kAstAr
Legacy Member
Hallo
Ik zou graag de grafische kaart van mijn pc willen vervangen, omdat deze al wat verouderd is. En daarom kom ik raad vragen omdat ik nog niet al te veel van hardware ken.
De specs van mijn pc zijn de volgende:
- Asus P5K SE/EPU moederbord
- Intel Q6600
- 4 gig ram
- 500 watt PSU
Op dit moment zit er een Nvidia Geforce 8500 GT in, maar ik zou er graag een willen insteken die de nieuwe spellekes (GTA IV en V, COD, PES, FIFA, ...) een beetje fatsoenlijk(er) kan draaien om zo een paar jaarkes verder te kunnen.
Het is niet de bedoeling om die spellekes op ultrahoge settings te spelen, maar als het kan, mag het wel
.
Verder moet de graka ook dienen om te programmeren met OpenGL, DirectX en Ogre3D, om te werken met Photoshop en om 3D-modellen te maken met bv. Blender of Maya.
---
Nu is mijn vraag welke graka ik hiervoor het beste kan aanschaffen, gelet op de volgende feiten:
- Het moederbord heeft geen PCIe 2.0 aansluiting (enkel 1.0 x16)
- PSU = 500 watt
- Geluid: zo stil mogelijk
- Nvidia of AMD maakt niet uit
- De prijs: liefst zo laag mogelijk
- Graka mag tweedehands zijn als hij niet ouder is dan ca. een jaar (max 75 euro als dat kan?)
---
Die PCIe-aansluiting: welk effect gaat dit hebben op de grafische prestaties? Ik weet dat de doorvoer naar de graka minder is, maar kan dit ervoor zorgen dat bv. een HD6xxx even goed (of slecht) presteert als mijn graka, alleen door de aansluiting?
Alvast bedankt voor de reacties (elke reactie is welkom),
Grtz
Ik zou graag de grafische kaart van mijn pc willen vervangen, omdat deze al wat verouderd is. En daarom kom ik raad vragen omdat ik nog niet al te veel van hardware ken.
De specs van mijn pc zijn de volgende:
- Asus P5K SE/EPU moederbord
- Intel Q6600
- 4 gig ram
- 500 watt PSU
Op dit moment zit er een Nvidia Geforce 8500 GT in, maar ik zou er graag een willen insteken die de nieuwe spellekes (GTA IV en V, COD, PES, FIFA, ...) een beetje fatsoenlijk(er) kan draaien om zo een paar jaarkes verder te kunnen.
Het is niet de bedoeling om die spellekes op ultrahoge settings te spelen, maar als het kan, mag het wel
.Verder moet de graka ook dienen om te programmeren met OpenGL, DirectX en Ogre3D, om te werken met Photoshop en om 3D-modellen te maken met bv. Blender of Maya.
---
Nu is mijn vraag welke graka ik hiervoor het beste kan aanschaffen, gelet op de volgende feiten:
- Het moederbord heeft geen PCIe 2.0 aansluiting (enkel 1.0 x16)
- PSU = 500 watt
- Geluid: zo stil mogelijk
- Nvidia of AMD maakt niet uit
- De prijs: liefst zo laag mogelijk
- Graka mag tweedehands zijn als hij niet ouder is dan ca. een jaar (max 75 euro als dat kan?)
---
Die PCIe-aansluiting: welk effect gaat dit hebben op de grafische prestaties? Ik weet dat de doorvoer naar de graka minder is, maar kan dit ervoor zorgen dat bv. een HD6xxx even goed (of slecht) presteert als mijn graka, alleen door de aansluiting?
Alvast bedankt voor de reacties (elke reactie is welkom),
Grtz


Staat daar zijn max. budget voor een nieuwe graka bij?
Goed lezen is belangrijk.