Archief - Laatste checkup pc systemen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hmmmm_BE

Legacy Member
Hello

Ik ga één van de dagen een nieuwe pc laten samenstellen. Budget zit rond de 1000eur. Ik heb voor alternate gekozen omdat ik hem dan in Antwerpen kan afhalen. Een maat van mij is hetzelfde van plan, dus ik zet zijn setup er ook even bij ter controle.

Nu had ik graag jullie gedachten over deze setups gehoord.

Eigen setup:

Processor koeler Scythe Mugen 3 SCMG-3000
Grafische kaart (PCIe) ASUS ENGTX560 Ti DCII TOP/2DI
Besturingssysteem Microsoft Windows 7 Home Premium 64-Bit
Processor Intel® Core™ i5-2500
Voeding Cooler Master Silent Pro M 600W
Behuizing Cooler Master CM690II Advanced USB3.0
DVD-Brander Samsung SH-222AB
Harddisk (SSD) OCZ AGT3-25SAT3-120G
Moederbord ASUS P8H61 PLUS
Harddisks (SATA) Western Digital WD5000AAKX
Geheugen Kingston ValueRAM 8 GB DDR3-1333 Kit

Twijfels:
Is het moederbord ok of is duurder beter? Ik ga nooit sli of cf gebruiken.
Gaat dit een zeer stille pc zijn? Dat is voor mij ook belangrijk.

Setup van maat:

Apparaat type Product
Grafische kaart (PCIe) ASUS ENGTX560 Ti DCII TOP/2DI
Besturingssysteem Microsoft Windows 7 Home Premium
Processor Intel® Core™ i5-2500K
Voeding Corsair CMPSU-650TXV2
Behuizing Cooler Master CM690II Advanced USB3.0
Moederbord ASUS P8H61 EVO -=Rev.3.0=-
Harddisks (SATA) Hitachi HDS721050
Geheugen Corsair 4 GB DDR3-1333

Mijn idee: Niet beter 2x 4GB ram nemen, aangezien het prijsverschil toch niet overdreven is? En een SDD is ook aan te raden.

Alvast bedankt.

Groetjes
Jan

FlameDB

Legacy Member
heb je geen oude harde schijf liggen en kan je dus die aankoop niet wat uitstellen?

als je effectief nooit sli of cf gaat gaan kan je eventueel een lager gewatteerde voeding nemen. Iets à la 520W ofzo.

Neem een 2500k in jouw setup, het is zonde van een 2500 te nemen wegens het kleine prijsverschil.

en neen, die kast is niet stil, kijk voor een fractal define R3 / cooler master silencio (of hoe het ook noemt) / maar zelf prefereer ik de antec Performance series. Best daar eens naar kijken.

De scythe mugen 3 staat er ook niet om bekend de stilste te zijn, toch zeker niet wanneer je gaat gamen bijvoorbeeld. Ik kan wel niet direct denken aan alternatieven in dezelfde prijsklasse.

phate_13

Legacy Member
Alstublieft de prijzen bij alle onderdelen zetten.
Alsook zijn doeleinden best handig. ;)

Neem alvast zeker een andere ssd.

*Edit*: Eerder andersom overigens met de I5 2500. Ga eerder voor een goedkopere 2300, 2310, 2320 of 2400 (afhankelijk van de prijs). Een K-versie zal geen nut hebben als je geen moederbord hebt waarmee je kunt overclocken. ;)

Hmmmm_BE

Legacy Member
Eigen setup:

Processor koeler Scythe Mugen 3 SCMG-3000 € 34,99
Grafische kaart (PCIe) ASUS ENGTX560 Ti DCII TOP/2DI € 209,90
Besturingssysteem Microsoft Windows 7 Home Premium 64-Bit € 99,90
Processor Intel® Core™ i5-2500 € 194,90
Voeding Cooler Master Silent Pro M 600W € 89,90
Behuizing Cooler Master CM690II Advanced USB3.0 € € 94,90
DVD-Brander Samsung SH-222AB € 16,99
Harddisk (SSD) OCZ AGT3-25SAT3-120G € 144,90
Moederbord ASUS P8H61 PLUS € € 82,90
Harddisks (SATA) Western Digital WD5000AAKX € 69,90
Geheugen Kingston ValueRAM 8 GB DDR3-1333 Kit € 41,99

Voila. Setup dient trouwens voor te gamen. BF3 voor binnenkort, maar moet zeker ook een aantal jaren meekunnen. Overclocken ga ik sowieso nooit doen.

Case en SSD zal ik dan even verder bekijken. Wat zijn goeie (betaalbare) merken van SSD?


@Da_godofunreal:

Waarom uitstellen?
En Is die Mugen dan luider als de originele cpu fan? Wat is het nut dan van die upgrade?

Groets
Jan

phate_13

Legacy Member
De GTX560Ti is niet zo interessant, de 60€ goedkopere HD6870 is bijna even performant. Persoonlijk zou ik daar voor gaan.

Indien het goedkoper moet kun je met een goedkopere I5 nog wat geld besparen.

Voeding is ruim overkill. Kijk eerder naar iets in de aard van de XFX 450W.

Op stilte gericht kun je inderdaad misschien beter een andere case nemen.

Ssd's : Prestaties (zonder prijs uit het oog te verliezen) : Samsung 830 series of Crucial M4. Goedkoper: Intel 320 series.

Moederbord : ASRrock H61 iCafé. Wel USB 3.0 en Sata-600 mogelijkheden. Zelfde prijs.

Hmmmm_BE

Legacy Member
Na opzoekingswerk denk ik toch dat ik bij de CM 690 II ga blijven. Ik heb eigenlijk nergens gevonden dat dit geen stille case is. Die Fractal R3 en Antec P280 vond ik heel interessant, maar kregen in de reviews allebij commentaar over standaard geen optimale koeling en de antec is ook bijna 30eur duurder.
Aagezien de levensduur van de pc ook van belang is, ga ik daarom toch voor de 690 II(met de ledjes afgezet :p). Liever betere koeling dan een stille pc die te heet wordt in de zomer. Right?

@phate_13:

Merci voor de tip van het moederbord ivm met usb 3.0!!! Op alternate stond er in de titel dat die Plus 3.0 had, maar bij de specificaties niet. Ik heb voor de "ASUS P8H61 PRO Rev.3.0" gekozen, omdat ik slechte ervaringen heb gehad met Asrock. Idem voor nvidia ipv ati. Een niet geheel rationele keuze, maar het gedacht telt ook.

Voor SSD heb ik de Crucial M4 128GB genomen ipv de OCZ. Wederom een goeie tip.

Nogmaals bedankt.

phate_13

Legacy Member
Koeling is overrated hoor. Vroeger staken praktisch alle pc's in een case met één exhaust. Over de koeling van de Antec of Fractal moet je je ABSOLUUT geen zorgen maken. Maar met de CM zit je zeker ook niet slecht. Al is deze niet zo specifiek op stilte gericht.

Asus is momenteel minder betrouwbaar dan ASRock overigens, je moet zelf zien natuurlijk. Maar dan weet je dit.

MrBungle

Legacy Member
Ik kan enkel de keuze van je HDD toejuichen.. de rest van je setup trekt er niet op.
Bvb die samsung dvd rw is gelijk een vliegtuig dat opstijgt :niceone:

Hmmmm_BE

Legacy Member
@MrBungle: Verklaar u nader, schurk. :p

Ik ga dus niet overclocken en die dvd zal ik amper gebruiken. Heb gewoon de cheapste genomen. Zijn er stillere die even goedkoop zijn misschien?

MrBungle

Legacy Member
Leuke reactie Hmmmm_BE ;)

Ik snap je mobo keuze niet echt. Je zet jezelf voll blok naar de toekomst toe.
Een H67 heeft denk ik een interne GPU, totaal overbodig en mssch belangrijker ; met een P67 of Z68 kan je makkelijk later in crossfire of SLI gaan zonder in te boeten aan prestaties (veelal PCI-E 8x 8x dual mode)
Ook kan je met deze mobo's gaan overklokken (wat jij niet wil omdat je bang bent dat je CPU het niet lang gaat trekken, maar eens je CPU niet meer meekan zal je mssch blij zijn dat je hem met een Ghz kan verhogen)(dus heb je momenteel geen Cpu koeling nodig, later wel) (Ga dus dan voor de i5 2500K !)

Asrock of MSI zijn aan te raden in de P67 of Z68 reeksen.

Ik snap je keuze voor Nvidia wel, maar ATI is voor gaming minstens even goed, krachtsgewijs vind ik binnen dezelfde prijscategorieën Ati zelfs beter.
Die Asus GTX 560ti schijnt ook een blaft van een kaart te zijn..

Ik vraag me echt of zo'n coolermaster van €90! veel stof tegenhoudt, ik hoop v wel. En die rom-stations sucken hard tegewoordig, alles behalve samsung zou ik zeggen

Grts

phate_13

Legacy Member
Er is niets mis met een goedkoop moederbord. Voor de optie van crossfire EN overclocken open te houden, betaal je enorm veel extra.

Geen overclock/crossfire:
Mobo: ASRock H61 iCafé ~80€
CPU: Intel 2300 ~160€
Corsair CX430 ~45€
Totaal : 285€

Wel overclock en crossfire:
Mobo: Gigabyte z68x-ud3h ~120€
CPU: Intel Core I5 2500K ~210€
XFX PRO650W Core Edition ~85€
Totaal : 415€

Dat is dus 130€ dat je meer betaalt zonder dat je daar onmiddellijk iets van voelt.
Ik ga niet beweren dat de toekomstige mogelijkheden niets waard zijn, natuurlijk is dat wel zo. Maar het is zeker niet altijd het geval dat het die 130€ extra waard is. :)

Daarnaast vraag ik me af wat er mis is met die samsung dvd-schrijvers?

MrBungle

Legacy Member
@phate_13
Wel ik heb een super writemaster v samsung (ja, nee?) en ik haat hem !
Hij maakt me doof en is zo lomp dat het 5 sec en langer duurt eer m'n windows onder een SSD is opgestart als er toev nog een schijfje inzit.

phate_13

Legacy Member
Heeft dat niet te maken met de instellingen van je bios dat 2de? Dat er eerste gecontroleerd wordt of er geen boot-schijf in je dvd-station zit. Als je zorgt dat je dvd-station NA je ssd bekeken wordt door je bios, zou deze dat niet mogen doen.

MrBungle

Legacy Member
@ phate_13
U got me there !
Ik heb dit even aangepast in boot devices priority
Daarna stak in een CD van die homofiele foo fighters in.
En jopla, opgelost :woohoo:
Merci voor de tip

@Hmmmm_BE
Lig je al in je nest missch ?!

Hmmmm_BE

Legacy Member
Processor koeler Scythe Mugen 3 SCMG-3000 € 34,99
Grafische kaart (PCIe) ASUS ENGTX560 Ti DCII TOP/2DI € 209,90
Besturingssysteem Microsoft Windows 7 Home Premium 64-Bit € 99,90
Processor Intel® Core™ i5-2500 € 194,90
Voeding Cooler Master Silent Pro M 600W € 89,90
Behuizing Fractal Design Define R3 Titan. Grey € 99,90
DVD-Brander LiteOn IHAS124 € 18,99
Harddisk (SSD) Crucial CT128M4SSD2 € 169,90
Moederbord ASUS P8H61 PRO Rev.3.0 € 89,90
Harddisks (SATA) Western Digital WD5000AAKX € 69,90
Geheugen Kingston ValueRAM 8 GB DDR3-1333 Kit € 41,99

Voila

Mijn aangepaste setup. Als de koeling geen probleem is, ga ik toch liever voor een stillere fancy smancy case zonder lichtjes. En je kan blijkbaar opzij ook die demping eruit halen om een fan te steken, moest hij toch warm worden.

En dan de Liteon ipv de samsung, stond bij een review dat hij stil was :p.

Voor het moederbord en de 2500 heb ik bewust gekozen, omdat OCen en SLI teveel geld kost. Duurdere voeding, moederbord, fans, verbruik etc. Dan steek ik binnen een jaar of 2 liever een nieuwere grafische kaart, moest dat nodig zijn. En ja die CPU koeling is inderdaad misschien niet nodig. Ik twijfel nog.

@Mrbugle: ik ben blij dat mijn topic ook voor u nut had. :D

phate_13

Legacy Member
phate_13 zei:
Indien het goedkoper moet kun je met een goedkopere I5 nog wat geld besparen. (Zonder direct veel merkbare performance in te leveren.)

Voeding is ruim overkill. Kijk eerder naar iets in de aard van de XFX 450W.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan