Archief - media center pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

and1neman

Legacy Member
hey, mijn ouders hebben onlangs een HD ready tv gekocht, maar we hebben lik een slechte distributie, ketnet/canvas en nog paar kanalen hebben echt slechte kwaliteit, ze wouden eens kijken ook voor een media center pc, maar zou je daar een soort kaart in kunnen steken ofzo voor digitale tv, van goed kwaliteit, hier dus de vraag: kan iemand zo'n systeempje maken ofzo met zo'n kaart erin?

het budget is niet zo hoog dus geen te grote HD enz.
en in barebone formaat

dank bij voorbaat



grtz. And1neman

apa

Legacy Member
and1neman zei:
een media center pc, maar zou je daar een soort kaart in kunnen steken ofzo voor digitale tv
In principe wel. Telenet gebruikt DVB-T als standaard voor digitale televisie en er bestaan wel wat TV-tuner kaarten voor PC's die DVB-T ondersteunen.
Spijtig genoeg heeft Telenet het digitale signaal extra ge-encrypteerd met NagraVision. Deze extra encryptie maakt echter geen deel uit van de DVB-T standaard en kan dus ook niet gedecodeerd worden door standaard DVB-T decoders. Er bestaan, bij mijn weten, geen tuner-kaarten die NagraVision ondersteunen.

Vergeet ook niet dat de digitale kanalen van Telenet niet gratis zijn! Om ze te mogen ontvangen moet je een smartcard van Telenet kopen. Telenet verkoopt de smartcards echter niet los waardoor je ze moet aanschaffen samen met een Digibox of Digicorder.

De nieuwe TV is, vermoedelijk, een LCD- of Plasma-TV met HDTV-ondersteuning? Die TV's werken gewoonlijk op een hoge resolutie (1920x1080 voor LCD of 1366x768 voor Plasma zijn niet ongewoon). Deze TV's zijn echter niet in staat om een beeld op een lagere resolutie weer te geven op het hele scherm. Om dat te verwezenlijken, moeten die TV's extra pixels toevoegen aan het beeld. Deze pixels worden daartoe berekend d.m.v. interpolatie-technieken. Interpolatie is echter alles behalve feilloos en de extra pixels passen vaak niet mooi in het beeld dat weergegeven wordt: vandaar de slechte beeldkwaliteit bij het weergeven van SDTV-signalen.

Hoe meer pixels er op die manier moeten worden toegevoegd, hoe slechter het resultaat gewoonlijk (dat is de reden dat een LCD/Plasma met een lagere resolutie momenteel vaak een beter beeld weergeeft dan een HDTV). Er bestaan ook verschillende interpolatietechnieken, maar hoe beter de techniek, hoe duurder die ook is...

Met een standaard DVB-T decoder (zonder smartcard) kan je wel een aantal digitale kanalen ontvangen (Eén, Twee).

and1neman

Legacy Member
dus eigenlijk heeft het niet zoveel zin, maar moet ik gwn zo'n ding van telenet kopen

apa

Legacy Member
and1neman zei:
dus eigenlijk heeft het niet zoveel zin, maar moet ik gwn zo'n ding van telenet kopen
Wanneer je alle digitale zenders wil ontvangen wel ja...
(ik wacht ook op een PC tunerkaart voor digiTV trouwens)

and1neman

Legacy Member
ok zal nog even wachten dan, toch bedankt, mag een slotje op

RpR

Legacy Member
Je kan digitale kanalen via een antenne krijgen.
Wel alleen tv1 en canvas dacht ik.

and1neman

Legacy Member
ja idd, maar kanaal2 en vt4 en VTM enz. niet en daar kijken we wel veel naar
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan