Archief - Full HD laptop

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Grrregg

Legacy Member
Zoals de titel zegt had ik graag een laptop aangekocht met een Full HD scherm. Enkele zaken waar ik belang aan hecht:

- schermgrootte ergens tussen 14" en 16", zeker geen 17"
- minstens 1 USB 3.0 poort
- HDMI aansluiting
- acceptabele batterijduur
- flexibel budget maar liever onder de 1000 euri

Eerst was ik zelf Sony Vaio VPC-F22L1E Azerty - Laptopshop.be tegengekomen, welke aan mijn eisen lijkt te voldoen en dit voor een zeer interessante prijs. Enkel weet ik niet veel over de batterijduur, is er iemand die hier ervaring mee heeft?

In tweede instantie, na de BTO thread hier te hebben bekeken, ben ik op de P•BOOK 15CL35-GT555 QUAD van TO Notebooks, stel zelf uw Laptop samen. De beste keus voor Gaming, Multimedia en Office doeleinden! gekomen. Deze is duidelijk veel beter qua hardware en lijkt dus een betere keuze, zeker aangezien ik reeds een geldige Windows 7 licentie heb. De 15P35-GT555 (Quad) leek ook goed genoeg, maar hier kan ik blijkbaar geen azerty-toetsenbord bij kiezen.

De paar vragen die ik heb:
- welke aanpassingen zijn aangeraden bij de configuratie? Ik heb al gelezen dat de betere koelpasta en netwerkkaart (welke intel juist?) worden aangeraden. BluRay heb ik niet echt nodig, maar over een SSD ben ik wel aan het twijfelen aangezien ik toch genoeg externe opslagcapaciteit heb (opnieuw, welke SSD?)
- Hoe is de batterijduur? Ik zie dat de batterij beter is, maar wordt dit voordeel niet weggewerkt door de betere hardware die meer verbruikt?
- Hoe is de kwaliteit van de speakers vergeleken met een Sony Vaio?
- Welke verkoper is aangeraden? Ik zie dat oa notebooktotaal en laptopplus actief zijn op dit forum, maar ik weet niet wie gemiddelde het snelst levert enzo.

Alvast bedankt om enkele van mijn vragen/twijfels weg te nemen!

edit: indien er andere suggesties zijn voor een laptop die aan mijn behoeftes voldoet, altijd welkom :)

PRQPHET

Legacy Member
Doeleinden laptop?

Er zijn zeker nog andere mogelijkheden dan Sony en BTO.

Even terug op de vragen:
1- bij BTO kan je zeker de Artic Silver koelpasta nemen, standaard Intel-kaartje is al voldoende voor de meesten, tenzij je BT nodig acht.
Qua SSD zou ik opteren voor een Crucial M4, die nieuwe Samsungs, of de Intel-reeks
2- qua batterijduur zullen anderen hier meer over kunnen zeggen, maar dit hangt ook af van hoe intens je de laptop zal gebruiken
3- speakers zijn zwak, hier zal je zeker een setje op moeten aansluiten wil je toch deftig geluid krijgen
4- je kan ofwel bij bto zelf aankopen of verdelers zoals notebooktotaal en laptopplus. Notebooktotaal lijkt voor mij het interessantst omdat zij de grootste verdeler zijn in NL en dus ook de meeste korting kunnen geven :). Gepaard met een goeie service.
Ik heb hier vroeger ook een topic geopend over BTO notebooks, dat nu toch al zeer bekend is geworden :p. Wrs heb je het al bekeken :) https://www.beyondgaming.be/archive/aankoopadvies.55/ervaringen-bto-notebooks.808104


Je kan ook eens bij Dell kijken, XPS 15.
-ook Full HD-scherm
-lange batterijduur, blijkt ook uit tests
-goede speakers (+ingebouwde subwoofer)
-en aan de rest van je eisen voldoet die ook.

Grrregg

Legacy Member
Doeleinden zijn redelijk gevarieerd, gewoon voor school (geen speciale software) en daarnaast series/films in HD en ook af en toe gamen (binnenkort iets meer met diablo III :p). Vooral voor thuisgebruik maar ook wel af en toe op verplaatsing.

Dat was idd de BTO thread waarnaar ik verwees ;).

Die Dell ziet er idd zeer goed uit, grafische kaart iets minder maar zoals je ziet aan mijn relatief standaard doeleinden zal deze nog steeds meer dan voldoende zijn. De goede speakers zijn wel een pluspunt, ik zet wel regelmatig headphones op bij series of games maar voor muziek is het wel aangenamer om gewoon speakers te gebruiken. Standaard is het wel een 6cell batterij, maar ik zie dat de upgrade naar 9cell meevalt van prijs. De SSD upgrade is daarentegen veel te duur.

Snotneus

Legacy Member
BTO daar zul je geen spijt van krijgen, dat is de ervaring tot nu toe bij een ieder.

PRQPHET

Legacy Member
Grrregg zei:
Doeleinden zijn redelijk gevarieerd, gewoon voor school (geen speciale software) en daarnaast series/films in HD en ook af en toe gamen (binnenkort iets meer met diablo III :p). Vooral voor thuisgebruik maar ook wel af en toe op verplaatsing.

Dat was idd de BTO thread waarnaar ik verwees ;).

Die Dell ziet er idd zeer goed uit, grafische kaart iets minder maar zoals je ziet aan mijn relatief standaard doeleinden zal deze nog steeds meer dan voldoende zijn. De goede speakers zijn wel een pluspunt, ik zet wel regelmatig headphones op bij series of games maar voor muziek is het wel aangenamer om gewoon speakers te gebruiken. Standaard is het wel een 6cell batterij, maar ik zie dat de upgrade naar 9cell meevalt van prijs. De SSD upgrade is daarentegen veel te duur.
De speakers zijn bij BTO niet veel soeps. Je zal voor jezelf moeten uitmaken of je dan voor muziek ook hp's gaat gebruiken of een extern setje gaat aansluiten.
Voor mij was het een must dat ik goede ingebouwde speakers had, omdat ik een relatief klein bureau heb en de bekabeling tot een minimum wil herleiden.
Ook de ingebouwde subwoofer doet zijn werk goed, zeker bij films.
SSD upgrade zou ik je daar niet bij aanraden, dan ben je beter af bij BTO of je koopt zelf een SSD en plaatst die in de optische drive. Dell heeft handleidingen online staan hoe je die dingen moet plaatsen :).

moehaa!

Legacy Member
Geluid bij de XPS15 en 17 is heb beste wat je kan krijgen op een laptop. De subwoofer doet erg goed zen werk om wat punch te geven aan muziek en films en er is absoluut nergens sprake van een "blikkige" klank. Die je bij andere laptops wel kan hebben, BTO heeft echt geen goede speakers.
Aangezien een goed scherm belangrijk is zou ik wel eerder kijken naar de 15CL35 ipv de 15P35. Het scherm van de 15P is ok, maar geen hoogvlieger. De FHD schermen van de 15CL35 en de XPS15 zijn dezelfde en het beste wat je kan krijgen in een laptop, qua scherm, voor onder de €1500. De batterij van XPS15 gaat toch een aardig eindje langer mee dan de (uitgebreide!) batterij in de CL35. De CL35 heeft ook uiteraard zijn pluspunten en die liggen vooral bij de grafische kracht en de service. De service van Dell is maar zozo als je geen extra garantie neemt, en bij BTO krijg je altijd snel antwoord en iemand aan de lijn die er iets van kent. Neem je bij Dell die extra garantie echter wel dan komen ze je laptop bij jouw thuis repareren de dag nadat je dit gemeld hebt. Soms zijn er acties dat de garantie erg goedkoop is. Zo had ik een upgrade naar 3 jaar aan huis garantie voor €87.

XPS heeft dus betere speakers en betere batterij, er is ook quasi altijd een 10% kortingsbon te vinden op het inet.

Andere opties met een goed scherm zijn de Sony Vaio SE en een bepaalde HP dv6 reeks die nog een iets betere batterijduur heeft dan de XPS. Maar die laatste ken ik zo niet vanbuiten en was moeilijk leverbaar dacht ik.

Tenslotte kan je ook nog even wachten, in de loop van volgende maand (of morgen al) wordt de nieuwe CPU-reeks van Intel gereleased (Ivy Bridge) die weer een hele resem nieuwe laptops met zich zal meebrengen. De Ivy bridge processoren zouden ook iets zuiniger kunnen zijn.

Grrregg

Legacy Member
Bedankt voor de info allemaal.

Heb niet echt zin om te wachten op een nieuwe reeks van Intel, of om een andere speakerset aan te sluiten op een laptop. Aangezien de laptop grotendeels gebruikt zal worden heb ik dan ook beslist om voor de Dell te gaan. Super tip van de 10% trouwens, had er zelf nooit aan gedacht om nog naar vouchers te zoeken ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan