Archief - Keuze tussen Intel of AMD processor

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Troman

Legacy Member
apa zei:
Waarom? Op m'n werk gebruik ik een Dell desktop (Pentium4) en ik vind het geluid van de CPU-koeler verschrikkelijk! Natuurlijk kan je dat ook voorhebben bij een AMD-systeem, maar het is nu eenmaal een feit dat een Pentium4 meer warmte afgeeft dan een Athlon64.

Qua performance vind ik dat je geen verschil meer kan merken tussen beiden (en als je dan toch gaat "meten", dan komt de Athlon64 er meer dan waarschijnlijk als betere uit).

Lange tijd was de Pentium4 wel de sterkste CPU voor zuiver multimedia-werk (zoals encoderen van video-streams), maar zelfs voor die toepassing vind ik dat je tegenwoordig toch beter af bent met een Athlon64.

Ik zie, op dit ogenblik, geen enkele goede reden om een Pentium4-systeem te verkiezen boven een Athlon64-systeem...
Presler is nochtans een goed reden :)
zjn koeler,goedkoper en clocken beter over dan hun variant,overgeclocked beaten ze hun variant die ook overgeclocked is ..

apa

Legacy Member
Troman zei:
Presler is nochtans een goed reden :)
zjn koeler,goedkoper en clocken beter over dan hun variant,overgeclocked beaten ze hun variant die ook overgeclocked is ..
Ik moet zeggen dat ik het recentste nieuws rond Pressler niet echt gevolgd heb, maar voor zover ik weet heeft Intel geen veranderingen aangebracht in de architectuur van de chip en blijft het niets meer dan 2 kleine Prescott's op 1 verpakking geplakt...

Hoe dan ook is Netburst inferieur aan de K8-architectuur op dit moment en is Netburst bovendien gedoemd om op vrij korte termijn te verdwijnen (gezien de vervanging door Conroe en consoorten). Ik raad Netburst daarom zowieso niet aan.

SMa

Legacy Member
de grootste verandering zit hem in de gedeelde L2 cache met efficiëntere systeembus
ook heeft Intel bij de 9xx de overstap gemaakt naar 65nm

het enige dat ik niet versta is waarom ze de FSB van 800MHz niet naar 1066MHz gebracht hebben
dit lijkt me namelijk een zware bottleneck voor zo'n krachtige cpu

& met de Conroe op komst zit het er dik in dat de prijzen zullen dalen
en dan wordt het wel es tijd dat ik er eentje uitgebreid zal testen ;)

apa

Legacy Member
sheep zei:
het enige dat ik niet versta is waarom ze de FSB van 800MHz niet naar 1066MHz gebracht hebben
dit lijkt me namelijk een zware bottleneck voor zo'n krachtige cpu
Dat is zeer zeker zo, temeer omdat de Pentium4 een erg bandbreedte-hongerige CPU is... Het probleem is dat de FSB van de Pentium4 een parallelle bus is en daarmee heb je steeds een timing-probleem dat erger wordt naarmate de kloksnelheid hoger wordt (voor meer daarover kan je o.m. hier terecht).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan