Crossfire? Misschien dan beter toch een voeding van 600W voorzien?

verreckie

Legacy Member
Indien je later voor crossfire gaat (en eventuele overclocking), neem dan bvb. een XFX 650w. Daar kom je wel mee toe.

Psy

Legacy Member
Neem een SSD van een ander merk, met elke sandforce based drive zijn er problemen op de sandy bridge chipsets, sommigen hebben hier geen last van, anderen dan weer wel, is het risico niet echt waard tbh.
Zit zelf met een vertex3 & krijg elke week wel eens een blue screen, op zich geen ramp aangezien die toch zodanig snel reboot, maar toch wel irritant als je weet hoeveel je voor zo'n ding betaald.

PapaVelle

Legacy Member
OK mensen, gebaseerd op jullie feedback zou ik de configuratie wijzigen in:

Behuizing: Cooler Master*Elite 311 - 39,99 €
Geheugen: Kingston ValueRAM*8 GB DDR3-1333 Kit - 39,99 €
VGA: MSI*R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC - 134,90 €
SSD: Crucial CT064M4SSD2 (Light-Retail, SATA 600, RealSSD M4) - 89,90 €
Moederbord: ASUS P8P67 EVO (Retail, FW, RAID, Gb-LAN, Sound, ATX) - 159,90 €
CPU: Intel® Core™ i5-2500 (Boxed, FC-LGA4, "Sandy Bridge") - 177,90 €
Voeding: OCZ ModXStream Pro 600W (Retail) - 64,90 €

Ik heb gekozen voor de OCZ 600W voeding omdat die XFX 650 toch wel een beetje duurder is (voor die extra 50W dan).

Alvast bedankt voor de hulp; indien nog opmerkingen, feel free ....

Lan

Legacy Member
160 € voor een s1155 socket is wel erg veel.
Je hebt een prima moederbord met p67 chipset al vanaf 85 €.
Asrock is een prima merk, kijk daar eens na.
De 50 € die je uitspaart geef je uit voor een upgrade aan je grafische kaart.

Op welke resolutie speel je trouwens, ook erg belangrijk ?

krulle3

Legacy Member
Bekijk ook zeker eens je configuratie op azerty.nl want 'k zie dat je je scherm gaat kopen op alternate. 't kan toch vlug zo een 40-50tal euro verschil maken.

PapaVelle

Legacy Member
Zopas op azerty.nl eens gekeken; ik zou 55€ uitsparen, incl. verzending. Bedenkt voor de tip!

Twinturbo

Legacy Member
Ben je van plan om nu of later te gaan overklokken?

Voor een 6850 CF heb je meer als genoeg aan een 550W voeding.

De XFX 550W bv kost evenveel en is efficiënter/van hogere kwaliteit (Seasonic platform) maar heeft wel geen modulaire kabels.

PapaVelle

Legacy Member
Twinturbo zei:
Ben je van plan om nu of later te gaan overklokken?

Niet echt nee, heb mijn oude systemen altijd op de standaard config gelaten, en ik plan in de toekomst ook niet te overclocken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan