Archief - (Laser)printer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tweak37

Legacy Member
Ik zoek een printer met de volgende eigenschappen:

- snelle en goedkope zwart-wit afdrukken
- 100 pagina's per week
- netwerkverbinding
- niet al te luid
- degelijk, kan goed omgaan met dubbelzijdig afdrukken
- redelijke prijs

Ik ga er vanuit dat een monochrome laserprinter het beste is, maar heb weinig ervaring hiermee... Iemand ideeën? En kan iemand me uitleggen hoe een duplexer precies werkt en of het de moeite is?

Brother HL-2070N
HP LaserJet 1022n

Zijn al twee printers die in de buurt lijken te komen, alhoewel beiden nogal wat minpunten hebben...

Cakeman

Legacy Member
Het duplexen kan je (bij de HP Color LaserJets althans) onderverdelen in twee groepen:
- manueel duplexen
- automatisch duplexen

Bij manueel duplexen worden eerst alle achterkanten afgedrukt. Daarna wordt je gevraagd dat de zonet afgedrukte stapel in de papierlade te leggen. Vervolgens wordt de voorkant erop gezet.

Bij het automatisch duplexen heb je nog eens 2 systemen niet niet al te veel verschillen. Het principe is hetzelfde: de achterkant wordt eerst bedrukt. Het blad gaat tot voorbij een bepaald punt in de printer. Eens voorbij dat punt wordt het blad terug getrokken om de voorkant op het blad te zetten. Het verschil tussen de twee automatische duplex systemen is dat bij de "kleinere" printers het blad eerst helemaal uit de printer komt en dan pas teruggetrokken wordt en bij de grotere printers gebeurt die allemaal in de printer.

Bij de nieuwe Color LaserJets (de 3800 bijvoorbeeld) heb je ook de toevoeging van Smart Duplexing. Bij deze printer komt het blad ook eerst bovenaan uit de printer voor het wordt teruggetrokken. Het Smarte zit hem in het feit dat wanneer het blad wordt teruggetrokken, er al een tweede, nieuwe, pagina uit de papierlade is opgenomen.

De afdrukvolgorde is dus:
1° Blad 1, achterkant
2° Blad 2, achterkant
3° Blad 1, voorkant
4° Blad 3, achterkant
5° Blad 2, voorkant
6° Blad 3, voorkant

Met het aanraden van een printer kan ik je echter niet helpen. Van de Color LaserJets van HP weet ik veel, van de monochrome jammer genoeg niets.

Tweak37

Legacy Member
Mja ik heb nog niet naar kleurenlaserprinters gekregen, dacht toch dat die direct een heel stuk duurder lagen, en kun je daar dan echt foto afdrukken mee maken of blijft het beperkt tot wat kleur in teksten...

Cakeman

Legacy Member
Wel, je kan met een Color LaserJet foto's printen, maar je mag geen kwaliteit verwachten. De kleinste modellen (2500, 2550 en 2600) zijn vooral bedoeld om, zoals je aangaf, teksten te printen waar hier en daar wat kleurtjes in zitten.

Met de grote modellen (4730MFP, 9500 en 9500MFP) je kan wel nog redelijke kwaliteit bekomen, maar die printers kosten dan ook 10.000 euro en meer.

Als je foto's wil printen ben je beter af met een (Business) InkJet.

Tweak37

Legacy Member
Mja idd, dat dacht ik al, maar dat is dus ook niet echt nodig... Iemand met wat verstand van monochrome laserprinters?

Cakeman

Legacy Member
Als je wil vraag ik donderdag even aan de collega's van de monochrome afdeling welke kleine printer ze aanraden.

MrPropre

Legacy Member
ah, misschien is die dan ook wel iets voor mij.
Ik heb er een review over gelezen over die HP LaserJet 1320, blijkt een goede te zijn voor zijn geld.
Maar hoeveel kosten een nieuwe toner en drum? En hoeveel moet je dan betalen voor een nieuwe toner? Wanneer moet je de drum vervangen? ( ben een noob )

mvg

Cakeman

Legacy Member
Aangezien ik op de technische afdeling werk, heb ik van prijzen geen enkel idee :)

De 1320 werkt niet met een aparte drum. Die zit in de cartridge geintegreerd. Van zo een cartridge heb je twee versies: eentje die 2.500 pagina's meegaat en eentje die 6.000 pagina's meegaat.

Volgens Opus.nl kosten die cartridges respectievelijk 64 en 118 euro. Opus is nu wel iets goedkoper dan de Belgische winkels.

MrPropre

Legacy Member
De 1320 wordt aangeraden als een goede laserprinter voor de thuisgebruiker?

Cakeman

Legacy Member
MrPropre zei:
De 1320 wordt aangeraden als een goede laserprinter voor de thuisgebruiker?
Voor de veel-printende thuisgebruiker ja. Maar laserprinters worden sowieso gemaakt voor mensen die veel printen.

Het feit dat je kan duplexen en dat de printer een netwerkaansluiting heeft doet ook al vermoeden dat er veel geprint gaat worden (dubbelzijdig en van meerdere PC's).

Tweak37

Legacy Member
mja, ik had al de 1022n vernoemd; das een kleiner broertje zonder duplexer maar wel een kleine 200 E goedkoper. Tzal tussen die twee wrs gaan, maar is naar de winkel gaan om te zien of de 1320n zijn meerpijs waard is.

thx in ieder geval =)

MrPropre

Legacy Member
je bent niet verplicht om de 1320n te kopen hoor, dat is een met een extra papierbak en weet ik nog veel.
Je kan ook gewoon de 1320 kopen.

Tweak37

Legacy Member
MrPropre zei:
je bent niet verplicht om de 1320n te kopen hoor, dat is een met een extra papierbak en weet ik nog veel.
Je kan ook gewoon de 1320 kopen.

n staat voor netwerk :)

en dat is wel degelijk heel interessant, voor mij toch

MrPropre

Legacy Member
Ik heb mij nu de 1320 Laserjet van Hp aangeschaft en ben er heel erg tevreden over.
Ik heb deze printer wel gekocht bij mensen waarvan ik een goede service verwacht en ook krijg. Vandaar dat ik er wel 319.99 voor heb neergeteld.

Cakeman

Legacy Member
Moest je ooit problemen met je printer hebben, kan je ook de HP Technical Support bellen op 078/600 600 (waar ik werk, maar dan op de Color LaserJet afdeling :))

Ze kunnen je helpen met configuratie en indien een hardware defect niet via de telefoon op te lossen is kan je printer de volgende dag opgehaald worden voor een herstelling. Normaal gezien heb je die dan binnen de 5 werkdagen terug.

MrPropre

Legacy Member
Bedankt voor de informatie, voorlopig werkt hij uitstekend.
Ik vroeg mij enkel 1 ding af, die ecomode ( om inkt te besparen ) maakt dat veel uit bij die Laserjet Printers?

Cakeman

Legacy Member
Dan bespaar je heel wat toner, maar de kwaliteit is dan niet echt denderend meer. Voor proefafdrukken is het geschikt.

In de User Guide staat wel dat het niet aangeraden is heel de tijd in Economode te printen omdat de mechanische delen in de cartridge dan sneller kunnen verslijten dan dat de toner opgaat. Als dat gebeurt zal je een nieuze cartridge moeten kopen ookal zit er nog toner in.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan