Archief - laptop saturn

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

breez

Legacy Member
in de saturn staat momenteel volgende laptop in aanbieding:
Asus X53SV-SX097V-BE voor 549€

Specs:
15,6" LED display
i5-2410M, 2,3GHz
6GB DDR3 Ram
640GB HD
nVidia Geforce GT 540M 1GB

lijkt me een goeie deal, maar ik vraag me af of er geen addertjes zijn...

Als ik dit modelnummer ingeef in google krijg ik een laptop met een i7 cpu. Ook het scherm lijkt een niet al te hoge resolutie te hebben.
die 1GB geheugen voor de grafische kaart. Is dat voldoende of ga je met de 2GB versie veel prestatiewinst zien?

Ik zou er toch af en toe eens een game op willen spelen. Hoogste detail is echter geen vereiste voor mij, dat verwacht ik ook niet voor deze prijs.

McGregor

Legacy Member
U bedoelt wss de Asus X53SV-SX173V-BE
Want uw modelnr klopt niet met de specs.

Uw 1 GB geheugen op uw grafische kaart is goed genoeg. Dat zal echter niet de bottle neck zijn.
Om een globaal idee te krijgen van uw kaart:
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-540M.41715.0.html

Verder heb ik gezien dat uw resolutie 1366 x 768 pixels, hoewel dat niet echt slecht is zou ik toch opteren voor een hogere resolutie. Is 17" geen optie voor u? Of zelf een desktop.

breez

Legacy Member
CoolerMaster zei:
U bedoelt wss de Asus X53SV-SX173V-BE
Want uw modelnr klopt niet met de specs.

dat modelnummer heb ik rechtstreeks overgetypt uit de folder van saturn, dus waarschijnlijk hebben ze het verkeerde modelnummer in de folder gezet

kefkef

Legacy Member
X53 heeft normaal de specs die je zegt, geen adder en dat is wel de prijs.

De X53 is een afgeleide van de K53.

2GB tov 1GB grafisch geheugen ga je enkel merken als je met zeer grote resoluties werkt. Scherm heeft een standaard 15" resolutie-scherm. Spijtig, maarja.

Zelf ben ik tevreden over mijn standaard-scherm. Vooral als je rechtreeks van CRT naar LCD + LED gaat :D

breez

Legacy Member
Wel ik heb momenteel volgende laptop config (een dell xps laptop van 5,5 jaar oud):
Centrino Duo 2GHz
4GB DDR2 ram
Geforce 7950GTX
17" 1920x1200

Langs de ene kant vind ik het wel jammer van die lage resolutie (toch vergeleken met wat ik nu heb), maar langs de andere kant vind ik 17" eigenlijk te groot om dagelijks naar school mee te nemen, dus had ik liever een 15" gehad.

McGregor

Legacy Member
De prijs voor dit toestel is wel mooi, maar ik zou toch eens kijken of je aan de resolutie kan aan wennen. Surfen is iets minder aangenaam.
Verder ook kijken hoelang de batterij meegaat en hoeveel hij weegt, als dat voor u belangrijk is.

Indien je er mee kan leven zou ik hem kopen

breez

Legacy Member
CoolerMaster zei:
De prijs voor dit toestel is wel mooi, maar ik zou toch eens kijken of je aan de resolutie kan aan wennen. Surfen is iets minder aangenaam.
Verder ook kijken hoelang de batterij meegaat en hoeveel hij weegt, als dat voor u belangrijk is.

Indien je er mee kan leven zou ik hem kopen
idd dat denk ik ook. Ik zal een dezer dagen eens in de winkel gaan kijken of ik kan wennen aan zo'n resolutie :) thx!

McGregor

Legacy Member
breez zei:
idd dat denk ik ook. Ik zal een dezer dagen eens in de winkel gaan kijken of ik kan wennen aan zo'n resolutie :) thx!

In de saturn is het meestal een fotootje dat op het scherm staat. Ik zou eens vragen aan de verkoper of je er even op mag surfen.

breez

Legacy Member
hmm ik heb even de prestaties van die grafische kaart bekeken en die zou in sommige oudere benchmarks zelfs slechter presteren dan m'n 7950GTX? Is dat normaal of niet? (Resultaten komen van notebookcheck.com)

overzicht (Geforce Go 7950GTX vs Geforce 540M):
3DMark01: 32000 vs 28497.8
3DMark03: 21000 vs 20197.5
3DMark05: 9700 vs 14779
3DMark06: 5659 vs 8020.3

is dit wel de moeite dan eigenlijk?

Ik heb ook even de windows prestatie index bekeken op die laptop (huidige laptop vs asus laptop saturn):
Processor: 4,5 vs 6,9
Geheugen: 4,9 vs 7,2
Grrafisch (Aero): 5,9 vs 5,8
Grafisch (Games): 5,9 vs 6,6
Harde schijf: 5,5 vs 5,9

Ook stel ik mij vragen bij die laatste scores, want die asus laptop bevat een 5400rpm schijf en toch krijgt die hogere punten dan mijn 7200rpm schijf?

McGregor

Legacy Member
De 540M is normaal gezien sneller hoor dan de 7950. Notebookcheck klopt niet altijd.

5400rmp is idd traag voor uw windows schijf. Best dan opteren voor SDD. Verder moet je je niet veel aantrekken van die windows scores.

Ik zou me wel eens afvragen of je wel een nieuwe laptop nodig hebt. Als je nog tevreden bent met uw huidige laptop en iets mobiel wil voor in de les kan je mss een iPad overwegen?

breez

Legacy Member
Op termijn zou ik daar idd een SSD in steken. Nu lees ik dat je dikwijls het optisch station (de dvd writer) er moet uithalen om daar je ssd in te steken... Kun je ook gemakkelijk de HDD vervangen door de SSD en de DVD writer laten zitten?

McGregor

Legacy Member
breez zei:
Op termijn zou ik daar idd een SSD in steken. Nu lees ik dat je dikwijls het optisch station (de dvd writer) er moet uithalen om daar je ssd in te steken... Kun je ook gemakkelijk de HDD vervangen door de SSD en de DVD writer laten zitten?

Ja je kan makkelijk je hdd vervangen. Draai uw laptop eens om en je zal normaal zien dat je er een klein oppervlakje apart kan uithalen. Zo kan je aan de ram en hdd. Wel letten dat je een 2.5" SSD neemt (crusial m4 is een goeie) en je een windows dvd (+drivers) hebt.

Je kan ook je optisch station eruit halen en vervangen door een ssd. Dan kan je je huidige harde schijf laten zitten. Maar dan heb je natuurlijk geen dvd station niet meer. Ik weet wel niet of dat voor uw laptop mogelijk is. Je moet namelijk een soort van insteek stuk kopen.

Maar ik zou gewoon de dvd station laten zitten en een SSD insteken (van 64 of 128gb). Je media files kan je dan nog altijd op een externe harde schijf zetten.

breez

Legacy Member
heel erg bedankt voor de uitleg :) zo zouden er meer op 9lives moeten zijn ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan