Archief - Gaming desktop Config v2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FlameDB

Legacy Member
Waarom zo'n zotte voeding? HX650 is al meer als genoeg en stuk goedkoper..
2500k is ook voldoende, die 100mhz ga je niet merken plus dat overclock je zooo gemakkelijk zelf bij.

TOMM3KE

Legacy Member
In mijn vorige opstelling had ik wat betere hardware maar crappy voeding. Ze zeiden dat een goedr voeding belangrijk was.

Psy

Legacy Member
Investeren in een goeie voeding kan nooit kwaad, algemene stelling is dat als ge ergens teveel geld aan uitgeeft, laat het dan de voeding zijn..
Ga ze zeker niet afraden aangezien ik zelf enorme fan ben van de AX series, zit zelf met een AX750 wat serieuse overkill is voor m'n systeem, maar is imo wel de prijs waard.
Zeer kwalitatief ding, en als ge van stilte houd (voeding is meestal luidste component in het systeem imo, toch zeker idle/windows gebruik) is ie ook ideaal, fan springt enkel aan onder bepaalde load.

En pak idd de 2500k, dat prijsverschil is het niet waard.

Als er trouwens nog een 150eur vanaf kan, investeer in een SSD, niets zo'n aangename upgrade in het algemeen als een SSD.

piemel

Legacy Member
GPU is overkill, HD7950 zal wel al ruim voldoende zijn :D
ik bekijk nu wel juist eens voor de eerste keer die prijzen van HD79xx en die zijn wel duur é... kunt ge gene HD6970 pakken dan? Of 6950? Eventueel 6950 crossfire?

CPU: 2500k is voldoende, die 2550k vind ik niet veel meerwaarde.

Dat tweede mobo is ook wel duur... 170 euro voor een moederbord terwijl dat eigenlijk "geen belangrijk" onderdeel is van uw gaming pc. (don't get me wrong: mobo is belangrijk, ma 170 euro is wat veel voor een paar extra features die ge wrs toch nooit gaat gebruiken).

phate_13

Legacy Member
HD6950 en HD6970 zijn totaal niet meer interessant op de huidige markt. De HD7950 is voldoende sneller om zijn meerprijs te verantwoorden. En aan de andere kant heb je de weinig tragere HD6870, welke wel een heel stuk goedkoper is! En als je persé in die prijsklasse iets wilt, midden deze maand zullen de HD7850 en HD7870 beschikbaar worden.

Maar met bovenstaand budget zou ik kiezen voor de HD7950 en met het uitgespaard budget (tov de HD7970) een ssd bij steken.

Qua koeling, ik weet het niet zeker, maar meestal is Zalman overpriced, en zou ik dus voor een ander model kijken.

Case is een persoonlijke keuze, moet je zelf zien. :)

En zeker je geld niet weggooien met dat duurdere moederbord.

Vic 40+

Legacy Member
Aangezien je een case kiest met usb3 aansluitingen,neem dan ook een mobo waar die op aangesloten kunnen worden,b.v. één van de volgende twee,
ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - Intel - Socket 1155 - ASUS P8Z68-V/GEN3
ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - Intel - Socket 1155 - GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3

Die Cooler Master CM690II Advanced USB3.0 kan ook wel wat minder duur,zie
ALTERNATE - HARDWARE - Behuizingen - Midi Tower - Cooler Master CM690II Advanced USB3.0
Of je moet van groen houden. :)

Weet wel dat die i5 2550k geen igp heeft! (=intgrated graphics) Die is disabled daarbij.Dus wil je die wel op de achterhand hebben kies dan de i5 2500k,die is ook minder duur en voor die extra 100mhz hoef je het ook niet te doen,maar dat is mijn mening.

Wil je nog voor crossfire gaan in de toekomst?

TOMM3KE

Legacy Member
Buh, ik snap niet zo goed wat crossfire eigenlijk is. Het zit sowieso bij de ATI 7950/70 denk ik. Misschien is het inderdaad beter om de ATI 7950 en de I5 2500k te nemen. Met het geld dat uitgespaard is koop ik wel een nieuwe SSD :P

Qua CPU koeler, wat is zowat de maximum hoogte dat de koeler mag hebben voor een midi tower? Heb wat schrik dat ik er eentje kies endat deze dan niet zal passen.

@Vic, de ASROCK ondersteund toch 3.0 dacht ik?

Psy

Legacy Member
CPU coolers worden (in het algemeen toch, al zijn er misschien wat exotische uitzonderingen) altijd wel gemaakt op ATX standaard, daar zou'k me niet teveel zorgen om maken, als kanjers als de scythes & dergelijke al zonder problemen passen.

crossfire is gewoon ATI's benaming voor SLI (= meer dan één videokaart), in het algemeen is een crossfire opstelling van iets goedkopere kaarten beter dan één zeer dure kaart, en is het prijsverschil dan nog eens zeer miniem ook. (plus het feit dat ge voorlopig één kaart kunt kopen & later dan nog eens een 2de bijsteken als ze wat achterop begint te raken met de tijd, ipv direct weeral een zeer dure kaart te kopen)

Vic 40+

Legacy Member
TOMM3KE zei:
Qua CPU koeler, wat is zowat de maximum hoogte dat de koeler mag hebben voor een midi tower? Heb wat schrik dat ik er eentje kies endat deze dan niet zal passen.

Met de kasten die jij aanhaalt zal je denk ik geen problemen krijgen qua cpu koelers als de koelers een hoogte hebben van 160mm of minder.

@Vic, de ASROCK ondersteund toch 3.0 dacht ik?


Wat ik bedoel is dat die kasten die je linkt front usb 3.0 aansluitingen hebben die je zal moeten aansluiten op een header op het moederbord.
Die ASRock heeft zo'n header niet!
Die asus wel,maar is alleen een aanrader als je voor een micro-atx kast gaat en toch een mobo wilt hebben met alles erop en eraan,maar dat is mijn mening.

De 2 die ik link zijn wel gewoon atx mobo's,met alle aansluitingen die daarmee komen,deze zijn inclusief usb3 header,voor een nog redelijke prijs,meer hoef je er niet aan uit te geven.

TOMM3KE

Legacy Member
Ik denk dat ik de 7950 ga nemen en later eventueel crossfire met eenzelfde model of serie. Dan zullen ze alwel in prijs zijn gedaald veronderstel ik.

Kun je deze ook krijgen met een extra controller/module? En die header, is dat dan gewoon een plaats op je mobo dat aansluitingen voorziet met poorten aan de voorzijde? Denk wel dat ik jou ASUS mobo zal nemen.

Vic 40+

Legacy Member
TOMM3KE zei:
En die header, is dat dan gewoon een plaats op je mobo dat aansluitingen voorziet met poorten aan de voorzijde?

Ja inderdaad,er zit een plek op het mobo dan waar je de kabel van de usb3 aansluitingen van de kast op kan aansluiten.

Dat asus moederbord is een goede keuze.

De volgende schijnt wel een goede keuze te zijn qua hd 7950,
ALTERNATE - HARDWARE - Grafische kaarten - PCIe kaarten ATI/AMD - Radeon HD7000 - SAPPHIRE Radeon HD 7950 OC
Een review,
AnandTech - AMD Radeon HD 7950 Review Feat. Sapphire & XFX: Sewing Up The High-End Market

Vic 40+

Legacy Member
Ik denk dat ie weinig of niks groter zal zijn dan andere hd 7950 kaarten.Ik denk ook dat ie prima in één van de cases zal passen die je gelinkt hebt.

Ik heb het even opgezocht en de verschillen in maten tussen de standaard en de oc versie van sapphire,

standaard: Dimension 265(L)x100(W)x36(H) mm Size.

oc versie: Dimension 275(L)x115(W)x42(H) mm Size.

Dat scheelt her en der een cm of daaromtrent.

FlameDB

Legacy Member
Psy zei:
Investeren in een goeie voeding kan nooit kwaad, algemene stelling is dat als ge ergens teveel geld aan uitgeeft, laat het dan de voeding zijn..
Ga ze zeker niet afraden aangezien ik zelf enorme fan ben van de AX series, zit zelf met een AX750 wat serieuse overkill is voor m'n systeem, maar is imo wel de prijs waard.
Zeer kwalitatief ding, en als ge van stilte houd (voeding is meestal luidste component in het systeem imo, toch zeker idle/windows gebruik) is ie ook ideaal, fan springt enkel aan onder bepaalde load.

En pak idd de 2500k, dat prijsverschil is het niet waard.

Als er trouwens nog een 150eur vanaf kan, investeer in een SSD, niets zo'n aangename upgrade in het algemeen als een SSD.

volledig akkoord met het feit dat je niet mag besparen op een voeding, maar bijvoorbeeld de HX650 is ook een zéér kwalitatieve én stille voeding (heb hem zelf) en kost bijna 50 euro minder dan de AX650... 50 euro uitgespaard voor iets anders

Ok, voedingen zijn zeker belangrijk, maar ook niet overdrijven :p

Psy

Legacy Member
Da_GoDoFuNReaL zei:
volledig akkoord met het feit dat je niet mag besparen op een voeding, maar bijvoorbeeld de HX650 is ook een zéér kwalitatieve én stille voeding (heb hem zelf) en kost bijna 50 euro minder dan de AX650... 50 euro uitgespaard voor iets anders

Ok, voedingen zijn zeker belangrijk, maar ook niet overdrijven :p

Nja oké, tis maar hoe ge het bekijkt, gold rated heeft altijd een stuk hogere effiency dan bronze, voeding moet dus meer power trekken voor hetzelfde resultaat, als ge echt wilt muggeziften kunt ge ook zeggen dat ge na een jaar of twee verbruik die 50eur hebt terugverdient doordat de psu minder power uit de muur trekt.

plus het feit dat er betere kwaliteit componenten worden gebruikt, minder kans op problemen, en fan die niet draait is sowieso beter dan een fan die draait wat stilte betreft, ook al draait de fan stil : p

nu bon, muggezifterij grotendeels, maar is nu niet alsof die 50eur volledig verloren gaat ook :)

mdgf

Legacy Member
Gold vs bronze (wat nu toch de standaard is voor deftige voedingen) is een discussie die gewoon hierop neerkomt: als je geld over hebt en het MOET op, koop dan een gold voeding.
Is het die 50€ extra waard? Doubtable, maar het is in elk geval slimmer dan bij te leggen voor onderdelen die gewoon geen verschil uitmaken (32GB geheugen,...) (betere voeding= properdere stroom en efficienter).

Ik zou het geld sowieso gewoon in mijn zak steken, tenzij het een systeem is met 2x7970 ofzo waar geld toch niks meer uitmaakt, dan zou 8% efficienter zichzelf ook terugverdienen.

TOMM3KE

Legacy Member
@mdgf, ik ga de 7950 nemen en later zal de prijs sowieso wel zakken en eventueel een tweede 7950 kopen en deze in crossfire zettten.

Qua voeding denk ik wel dat ik de iets duurdere ga nemen. Iets minder stroom verbruik en een fan die niet altijd aanstaat is wel aantrekkelijk.

Ik probeer ook geen onnodig geld uit te geven aan nutteloze onderdelen zo blijkt nu :P Denk met het mobo dat Vic me aanraadde ik zeker toekom.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan