Headeater
Legacy Member
Dit wordt nogal een lange post, en ik hoop dat jullie tijd en zin hebben om hem even volledig te overlopen.
Eerst even de situatie schetsen.
Ik studeer Burgerlijk Ingenieur - Architect en zoals sommigen onder jullie misschien weten zijn de nodige grafische programma's, in tegenstelling tot games, niet echt geoptimaliseerd voor oudere systemen
Ik zit momenteel nog met:
Athlon XP 1800+
DDR512/333
Maxtor 120 GB
Geforce Ti4600 128mb
Hercules Muse 5.1
kortom: Antiek
Alleen voor mijn school heb ik dus een nieuwe pc nodig, maar uiteraard ben ik ook een gamer en combineer ik deze twee zaken graag in een pc (anders zou ik wel een apple kopen om te werken)
het budget is 2000€ (vorig jaar verdiend, en zo lang mogelijk gewacht van nieuwe pc te kopen, maar nu is het dus zover
) Ik heb 3.5 jaar met mijn vorige pc gedaan en als arm studentje hoop ik minstens evenlang mee te kunnen. (zowel op vlak van games als grafische toepassingen)
nog een belangrijke opmerking mss. ik ga niet overclocken, ik ken er niets van en ik blijf er dan ook met mijn poten vanaf
----------------------------------------------------------------------
Deel 1: De PC
Ik loop nu al een tijdje dit forum af en hoop nu toch al een beetje een beeld te hebben van wat een goeie prijs/prestatieverhouding is op het ogenblik.
1) ANTEC SONATA II 450W BLACK (+/- 120€
2) ASUS A8N-E (+/- 95€
3) AMD 3800+ X2 (+/- 320€
4) (merk) 2048 mb ram (prijs)
5) (merk) 7900GT 256MB PCI-E (+/- 330€
6) CREATIVE SOUND BLASTER X-FI MUSIC (+/- 110€
7) WESTERN DIGITAL 200GB-JS 8MB SATA300 7200RPM (+/- 105€
8) (merk) DVD speler (prijs)
9) (merk) Floppy disc (prijs)
Ok, ik hoop dat ik geen onderdelen vergeten ben (want ik ben daar wel tot in staat
)
mijn vragen/opmerkingen:
1) moet ik in mijn kast extra ventilatoren voorzien (zoja, welke)
2) Asus vs. Msi, wat neem ik eigenlijk best (heb nu Asus gezet, omdat ik het alternatief van Msi vergeten ben)
3) dit kan eventueel zwaarder afhankelijk van wat het prijskaartje op het einde is
4) gezien ik niet ga overclocken welk merk/type ramgeheugen neem ik best (en waarom)
5) welk merk 7900GT neem ik best XFX of MSI (ik heb geen ervaring met een van deze twee merken)
6) Ja die geluidskaart is nodig
7) In orde, vermoed ik
8) welk merk DVD, ik wil enkel een speler, ik kopieer zelf niet, en het interesseert me ook niet.
9) welk merk floppy, of maakt dit niet zoveel uit?
------------------------------------------------------------------------
Deel 2: De randaparatuur
Deel 2a: de muis
Gezien het grote aantal uren dat ik vaak aan een stuk moet achter mijn pc zitten werken (afgewisseld met gamen dan nog soms) ga ik niet beginnen prutsen met batterijen en wil ik dus een muis met een draad. verder heb ik een hoge precisie nodig
vraag is dus simpel, wat is een goeie/beste optische/lasermuis met draad
Deel 2b: toetsenbord
Dit kan ik wel in mijn eentje vinden
maar ik zet het er bij voor de volledigheid.
Deel 3c: De boxen
Dit is iets waar ik nog serieus over twijfel. ofwel koop ik nu een normaal stelletje boxen (wat van die 2000€ afgaat dan) ofwel koop ik later (na gewerkt te hebben) een echt deftige set.
gezien ik wel nogal hoge eisen stel qua geluid (ik ben heel veel met muziek bezig) neig ik eerder naar de 2de optie, maar ik vraag het gelijk al maar (mss dat ik nog ergens een genereuze peter/meter heb met geld teveel
)
indien ik nu bij mijn pc een setje zou kopen (5.1) wat raden jullie aan?
CREATIVE INSPIRE T6060 5.1 (+/- 90€
LOGITECH X530 SPEAKERS 5.1 (+/- 70€
indien ik wacht en een betere set (5.1 - mijn bureau is niet oneindig groot) zou kopen, wat stellen jullie voor (ik dacht aan prijsklasse 300€
-----------------------------------------------------------------------
Deel 3: Het scherm
Dit is heel belangrijk voor mij
Gezien de richting waarin ik bezig ben. en ik zou dan ook dit scherm langer dan mijn pc willen gebruiken.
Maar er zijn zoveel schermen en het overzicht is echt niet te bewaren.
De eisen:
1) 19" (1280*1024 bij voorkeur)
2) hoog contrast (voor grafische toepassingen), minstens 500/1
3) ik moet lang achter dit scherm zitten, dus het moet aangenaam zijn om naar te kijken (niet verblinden)
4) voldoende snel zijn (ik wil geen ghosting in games
)
5) behoorlijke kijkhoek hebben (3 mensen moeten achter een pc kunnen werken)
6) zwarte kader hebben (zodat binnenbeeld sterker uitkomt, en de rand niet voor afleiding zorgt)
Budget: wat nodig is. (ik gok ergens 500€, zodat 1500 nog over is voor de rest)
------------------------------------------------------------------------
Deel 4: de winkel
Ik studeer in gent en zou dan ook graag mijn pc hier kopen (vorige had ik in kortrijk gekocht, en zolang niets misloopt is dit niet erg, maar toen mijn harde schijf het begeven had heb ik wss 10 keer van gent naar kortrijk mogen rijden)
prijs is uiteraard ook een punt (hoe goedkoper hoe liever)
Ik wil ook alles in een plaats kunnen kopen (toch de PC, randaparatuur en scherm kan van elders komen ook) en daar laten assembleren/windows/drivers installeren.
-----------------------------------------------------------------------
Zo, dit was het dan. behoorlijk wat vragen uiteindelijk. hopelijk nemen jullie wat tijd uit om ze te lezen en te antwoorden.
dank bij voorbaat
Eerst even de situatie schetsen.
Ik studeer Burgerlijk Ingenieur - Architect en zoals sommigen onder jullie misschien weten zijn de nodige grafische programma's, in tegenstelling tot games, niet echt geoptimaliseerd voor oudere systemen
Ik zit momenteel nog met:
Athlon XP 1800+
DDR512/333
Maxtor 120 GB
Geforce Ti4600 128mb
Hercules Muse 5.1
kortom: Antiek
Alleen voor mijn school heb ik dus een nieuwe pc nodig, maar uiteraard ben ik ook een gamer en combineer ik deze twee zaken graag in een pc (anders zou ik wel een apple kopen om te werken)
het budget is 2000€ (vorig jaar verdiend, en zo lang mogelijk gewacht van nieuwe pc te kopen, maar nu is het dus zover
) Ik heb 3.5 jaar met mijn vorige pc gedaan en als arm studentje hoop ik minstens evenlang mee te kunnen. (zowel op vlak van games als grafische toepassingen)nog een belangrijke opmerking mss. ik ga niet overclocken, ik ken er niets van en ik blijf er dan ook met mijn poten vanaf
----------------------------------------------------------------------
Deel 1: De PC
Ik loop nu al een tijdje dit forum af en hoop nu toch al een beetje een beeld te hebben van wat een goeie prijs/prestatieverhouding is op het ogenblik.
1) ANTEC SONATA II 450W BLACK (+/- 120€

2) ASUS A8N-E (+/- 95€

3) AMD 3800+ X2 (+/- 320€
4) (merk) 2048 mb ram (prijs)
5) (merk) 7900GT 256MB PCI-E (+/- 330€

6) CREATIVE SOUND BLASTER X-FI MUSIC (+/- 110€

7) WESTERN DIGITAL 200GB-JS 8MB SATA300 7200RPM (+/- 105€

8) (merk) DVD speler (prijs)
9) (merk) Floppy disc (prijs)
Ok, ik hoop dat ik geen onderdelen vergeten ben (want ik ben daar wel tot in staat
)mijn vragen/opmerkingen:
1) moet ik in mijn kast extra ventilatoren voorzien (zoja, welke)
2) Asus vs. Msi, wat neem ik eigenlijk best (heb nu Asus gezet, omdat ik het alternatief van Msi vergeten ben)
3) dit kan eventueel zwaarder afhankelijk van wat het prijskaartje op het einde is
4) gezien ik niet ga overclocken welk merk/type ramgeheugen neem ik best (en waarom)
5) welk merk 7900GT neem ik best XFX of MSI (ik heb geen ervaring met een van deze twee merken)
6) Ja die geluidskaart is nodig

7) In orde, vermoed ik
8) welk merk DVD, ik wil enkel een speler, ik kopieer zelf niet, en het interesseert me ook niet.
9) welk merk floppy, of maakt dit niet zoveel uit?
------------------------------------------------------------------------
Deel 2: De randaparatuur
Deel 2a: de muis
Gezien het grote aantal uren dat ik vaak aan een stuk moet achter mijn pc zitten werken (afgewisseld met gamen dan nog soms) ga ik niet beginnen prutsen met batterijen en wil ik dus een muis met een draad. verder heb ik een hoge precisie nodig
vraag is dus simpel, wat is een goeie/beste optische/lasermuis met draad
Deel 2b: toetsenbord
Dit kan ik wel in mijn eentje vinden
maar ik zet het er bij voor de volledigheid.Deel 3c: De boxen
Dit is iets waar ik nog serieus over twijfel. ofwel koop ik nu een normaal stelletje boxen (wat van die 2000€ afgaat dan) ofwel koop ik later (na gewerkt te hebben) een echt deftige set.
gezien ik wel nogal hoge eisen stel qua geluid (ik ben heel veel met muziek bezig) neig ik eerder naar de 2de optie, maar ik vraag het gelijk al maar (mss dat ik nog ergens een genereuze peter/meter heb met geld teveel
)indien ik nu bij mijn pc een setje zou kopen (5.1) wat raden jullie aan?
CREATIVE INSPIRE T6060 5.1 (+/- 90€

LOGITECH X530 SPEAKERS 5.1 (+/- 70€

indien ik wacht en een betere set (5.1 - mijn bureau is niet oneindig groot) zou kopen, wat stellen jullie voor (ik dacht aan prijsklasse 300€

-----------------------------------------------------------------------
Deel 3: Het scherm
Dit is heel belangrijk voor mij
Gezien de richting waarin ik bezig ben. en ik zou dan ook dit scherm langer dan mijn pc willen gebruiken. Maar er zijn zoveel schermen en het overzicht is echt niet te bewaren.
De eisen:
1) 19" (1280*1024 bij voorkeur)
2) hoog contrast (voor grafische toepassingen), minstens 500/1
3) ik moet lang achter dit scherm zitten, dus het moet aangenaam zijn om naar te kijken (niet verblinden)
4) voldoende snel zijn (ik wil geen ghosting in games
)5) behoorlijke kijkhoek hebben (3 mensen moeten achter een pc kunnen werken)
6) zwarte kader hebben (zodat binnenbeeld sterker uitkomt, en de rand niet voor afleiding zorgt)
Budget: wat nodig is. (ik gok ergens 500€, zodat 1500 nog over is voor de rest)
------------------------------------------------------------------------
Deel 4: de winkel
Ik studeer in gent en zou dan ook graag mijn pc hier kopen (vorige had ik in kortrijk gekocht, en zolang niets misloopt is dit niet erg, maar toen mijn harde schijf het begeven had heb ik wss 10 keer van gent naar kortrijk mogen rijden)
prijs is uiteraard ook een punt (hoe goedkoper hoe liever)
Ik wil ook alles in een plaats kunnen kopen (toch de PC, randaparatuur en scherm kan van elders komen ook) en daar laten assembleren/windows/drivers installeren.
-----------------------------------------------------------------------
Zo, dit was het dan. behoorlijk wat vragen uiteindelijk. hopelijk nemen jullie wat tijd uit om ze te lezen en te antwoorden.
dank bij voorbaat


@ headeater: valt da eigelijk mee die B-A? Is het wa ge verwacht had...of toch maar beter gewone architectuur? 