Archief - [fototoestel] 3 modellen, welk?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bram

Legacy Member
Oke, ik heb een nieuw fototoestel nodig. M'n zus is er in geslaagd om het mijne kwijt te geraken, maar ik heb tegen vrijdag ochtend (dus ik moet er morgen om) een nieuw nodig...
Ik heb eens zitten rondkoekeloeren, [size=-2]en ben bij 3 modellen uitgekomen.
Kheb via kieskeurig.be even een selectie gemaakt, maar nu vraag ik mij natuurlijk af welk ik het beste zou nemen...
Elk toestel heeft zo z'n pro's en con's
De Nikon heeft geen optische zoeker, de canon een beperkt flitsprogramma (hoewel mss te verwaarlozen?) en de sony heeft geen SD mogelijkheden (heb hier nog SD kaartje liggen van oud fototoestel)[/size]

EDIT: Zijn de powershot's van Canon enig goed? Ik denk dat ik namelijk een powershot zal kopen die het beste in m'n budget ligt. Of mss beter een IXUS?

Bram

Legacy Member
Thammels zei:
hmm, m'n pa en ik zijn er juist overeens da het nie de nikon wordt... geen verwisselbare batterij en geen optische zoeker zijn te grote nadelen...
plus ik merk ook juist da die fototoestellen redelijk wa meer geld kosten dan ik had gedacht, een maximum prijs zou toch 300 euro zijn en we zouden er omgaan in de mediamarkt in oostakker (gent) of carrefour...

realta

Legacy Member
Sony is wel echt goed:niceone: Heb hier DSC- P200 liggen en de kwaliteit is geweldig. Ook als ik andere hoor, zeggen ze steeds dat sony bij de beste is.
google maar eens naar reviews

Jense777

Legacy Member
Ik zou de A620 nemen, heb in 't verleden al genoeg gezegd waarom denk ik:
- zéér betrouwbaar merk
- Canon kwaliteit, dat zie je op die beelden
- veel instellingsmogelijkheden
- prijs/kwaliteit top

Of indien je een nieuwe model wenst: de Canon Ixus 60 (+/- 300 EUR)

Bram

Legacy Member
kga jense777 volgen denk ik, na nog wat rondsurfen op kieskeurig.be, de site van de fnac (actuele prijs vergelijk) en de promotiefolders van carrefour en mediamarkt denkek dak gewoon mee m'n pa naar mediamarkt ga gaan en daar den powershot pakken die het dichts in ons prijsbereik ligt...

momenteel springt de powershot A610 wel ferm uit, iemand enige ervaring?

desert storm

Legacy Member
ik ga je de Sony aanraden, ik heb de 5MP-variant (de W5) en het is een schitterend toestel! zowel qua functies, als fotokwaliteit, als bouwkwaliteit van de camera zelf ;) bovendien krijg je er een lader met 2 NiMh's bij.

edit: let wel op, de opvolger van mijn W5 (en dus ook van de W7) is al op de markt (de W30, W40 en W50 als ik me niet vergis). dus als je liever niet met een "oud" model rondloopt... er is natuurlijk wel een voordeel dan, de prijzen van de W5 en W7 zijn behoorlijk gedaald ;) ik heb voor mijn W5 €259 betaald bij alternate.nl, nu zie ik dat de goedkoopste prijs €249 is voor de W7...

Bram

Legacy Member
oke, na wa getelefoneer mee m'n nonkel en de bevindingen van desert storm is dees het idee:
ik ga morge avond naar mediamarkt (open tot 19.30h), ik kijk naar den powershot tege de rand van ons budget (liefst er iets over :p ouders en zus betalen :p), en als ze geen duur genoegen in stock hebben, ga ik voor nen sony 5MP (of dergelijke)


edit: nog vraagje: der staat op kieskeurig da ge nen externen flitser kunt aansluiten op de meeste van die powershots, betekent da da ge daar z'n ding vanbove kunt opklikken? of is da via een ander systeem, want ik hem hier nog nen ouden "opklik" flitser liggen van m'n mama, die ik maar al te graag zou gebruiken (ingebouwde flitsers brrr)

FlameDB

Legacy Member
reken er maar op dat die manne een serieuzen stock hebben, echt nen uberwinkel, toch zeker op het gebied van fototoestellen.

eniac

Legacy Member
Voor mij heeft de A620 enkele zeer belangrijke voordelen op de rest:
- uitklapbaar en draaibaar scherm: werkelijk enorm handig om in alle posities foto's te nemen. Niet meer bukken, draaien, op je tenen gaan staan, gewoon je schermpje houden hoe je het wil en je foto perfect framen.
- volledige manuele opties. Instellen van sluitertijd, instellen van diafragma, of beiden tegelijk. Van grote waarde als je eens wat meer wil doen dan gewoon point & shoot.
- grotere optische zoom
- grotere beeldsensor

Ik heb de A80 (wat zowat de (over)grootvader is van de A620). Die heeft de eerste twee eigenschappen ook, en ik vind ze van erg grote waarde. Toptoestel, topfoto's, top qua gebruiksgemak en features.

eniac

Legacy Member
W7 en A620 ondersteunen zeker een slave flash, maar da's dus zo gene die je erbovenop klikt. Van de Nikon ben ik het niet zeker.

eniac

Legacy Member
pina zei:
ik blijf erbij dat de Fuji F10 een nog betere keus is :p

Voor jou misschien. Voor mij mist hij teveel om hem ook maar te overwegen. Geen manuele focus, geen aperture priority mode, geen shutter priority mode, geen full manual mode. Dat zijn dingen die ik echt nodig heb in een camera, voor als ik iets anders wil doen dan pointen & shooten.

Voor de rest: geen uitklapbaar en draaibaar scherm, kleinere zoom, tragere lens, slechtere macro-afstand, min & max shutter niet zo breed, mindere movie mode, geen optical viewfinder, een megapixel minder. Vooral de zoom en dat scherm zijn hier toch het opmerken waard.

Wat hij voorheeft zijn de prestaties bij hogere ISO-waarden, aan de andere kant is dat ergens nodig wegens de tragere lens => ingezoomd zal je sneller op een hogere ISO moeten terugvallen.


To each his own - maar ik ben niet zo overtuigd van die F10. Tenzij je veel foto's in het donker trekt, maar dan zou ik de A/S/M modes missen...

Jense777

Legacy Member
Komt daar nog is bij dat Fuji op kleine digitals héél véél ruis geeft.

eniac

Legacy Member
Da's nu wel het pluspunt van die F10, weinig ruis, zelfs op hogere ISO's valt het goed mee.

Voor iemand die enkel point & shoot wil en met de andere minpunten tov zo'n A620 kan leven, zal dat best een toptoestel zijn hoor.

pina

Legacy Member
eniac zei:
Voor jou misschien. Voor mij mist hij teveel om hem ook maar te overwegen. Geen manuele focus, geen aperture priority mode, geen shutter priority mode, geen full manual mode. Dat zijn dingen die ik echt nodig heb in een camera, voor als ik iets anders wil doen dan pointen & shooten.

Voor de rest: geen uitklapbaar en draaibaar scherm, kleinere zoom, tragere lens, slechtere macro-afstand, min & max shutter niet zo breed, mindere movie mode, geen optical viewfinder, een megapixel minder. Vooral de zoom en dat scherm zijn hier toch het opmerken waard.

Wat hij voorheeft zijn de prestaties bij hogere ISO-waarden, aan de andere kant is dat ergens nodig wegens de tragere lens => ingezoomd zal je sneller op een hogere ISO moeten terugvallen.


To each his own - maar ik ben niet zo overtuigd van die F10. Tenzij je veel foto's in het donker trekt, maar dan zou ik de A/S/M modes missen...
voor gewoon p&s is hij ideaal. Daarvoor dient hij tenslotte ook normaal voor. Maar de F30 heeft wel heel wat meer manuele mogelijkheden zoals de a&s. Als je bijvoorbeeld op stap gaat of in een concert e.d. heb je ook niet meer nodig dan een p&s. Voor andere zaken zou ik wel naar die canon gaan of een slr.

eniac

Legacy Member
pina zei:
Als je bijvoorbeeld op stap gaat of in een concert e.d. heb je ook niet meer nodig dan een p&s.

Jij misschien niet... Ik zit vrij vaak in Av of Tv mode, nooit in auto mode.
En voor een concert heb je, geloof me, enorm veel aan het overhead shooten dat superhandig wordt gemaakt met een schermpje dat je kan uitklappen en in alle richtingen draaien ;)

Die F30 begint er inderdaad al beter uit te zien met zijn Av en Tv, jammer genoeg nog geen full M. Geen manuele focus ook. De andere minpuntjes tov de A620 blijven ook wel gelden. Hoe zal de prijs zich verhouden tov de A620?

pina

Legacy Member
ik denk dat die bij release toch een 400 euro zal kosten. Nu ja, het is gewoon voor een andere doelgroep. Die A620 is eerder een prosumer product en de F30 meer hellend naar de consumermarkt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan