Archief - geluidskaart

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gigi

Legacy Member
Ik ben in het bezit van een xfi extreme music geluidskaart(een van de eerste 12/2005).
Ik ben daar altijd zeer tevreden over geweest.
Voor mijn maakte de 24 bit crystalizer bij Creative het verschil.
Nu begint deze problemen te geven:
https://www.beyondgaming.be/archive/hardware.21/xfi-doet-raar.839980

Ik vermoed dat de kaart z'n beste tijd heeft gehad.
Overschakelen naar onboard (Realtek ALC892) doet me koude rillingen krijgen.
Ik lees dat de xfi kaarten niet populair meer zijn en de opvolger( recon3D) ook weinig voorsteld.
Ik ben aan het denken aan :

-Asus xonar D1
-Asus Xonar DX/XD
(Weet niet wat het verschil is)

Is dit een waardig alternatief?
Ik heb vooral goed geluid nodig voor men muziek.
Speel zowel via 2.1 speakersetjes als met hoofdtelefoon.

Tharionos

Legacy Member
geachte ,

ik heb daar ook over getwijfeld toen zover ik weet mijn gelijkaardige kaart de geest aan het geven was :D

voor je vraag over het verschil heb ik onlangs nog een goed artikel gevonden ergens op tweakers.net toen ik aan het zoeken was over een review over de

soundblaster xf HD ( zelf besteld )

deze kaart heeft goede reviews , miss well de moeite om eens naar te kijken ;)

maar ik ben zeker dat je een goede uitleg gaat vinden op tweakers.net

indien je het niet vind moet je maar iets laten weten


met vriendelijke groet

Tharionos

Legacy Member
extern zoals bv een externe portable HDD is hij niet


PCI 2.0 als ik me niet vergis

er is zelfs een post van dat hij in tegenstelling tot die van asus veel minder gevoelig is aan storing van andere componenten en ook veel stabieler is

ik wil natuurlijk niet zeggen dat die van asus slecht zijn hoor

het is een van de comments op de review van die kaart

die persoon die een heel redelijke setup boxen en versterker heeft + de kaart die ik had vermeld en er niets anders dan lof over heeft evenals anderen

het heeft wel een prijskaartje maar volgens meerdere bronnen zeker het geld waard

ik heb em maar even gegoogeld

Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD - The audiophile's choice


met vriendelijke groet

gigi

Legacy Member
De kaarten tot 125€ zijn toch gemiddeld een jaar of 2 a 3 uit.
Gaan er nog nieuwe kaarten uitkomen in het kort?
Ik vind daar op het net niet veel over terug.

Gurt11

Legacy Member
Ik heb een Asus Xonar DX, zalig dingetje :) ik sluit er m'n headset op aan (razer carcharias) en het klinkt prachtig in mijn oren ^^ boxen zitten in m'n scherm en dat klinkt ook allemaal heel goed...

gigi

Legacy Member
Gurt11 zei:
Ik heb een Asus Xonar DX, zalig dingetje :) ik sluit er m'n headset op aan (razer carcharias) en het klinkt prachtig in mijn oren ^^ boxen zitten in m'n scherm en dat klinkt ook allemaal heel goed...
Is deze kaart niet hetzelfde als de Xonar D1 maar dan met pcie?

Oldskooler

Legacy Member
xtremegamer kan je mss nog verkrijgen.

Die is min of meer hetzelfde als de xtreme music.

gigi

Legacy Member
ik vind dat wel.
Als ge dat niet gewoon zijt mist ge dat ook niet.
Maar van zodra ge van een goede geluidskaart naar een matige onboard gaat hoort ge dit wel duidelijk.
En dit moet niet zo heel veel kosten.
Ik heb een gewone Xfi met een 2.1 creative speakersetje , en op familiefeestjes kijken ze meestal verwonderd als ik dit eens openzet :)

BestGamer

Legacy Member
Is er eigenlijk een verschil tussen die van een usb ofzo eentje die je er echt moet insteken?

gigi

Legacy Member
Oldskooler zei:
xtremegamer kan je mss nog verkrijgen.

Die is min of meer hetzelfde als de xtreme music.

Ik heb wat schrik van creative in combinatie met Windows 7 64bit, lees daar weinig goeds over.
Heb ook al gelezen dat men de geluidskwaliteit van de xonar beter vind dan van de xfi
'k weet zelfs niet of dat mijn geluidskaart die ik nu wil vervangen kapot is of niet.
Ik vermoed toch een beetje een driverprobleem maar krijg deze niet opgelost.
De laatste driver voor mijn kaart is al van 2010 en vermoed niet dat ze deze nog zullen updaten.

gigi

Legacy Member
In of extern kan ik niet op oordelen.
Ik ga voor intern,dan zit dit mooi in de kast en heb je daar verder geen last meer van

BestGamer

Legacy Member
Ik wil graag extern want dan kan ik het ook op men laptop gebruiken.

mdgf

Legacy Member
Persoonlijk ben ik zelf 100% contra geluidskaarten in combinatie met goedkope speakertjes (<500&#8364; (op zijn minst)), simpelweg omdat het verschil met 50-150&#8364; bijleggen voor een ietwat deftige kaart bijlange niet op kan tegen 50-150&#8364; bijleggen voor betere speakers*.

Hoor je nog altijd een verschil als je alle software erafsmijt en het volume gelijk zet (luider klinkt beter, das nu eenmaal het menselijke oor)? Want softwarematig uw muziek "beter" laten klinken (op zich is het dan juist minder accuraat en dus "slechter", afhankelijk van je mening) kun je ook op onboard hé.
Als jij effectief duidelijk een verschil hoort op creative speakertjes, dan moet je wel immens goede oren hebben, of een heel slechte onboard, want de meeste mensen horen geen verschil, of toch zeker geen "duidelijk" verschil, zelfs bij veel degelijkere studiomonitoren.

*Als het je echt om geluidskwaliteit te doen is dan wil je sowieso een deftige headphone, want in alle priceranges gaat dat gehakt maken van speakers, tenzij jouw ruimtes akoestisch perfect zijn.

Just my 50c, het is jouw geld :).
Als je enkel stereo moet hebben dan zou ik wel kijken naar een externe USB DAC, dat heeft als voordeel dat je hem kunt gebruiken op verschillende pc's (en vooral laptops, want dat onboard kan in sommige gevallen wel gevoellig slechter klinken) en zou ook beter moeten klinken, het is in elk geval de keuze van headphone-audiofielen of een Asus xonar dg, omdat dat zowat het goedkoopste is.

BestGamer

Legacy Member
Ik ben van plan een astro a30 als headset te kopen maar zal zo een geluidskaart helpen?

gigi

Legacy Member
mdgf zei:
Persoonlijk ben ik zelf 100% contra geluidskaarten in combinatie met goedkope speakertjes (<500€ (op zijn minst)), simpelweg omdat het verschil met 50-150€ bijleggen voor een ietwat deftige kaart bijlange niet op kan tegen 50-150€ bijleggen voor betere speakers*.

Hoor je nog altijd een verschil als je alle software erafsmijt en het volume gelijk zet (luider klinkt beter, das nu eenmaal het menselijke oor)? Want softwarematig uw muziek "beter" laten klinken (op zich is het dan juist minder accuraat en dus "slechter", afhankelijk van je mening) kun je ook op onboard hé.
Als jij effectief duidelijk een verschil hoort op creative speakertjes, dan moet je wel immens goede oren hebben, of een heel slechte onboard, want de meeste mensen horen geen verschil, of toch zeker geen "duidelijk" verschil, zelfs bij veel degelijkere studiomonitoren.

*Als het je echt om geluidskwaliteit te doen is dan wil je sowieso een deftige headphone, want in alle priceranges gaat dat gehakt maken van speakers, tenzij jouw ruimtes akoestisch perfect zijn.

Just my 50c, het is jouw geld :).
Als je enkel stereo moet hebben dan zou ik wel kijken naar een externe USB DAC, dat heeft als voordeel dat je hem kunt gebruiken op verschillende pc's (en vooral laptops, want dat onboard kan in sommige gevallen wel gevoellig slechter klinken) en zou ook beter moeten klinken, het is in elk geval de keuze van headphone-audiofielen of een Asus xonar dg, omdat dat zowat het goedkoopste is.


Ik dacht altijd dat de software uw hardware bediende.
Met welke software kan ik mijn onboard geluid verbeteren?

mdgf

Legacy Member
As I said: in mijn ogen geen, want het zou op zich niet kunnen verbeteren (toch niet met ons goedkoop spul), maar das mijn logica die je niet moet volgen (ik heb me zelf ooit wel eens beziggehouden met het automatisch laten opmixen van stereo naar 5.1 en dan afspelen met dolby headphone en dat gaf soms interessante resultaten, maar niets om permanent te gebruiken).
Je zegt zelf in je openingspost: "24 bit crystalizer", perfect voorbeeld me dunkt (ik heb geen ervaring met die specifieke software, maar wat rondlezend zou het effectief soms aangenamer zijn op goedkope (allesbehalve neutrale) speakers in combi met zwaar gecompresseerde muziek volgens heel wat mensen, maar nefast op deftige apparatuur, wat als logische conclusie (voor mij) is: investeer het geld van die kaart in deftigere apparatuur ).

En ja je hebt natuurlijk software nodig om de hardware te bedienen, maar er is een verschil met gewoon drivers die proberen zo neutraal mogelijk te zijn en toestanden als equalizers die de audio express vervormen.

Maar mocht ik nog niet duidelijk zijn: audio is quasi onmogelijk om over te discussieren omdat het grotendeels subjectief is, mijn mening is zeker geen hard feit.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan