Archief - Externe harde schijf

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Still DRO

Legacy Member
Jow,

Zal gebruikt worden als backup systeem.
Liefst USB 2.0, firewire mag eventueel ook (USB krijgt de voorkeur)

Wat zijn de betere? Prijs /kwaliteit?

mvg

Dro

Yank

Legacy Member
ICY BOX + schijf naar keuze.
Let wel op interne aansluiting: IDE of SATA.

bludgeoned

Legacy Member
waarom icy box
omdat je vaak goedkoop 2e hands schijven vindt
Had hier nog een kapotte laptop liggen met 60 gig
en met 23 € een zeer compacte externe harde schijf van gemaakt

Harsesis

Legacy Member
Heb zelf die Lacie gekocht voor 139€.
Heb hem nu ongeveer een week en ben er zeer tevreden over. Maakt niet veel lawaai en het overschrijven gaat redelijk snel (1 bestand van 700MB in 1 minuut ofzo)

Lork

Legacy Member
Zoals gezegd: ICY BOX + een schijf naar keuze (let wel op de aansluiting - IDE of SATA)

Mijn externe:

- Western Digital 250Gb 7200rpm ata
- ICY Box IB-350UEB (usb2.0 + firewire)

pro's:
- minder lawaai (zit geen koeler in)
- handig om andere schijf in te steken
contra's:
- kan mss wel es warm worde, maar niet overdreven

Heeft me een goeie 160euro gekost

Still DRO

Legacy Member
OK, zal dus een ICY Box worden.

Zijn alle merken HD goed om ingebouwd te worden?
Welke neem ik het best? Ide of sata?

grtz

Yank

Legacy Member
- eigenlijk zijn alle merken goed, ge kunt natuurlijk altijd pech hebben met een schijf he. Sommigen zullen hier mss Maxtor afraden.
- qua snelheid zal het niets schelen (als het over zelfde model gaat he), maar IDE zal waarschijnlijk ook wel geleidelijk aan verdwijnen, dus als het prijsverschil niet te groot is, is het mss al eens de moeite om SATA te overwegen.
- voor 'normaal' gebruik: neem 3.5" model (normaal afmeting voor hd), er bestaan ook enclosures voor 2.5" schijven (= laptopschijven), die schijven zijn zuiniger (kunnen aangesloten worden zonder adapter, halen stroom van usb-poort), trager, een stuk duurder voor zelfde aantal gb en grootte van schijf is beperkter (max 120gb dacht ik)

PS: nogmaals, let op dat interne aansluiting van icy box en aansluiting van hd overeenkomen he, 't zal je maar overkomen dat je je vergist ;)

GhO$T

Legacy Member
voor externe schijf zou ik niet veel achter het merk kijken hoor, gewoon gaan voor de goeikoop ;) ; ikzelf heb eentje in mekaar gestoken met 120gb Hitachi (schrijfwijze?) harde schijf, wat ik nooit in mijn pc zelf zou steken, maar als extern ding geen enkel probleem, gaat nu toch al een klein jaar mee denk ik. (wel altijd maar aanleggen als ik ze ga gebruiken en dan weer uit, heb schrik van de warmte ontwikkeling aangezien er ook geen koeling op zit van mij; is no name behuizing die ik in duitsland gehaald heb samen met de schijf)

over Ide of Sata, opnieuw gewoon goedkoopste volgens mij :p (als er nog verschil is tenminste? volg de prijzen niet meer) bottleneck blijft toch de usb verbinding dus als sata al sneller zou zijn gaat de extra snelheid toch verloren bij overdracht van pc naar schijf of omgekeerd.

Als ze 't zelfde zijn van prijs ondertussen, neem dan hetgeen je in u pc ook gebruikt, altijd handig als vb u icy box kapot gaat of je wilt grotere schijf in icy en de huidige dan in de pc overbrengen.

R-evolution™'

Legacy Member
Even opmerking :

Ik transfer regelmatig met men hdd grote mappen en bestanden van +5gb .
Usb is goed voor 200 mb maar zodra je bove de 500 mb gaat kan je beter firewire nemen . veel sneller . bij men groodouders een film willen op zetten van 700 mb ongeveer : usb geschatte tijd in windows 45 minute . Firewire : 10 seconde ?

Yank

Legacy Member
R-evolution™' zei:
bij men groodouders een film willen op zetten van 700 mb ongeveer : usb geschatte tijd in windows 45 minute . Firewire : 10 seconde ?
USB1.1? :sop:

USB 2.0 moet zeker stukken rapper zijn, volgens mij was er iets mis met instelling of hardware.
FireWire is in de praktijk idd wel wat rapper dan USB 2.0, maar niet alle mobo's hebben dat natuurlijk.

***ARF***

Legacy Member
iemand toevallig al ervaring met de enclosure van tones?
die zowel ata als sata aankan?

Burny

Legacy Member
Ik heb ook een Icy Box, met een Seagate schijf erin. Let erop welk type je koopt, want niet alle types hebben zowel USB als FireWire.

Ik merk dat FireWire vlotter en sneller in gebruik is, de USB aansluiting gebruik ik niet meer.

R-evolution™'

Legacy Member
Burny zei:
Ik heb ook een Icy Box, met een Seagate schijf erin. Let erop welk type je koopt, want niet alle types hebben zowel USB als FireWire.

Ik merk dat FireWire vlotter en sneller in gebruik is, de USB aansluiting gebruik ik niet meer.


same here . En bijna alle recente mobo's hebben firewire

Still DRO

Legacy Member
Hoeveel tijd scheelt het om 10gb bij firewire en usb 2.0?

Er is toch merkbaar prijsverschil tss ICY Box'n die beide ondersteunen of enkel usb..

grtz

R-evolution™'

Legacy Member
ik heb zojuist van mijn films van men hdd naar men pc gekopieerd : 5.81 GB
op iets minder dan 4 minuten . Ik denk dat je daar met usb zeker 10 minuten over doet
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan