Archief - Finale Check - Stille game PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fedcup

Legacy Member
Hallo.

Na een aantal weken lezen en posten op dit forum is dit de PC die ik ga proberen zelf te assembleren. Is de samenstelling ok? Geen conflicten?

Antec P280
Intel i-2500k
Scythe Mugen II
Gigabyte z68x-ud3h
Kingston Valueram 4*2 GB Kit
Samsung HD103SJ (1TB 32MB) -> in afwachting van prijsdaling recycleer ik mijn huide HD (2 maal WD 320GB 16Mb SATA300 7200RPM)
Crucial CT128M4SSD2
HD 7950
Corsair CMPSU AX750
Win 7 64 bit OEM Home Prem

In optie vervang ik eventueel de 3 standaard casefans door 3 outtake Scythe GT 1400rpm en een intake Scythe GT 800rpm

Grt
Fedcup

mdgf

Legacy Member
Er zit al een fancontroller voor de 3 fans in, dus van geluidsoverlast zul je wel niet sebiet last hebben (dus fans vervangen lijkt me niet nodig) :).

Fedcup

Legacy Member
Voilà...ik heb intussen al een aantal onderdelen besteld.

Ik twijfel nu toch om ook al een HD aan te schaffen.
Welke van de twee is de beste (kwa geluid en koeling en prestatie)
  • Samsung HD103SJ (Spinpoint F3)
  • Western Digital Caviar Green 2000GB 64MB SATA600

mdgf

Legacy Member
Dat zijn schijven voor 2 verschillende doeleinden hé. De f3 is een 7200rpm schijf en is VEEL sneller dan de green als het aankomt op het opstarten van programma's. De green is bedoelt voor dataopslag/backup. Doordat de green veel trager draait is die wel koeler en normaal ook stiller.

Albireo

Legacy Member
Zo'n Scythe Mugen II is wel belachelijk groot en in mijn computer komt het over het eerste RAM-slot. Mijn geheugen met koelvinnen past daar niet onder. Geheugen zonder koelvinnen (zoals die Kingston ValueRAM) zou er wel nog onder gaan.
Als ik dat op voorhand had geweten had ik toch voor een andere koeling gekozen.

Lan

Legacy Member
Zet niet te veel outtake fans want je gaat de kast in onderdruk brengen wat automatisch de koelcapaciteit verlaagt. Je graka zal ook al lucht naar buiten zuigen. Dus eerder 3 intake en 1 uittake fans...

mdgf

Legacy Member
Der is een reden dat wij altijd geheugen zonder heatsinks aanraden, elke deftige luchtkoeler komt over dat eerste en soms ook 2e slot.

En je moet geen andere koeling kiezen, gewoon ander geheugen, heatsinks op geheugen zijn nutteloos en doen niets.

Zet niet te veel outtake fans want je gaat de kast in onderdruk brengen wat automatisch de koelcapaciteit verlaagt.
Sommige mensen halen juist de beste resultaten met onderdruk, en de lucht kan enkel vanvoren aangezogen worden in die case, dus in mijn ogen zal dat niet zo slecht zijn.

phate_13

Legacy Member
Albireo, waarom had je dan andere koeling genomen? Had gewoon ander geheugen genomen... Zo'n koeler is nuttig, koelvinnen niet...

Edit: Damn mdgf beat me to it. :(

Fedcup

Legacy Member
mdgf zei:
Dat zijn schijven voor 2 verschillende doeleinden hé. De f3 is een 7200rpm schijf en is VEEL sneller dan de green als het aankomt op het opstarten van programma's. De green is bedoelt voor dataopslag/backup. Doordat de green veel trager draait is die wel koeler en normaal ook stiller.

Dus als je al een SSD hebt voor het OS en de meest gebruikte programma's is eigenlijk een WD green misschien interessanter als HD. Ik opteer eerder voor een stille pc.
Ik twijfel dus nog. Ik wacht nog effe af voor de HD. Misschien dat de prijzen dan weer gezakt zijn. ;)

botchla

Legacy Member
Als we de markten mogen geloven zakt de prijs Pas tegen juni.. Als je een extra schijf neemt zou ik gaan voor de eco Tenzij je ook programmas gaat draaien vanaf je gewone HD. Qua geluid ga je nie veel last hebben, als uw HD veel lawaai maakt zijn uw fans normaal toch luider aant blazen :-).

Atlantis

Legacy Member
mdgf zei:
Sommige mensen halen juist de beste resultaten met onderdruk, en de lucht kan enkel vanvoren aangezogen worden in die case, dus in mijn ogen zal dat niet zo slecht zijn.

De Antec P280 heeft achteraan ook nogal wat openingen, dus zou ik toch niet te veel onderdruk op de case zetten (tenzij je geregeld het stof er eens uitspuit).
Bij een case met filters aan de intakes, zoals deze case, steek ik meestal ongeveer evenveel debiet aan intake als aan outtake. De weerstand van de filters aan de intakes zal dan een lichte onderdruk creëren, waardoor je een goede koeling krijgt en toch weinig stof aanzuigt. Maar dat is een puur persoonlijke voorkeur ;)

Fedcup

Legacy Member
Atlantis zei:
De Antec P280 heeft achteraan ook nogal wat openingen, dus zou ik toch niet te veel onderdruk op de case zetten (tenzij je geregeld het stof er eens uitspuit).
Bij een case met filters aan de intakes, zoals deze case, steek ik meestal ongeveer evenveel debiet aan intake als aan outtake. De weerstand van de filters aan de intakes zal dan een lichte onderdruk creëren, waardoor je een goede koeling krijgt en toch weinig stof aanzuigt. Maar dat is een puur persoonlijke voorkeur ;)

De case zal onder mijn bureau staan waardoor er nog 10cm over is on top van de case. Moet hier ook mee rekening gehouden worden? Of zal dit geen weerstand vormen voor de outtake fans.

Atlantis

Legacy Member
Fedcup zei:
De case zal onder mijn bureau staan waardoor er nog 10cm over is on top van de case. Moet hier ook mee rekening gehouden worden? Of zal dit geen weerstand vormen voor de outtake fans.

Nee, na enkele cm is de weerstand reeds verwaarloosbaar (in de veronderstelling dat er voor de rest voldoende verluchting onder je bureau is).
Zou natuurlijk wel kunnen dat het blad van je bureau een beetje warm wordt hierdoor, maar zolang je geen beest van een PC onder die bureau zet, mag dat geen probleem zijn :D

Fedcup

Legacy Member
Intussen zijn reeds 3 delen aangeschaft.

De scythe mugen 2
De corsair ax750 gold
Het besturingsysteem

De graka bestel ik bij azerty. Het wordt de saphire hd 7950 OC

De rest bestel ik bij alternate. Maar ik wacht tot case weer in voorraad is.

Nu begin ik enkel te twijfelen of het toch nog beter is te wachten op de ivy bridge? Zeker ism de graka die ik ga kopen. Om het volle uit de graka te halen. Of zal dat niet zoveel verschil maken? Want dan wordt het weer enkele maanden wachten. En dan weer wachten op nieuwe mobo...

Dus zou ik verder gaan met bestellen? Of beter toch 2 maanden of meer wachten?

Antec P280
Intel i-2500k
Scythe Mugen II
Gigabyte z68x-ud3h
Kingston Valueram 4*2 GB Kit
Samsung HD103SJ (1TB 32MB) -> in afwachting van prijsdaling recycleer ik mijn huide HD (2 maal WD 320GB 16Mb SATA300 7200RPM)
Crucial CT128M4SSD2
Saphire HD 7950 OC
Corsair CMPSU AX750
Win 7 64 bit OEM Home Prem

Grt
Fedcup

Mee

Legacy Member
Fedcup zei:
De graka bestel ik bij azerty. Het wordt de saphire hd 7950 OC
Ik heb een HD 6950 met zo'n Asus tripple slot cooler. Als je een stille VGA-kaart wilt hebben raad ik u die heel hard aan!
Ik kan niet met veel andere kaarten vergelijken, maar die is (onder load) echt een heel stuk stiller dan bv een Twin Frozr II (die toch ook als stille kaart werd aanzien).

Heb 2 reviews gelezen waarin die Asus en de Sapphire tegen elkaar werden gezet:
AMD's HD 7950: betaalbare snelheid | Geluidsproductie | Core | Tweakers.net Reviews en AMD Radeon HD 7950 review - inclusief triple-CrossfireX! | Hardware.Info België
Vreemd genoeg 2 verschillende resultaten, maar ik neig toch naar die van Tweakers (door ervaring met mijn 6950). Ik vermoed dat ze bij hardware.info de coolers op volle snelheid hebben gezet ipv in functie van temperatuur.

Dit ter info :).

Fedcup

Legacy Member
Mee zei:
Ik heb een HD 6950 met zo'n Asus tripple slot cooler. Als je een stille VGA-kaart wilt hebben raad ik u die heel hard aan!
Ik kan niet met veel andere kaarten vergelijken, maar die is (onder load) echt een heel stuk stiller dan bv een Twin Frozr II (die toch ook als stille kaart werd aanzien).

Heb 2 reviews gelezen waarin die Asus en de Sapphire tegen elkaar werden gezet:
AMD's HD 7950: betaalbare snelheid | Geluidsproductie | Core | Tweakers.net Reviews en AMD Radeon HD 7950 review - inclusief triple-CrossfireX! | Hardware.Info België
Vreemd genoeg 2 verschillende resultaten, maar ik neig toch naar die van Tweakers (door ervaring met mijn 6950). Ik vermoed dat ze bij hardware.info de coolers op volle snelheid hebben gezet ipv in functie van temperatuur.

Dit ter info :).

Thx.

Spreek jij over de asus 2Gb hd 6950 dcII top van asus?

Mee

Legacy Member
De mijne wel ja. Is dezelfde koeler als op die HD7950 als ik mij niet vergis.

Fedcup

Legacy Member
Mee zei:
Ik heb een HD 6950 met zo'n Asus tripple slot cooler. Als je een stille VGA-kaart wilt hebben raad ik u die heel hard aan!
Ik kan niet met veel andere kaarten vergelijken, maar die is (onder load) echt een heel stuk stiller dan bv een Twin Frozr II (die toch ook als stille kaart werd aanzien).

Heb 2 reviews gelezen waarin die Asus en de Sapphire tegen elkaar werden gezet:
AMD's HD 7950: betaalbare snelheid | Geluidsproductie | Core | Tweakers.net Reviews en AMD Radeon HD 7950 review - inclusief triple-CrossfireX! | Hardware.Info België
Vreemd genoeg 2 verschillende resultaten, maar ik neig toch naar die van Tweakers (door ervaring met mijn 6950). Ik vermoed dat ze bij hardware.info de coolers op volle snelheid hebben gezet ipv in functie van temperatuur.

Dit ter info :).

Hoi

Thx voor de links.
Maar in de 1ste link wordt een ASUS tegenover een XFX geplaatst.
Waar duidelijk de ASUS wint kwa prestatie/geluid.

In de 2de link wordt dan de ASUS tegenover een Saphire geplaatst. Waar dan duidelijk de Saphire nog is een pak stiller is dan de ASUS zonder aan temps en prestatie in te boeten.

Dus lijjkt mij de Saphire de beste keus
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan