Archief - luidsprekerkabels

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kenshi

Legacy Member
Ik heb net via Ibood een Yamaha v667 versterker en een Jamo A 102 hcs 6 5.1 set gekocht.
Mer info zie: iBOOD.com - Internet's Best Online Offer Daily!

Is zeker niet de allerbeste set, maar ook gene rommel denk ik.

Nu wil ik dat ook effectief gebruiken en heb ik dus de nodige kabels nodig.

Kan zijn dat ik voorlopig enkel de front speakers + center + sub ga gebruiken, aangezien ik voor de rears mogelijk nog geen plek heb.

Kan iemand me wat advies geven over welke kabels ik best aankoop hiervoor of waar ik hier duidelijke info over vind, want ik word ver zot met al die termen zoals bi-amping en bi-wiring enzo.
Ik ben qua geluid dus wel een newbie.

Qua lengtes kom ik voor de fronts toe met een meter of 4a5

Voor de rears net geen 10m vermoed ik.

Skoebiedoe

Legacy Member
Bi-wiring: men trekt 2 kabels naar de speaker.
Op de versterker zijn deze aangesloten op dezelfde terminal uitgang maar aan speaker zijde haalt men de brugjes weg en men sluit één kabel aan aan nhet hoog en de andere aan de lage terminals.

Bi-amping : men gebruikt terug 2 paar speaker kabels maar men sluit deze aan op aparte uitgangen van de versterker (dus men gebruikt een versterker voor het hoog en een aparte versterker voor het laag) en men sluit dus de speakers apart aan met hoog en laag gedeelte op de desbetreffende kabel.
Uwe versterker moet wel voorzien zijn op bi-amping mogelijkheden (dus in de versterker moet hoog en laag al gescheiden worden) want anders heb je een bi-wire. ;)


Nu wat jij gekocht hebt is een samengestelde set en daar zullen de kabeltjes wel bijzitten.
Als je ze echter moet verlengen zullen de kabeltjes van den brico wel volstaan.(gewone koperdraad van 1,5 mm²)

Kenshi

Legacy Member
De kabels zitten er niet bij hoor. Enkel voor de sub, vandaar mn vraag ;)

Skoebiedoe

Legacy Member
Bwa,om die prutsen aan te sluiten kan 0,75 mm² al genoeg zijn...bespaar je nog wat meer. ;)

Kenshi

Legacy Member
Euhm is da zo slecht materiaal soms, of zijt ge gewoon zo kritisch.

Musk

Legacy Member
Kenshi zei:
Euhm is da zo slecht materiaal soms, of zijt ge gewoon zo kritisch.

slecht materiaal ist niet hoor, 't is gewoon geen high-end shit gelijk hij heeft wss :)

Skoebiedoe

Legacy Member
Kleine sattelietjes......dat gaat geen hoge vermogens vragen alhoewel..gevoeligheid 86 DB voor een 6 ohmse speaker niet echt vet te noemen is maar voor zulke kleine speakertjes niet echt abnormaal is.
Dan frequentie bereik.....beginnen vanaf 150 Hz.....das heel hoog te noemen dus verwacht daar maar nul de botte bas tonen uit. max 20 Khz is niet slecht te noemen.

Dan die subwoofer...
20 tot 200 Hz...die 20 Hz daar stel ik mij wel wat vragen bij (heeft wel een baspijp dus denk dat ze daar op gemeten hebben) die 200 Hz is voor een sub veels te hoog dat gaat al meer richting lage toner maar in combinatie met de sattelietjes hier wel een must want je moet hier een gat opvullen tot min 150 Hz.
Enkel ga je uwe sub dus wel kunnen aanwijzen wanneer deze staat te spelen. (meestal vanaf 100Hz ga je hem kunnen aanwijzen en je zal hier wel hoog moeten gaan want anders heb je een heleboel ferquenties die je niet zal horen . )

Dan die Yamaha reciever:
Ziet er goed uit,degelijke instapper enkel hoop ik dat je graag het geluid dat uit een Yamaha komt hoort. (zulke dingen ga je best eerst beluisteren vooralleer je aankoopt)

Dus al bij al niet echt slecht te noemen maar verwacht er geen wonderen van een degelijke instapper maar ook niets meer.

Voila,dat denk ik ervan.


(trouwens ik gebruik nogal gemakkelijk het woord prutsen en rommel,moet daar niets achter zoeken.
Ik spreek ook altijd over mijne rommel.... ;) )
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan