Archief - Mediaspeler? HTPC? Nas? Help!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MinatO

Legacy Member
Hey

Naast mijn nieuwe pc, zou ik graag een mediasysteem regelen voor op mijn kamer.

Zo'n 2 jaar geleden had ik een Dune Smart D1/H1 gekocht als tijdelijke/goedkope oplossing voor mijn DVD speler die toen kapot was. Echter, zou ik nu wat beters willen.

Het zit zo dat films & tv-series toch 1 van mijn passies is. Ik zal een kat een kat noemen, ik download ja illegaal dus opslag is belangrijk maar daarnaast heb ik ook een legale collectie aan blurays.

Ik heb wat rond zitten surfen en ik zie wat staan over NAS hier, HTPC daar, en ik zie ook dat de meest recente blurayspelers ook netwerkmogelijkheden hebben en meer formaten afspelen zoals mkv. Ik zie ondertussen het gras tussen de bomen niet meer.

Wat voor mij belangrijk is:
-Het moet blurayschijfjes kunnen afspelen
-Het moet kunnen koppelen aan netwerk/mijn pc zodat ik niet meer hoef te prutsen met externe harde schijven of usb sticks om nieuwe afleveringen te kijken op tv.

Een goede optie lijk mij zo'n Dune HD Max, waarmee je blijkbaar ook een schijf kan insteken, maar misschien is een NAS erbij interessanter zodat ik bv. in de woonkamer via mijn oude Dune D1 ook aan mijn bestanden kan?

Alvast bedankt!

Wat raden jullie aan en is het meest interessant in mijn geval?

Lan

Legacy Member
Geen NAS, die heeft geen HDMI uitgang en kan dus geen bestanden afspelen. Via DLNA kan het wel maar veel formaten werken gewoon niet.

Beste oplossing: popcorn hour A-300.

exCite

Legacy Member
Lan zei:
Geen NAS, die heeft geen HDMI uitgang en kan dus geen bestanden afspelen. Via DLNA kan het wel maar veel formaten werken gewoon niet.

Beste oplossing: popcorn hour A-300.

Tuurlijk heeft een NAS geen HDMI, een NAS is een netwerk-storage oplossing.
Persoonlijk vind ik de combinatie van bv. een Synology NAS (met 2 disken in RAID1 of met 4 disken in RAID5) in samenwerking met een D-Link BoxeeBox de beste combinatie.

Die BoxeeBox heeft geen BluRay speler aan boord.

mdgf

Legacy Member
Ik ben niet voor mediaspelers omdat je daar gebonden bent aan firmwareupgrades waar je zelf niet achter kan zitten als er problemen zijn of nieuwe bestandsformaten uitkomen + je zit veel beperkter qua aanpassingen van hardware.

Een HTPC kun je ook al voor 250€ (excl schijven) of minder in elkaar steken en kan veel meer (ook als home-server bruikbaar bijvoorbeeld, dus dan zit je met iets dat uitgebreider is dan een NAS qua opslag en uitgebreider dan een mediaspeler qua, eh..., mediaspelen in 1, voor een lagere prijs, maar tegen een wat hoger verbruik).

MinatO

Legacy Member
Lan zei:
Geen NAS, die heeft geen HDMI uitgang en kan dus geen bestanden afspelen. Via DLNA kan het wel maar veel formaten werken gewoon niet.

Beste oplossing: popcorn hour A-300.
Nas is toch een netwerkoplossing? Ik wil het niet als mediaspeler gebruiken hé maar ik veronderstel dat je de bestanden toch van een NAS streamt.

exCite zei:
Tuurlijk heeft een NAS geen HDMI, een NAS is een netwerk-storage oplossing.
Persoonlijk vind ik de combinatie van bv. een Synology NAS (met 2 disken in RAID1 of met 4 disken in RAID5) in samenwerking met een D-Link BoxeeBox de beste combinatie.

Die BoxeeBox heeft geen BluRay speler aan boord.
RAID1? RAID5? Daar ben ik niet mee bekend? Net op de site van dlink gaan kijken, die boxeebox ziet er zeer interessant uit. Jammer genoeg wel geen blurayspeler wat imo toch niet mag ontbreken.

mdgf zei:
Ik ben niet voor mediaspelers omdat je daar gebonden bent aan firmwareupgrades waar je zelf niet achter kan zitten als er problemen zijn of nieuwe bestandsformaten uitkomen + je zit veel beperkter qua aanpassingen van hardware.

Een HTPC kun je ook al voor 250€ (excl schijven) of minder in elkaar steken en kan veel meer (ook als home-server bruikbaar bijvoorbeeld, dus dan zit je met iets dat uitgebreider is dan een NAS qua opslag en uitgebreider dan een mediaspeler qua, eh..., mediaspelen in 1, voor een lagere prijs, maar tegen een wat hoger verbruik).
Firmware update je toch gewoon? Ik snap niet goed waarom je dat als een probleem beschouwt? En een HTPC lijkt me te veel op een computer, waarbij ik me de vraag stel of ik het één nodig zou hebben en het ander niet?

Lan

Legacy Member
Een NAS gebruik je enkel als opslagsysteem op je netwerk. Ik heb zelf een Synology. Werkt prima wat ik wou zeggen is dat DLNA eigenlijk niet stabiel werkt, zeker niet om een ganse blueray film in MKV formaat te streamen naar je TV.
Meest bekende merken zijn Synology en qnap. Er zijn echter veel andere merken die zowat vanalles maken (zoals dlink, ...) en daar is de kwaliteit, snelheid en duur van ondersteuning heel beperkt.
Wil je zelf een NAS maken, dan kan je FreeNas als OS gebruiken.

Als je de laatste nieuwe formaten wil afspelen dan is een mediaspeler eigenlijk ideaal. Koop dan wel een topmerk onder de mediaspelers die jarenlang ondersteund blijft (zoals die popcorn hour).

Frado2005

Legacy Member
Ik heb een synology ( met USB externe schijven) en een boxee box. Zeer tevreden van de synology, maar de boxee box is toch maar een traag ding bij grotere bibliotheken. De interface is wel leuk, maar bij grote bibliotheken zou ik kijken voor een ander product..

MinatO

Legacy Member
Lan zei:
Een NAS gebruik je enkel als opslagsysteem op je netwerk. Ik heb zelf een Synology. Werkt prima wat ik wou zeggen is dat DLNA eigenlijk niet stabiel werkt, zeker niet om een ganse blueray film in MKV formaat te streamen naar je TV.
Meest bekende merken zijn Synology en qnap. Er zijn echter veel andere merken die zowat vanalles maken (zoals dlink, ...) en daar is de kwaliteit, snelheid en duur van ondersteuning heel beperkt.
Wil je zelf een NAS maken, dan kan je FreeNas als OS gebruiken.

Als je de laatste nieuwe formaten wil afspelen dan is een mediaspeler eigenlijk ideaal. Koop dan wel een topmerk onder de mediaspelers die jarenlang ondersteund blijft (zoals die popcorn hour).
Een mediaspeler in combinatie met een NAS lijkt me dan de beste oplossing niet?

Weet je toevalig het verschil tussen de A-300 en C-300 van Popcorn hour?
Er zit een prijsverschil van 100 euro, maar niet meteen ee nverschil in features.
Popcorn Hour A-300 - Mediacentershop.be
Popcorn Hour C-300 - Mediacentershop.be
Ik zie ook dat het dezelfde prijs heeft als die Dune HD Max, kzal eens kijken of er misschien een productvergelijking op internet valt te vinden.


Frado2005 zei:
Ik heb een synology ( met USB externe schijven) en een boxee box. Zeer tevreden van de synology, maar de boxee box is toch maar een traag ding bij grotere bibliotheken. De interface is wel leuk, maar bij grote bibliotheken zou ik kijken voor een ander product..
Dus externe schijven werken oo kin een NAS? Dat is goed om te horen! :). Heb hier namelijk nog een 1TB externe liggen die gebruikt kan worden dan.

Draait een NAS trouwens dag/nacht in tegenstelling tot een pc en werkt het ook effectief als server? Ik wil maar zeggen, stel ik heb thuis een NAS staan, kan ik dan in principe van op mijn werk verbinden naar mijn NAS via ftp of dergelijke om een aflevering te kijken? Dat lijkt me anders wel interessant, zeker ook als ik bv. op de trein zit en 's morgens een aflevering op mijn tablet zou willen kijken.

Enige suggesties voor een model van zo'n Synology of waar ik op moet letten?
kzie hier op alternate bv een stuk of 20 staan (http://www.alternate.be/html/catego...11&cat3=0&tn=HARDWARE&l1=NAS&l2=NAS&#Synology)

Frado2005

Legacy Member
MinatO zei:
Een mediaspeler in combinatie met een NAS lijkt me dan de beste oplossing niet?

Weet je toevalig het verschil tussen de A-300 en C-300 van Popcorn hour?
Er zit een prijsverschil van 100 euro, maar niet meteen ee nverschil in features.
Popcorn Hour A-300 - Mediacentershop.be
Popcorn Hour C-300 - Mediacentershop.be
Ik zie ook dat het dezelfde prijs heeft als die Dune HD Max, kzal eens kijken of er misschien een productvergelijking op internet valt te vinden.


Dus externe schijven werken oo kin een NAS? Dat is goed om te horen! :). Heb hier namelijk nog een 1TB externe liggen die gebruikt kan worden dan.

Draait een NAS trouwens dag/nacht in tegenstelling tot een pc en werkt het ook effectief als server? Ik wil maar zeggen, stel ik heb thuis een NAS staan, kan ik dan in principe van op mijn werk verbinden naar mijn NAS via ftp of dergelijke om een aflevering te kijken? Dat lijkt me anders wel interessant, zeker ook als ik bv. op de trein zit en 's morgens een aflevering op mijn tablet zou willen kijken.

Enige suggesties voor een model van zo'n Synology of waar ik op moet letten?
kzie hier op alternate bv een stuk of 20 staan (ALTERNATE - HARDWARE - NAS - NAS)
te bekijken? Dat zou misschien kunnen lukken, maar met uploadsnelheden in belgië (en mobiele data gsm) lijkt mij dit weinig haalbaar...
USB drives gaan inderdaad; usb hubs gaan ook ( ook al geeft synology daar officieel geen support op).
Maar je kan je NAS weldegelijk wereldwijd accessen (webadmin althans). Je idee ivm filetransfer van nas naar uw gsm/werkpc is misschien mogelijk, niet zeker.

komkommerman

Legacy Member
MinatO zei:
Een mediaspeler in combinatie met een NAS lijkt me dan de beste oplossing niet?

Weet je toevalig het verschil tussen de A-300 en C-300 van Popcorn hour?
Er zit een prijsverschil van 100 euro, maar niet meteen ee nverschil in features.
Popcorn Hour A-300 - Mediacentershop.be
Popcorn Hour C-300 - Mediacentershop.be
Ik zie ook dat het dezelfde prijs heeft als die Dune HD Max, kzal eens kijken of er misschien een productvergelijking op internet valt te vinden.


Dus externe schijven werken oo kin een NAS? Dat is goed om te horen! :). Heb hier namelijk nog een 1TB externe liggen die gebruikt kan worden dan.

Draait een NAS trouwens dag/nacht in tegenstelling tot een pc en werkt het ook effectief als server? Ik wil maar zeggen, stel ik heb thuis een NAS staan, kan ik dan in principe van op mijn werk verbinden naar mijn NAS via ftp of dergelijke om een aflevering te kijken? Dat lijkt me anders wel interessant, zeker ook als ik bv. op de trein zit en 's morgens een aflevering op mijn tablet zou willen kijken.

Enige suggesties voor een model van zo'n Synology of waar ik op moet letten?
kzie hier op alternate bv een stuk of 20 staan (ALTERNATE - HARDWARE - NAS - NAS)

Keuze NAS hang vooral af van de hoeveelheid opslag die je nodig hebt, een ds212j kan tot 6TB en die kan zonder problemen HD films streamen. Een film zien van op het werk kan wel maar dan niet hd (film 800mb lukt net maar het gaat wel van je downloadlimiet af).

Ignorance:)

Legacy Member
Je kan toch veel beter 250 - 300 eur in een HTPC steken als in een mediaspeler ? (Imo !)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan