Archief - Hulp bij upgrade grafisch kaart

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

B-Builds

Legacy Member
Hallo,

IK heb een pc met de grafische kaart Ati Radeon HD 3600 Series.
Deze graka doe goed wat hij moet doen, alleen is hij voor de (iets) zwaardere games volgens mij te zwak. (vb op Gta IV: je rijd tegen een muur, nu geluid en 3 sec later zit ik op het beeld pas tegen de muur. Alles beweegt ook heel traag)

Liefst zou ik hier een andere grafische kaart (laten) in steken zodat dit alles vlotter verloopt, en liefst ook zo goedkoop mogelijk.

Kunnen jullie mij iets aanraden?

Hier zijn specs van mijn computer:

Operating System
MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1

CPU
Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.40GHz
Kentsfield 65nm Technology

RAM
4,00 GB Dual-Channel DDR2 @ 443MHz (5-5-5-18)

Motherboard
ASUSTeK Computer INC. Maximus Formula (LGA775)

Graphics
ASUS VH222 (1920x1080@60Hz)
Algemeen niet-PnP-beeldscherm (1024x768@75Hz)
ATI Radeon HD 3600 Series (ATI AIB)

Hard Drives
488GB Western Digital WDC WD5000AAKX-001CA0 ATA Device (SATA)
244GB Seagate ST3250318AS ATA Device (SATA)

Optical Drives
Optiarc DVD RW AD-7201S ATA Device

Audio
High Definition Audio-apparaat

Specs over mijn voeding zal ik er later nog bijzetten

budget: 100-125 euro

Brent

B-Builds

Legacy Member
Hier zijn de specs van mijn voeding:

Merk: SuprMicr
Model: PWS-465-PQ
Input Rating: 100-240V, 50-60Hz, 6A-3A
Output: +3.3V, +5V, +12V, -12V, +5Vsb
Max(A): 15A, 20A, 35A, 3A


Foto's:
Photo02361.jpg


Photo02351.jpg


Photo02341.jpg


Ik hoop dat jullie me nu kunne verder helpen :)

mdgf

Legacy Member
Wat voor kabels hangen er allemaal aan die voeding, das een server PSU en op de sites waar ik hem vind zeggen ze dat er enkel mobo en cpu kabels aanhangen (maar jij hebt er wel hdd's en een 36xx gpu aanhangen, weird).

en liefst ook zo goedkoop mogelijk.
Een tweedehands 5770 (of aanverwanten als de 6770/6790) of 6850 zal al serieus wat uitmaken op het vlak van grafische power.

Nu is GTA4 denk ik (zoek het eens op) wel een zeer cpu-intensieve (aka slecht geprogrammeerde/geporte) game, waar de graka dus een stuk minder uitmaakt.

B-Builds

Legacy Member
Uit de voeding hangt een ganse bundel kabels om nog talloze harde schijven enz op aan te sluiten.
Geen enkele van deze kabels gaat naar de grafische kaart, wel gaan er redelijk veel kabels naar het moederbrord en ik denk dat de graka zijn power van het moederbord krijgt.

Ik denk niet dat het probleem bij mijn cpu ligt, als ik gta IV speel heb ik een cpu usage van 40-50%, soms een piek naar de 60% maar dit is eerder uitzonderlijk.

Als budget zou ik het toch liefst onder de 100-125 euro houden

foto's
Photo0237.jpg


Photo0238.jpg


Photo0239.jpg


Photo0240.jpg


Photo0241.jpg


Photo0242.jpg

mdgf

Legacy Member
Kijk voor zo'n kabel: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/pcie6index.jpg

Heb je die niet dan kun je ook een adapter gebruiken.

Je gpu krijgt inderdaad gewoon stroom van het mobo, mijn fout, ik dacht dat de 3600's ook extra stroom kregen, blijkbaar zijn het enkel de 3800's.

Dus ja: HD 5770/6770/6790/6850 lijken mij de beste keuzes, de 6850 is de snelste, maar die ga je enkel tweedehands vinden onder de 125€. Of anders een tweedehands GTX460 (768MB of 1GB), maar die zijn meestal iets duurder.

B-Builds

Legacy Member
oke danku :)
zo'n kabel heb ik hier nog in steken.
Heb je een idee op welke site/winkel ik 2dehands videokaarten kan kopen?

Twinturbo

Legacy Member
Hier in het b&s hardware subforum.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Sjoepap

Legacy Member
trouwens, een grafische kaart kan je echt heel gemakkelijk zelf erin steken. Geld betalen aan een pc winkel om dit voor jou te doen is zonde

Een Q6600 is eigenlijk nog steeds een degelijke CPU en zal, zeker als je hem overclockt, niet zo snel een bottleneck vormen voor de grafische kaart.

B-Builds

Legacy Member
Sjoepap zei:
trouwens, een grafische kaart kan je echt heel gemakkelijk zelf erin steken. Geld betalen aan een pc winkel om dit voor jou te doen is zonde

Een Q6600 is eigenlijk nog steeds een degelijke CPU en zal, zeker als je hem overclockt, niet zo snel een bottleneck vormen voor de grafische kaart.

inderdaad, dit is echt een heel goede cpu nog geen enkel probleem mee gehad.
hij is momenteel 14% overclocked en schommelt nu rond de 60°

Ps bedankt voor de tip

mdgf

Legacy Member
60° onder load veronderstel ik? Want idle zou wel enorm warm zijn :p.

Staat daar een aftermarket koeler op? Anders kun je eentje overwegen voor stillere en koelere prestaties + je kunt nog verder overklokken.

FlameDB

Legacy Member
inderdaad, als het echt goedkoop moet zijn is een CM Hyper 212+ voor zijn prijs echt goed. Iets duurder en nog beter is de scythe mugen 2 rev b ook een goede keuze. Persoonlijk zou ik budget wat opschroeven naar 200 euro en voor dergelijks gaan:

ALTERNATE - HARDWARE - Grafische kaarten - PCIe kaarten ATI - Radeon HD6000 - SAPPHIRE HD6870 (11179-09-20G)

+

ALTERNATE - HARDWARE - Koeling - Processor - Scythe Mugen 2 Rev.B SCMG-2100

zal toch een mooiere performance boost geven dan bijv. ergens een 5770 op de kop te tikken. Vooral GTA 4 heeft wat cpu power nodig.

B-Builds

Legacy Member
mdgf zei:
60° onder load veronderstel ik? Want idle zou wel enorm warm zijn :p.

Staat daar een aftermarket koeler op? Anders kun je eentje overwegen voor stillere en koelere prestaties + je kunt nog verder overklokken.


Hij haalt 60° als ik bv een zwaar programma aan het draaien ben.
Als koeling staat de standaard koeling van intel erop

Da_GoDoFuNReaL zei:
inderdaad, als het echt goedkoop moet zijn is een CM Hyper 212+ voor zijn prijs echt goed. Iets duurder en nog beter is de scythe mugen 2 rev b ook een goede keuze. Persoonlijk zou ik budget wat opschroeven naar 200 euro en voor dergelijks gaan:

ALTERNATE - HARDWARE - Grafische kaarten - PCIe kaarten ATI - Radeon HD6000 - SAPPHIRE HD6870 (11179-09-20G)

+

ALTERNATE - HARDWARE - Koeling - Processor - Scythe Mugen 2 Rev.B SCMG-2100

zal toch een mooiere performance boost geven dan bijv. ergens een 5770 op de kop te tikken. Vooral GTA 4 heeft wat cpu power nodig.

Ik zie op al de foto's van grafische kaarten al een koeling staan, is het dan nog nodig om er een extra bij te kopen?

mdgf

Legacy Member
Die koeling is voor de cpu hé :p. Nuja 60° is zeker deftig ze onder zware load, het is wel redelijk luid, niet?

B-Builds

Legacy Member
Hij is inderdaad redelijk luid.
Momenteel draait de fan van mijn cpu op 1508 Rpm wat ook nodig is, quad cores verbruiken redelijk veel stroom maar produceren ook veel warmte

FlameDB

Legacy Member
wel, met die scythe mugen kan je nog verder overklokken + die blijft zelfs onder load stil..

B-Builds

Legacy Member
Da_GoDoFuNReaL zei:
wel, met die scythe mugen kan je nog verder overklokken + die blijft zelfs onder load stil..

En hoe kan ik weten dat die fan op mijn cpu past?

FlameDB

Legacy Member
de scythe mugen rev b past sowieso op de socket van u Q6600 dacht ik. En die fan past gewoon op de scythe mugen heatsink... Elke 120mm fan past daarop.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan