Archief - Fileserver (thuisgebruik)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

palatinus

Legacy Member
Ik ben nog aan het twijfelen of ik de nieuwe iBook ga kopen of een windows laptop. In ieder geval zal ik dus een fileservertje nodig hebben aangezien laptophds niet veel voorstellen en het mij wel handig lijkt dat de hele familie 24/7 toegang heeft tot al mijn bestanden via LAN.

nu had ik gedacht aan de volgende config:


Type Beschrijving Aantal Prijs per stuk Totaal

CPU AMD 3100+ 64-BIT Sempron S754 Boxed 1 € 98,99 € 98,99
MoBo ASUS K8N4-e Deluxe Socket 754 1 € 82,10 € 82,10
RAM Transcend 512MB DDR400 CAS 2.5 (lifetime) 2 € 46,49 € 92,98
GPU MSI RX300HM-TD128E 128MB PCI-express Radeon X300SE 1 € 52,00 € 52,00
HD Western Digital 320GB SATA 4 € 145,00 € 580,00
DVD NEC 4550 16X Black OEM DVD-RW 1 € 45,99 € 45,99
Case ANTEC TX1050B Midi Tower Black Quiet 500W PSU 1 € 132,20 € 132,20

TOTAAL € 1.084,26
43.739 BEF

een aantal vraagjes:
Is het bij dit mobo mogenlijk om 8 hds appart aan te sluiten? of 4 JBOD en 4 in een RAID config? Hoe werkt RAID5 nu ook weer? 4hds in RAID5 = de capaciteit van 3?
Stelt deze sempron iets voor? Ik bedoel: zou dit vlot genoeg werken?
2x 512mb ram: genoeg? teveel? mss beter 1x 1024?
Zijn de hds ok? Ze zijn SATA/150, het mobo ondersteunt toch niets sneller.
Graka zal wss wel voldoende zijn voor 2d en eventueel wat spelen met win vista.

Dit systeem zal dus gebruikt worden als fileserver (hoofdzakelijk simpelweg opslag, normaal gezien niet meer dan 10Gb doorvoer per dag (de 3-4 LANParty's per jaar daargelaten, dan kan dit oplopen tot +- 1-2Tb over 1000Mbps netwerk)) voor een 100Mbps LAN (en wifiG), af en toe een dvd branden, eventueel normaal simpel computergebruik (internet email office). Het is belangrijk dat hij kan doorgroeien naar 8 schijven of eventueel 12.
Qua budget: uiteraard zo goedkoop mogenlijk maar prijs/kwaliteit is belangrijker dan de absoluut laagste prijs.

alvast bedankt voor de suggesties :niceone:

maatje

Legacy Member
maar waarom fileservertje, je kan ook makkelijk data sharen vanop andere pc's

palatinus

Legacy Member
ik heb geen andere pcs, vandaar vraag ik dus wat te kopen :)

heeft de X1300 eigenlijk belangrijke voordelen tov de X300?

Davion

Legacy Member
Ghoh, niet veel, als het prijsverschil maar 5€ is, is de X1300 beter, anders zou ik er de meerprijs niet aan betalen.

Bluekes

Legacy Member
imo pak je beter de goedkoopste AMD64 den een sempron...

Maar het budget natuurlijk :s

palatinus

Legacy Member
dacht ik ook, het enige verschil tss een Athlon64 en deze sempron64 is 256vs512kb L2 Cache. Dat zal puur in windows toch geen supergroot verschil maken?

Dan nog de belangrijkste vraag: kan ik 8 apparte schijven aansluiten op dit mobo?

RealFlub

Legacy Member
je kunt nog altijd kaartje kopen waar je nog HD's kunt aansluiten ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan