Archief - macbook of dell inspiron 6400

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

emielvdw

Legacy Member
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe laptop aan te schaffen.
De keuze gaat tussen twee modellen: de nieuwe apple macbook of de dell inspiron 6400.

Dell inspiron 6400 zoals ik hem zou willen:

- intel core duo 2.0ghz
- 2gig ram (wegens gratis verdubbeling)
- x1400 256mb
- beeldscherm me truelife 15.4" breedbeeld
- 100gig hdd 5400rpm
- 9cell batterij
- bluetooth

-> kostprijs: 1553€ (dit is tijdelijk, maar het zal nooit heel veel schelen)

Apple macbook white:

- intel core duo 2.0ghz
- 1gig ram 667mhz
- intel grahpics 64mb shared
- 13,3" breedbeeld (1280*800)
- 100gig hdd
- bluetooth (zit er standaard op)

-> kostprijs: 1568,99€

Wat raden jullie aan?
Ik ga volgend jaar naar gent op kot. Ik zou dus een goeie pc willen waar ik gedurende de hele week kan op werken en mn vaste pc thuis niet echt mis. Het voordeel van de macbook zou OSX(+ Windows via bootcamp) zijn en z'n mobiliteit en niet te vergeten het hippe design ;) . Voordeel van inspiron 6400 zou het groter scherm, betere graphics, meer ram en meer poortjes (usb) zijn. Nu wil ik die voordelen van inspiron 6400 gerust laten vallen als ik zeker ben dat ik met de macbook beter af ben. Is 1gig ram voldoende in zo'n macbook (voor 2gig moet ik 400euro bijbetalen of zo)? Het is niet de bedoeling echt te gamen op mn laptop, maar het zou toch leuk zijn als ik eens iets kan spelen bv NFS MW of zo.

steffoe

Legacy Member
als u budget zo groot is moete eens kijken naar de 9400 van dell

steffoe

Legacy Member
als je zo een budget hebt moet je eens kijken naar de 9400 van dell
want daar kan een 7900 gt in enz
en ik zou een 7200 toeren schijf nemen
desnoods neemde een kleinere schijf
maar ik denk da ge da verschil in toeren wel gaat voelen
correct me if i am wrong

emielvdw

Legacy Member
Ik vind die 9400 ook aantrekkelijk, vooral die grafische kaart, maar ik stel me dan de vraag als 17" nog mobiel is? Het is tenslotte iets wat ik veel zal moeten meesleuren naar de lessen en zo. Ook is die 9400 nie verkrijgbaar met 2.0ghz duo core, het is ofwel de 1.83ghz of de 2.16ghz. Als ik dan de 2.16ghz neem is het te duur. 1500€ is mn budget.
Wat die 7200 toeren betreft schijnt het dat je dat niet echt gaat merken. Het scheelt natuurlijk wel iets, maar als het daarvoor waard is om een kleinere schijf te nemen trek ik in twijfel.

FullMontySmurf

Legacy Member
Het is de eeuwige afweging tussen kwaltieit en specs. De specs van de Dell zijn natuurlijk indrukwekkender. De MacBook (als ik even mijn ervaringen met de iBook's en de MacBook Pro's doortrek) staat een trapje hoger qua kwaliteit van behuizing en werkcomfort.

Ik weet niet hoe hardcore je NFS:MW meent te spelen, die Integrated graphics van de Macbook is daarvoor gene vette. Het zal wel draaien, maar ik denk wel een pak slechter dan op de dedicated graphics van de Dell.

Moest dat spelen niet zo belangrijk zijn zou ik zoiezo voor de MacBook gaan. Veel draagbaarder, steviger en OSX.

Een 7200 RPM schijf ga je vooral merken aan je batterij die rapper leeg is :p Laptop schijfjes zijn kleiner (in diagonaal) waardoor de leeskop minder moet bewegen, dus dat compenseert een beetje de tragere snelheid.

Anyway, gamen redelijk belangrijk -> Dell
Anders -> Macbook.

Davion

Legacy Member
Kzou zeker de Dell pakken, pakken beter specs voor +/- dezelfde prijs.

emielvdw

Legacy Member
Laat ons zeggen dat ik om de twee weken eens een uurtje zou spelen en tevreden zou zijn met niet al te hoge grafische prestaties. Voor games heb ik dan thuis wel een goede vaste pc. Zo'n gamer ben ik niet, het is nu waarschijnlijk al drie weken geleden dat ik nog eens een spel opstartte.
De grafische mogelijkheden zouden photoshop, autocad,... aan moeten kunnen.
In het algemeen zou de laptop deze toepassingen vlot moeten kunnen draaien. Geen lange wachttijden liefst.

Het valt me op dat de dell beter voorzien is. Bv. een cardreader zit in de dell, bij de macbook ontbreekt dit en dan ook de weinige usb-poortjes...

Zou het 13,3" scherm volstaan om gewoon op te werken. Ik bedoel, is het niet iets te klein en uitsluitend voor op weg.

FullMontySmurf

Legacy Member
Grootte van het scherm is ondergeschikt aan de resolutie. De MacBook heeft een resolutie van 1280 x 800, dat is redelijk te doen om op te werken vind ik. Maar ik weet niet of AutoCad wel bestaat voor OSX. Ok, ja kan via bootcamp Windows gebruiken op een Mac, maar dat is maar beta en een beetje zonde om extra te betalen voor een Mac.

Ik denk dat je qua games wel toekomt met een Macbook, kijk alleen ff of Autocad wel bestaat voor OSX.

emielvdw

Legacy Member
Davion zei:
Kzou zeker de Dell pakken, pakken beter specs voor +/- dezelfde prijs.

En dan geen rekening houden met een VEEL beter OSX? Dit speelt bij mij toch ook een rol. Niet alleen specs maken een pc voor mij.

En wat autocad betreft, dit was maar een vb om te tonen wat een pc voor mij moet aankunnen, daarvoor moet het nog niet echt bestaan voor mac, het was enkel een indicator.

Davion

Legacy Member
Veel beter? Amper 20% van de huidige Software draait daarop, alsof een XP SP2 zo slecht is.

FullMontySmurf

Legacy Member
Davion zei:
Veel beter? Amper 20% van de huidige Software draait daarop, alsof een XP SP2 zo slecht is.

Alsof je de volle 100% van de software nodig hebt om met een computer te kunnen werken. Ik heb heb onder OSX nog nooit het gevoel gehad iets tekort te komen. Ik gebruik mijn Mac voor software ontwikkeling (Java, C++, Lisp...), tekstverwerking (Pages, Latex), presentaties (Keynote), diagrammen maken (Omnigraffle), fotobewerking (Photoshop), multimedia (heel de iLife suite) en occasioneel muziek opnemen/bewerken (Garageband).

Alleen gamen doe ik onder Windows, maar daar prefereer ik zowiezo een desktop voor.

En imo staat OSX lichtjaren voor op XP qua werkcomfort, features en stabiliteit.
Er zijn ook mensen die niet graag op OSX werken uiteraard. Maar veel mensen weten ook gewoon niet beter en zien Windows als "Het OS". Ik zie het meer als "Het OS voor games die af en toe mogen crashen."

emielvdw

Legacy Member
FullMontySmurf zei:
Alsof je de volle 100% van de software nodig hebt om met een computer te kunnen werken. Ik heb heb onder OSX nog nooit het gevoel gehad iets tekort te komen. Ik gebruik mijn Mac voor software ontwikkeling (Java, C++, Lisp...), tekstverwerking (Pages, Latex), presentaties (Keynote), diagrammen maken (Omnigraffle), fotobewerking (Photoshop), multimedia (heel de iLife suite) en occasioneel muziek opnemen/bewerken (Garageband).

Alleen gamen doe ik onder Windows, maar daar prefereer ik zowiezo een desktop voor.

En imo staat OSX lichtjaren voor op XP qua werkcomfort, features en stabiliteit.
Er zijn ook mensen die niet graag op OSX werken uiteraard. Maar veel mensen weten ook gewoon niet beter en zien Windows als "Het OS". Ik zie het meer als "Het OS voor games die af en toe mogen crashen."

Voila, meer uitleg hoeft dat niet.

GhO$T

Legacy Member
13.3" en 15.4" notebooks vallen toch niet echt te vergelijken? Ik zou eerst bepalen welke grootte je wilt en dan kijken welk notebook in die klasse de beste is.

Als je btw echt wil kunnen gamen op kot (al is het maar heel af en toe) dan mag je die macbook in feite al direct vergeten, is daar echt niet voor gemaakt.

Ik persoonlijk zou zeker voor de i6400 kiezen, waarom zou je die betere prestaties + groter scherm met hoge resolutie opofferen voor een klein beetje meer mobiliteit... als student is dat echt niet het belangrijkste volgens mij.

emielvdw

Legacy Member
GhO$T zei:
13.3" en 15.4" notebooks vallen toch niet echt te vergelijken? Ik zou eerst bepalen welke grootte je wilt en dan kijken welk notebook in die klasse de beste is.

Als je btw echt wil kunnen gamen op kot (al is het maar heel af en toe) dan mag je die macbook in feite al direct vergeten, is daar echt niet voor gemaakt.

Ik persoonlijk zou zeker voor de i6400 kiezen, waarom zou je die betere prestaties + groter scherm met hoge resolutie opofferen voor een klein beetje meer mobiliteit... als student is dat echt niet het belangrijkste volgens mij.

Resolutie van beide scherms is hetzelfde: 1280x800

GhO$T

Legacy Member
emielvdw zei:
Resolutie van beide scherms is hetzelfde: 1280x800
ah ok, dacht dat het truelife scherm altijd 1680x1050 was, blijkbaar is die in 2 resoluties te krijgen.

Die 1680x1050 variant is volgens mij wel het overwegen waard hoor (als je zou beslissen om voor dell te gaan), kost natuurlijk wel 100€ extra, maar misschien kan je dat compenseren door een 80gb harde schijf in de plaats te nemen?

emielvdw

Legacy Member
een gewone truelife zou genoeg zijn voor mij.
Een kleinere hdd in een laptop vind ik niet erg. Voor een prijsverschil tussen een hdd van bv 80gig en 100gig kan je mits een klein oplegje een externe hdd van 250gig kopen. Nuja, 100gig zou er toch moeten inzitten, kwestie van toch een beetje ruimte te hebben, maar bijbetalen voor 120gig vind ik dom.

NeoGeo

Legacy Member
Als je van plan bent om veel met die laptop te sleuren moet je niet twijfelen, dan ben je veel beter af met een MacBook + sleeve. Persoonlijk zou ik echter niet eens twijfelen, qua specs zijn ze niet zo heel verschillend maar op de MacBook heb je OSX, een ingebouwde webcam (en microfoon), MagSafe, heerlijk trackpad en een veel mooiere laptop overall.

Die 6400 zal wel wat beter zijn als je wil gamen maar ik zou daar je keuze niet van laten afgangen, het is nu ook geen gamemonster he.

Make you choice:

http://media.arstechnica.com/reviews/hardware/macbook.media/19-profile.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v319/Underworlds/Left6400.jpg

emielvdw

Legacy Member
NeoGeo zei:
Als je van plan bent om veel met die laptop te sleuren moet je niet twijfelen, dan ben je veel beter af met een MacBook + sleeve. Persoonlijk zou ik echter niet eens twijfelen, qua specs zijn ze niet zo heel verschillend maar op de MacBook heb je OSX, een ingebouwde webcam (en microfoon), MagSafe, heerlijk trackpad en een veel mooiere laptop overall.

Die 6400 zal wel wat beter zijn als je wil gamen maar ik zou daar je keuze niet van laten afgangen, het is nu ook geen gamemonster he.

Make you choice:

http://media.arstechnica.com/reviews/hardware/macbook.media/19-profile.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v319/Underworlds/Left6400.jpg

kheb ook op die reviewsite gezeten. Je hebt gelijk, qua design is de macbook een pareltje. Waar de cardreader ontbreekt bij de apple, is er dan een Isight...
En dat gamen, jah een laptop is nu eenmaal niet om te gamen volgens mij. Hoogstens eens op en weg, maar om echt te gamen heb je toch een gewone pc nodig.

Davion

Legacy Member
FullMontySmurf zei:
Alsof je de volle 100% van de software nodig hebt om met een computer te kunnen werken. Ik heb heb onder OSX nog nooit het gevoel gehad iets tekort te komen. Ik gebruik mijn Mac voor software ontwikkeling (Java, C++, Lisp...), tekstverwerking (Pages, Latex), presentaties (Keynote), diagrammen maken (Omnigraffle), fotobewerking (Photoshop), multimedia (heel de iLife suite) en occasioneel muziek opnemen/bewerken (Garageband).

Alleen gamen doe ik onder Windows, maar daar prefereer ik zowiezo een desktop voor.

En imo staat OSX lichtjaren voor op XP qua werkcomfort, features en stabiliteit.
Er zijn ook mensen die niet graag op OSX werken uiteraard. Maar veel mensen weten ook gewoon niet beter en zien Windows als "Het OS". Ik zie het meer als "Het OS voor games die af en toe mogen crashen."

Kheb niets tegen Mac OSX, en ik ben geen voorstander van Windows, maar ik heb met Windows ook nog geen moment iets tekort gekomen, en het feit dat games bij u af en toe crashen, is dat ge niet deftig u PC kunt instellen, hier bolt alles als een trein, onder Windows ja.

NeoGeo

Legacy Member
emielvdw zei:
kheb ook op die reviewsite gezeten. Je hebt gelijk, qua design is de macbook een pareltje. Waar de cardreader ontbreekt bij de apple, is er dan een Isight...
En dat gamen, jah een laptop is nu eenmaal niet om te gamen volgens mij. Hoogstens eens op en weg, maar om echt te gamen heb je toch een gewone pc nodig.

Sommige mensen vinden design niet zo belangrijk maar ik geniet na al die maanden nog elke dag van de look & feel van mijn iBook, zowel qua software (OSX) als qua uiterlijk.

Ik game idd ook niet echt graag met laptops omdat die al rap héél warm worden dan...

Mijn vader wou een tijdje terug ook een laptop kopen, het werd (op aanraden van een vriend met 'kennis') een 17" Acer. Niet alleen is zo'n ding ongelooflijk lomp en amper draagbaar, het maakt dan ook nog eens hetzelfde geluid als een stofzuiger.

Hij is nu zo overtuigd van mijn 12" iBook dat ik morgen voor hem een zwarte MacBook moet bestellen :p

Zo'n 6400 is nu ook weer niet zo groot maar het is toch een enorm verschil met een MacBook hoor.

@Davion: Win XP is mits voldoende onderhoud (antivirus, firewall, goede config, defragmenteren, regelmatig formatteren, ...) best een werkbaar OS. Als je OSX hebt echter, hoef je dat allemaal niet te doen ;) OSX zit ook gewoon veel logischer in elkaar, maar dat besef je pas als je er een tijdje mee gewerkt hebt :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan