Archief - Laptop voor Tante

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

charlopoepie

Legacy Member
Gegroet iedereen,

Mijn tante is op zoek naar een laptop. Veel speciaals zal hier niet op gebeuren. Hij moet vooral snel zijn , windows en office bevatten en voor niet al te veel problemen zorgen.

Ze was al in een winkel gaan kijken waar enkel Toshiba verkrijgbaar was maar daar had ik toch mijn twijfels over. Vandaar dat ik hier een thread heb gestart.

Ik geloof dat haar budget rond de 700 euro lag (waarschijnlijk is dit al veel te veel voor wat ze echt nodig heeft).

Alvast bedankt iedereen.

Pedroo

Legacy Member
Slecht is Toshiba zeker niet. Maar als enkel die zaken erop worden gedaan, waarom dan niet uitkijken naar een 2ehands laptop? Dan ben je misschien voor 200 euro gesteld...(zonder office)

Welke schermgrootte wilt ze? (14", 15", 17"?), moet ze numeriek klavier hebben?
Vergeet niet dat een office pakket ook gemakkelijk 100 euro bedraagt, wat erbij kan komen..

Pedroo

Legacy Member
Mijn zus heeft me hare nieuwe Acer ni anders als problemen zenne ^^
En 'k begin weer; overweeg een Thinkpad? :)

phate_13

Legacy Member
Als je met een nieuwe laptop problemen hebt, heb je tenminste wel nog de garantie. :)

Pedroo

Legacy Member
True, maar dan moet hij naar een merk kijken met goede garantie. (MSI werd mij heeeel strek aangeraden met hun service) Al de rest (Acer zelf ervaring) trekt op ni veel. Zelfs die van Lenovo niet :D (that's why 2dehands :))

silent785

Legacy Member
Ik zou liever voor een Macbook gaan bij iemand die totaal geen verstand heeft over computers/hardware/software. Werkt out-of-the box en minder problemen.

Uiteraard is de prijs mss iets dat je zal tegenhouden.

Je kunt ook een gewone laptop kopen en daarop Ubuntu 11.10 installeren(alles werkt daar ook out of the box).

phate_13

Legacy Member
Bwa, dat is zeer moeilijk te zeggen, er zijn van alle merken zeer uiteenlopende verhalen qua garantie en betrouwbaarhied. Zo heb ik ook al verschillende verhalen van HP gehoord, terwijl ze mijn broer zijn laptop met plezier hebben gemaakt.

(Hij had een probleem met zijn batterij, buiten garantie (6 maanden, dus niets mee gedaan), later echter een barst intern in zijn scherm. Aangezien geen beschadiging aan de buitenkant (eigen schuld) geen probleem, stuur maar op. Hij heeft toen, zelfs voordat ze de rest van de laptop terugstuurden zelfs al een gewone nieuwe batterij aangekregen. En dan later de gerepareerde laptop. Daarbij kun je moeilijk klagen van de service he. ;))

silent785 zei:
Ik zou liever voor een Macbook gaan bij iemand die totaal geen verstand heeft over computers/hardware/software. Werkt out-of-the box en minder problemen.

Uiteraard is de prijs mss iets dat je zal tegenhouden.

Je kunt ook een gewone laptop kopen en daarop Ubuntu 11.10 installeren(alles werkt daar ook out of the box).

Dus iemand die er geen verstand van heeft gaan we even iets nieuws laten aanleren? En vooral in case of the mac : duurder.

Pedroo

Legacy Member
phate_13 zei:
Bwa, dat is zeer moeilijk te zeggen, er zijn van alle merken zeer uiteenlopende verhalen qua garantie en betrouwbaarhied. Zo heb ik ook al verschillende verhalen van HP gehoord, terwijl ze mijn broer zijn laptop met plezier hebben gemaakt.

(Hij had een probleem met zijn batterij, buiten garantie (6 maanden, dus niets mee gedaan), later echter een barst intern in zijn scherm. Aangezien geen beschadiging aan de buitenkant (eigen schuld) geen probleem, stuur maar op. Hij heeft toen, zelfs voordat ze de rest van de laptop terugstuurden zelfs al een gewone nieuwe batterij aangekregen. En dan later de gerepareerde laptop. Daarbij kun je moeilijk klagen van de service he. ;))



Dus iemand die er geen verstand van heeft gaan we even iets nieuws laten aanleren? En vooral in case of the mac : duurder.

Dat van MSI heb ik gehoord van een pc winkel hier in Brasschaat, die zelf énorm tevreden was. Service, snelheid(van garantie),...

En mac aanraden, das al fout :tongue: en dan nog voor iemand die 'gewoon' wat hoeft te typen? :wtf:. Dan idd de prijs e.d. nog ^^

mythe

Legacy Member
silent785 zei:
Ik zou liever voor een Macbook gaan bij iemand die totaal geen verstand heeft over computers/hardware/software. Werkt out-of-the box en minder problemen.

Uiteraard is de prijs mss iets dat je zal tegenhouden.

Je kunt ook een gewone laptop kopen en daarop Ubuntu 11.10 installeren(alles werkt daar ook out of the box).
Aja, want iemand dat geen verstand van computers heeft gade éénen aanraden van 1200 euro ... En mac is echt niet simpeler dan nen voorgeïnstalleerde Windows, maar kom (heb zelf MacBook).

Windows werkt ook out of the box. Ik weet niet met welke Windows jij werkt, maar kom :p

2de hands is niet slecht, maar ik zou het ook niet aanraden voor mensen die er geen verstand van hebben.

charlopoepie

Legacy Member
Alvast bedankt voor de reacties ,

Ben er zo goed als zeker van dat 2ehands geen optie is. over de schermgrootte had ze zelf eerst 17" aangehaald maar volgens mij moet 15" ook volstaan. ( ik denk dat ze bang is dat ze de lettertjes niet goed zal kunnen lezen :) ) . Sowieso ga ik haar zelf geen Mac aanraden ( ook voor de prijs )
Ikzelf heb een Dell, ben hier tevreden van maar de doeleinden zijn verschillend en daarmee dat ik hier eens kwam vragen voor eventuele suggesties.
Ik dacht dus eerder aan iets zoals dit De online winkel van Dell: stel zelf uw systeem samen

phate_13

Legacy Member
Persoonlijk zou ik kijken naar de Dell Vostro 3550, basismodel nemen, maar dan met 4GB ram. En daarbij de 3 jaar next business day garantie nemen.

Op die manier heb je een deftige laptop, met deftige specificaties (oa. een snellere harde schijf) en deftige garantie.

mythe

Legacy Member
Acer was verbeterd, maar blijkbaar niet steeds optimaal.
Zoals Phate zegt: misschien die Dell Vostro. Er zijn tal van merken, dus ge kunt blijven discussiëren welk type en welk toestel het beste is, maar dat helpt niet veel verder dan twijfel :)

silent785

Legacy Member
mythe zei:
Windows werkt ook out of the box. Ik weet niet met welke Windows jij werkt, maar kom :p

Jouw Windows heeft dus standaard Office eropstaan? Bij Mac is het programma Pages tenminste een deftig programma(vergeleken met de Wordpad[alhoewel de laatste versie nog meevalt] die wij krijgen).

phate_13 zei:
Dus iemand die er geen verstand van heeft gaan we even iets nieuws laten aanleren? En vooral in case of the mac : duurder.

Mac hoeft ge niet aan te leren, het verschil is niet zo groot als men denkt.

+ als er problemen zijn is de service van Switch toch pakken beter dan pakweg HP(Dell is ook goed maar gerepareerd binnen de week kunde niet verwachten).

+ Mac is ook redelijk beperkt op vlak van wa ge fout kunt doen(virussen zijn er maar in mindere mate, etc)

Heb zelf een Dell Studio 1558.

phate_13

Legacy Member
Ok, maar het aspect van eenvoudigheid valt wel zeer snel weg als je er vanuit gaat (wat me niet zo gek lijkt) dat deze persoon ook wel eens op een andere pc/laptop zal werken. Al dan niet op professioneel vlak. En dan lijkt me de overgang vervelend alsook moet je rekening houden met compatibiliteitsproblemen.

Daarom dat ik het eerder zou afraden.

En service bij apple = Probeer zoveel mogelijk geld uit je klanten te krijgen, imho. (Al is dit ondertussen misschien al beter.)

Pedroo

Legacy Member
silent785 zei:
Jouw Windows heeft dus standaard Office eropstaan? Bij Mac is het programma Pages tenminste een deftig programma(vergeleken met de Wordpad[alhoewel de laatste versie nog meevalt] die wij krijgen).

Al gehoord van OpenOffice? IS in mijn ogen gewoon Office 1997-2003... ;)

mythe

Legacy Member
phate_13 zei:
En service bij apple = Probeer zoveel mogelijk geld uit je klanten te krijgen, imho. (Al is dit ondertussen misschien al beter.)
Niet veranderd... 3 jaar garantie = betalen. 1 jaar garantie en dan doen ze moeilijk... Maar de service die je krijgt is wel goed.

mythe

Legacy Member
silent785 zei:
Jouw Windows heeft dus standaard Office eropstaan? Bij Mac is het programma Pages tenminste een deftig programma(vergeleken met de Wordpad[alhoewel de laatste versie nog meevalt] die wij krijgen).



Mac hoeft ge niet aan te leren, het verschil is niet zo groot als men denkt.

+ als er problemen zijn is de service van Switch toch pakken beter dan pakweg HP(Dell is ook goed maar gerepareerd binnen de week kunde niet verwachten).

+ Mac is ook redelijk beperkt op vlak van wa ge fout kunt doen(virussen zijn er maar in mindere mate, etc)

Heb zelf een Dell Studio 1558.
HP is afhankelijk van welk service pakket. Ik had een business licentie en ze hebben alles goed gedaan voor die 1 keer dat ik het nodig had. Bij mijn MacBook hebben ze het 2* proberen repareren tot ik klacht indiende (3de maal) en toen kreeg ik een nieuwe macbook, dus daar kan ik ook zeker niet over klagen.

Mac kunde sowieso virussen binnen halen als ge gewoon maar dingen installeert. Dat is altijd uw eigen verantwoordelijkheid. Gewoon goed anti-virusscannertje voor nen amateur kan dat oplossen.

Ik ben voorstander van Mac voor sommige dingen, maar ben er niet heilig aan. Het heeft zijn voor- en nadelen. Mac werkt leuk, maar is niet persé gebruiksvriendelijker dan Windows. En heb zelf een MacBook, maar de prijs is gewoon te duur voor de meerwaarde, zeker als je het aan iemand geeft die niet dagelijks met de PC zal werken...

Office heeft trouwens niets met out-of-the-box te maken. Installeer dan open office voor die persoon, het is gratis en werkt minstens even goed als Pages. Ik heb Office gekocht voor Mac en ben zelfs niet tevreden, er zitten veel te veel bugs in die je bij Windows niet ziet. Enfin, dat is misschien van Windows uit met bepaalde "doeleinden" gedaan. Maar als we dan toch klagen: de meeste laptops hebben tegenwoordig standaard office starter (Word en Excell dachti k) staan en dat is een stuk beter dan pages, mits je wat reclame af kan.

mdgf

Legacy Member
Krijg je enkel bij Ubuntu pre-installed.
Erm, ok, Wat wil je nu zeggen want kben efkens nie mee.
Je kunt OpenOffice of LibreOffice op gelijk welk enigszins mainstream OS installeren: Windows, GNU/Linux, BSD, OSX.

En dat staat standaard (tenzij je natuurlijk enkel het minimale installeert) op veel Linux distro's afaik, niet enkel ubuntu.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan