Archief - high-end gaming PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cypher

Legacy Member
Nieuwe game-pc samengesteld, wat heb ik momenteel:
case: antec P183
voeding: corsair 750W
mobo: asus sabertooth P67
cpu: intel 2500K
koeler: scythe ninja
geheugen: corsair 2x4Gb kit
hd1 (os): crucial 128Gb SSD
hd2 (games): Wd velociraptor 300Gb sata600
dvd: samsung BR-combo
video: 2x HD6950 dirt3 edition
kaartlezer

totaal 1500 euro.
(zie ook http://cypherke.be/setup.jpg)

vraagjes:
1. Is 750 Watt overkill voor die setup?
2. Kan het goedkoper?
3. Kan het beter?

azertyalex

Legacy Member
750 watt is indd wel een beetje veel. 650 is genoeg.
over blu-ray moet ge zelf beslissen maar ik zou da nooit nemen in men pc.
mobo is te duur, kan goedkoper mobo, daarom niet slechter.
over de cooler ken ik niet echt iets.

de graka's zijn goed.
en waarom zooon dure harde schijf met maar 320GB
koop een "spinpoint f3 1TB".Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ @ Azerty
en over de kast moet ge ook zelf beslissen.

Cypher

Legacy Member
Mja ik dacht dat crossfire wel wat power trok, dus daarom dacht ik ineens 750 :-)

BR... mja t is ne lezer eh, geen schrijver, wie weet dat het in de toekomst nog nuttig wordt

MOBO kan inderdaad goedkoper, ik weet eigenlijk niet meer waarom ik die Sabertooth gekozen heb.

Ik heb de vorige versie van die koeler, draait al jaren lekker stil en koel.

Die velociraptor schijf is enkel voor mn games, ik heb thuis nog een 2TB samsung liggen voor data.

azertyalex

Legacy Member
@ Cypherke ok. :)
maar toch is 130 euro voor een harde schijf veel te duur.
het is indd wel een snelle maar ik weet niet of je dat echt zal merken aangezien je normaal al je progs en games op een SSD zet.
of zijn het er meerdere?

Spimk

Legacy Member
ik zou eens kijken op jaha.be, ik denk dat je daar goedkoper af zal zijn en je hebt er heel goeie service

Cypher

Legacy Member
@ azertyalex neen 1 SSD voor mijn OS (128Gb) en dan die snelle raptor voor mn games (300Gb). Misschien toch overwegen om gewoon een goeiekope 7200rpm schijf te nemen dan voor mn games.

@Spimk de keuze bij Jaha is veel kleiner en niet altijd goedkoper.

mdgf

Legacy Member
Niemand koopt nog velociraptors sinds er betaalbare ssd's zijn, met reden ze zijn niet veel sneller dan 7200rpm schijven en imo veel te duur voor wat ze waard zijn.

Ik zie dat er heatsinks staan op het geheugen, ze zien me er niet groot uit, maar dat kan aan de mini foto liggen: toch oppassen voor je koeler.

MOBO kan inderdaad goedkoper, ik weet eigenlijk niet meer waarom ik die Sabertooth gekozen heb.
Ik weet het ook niet ze, keuze genoeg van mobo's die 30€ minder kosten en meer features hebben.

Cypher

Legacy Member
Ok, gewone schijf dan!

@mdgf Zo groot is dat geheugen niet hoor, is amper groter dan een gewoon latje. Heb zo nu ook n kit steken samen met de voorloper van die koeler, dus ik verwacht geen problemen.

Ok mobo vervangen door een ASUS P8P67 -=Rev.3.1=- van 114.90 euro en de velociraptor eruit gelaten voor een samsung spinpoint F3. En de voeding verwisseld voor een Corsair AX650.

nieuwe totaal is 1423 euro

Twinturbo

Legacy Member
De gewone Asus P8P67 heeft slechts een 16x/4x configuratie bij crossfire. Aangezien een 8x/8x moederbord niet veel meer kost lijkt het me zonde om hier niet voor te gaan met dat budget. Scheelt direct een paar % in prestaties.

Gigabyte Z68X-UD3H-B3
Asus P8P67 Pro
Asrock P67 Extreme 4
MSI P67A-GD65

Neem de goedkoopste die ertussen zit. Beide beschikken over 8x/8x crossfire/sli.
Eventueel ook een Asrock Z68 Extreme 3, heeft wel minder Sata en USB poorten.

Cypher

Legacy Member
woops daar zal ik over gekeken hebben dan :o mja as k de asus pro neem dan kan k beter voor die 10 euro meer gewoon die sabertooth terug nemen.

mdgf

Legacy Member
dan kan k beter voor die 10 euro meer gewoon die sabertooth terug nemen.
De pro heeft meer features dan de sabertooth.
+ de asus is in meestal de duurste van die 4 bordjes, kijk eens voor de rest.

Cypher

Legacy Member
Mja dat asus de duurste is dat weet ik. Er zijn nu echter gewoon enkele dingen waar ik me aan vasthoud bij het bouwen van pc's en 1 ervan is asus. Vergelijk deze setup maar eens met de setup uit mn signature. Ze lijken enorm op elkaar ;)

Rider

Legacy Member
Ik zou toch ook opteren voor die 750Watt voeding...kwestie van nog wat plaats te laten voor extra harddisks/upgrades.
10.000 RPM schijven zijn totaal passé. Steek gewoon een standaard HDD van uw favo merk van 1 of meer terra; en zet uw "top" games op de SSD.

128 gig is wel érg beperkt. Het gaat veel discipline vragen om dat een beetje proper te houden en ge gaat misschien af en toe wat plaatsgebrek hebben. Daarnaast hebt ge ook nog irritante programma's die standaard zaken in bepaalde mappen op uw main OS disc willen droppen; a la Itunes. Pas hier voor op.

Voor de rest; zou ik allesbehalve die sabertooth nemen. Die kreeg paar maand terug toch redelijk negatieve reviews. Die plastieken brol overal rond het mobo is overduidelijk een gimmick; en is imo niet te vertrouwen ;)


Ik heb zowat identiek dezelfde setup (zelfde chipset; CPU & gfx wel 2x2gig versie) een paar maandjes terug gekocht met een iets grotere SSD; nieuwe kast, op een P8P67Pro. Denk dat de P8P67 "evo" ook de juiste PCI lanes had voor beste CF prestatie.

Heb nog geen game tegengekomen -dat wérkt met crossfire- dat dit beest op de knieën krijgt. BF3 max settings approved.

Cypher

Legacy Member
mja upgrades en extra harddisks gaat niet nodig zijn, ik doe daar niet aan mee :-) Ik koop ne pc en die moet gewoon 3 jaar meegaan of langer... zoals momenteel al het geval is :)

Die Dirt3 edition is ook 2Gb dus ik gok dat mijn pc dan wel bf3 ready is ;-)

Musk

Legacy Member
spliffrider zei:
Ik zou toch ook opteren voor die 750Watt voeding...kwestie van nog wat plaats te laten voor extra harddisks/upgrades.
10.000 RPM schijven zijn totaal passé. Steek gewoon een standaard HDD van uw favo merk van 1 of meer terra; en zet uw "top" games op de SSD.

128 gig is wel érg beperkt. Het gaat veel discipline vragen om dat een beetje proper te houden en ge gaat misschien af en toe wat plaatsgebrek hebben. Daarnaast hebt ge ook nog irritante programma's die standaard zaken in bepaalde mappen op uw main OS disc willen droppen; a la Itunes. Pas hier voor op.

Voor de rest; zou ik allesbehalve die sabertooth nemen. Die kreeg paar maand terug toch redelijk negatieve reviews. Die plastieken brol overal rond het mobo is overduidelijk een gimmick; en is imo niet te vertrouwen ;)


Ik heb zowat identiek dezelfde setup (zelfde chipset; CPU & gfx wel 2x2gig versie) een paar maandjes terug gekocht met een iets grotere SSD; nieuwe kast, op een P8P67Pro. Denk dat de P8P67 "evo" ook de juiste PCI lanes had voor beste CF prestatie.

Heb nog geen game tegengekomen -dat wérkt met crossfire- dat dit beest op de knieën krijgt. BF3 max settings approved.

:wtf:


Als ge toch gewoon uw OS, Office en veelgebruikte programma's daarop zet dan is dat méér dan ruimte genoeg hoor. Ik kom ruim toe met 64Gb (8Gb over)

Gewoon paar dingen in acht nemen:

- Je Downloads map automatisch naar je HDD laten verwijzen

- Hou de boel een beetje netjes, maar als je dat al niet kan dan is het ook maar triest, op je werk dien je je bureau toch ook netjes te houden?

- Data/muziek/Video/... hoort op je HDD, op je SSD heeft dat totaal geen meerwaarde.

Rider

Legacy Member
Musk zei:
:wtf:


Als ge toch gewoon uw OS, Office en veelgebruikte programma's daarop zet dan is dat méér dan ruimte genoeg hoor. Ik kom ruim toe met 64Gb (8Gb over)

Gewoon paar dingen in acht nemen:

- Je Downloads map automatisch naar je HDD laten verwijzen

- Hou de boel een beetje netjes, maar als je dat al niet kan dan is het ook maar triest, op je werk dien je je bureau toch ook netjes te houden?

- Data/muziek/Video/... hoort op je HDD, op je SSD heeft dat totaal geen meerwaarde.

no need for :wtf:

De opmerking is toch DUIDELIJK? Allez ik stel nergens dat het onmogelijk is; ik zeg exact hetzelfde als gij zegt; namelijk dat het extra discipline & aandacht vereist om die boel niet te laten vollopen. Grotere SSD = minder discipline nodig. Over mijn bureau op't werk gaan we best niet praten :D

En het is niet altijd zo simpel...Sommige programma's zijn nogal hardnekkig om op een bepaalde locatie bepaalde bestanden te zetten.
Sommige games vereisen nu al 10-20Gb ruimte; in de komende 3 jaar zal die vereiste enkel stijgen. Installeer BF2 op uw SSD van 64 gig en ze staat al voor 1/3de vol.

Installeer bvb eens Itunes: ge zet al uw download / verwijzingsmappen naar een andere HDD; awel Itunes gaat NOG shit (backups & update bestanden) op uw SSD dumpen...

tuner111

Legacy Member
heb even een andere setup voor je :)

Case: Performance One P-183 V3
DVD/blu ray: SH-B123L
PSU: CMPSU-750AX
Mobo: Asus P8Z68-V PRO
CPU: i5-2500K
Ram: XMS3 Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit
HDD #1:M4 128gb ssd
HDD #2: HD103SJ (SpinPoint F3)
Card Reader: Card Reader 54 in 1
GPU: R6950 Twin Frozr III PE/OC in Crossfire
CPU Koeler: Ninja 3

Even men uitleg:

Waarom een SpinPoint F3 als hdd ? een raptor heeft enkel zin als je het os er van draait, maar wanneer je deze enkel voor je games/programmas gaat gebruiken is een (normale) Hdd goed genoeg ! :)

Waarom andere GPU's ? je bent beter af met deze omdat deze een veel betere koeler op de kaarten staan. Resultaat = Koeler, stiller, gaat langer meer.

Waarom andere voeding ? als je nu een voeding koop ben je het beste af met de AX series van corsair. Deze zijn + 90 % efficient en dit ga je merken aan je zeker merken aan de rekening ;) verder zou ik zeker niet lager gaan dan 750w omdat je voeding dan niet altijd aan 80 - 95 % moet werken als je gamed + als je later gaat upgraden zal je niet zo zeer naar je voeding zien :)

http://dl.dropbox.com/u/20442712/Naamloos.png

Musk

Legacy Member
spliffrider zei:
no need for :wtf:

De opmerking is toch DUIDELIJK? Allez ik stel nergens dat het onmogelijk is; ik zeg exact hetzelfde als gij zegt; namelijk dat het extra discipline & aandacht vereist om die boel niet te laten vollopen. Grotere SSD = minder discipline nodig. Over mijn bureau op't werk gaan we best niet praten :D

En het is niet altijd zo simpel...Sommige programma's zijn nogal hardnekkig om op een bepaalde locatie bepaalde bestanden te zetten.
Sommige games vereisen nu al 10-20Gb ruimte; in de komende 3 jaar zal die vereiste enkel stijgen. Installeer BF2 op uw SSD van 64 gig en ze staat al voor 1/3de vol.

Installeer bvb eens Itunes: ge zet al uw download / verwijzingsmappen naar een andere HDD; awel Itunes gaat NOG shit (backups & update bestanden) op uw SSD dumpen...


Ben ik niet mee akkoord.


Ten eerste, als ik eender welke game op m'n SSD OF HDD zet dan zal dat maximaal twee seconden laadtijd schelen, dus de reden van games op je SSD te zetten is bij deze al weg.

Itunes, stompy, beatport.. Zit ik allemaal op. Als je iet of wat van computers weet dan weet je goed genoeg hoe je alles moet verwijzen. Discipline.. Als je de 'discipline' niet hebt om je bestanden een beetje te ordenen, dan weet ik uberhaupt niet waarom je aan een bureau in een professionele omgeving mag zitten.


Zeggen dat 128Gb krap is is dikke nonsens, groter dan dat is absurd. (1. Totdat ze betaalbaarder zijn, 2. Tenzij je bezigbent met video/fotobewerking waar er bestanden van 1Gb+ worden weggeschreven) Zeker als je gaat kijken naar de prijzen.


Maar goed, als jij dat er voorover hebt omdat je een gebrek aan 'discipline' hebt dan ga ik daar natuurlijk niet tegenin gaan :)

Cypher

Legacy Member
tuner111 zei:
heb even een andere setup voor je :)

Case: Performance One P-183 V3
DVD/blu ray: SH-B123L
PSU: CMPSU-750AX
Mobo: Asus P8Z68-V PRO
CPU: i5-2500K
Ram: XMS3 Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit
HDD #1:M4 128gb ssd
HDD #2: HD103SJ (SpinPoint F3)
Card Reader: Card Reader 54 in 1
GPU: R6950 Twin Frozr III PE/OC in Crossfire
CPU Koeler: Ninja 3

Even men uitleg:

Waarom een SpinPoint F3 als hdd ? een raptor heeft enkel zin als je het os er van draait, maar wanneer je deze enkel voor je games/programmas gaat gebruiken is een (normale) Hdd goed genoeg ! :)

Waarom andere GPU's ? je bent beter af met deze omdat deze een veel betere koeler op de kaarten staan. Resultaat = Koeler, stiller, gaat langer meer.

Waarom andere voeding ? als je nu een voeding koop ben je het beste af met de AX series van corsair. Deze zijn + 90 % efficient en dit ga je merken aan je zeker merken aan de rekening ;) verder zou ik zeker niet lager gaan dan 750w omdat je voeding dan niet altijd aan 80 - 95 % moet werken als je gamed + als je later gaat upgraden zal je niet zo zeer naar je voeding zien :)

http://dl.dropbox.com/u/20442712/Naamloos.png

Merci voor de setup, de voeding heb ik idd geupgrade naar een AX, spinpoint staat ook bij op de lijst. Moederbord ga ik voor een P8P67 pro (Z68 chipset biedt niet echt voordelen die nuttig zijn).

Zijn die frozr de 14 euro/kaart meer waard tov de dirt3? Volgens mij is die dirt3 edition ook al goed gekoeld. en een 200Mhz increase van het geheugen is nu ook niet waaw.

@ de grotere SSD discussie hier boven mij... 128Gb is ruimschoots voldoende. Mijn OS partitie is nu 100Gb en ik heb nog 20Gb over... Bovendien is een 256Gb schijf al reteduur.

jm188

Legacy Member
dirt3 zijn koeling is even goed als die van de frozr dacht ik in een review gezien te hebben...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan